2026-08-04, 17:31
Medlem
Fucktiskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samsonite71
Man har ju tydligt sagt det från åklagarens håll. Man beslagtog den svarta lådan snabbt och BORDE ha den datan. Hur menar du annars att olyckan inträffat? Är inte säker att jag förstår vad du vänder dig mot.

Helt klart är tosv mer insatt än vad polis, vittnen och åklagare är. Ingen här borde ha mage att ifrågasätta hans resonemang!

Citera
2026-08-04, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Rederier har alltid varit skitstövlar och riskerat manskapets och omgivningens liv i alla tider.

Förvånansvärt lite har hänt inom sjöfarten, förutom den tekniska utvecklingen. Det är oerhört konservativt. Italienska och brittiska befäl pryglar ofta fortfarande filipinare när de gjort fel. Det är som det alltid varit. Det är ett hårt liv till sjöss.

Detta är tyvärr sant. Det är stor konkurrens och av naturliga skäl svårt för myndigheter att övervaka vad som sker ute på haven. Men det verkar bli klart sämre vid lägre marginaler och hård prispress, där man i större grad tar in utländska befäl, tar bekvämlighetsflagg och så vidare.
Citera
2026-08-04, 17:32
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
På studio ett verkade experterna vara överens om att det är svårbedömt vilket ansvar som skall utkrävas på grund av att reglerna för vad som gäller på sjön krockar frekvent, både inom ett land och mellan länder internationellt.

Detta framstår verkligen som mindre lyckat i det här fallet. Det gör att verkligt ansvarsutkrävande blir svårare. Jag killgissar att åklagaren liksom jag inte anser att detta egentligen är juridiskt rimligt och bra och bör få fortsätta gälla och att åklagaren därför är på vad som i engelsktalande länder brukar kallas ”fisketur”, med förhoppning att kunna ändra på det.

Det gäller både beslutet att utreda kaptenen och lotsen och viljan att försöka få till ett åtal mot dem.

Som allmänt sjövett kan regeln att man måste hålla uppsikt även bakåt vara rimlig, men juridiskt är den bisarr. Naturligtvis är det fartyget som hinner ikapp det andra och som orsakar att det sjunker som måste ha hela ansvaret och är att bedöma som orsakande vid en olycka.

Naturligtvis har lotsen som har påverkan på hur fartyget manövreras medskyldig till om något går fel även om kaptenen är huvudansvarig. Har han inte påverkan skulle han inte befinna sig där han gör för då hade han inte haft någon uppgift att fylla.

Så om man bortser från krångliga och konstiga idéer om vad som gäller till sjöss är åklagarens åtgärder helt rimliga och följdaktliga.
Citera
2026-08-04, 17:33
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Håller med till fullo. Tack o lov krävs det iaf Förarbevis för att köra vattenskoter. De som kör dessa har oerhört sällan sjövett ändå.

Svårt det där dock. Borde ju inte krävas Förarbevis för en kanot, eka man ror eller mindre öppen motorbåt. Samtidigt så kan ju dessa, likväl alla andra hamna i trubbel om man inte kan reglerna till sjöss. Folk som ger sig ut med vilket flytetyg som helst borde ju dock ha lärt sig det, av ren överlevnadsinstinkt. Men så är det tyvärr inte.
I Norge krävs förarbevis för alla födda efter 1980 om båten är längre än 8 meter eller har motor på 25hk eller mer.

Sverige borde ha nåt liknande
Citera
2026-08-04, 17:34
Medlem
Min pappa gick i samma klass som Von Reis och han lärde sig inte klockan förrän han va 14 år, så lita inte på honom😉

Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Pensionär är han också

Noterar att några har citerat och kritiserat tidsuppgiften från åklagaren i häktningsframställan. Jag har öht inte tagit ställning till om åklagaren skrivit rätt eller fel. Utan enbart förmedlat hans uppgivna fakta. Så ta det med von Reis istället är ni snälla. Försöker bara få ut fakta som diskussionsunderlag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Det kunde jag väl gett mig fan på att fartyget Verde är världens första hybrid skepp ... Världens första miljövänliga "elbåt" från Norge kör ihjäl sitt första offer .. Ironin i det?

