2026-08-03, 16:48
Medlem
Bakaxels avatar
I lite olika amerikanska medier framkom idag uppgifter om en naken man från Kazakhstan som efter att ha klättrat upp på Brooklyn Bridge, satt upp ett par flaggor, klätt av sig naken, helt sonika begett sig på luftfärd dinglande under ett tygstycke möjligen en flagga. Fallet ska ha varit 84 meter. Det finns flera videor på fallet, länka gärna om ni hittar en video på hela fallet.

Som jänkarna skulle ha sagt är jag minst sagt baffled. Har tyget hindrat fallet såpass att han undvek livshotande skador. Var det ren flax? För mig strider det mot all fysik jag läst om. Men jag är inte skolad. Trodde att vid dessa hastigheter är det som att slå i en betongvägg, brukar det ju låta.

Som jämförelse kommer här en redogörelse från Googles irriterande AI när jag sökte på världsrekordet i vattenhopp:

Citat:
Världsrekordet för det högsta hoppet ner i vatten är 58,8 meter. Det sattes i augusti 2015 av den brasiliansk-schweiziske extremsportaren Lazaro "Laso" Schaller, som hoppade från en plattform vid ett vattenfall i Schweiz. Vid iskalle ner i vattnet kom han upp i en hastighet av över 120 km/
Vad AI menar "iskalle" är för något är oklart.

Video och mer information finns här.

Citat från en artikel på
NY Post:

Citat:
An unhinged, 44-year-old naked man jumped off the top of the Brooklyn Bridge Sunday afternoon in front of shocked onlookers — and miraculously survived, according to cops and wild video.

The nutjob affixed multiple flags at the top of the bridge and “took off clothing” after he scaled the north tower on the Manhattan side of the iconic bridge around 2:30 p.m., police sources said.

AUGUST 2, 2026 - A male EDP climbed the Brooklyn Bridge. He affixed multiple flags on it. ESU responded and tried to persuade him to surrender but he jumped into the East River around 2:28 p.m.. NYPD Harbor Unit rescued him and he's listed in stable condition. He had no ID on him. "He took off clothing," said cops.

The NYPD’s Emergency Services Unit tried to convince him to come down, but he leapt instead.

The man appeared to hold a piece of clothing or a bag above his head like a makeshift parachute as he plummeted into the water, the video showed.

Quick-thinking Harbor Unit cops rescued the man from the East River.

One of the flags was the Kazakh flag, and another was a blanket with random writing on it, althought it’s not immediately clear what it said, according to sources.

He was taken to NYC Health+Hospitals Bellevue, where he was listed in stable condition.

The bridge’s two suspension towers are roughly 278 feet tall.

The incident comes less than a month after a distraught woman was heroically rescued by NYPD cops off the steel cables of the Brooklyn Bridge.

The woman, who sources said had a history of mental health issues, remained on the span high above the roadway for more than an hour as cops tried to talk her down.

Rör det sig om en galning eller någon som siktade på ett politiskt motiverat självmord? Hur i helvete överlevde han? Vet vi mer fall (hehe) där någon överlevt frivilliga eller ofrivilliga fall från dessa höjder?
Senast redigerad av Bakaxel 2026-08-03 kl. 16:51.
Citera
2026-08-03, 17:38
Medlem
Eurodiscos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08
Eller. Hade han kläder på sig?
Nej han var naken här är en artikel på svenska om det är enklare att läsa finns även.en video på hoppet
https://www.expressen.se/tv/nyheter/varlden/naken-man-hoppar-fran-brooklyn-bridge/
Citera
2026-08-03, 17:59
Medlem
Zaedrewss avatar
Vid arrangerade hopp brukar man ju med en maskin bryta vattenlinjen. Vet inte exakt hur men man pumpar så själva linjen bryts och det blir en aning mjukare nedslag.

Den här snubben verkar ju inte haft någon sådan fördel. Den höjden är ju annars långt över den sk dödshöjden så ren flax att han överlevde.
Citera
2026-08-03, 19:03
Moderator
Parongatans avatar
Inget för ABoB. Tråden flyttad till Medicin och hälsa.

