2026-08-04, 16:57
Medlem
Salama-Blixts avatar
Ett hopp från ~83 meter motsvarar en träffhastighet på 130–140 km/h, där vatten fungerar nästan som betong. Att överleva är extremt ovanligt och beror på:

perfekt kroppsställning (troligen av ren tur)

att han inte slog i med sidan eller ryggen

omedelbar räddning av polisens båtenhet

Flera vittnen noterade att han höll upp ett klädesplagg eller en väska över huvudet, möjligen i ett försök att använda det som en improviserad fallskärm – men det hade i praktiken ingen verklig effekt.

Att han överlevde beskrivs av flera medier som ”mirakulöst”, eftersom ett fall från den höjden normalt är dödligt.
Citera
2026-08-04, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Insamlingskontroll
Alltså, till sist når man ju en maxhastighet när man faller. Kanske någon som kan kolla hur snabbt man når maxhastighet?
Det tar ca 10 sekunder (350 meter). Om du faller med magen vänd mot marken är farten omkring 200 km/h.

Om du i stället faller med huvudet före blir du mer aerodynamisk och kan nå upp till 240–290 km/h.
Citera
2026-08-04, 17:49
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Telepatisk
Kan rekommendera detta klippet (massa hopp från 172 feet ~= 52.5 m):
https://www.youtube.com/watch?v=L5-yev7I4UY

Riktigt sjukt att dom dessutom klättar upp utan sele eller någonting. Snacka om att det var en annan tid!

Haha föreställer mig en britt som faller ner från himlen in i en stor buske och så kommer han ut ur busken haltandes med en cigarr som om det inte vore något speciellt
Klättrade dom? Oj jag tog för givet att de åkte upp - att plattformen de stod på var en eldriven liten hissanordning. För länge sedan läste jag om en som hade fallit från jättehög höjd ner i ett risfält och klarat sig.
Citera
2026-08-04, 17:58
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Vid arrangerade hopp brukar man ju med en maskin bryta vattenlinjen. Vet inte exakt hur men man pumpar så själva linjen bryts och det blir en aning mjukare nedslag.

Den här snubben verkar ju inte haft någon sådan fördel. Den höjden är ju annars långt över den sk dödshöjden så ren flax att han överlevde.
Det är nog inte bara för att få en mjukare yta utan främst för att dykaren bättre ska kunna se ytan. Kollade nu med AI och jo det är främst för att den som dyker ska kunna lokalisera ytan. Krusning av ytan har mycket liten effekt för att mjuka upp nedslagsplatsen
Citera
2026-08-04, 18:53
Medlem
Kamikazakpilot?

Har det framkommit hur han landade mot vattenytan?
Klädsel?
Vind/vågförhållanden?

En kraftig våg så att han först träffar skummende luftfyllt vatten?
Citera
2026-08-04, 19:25
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Ibland vill män bara vara män. Göra avtryck som man idag är svårt, lite pengar, klent utrustad, socialt i marginalen, då är det omöjligt.
Kazaken gjorde ett spektakel och vann respekt för sitt våghalsiga upptåg. Nu kan han få jobb, rida på vågen och göra sig en hacka.

Hoppet är resultatet av ett mentalt tillstånd, få har staken att göra det samma.
Citera
2026-08-04, 20:34
Medlem
israelisinnocents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salama-Blixt
Ett hopp från ~83 meter motsvarar en träffhastighet på 130–140 km/h, där vatten fungerar nästan som betong. Att överleva är extremt ovanligt och beror på:

Flera vittnen noterade att han höll upp ett klädesplagg eller en väska över huvudet, möjligen i ett försök att använda det som en improviserad fallskärm – men det hade i praktiken ingen verklig effekt.

Att han överlevde beskrivs av flera medier som ”mirakulöst”, eftersom ett fall från den höjden normalt är dödligt.
Det kan också varit högre krafter mao merakel
Citera
2026-08-04, 20:34
Medlem
israelisinnocents avatar
Är det olagligt?
Böter?
Edit
Galymzhan Abaildayev, 44, is charged with reckless endangerment, making graffiti, public lewdness, criminal trespass and disorderly conduct.
Senast redigerad av israelisinnocent 2026-08-04 kl. 20:38.
Citera
2026-08-04, 21:02
Avstängd
Telepatisks avatar
Tror inte jag insett hur sjukt 84 meter egentligen är. Hur fan kunde han överleva det?

Förvisso, om någon klarar 58 m oskadd så kanske det inte blir så mycket värre att hoppa 84 m?
https://youtu.be/h-Z8_qsQYXc?t=85
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Klättrade dom? Oj jag tog för givet att de åkte upp - att plattformen de stod på var en eldriven liten hissanordning. För länge sedan läste jag om en som hade fallit från jättehög höjd ner i ett risfält och klarat sig.
Läste en kommentar om det tror jag. Men blev osäker nu när du skrev det så kollade lite på klippet igen, och dom klättrar faktiskt (sjukt nog):
https://youtu.be/L5-yev7I4UY?t=710

Riktigt sjukt, först så är det hur många människor som helst överallt. En skithögljud högtalare. Sen så måste dom klättra upp själva. Och så får dom frågor ställda till sig via en jävla högtalare eller något där uppe Och sen såklart riskera sitt liv genom att dyka drygt 50 m..
Citera
2026-08-04, 21:17
Avstängd
Telepatisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Telepatisk
Tror inte jag insett hur sjukt 84 meter egentligen är. Hur fan kunde han överleva det?

Förvisso, om någon klarar 58 m oskadd så kanske det inte blir så mycket värre att hoppa 84 m?
https://youtu.be/h-Z8_qsQYXc?t=85
Funderade lite mer och om snubben som hoppade från bron har skitstora fötter och inte väger så mycket, så kan luftmotståndet ha gjort stor skillnad!

Han skadades ju dessutom. Men jag tar iaf för givet att han landade i princip perfekt.

EDIT: Grejen han höll i kan ju ha gjort stor skillnad också som någon poängterade tidigt i tråden.
Senast redigerad av Telepatisk 2026-08-04 kl. 21:19.
Citera
2026-08-04, 21:46
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salama-Blixt

Att prata om ”mirakel” är bara trams. Det handlar om tur helt enkelt. Det finns folk som överlevt flera skott i huvudet också. Häftig grej tycker jag. Vi människor kan uppenbarligen klara fall från 84m.
Citera
2026-08-04, 21:46
Medlem
Mycket snack om ytspänningen i tråden. Men skadorna vid hopp i vatten har inget med ytspänningen att göra, det är en myt. Det är den kraftiga inbromsningen som dödar, oavsett hur ytan ser ut.

Fantastiskt hopp oavsett. En sann hjälte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in