The Misje Verde is a Norwegian-flagged eco-friendly hybrid general cargo and dry bulk vessel built in 2023 by Misje Rederi that recently made news for a fatal collision in Sweden.

Vessel Specifications
Length: 89.95 meters Width (Beam): 15.69 meters
Deadweight Capacity: ~5,310 tonnes

Technology: Energy-efficient hybrid battery and diesel system designed to reduce fuel use and emissions.

https://m.youtube.com/watch?v=ucARPUIUKTo&t=52s&pp=2AE0kAIB0gcJCWgCo7VqN 5tDiggCQAE%3D
Ojdå, det blir bara värre ju mer man lär sig om skroven.

Man vet ju hur lätt det är att bli påkörd av en cuckig elbil som kommer smygandes; ljudlös och dödlig.

I det här fallet var det en bögig glorifierad pråm på tusentals ton som förmodligen inte lät det minsta, än mindre från mistluren. Jävla hundkukade kannstöpare!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stadsludret
Har suttit halva dagen och grävt i det här med grävmaskinen på Misje Verde. Lägger fram vad jag kommit fram till.

Först det jag tror är nytt: maskinen fanns inte där från början. Det ligger bilder på ShipSpotting. De äldsta, till och med 15 juni 2025, visar ett helt rent däck. De två senaste, från 27 oktober 2025, har hela riggen på plats. Någon gång däremellan monterades den alltså.
Stöds av att specen på misje.no, uppladdad i juni 2023, inte listar någon lastutrustning alls. Designern Breeze Ship Design visar en rendering utan. Samtidigt står Verde numera som “Self discharger” i rederiets flottlista, medan alla systerfartygen står som “Bulk - gen. Cargo”. De har uppdaterat texten men aldrig PDF:en.
Maskinen är en Sennebogen 870 E. Det står på sidan av överdelen om man zoomar. Driftvikt 95 till 135 ton, räckvidd upp till 27 meter, transportbredd 3,4 m enligt LECTURA. Den sitter på en kundanpassad portal som går att köra i längdled över lastrummet.

Hundra ton högt placerat på ett fartyg med 5 310 tons dödvikt är ingen liten grej. Stabiliteten måste ha räknats om och DNV bör ha varit inblandade.
SOLAS kapitel V regel 22 säger att ett enskilt hinder inte får skymma mer än 10 grader, och alla hinder tillsammans max 20. Det ska gälla under alla förhållanden av djupgående, trim och däckslast. Fartyget är byggt 2023 så det finns inga övergångsregler att luta sig mot.

Jag har uppskattat måtten så gott det går från publika bilder och beräknat vinkeln. Vinkeln är bredden delat med avståndet, i radianer, gånger 57. Det är närmaste kanten som sätter vinkeln.
Med 3,4 meters bredd:
12 m ger 16 grader
14 m ger 14 grader
20 m ger 10 grader
25 m ger 8 grader
Skalar man en sidobild mot skrovets 89,95 m hamnar avståndet från bryggfronten till maskinhusets aktre kant runt tio meter. Lägg till några meter för att man står inne i styrhytten och inte mot rutan, så blir det tolv till fjorton. Alltså någonstans kring fjorton till sexton grader.
Jag ska vara ärlig med osäkerheten. Ligger fartyget snett mot kameran förkortas längdmåtten och jag kan ha mätt fel. Och jag vet inte var konningpositionen faktiskt sitter i styrhytten. Men tiogradersgränsen passeras redan vid ungefär nitton meter, så det krävs en rejäl bom för att hamna under.

En sak till som kanske är viktigare än själva siffran. Maskinen står på olika ställen på olika bilder. Ibland långt föröver med bommen fälld bakåt, ibland midskepps, ibland tätt inpå däckshuset. Ju närmare bryggan desto större sektor, så placeringen avgör i praktiken om man ligger över eller under gränsen.
På bilderna som togs efter olyckan, när fartyget låg för ankar, står den i den aktersta position jag sett på någon bild.

Om den nya maskinen gått igenom någon registrering måste tanken vara att den ska stå mer föröver när skeppet framförs. Annars täcker grävmaskinen med stor sannolikhet alltså mer än 10 grader.