/Moderator
Citera
2026-08-03, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Vid arrangerade hopp brukar man ju med en maskin bryta vattenlinjen. Vet inte exakt hur men man pumpar så själva linjen bryts och det blir en aning mjukare nedslag.

Den här snubben verkar ju inte haft någon sådan fördel. Den höjden är ju annars långt över den sk dödshöjden så ren flax att han överlevde.

Om han hoppar med ett stor bit tyg så kommer det att bromsa honom
Citera
2026-08-03, 20:53
Medlem
KlappMungons avatar
Jag lät Gemini räkna lite på att han höll en öppen duffelväska med en tvärsnittsarea på 0,5 m2 över huvudet.

Utan väska skulle sluthastigheten bli ca 38 m/s. Med duffelväska ca 30 m/s.

Med väska skulle det motsvara att han hoppade från 53 m utan väska istället för 84 meter.

Rörslese energin är ca 50% större vid hopp från 84 meter jämfört med 53m så nog kan "fallskärmen" gjort stor skillnad för hans hälsa.
Citera
2026-08-03, 21:02
Medlem
exoticspices avatar
Han åtalades för vårdslös fara, klotter, offentlig oanständighet, olovligt intrång och ordningsstörning, meddelade polisen på måndagen.
Citera
2026-08-03, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bakaxel
I lite olika amerikanska medier framkom idag uppgifter om en naken man från Kazakhstan som efter att ha klättrat upp på Brooklyn Bridge, satt upp ett par flaggor, klätt av sig naken, helt sonika begett sig på luftfärd dinglande under ett tygstycke möjligen en flagga. Fallet ska ha varit 84 meter. Det finns flera videor på fallet, länka gärna om ni hittar en video på hela fallet.

Som jänkarna skulle ha sagt är jag minst sagt baffled. Har tyget hindrat fallet såpass att han undvek livshotande skador. Var det ren flax? För mig strider det mot all fysik jag läst om. Men jag är inte skolad. Trodde att vid dessa hastigheter är det som att slå i en betongvägg, brukar det ju låta.

Som jämförelse kommer här en redogörelse från Googles irriterande AI när jag sökte på världsrekordet i vattenhopp:

Vad AI menar "iskalle" är för något är oklart.

Video och mer information finns här.

Citat från en artikel på
NY Post:

Rör det sig om en galning eller någon som siktade på ett politiskt motiverat självmord? Hur i helvete överlevde han? Vet vi mer fall (hehe) där någon överlevt frivilliga eller ofrivilliga fall från dessa höjder?

Vet att där är folk som överlevt efter att ha hoppat från flygplan, som tex Vesna Vulović som föll 10,000 meter
Citera
2026-08-03, 21:13
Medlem
Helt galet! Men landar man exakt rätt så finns möjligheten
Citera
2026-08-03, 21:13
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Jag lät Gemini räkna lite på att han höll en öppen duffelväska med en tvärsnittsarea på 0,5 m2 över huvudet.

Utan väska skulle sluthastigheten bli ca 38 m/s. Med duffelväska ca 30 m/s.

Med väska skulle det motsvara att han hoppade från 53 m utan väska istället för 84 meter.

Rörslese energin är ca 50% större vid hopp från 84 meter jämfört med 53m så nog kan "fallskärmen" gjort stor skillnad för hans hälsa.

Såhär ska ett inlägg se ut.

Måhända misstämmer dina uppgifter, vad vet jag? Men då kan någon komma in med mer korrekta uppgifter så att vi till slut vet besked.
Citera
2026-08-03, 21:32
Medlem
Vilka skador ådrog han sig.? Märklig människa minst sagt.
Citera
2026-08-03, 21:35
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Om han hoppar med ett stor bit tyg så kommer det att bromsa honom

Mythbusters ägnade ett helt program åt att testa olika saker som skulle kunna bromsa upp. Som en fallskärm. Paraply, lakan, resväska med mera. Inget hade ju någon avgörande skillnad sett till att bromsa så man skulle överlevt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in