Jag kollade också DNV:s öppna register. Fartyget har notationen NAUT(NAV), som specifikt rör bryggan och sikten. Complete survey i Sri Lanka april 2023, annual i Klaipeda april 2026, dockning i Tallinn december 2025. Ingen besiktning registrerad i fönstret juni till oktober 2025, men den listan visar bara det periodiska programmet, så en engångsbesiktning för en ombyggnad syns förmodligen inte alls där. Det bevisar ingenting.
Värt att nämna: klassbeteckningen från 2023 innehåller Grab(3-20 t). Lastrummet var alltså förstärkt för gripskopelossning redan från nybygget. Det gör en senare maskininstallation mycket mindre uppseendeväckande än det först låter.

Vad jag inte vet: om ombyggnaden anmäldes till DNV, om en ny siktbedömning gjordes, vilket surrat läge som är föreskrivet till sjöss, och var konningpositionen sitter. Troligen gjordes allt korrekt. Man smyger inte in hundra ton på ett treårigt fartyg utan att blanda in klassen, försäkringen skulle inte hålla en sekund.
Och för att vara tydlig: jag påstår inte att det här orsakade olyckan. En blind sektor förklarar högst de sista minuterna. En snipa ska synas på radar och av utkik långt innan den når någon skugga, och även en fullt godkänd sektor ska kompenseras med extra utkik och genom att man flyttar sig på bryggan.

Men det är något som bör mätas upp, och SHK kan göra det med tumstock på tio minuter.

Snyggt grävt, personer som du får alldeles för lite uppskattning 👍🏻
Citera
2026-08-04, 17:35
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Vi är lite inne på samma linje, jag har en teori som kan vara möjlig (inte sannolikt men om maximal otur fanns)

Eftersom radarn och kommandobryggan troligen är på ungefär samma plats kan detta förklara varför varken radarn eller kaptenen/styrman/lots såg snipan:

Rent teoretiskt så skulle snipan kunnat ligga i radarskugga i flera hundra meter eller en kilometer enligt min uträkning. Du har säkert varit med ngn gång när du kommit till en trafikrondell med fyra ingångar att en bil dykt upp till vänster om dig ur "den främre döda vinkeln" utan att du såg den från börja.. Detta pga att den skyms av bilens B-balk framför sidorutan och så länge båda bilar har ungefär samma avstånd till rondell så skyms den.

Om snipan kommit in i farleden från norrsidan (som rapporterats i början) så skulle snipan kunna ligga i radarskugga täckt av den grävmaskin som finns på fartygets styrbordssida. Så länge snipan är i en sådan vinkel så den täcks av grävmaskien förblir den i skugga för radar. Båda båtarna behöver inte hålla samma hastighet, men snipan behöver bara hålla såpass hög hastighet och köra i en sådan vinkel (snett inåt farleden) så den inte hamnar till höger om grävmaskinen (sett ur radarns vinkel) och därmed blir synlig, utan hela tiden måste den ligga bakom den, dvs i radarns "döda vinkeln". Men när snipan kommit såpass nära mittlinjen på farleden och kommer till vänster om grävmaskinen (sett till radarns vinkel) och radarn då borde upptäcka den, då har den kommit såpass nära fartyget så det är under 200m kvar så då tar den stora fören över och ger radarskugga därifrån.

På det viset skulle snipan kunnat ligga väldigt länge i radarskugga. Svårt säga exakt, men 500-1000m skulle inte vara omöjligt. Givetvis maximal otur men teoretiskt möjligt
Radarn… båten har väl 2 olika/oberoende radar…?
Citera
2026-08-04, 17:35
Medlem
Citat:
Och dom hade antagligen solceller på taket som drev radarn.... Och dom körde på el så att fartyget gled upp så tyst så inte en jävel hörde det ...

Det är så jävla typiskt

Lägg därtill en rysk gudmor till fartyget och förbannelsen är fulländad.
(nu får jag väl något rysstroll på Flashback efter mig, det blir skoj)
Citera
2026-08-04, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Fartyget gör inte mer än 13.5 olastad. AIS visar 11.5 så din info är dessvärre fel
Ett icke planande flytetyg gör med en tumregel lika många knop som den är lång vid vattenlinjen, dvs är är den 7,5 meter lång så är den ca 6-6,5 meter lång vid vattenlinjen och kan som mest gå 6,6 knop.
Citera
2026-08-04, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Bra du har googlat fram lite ny kunskap din fjant det kan du behöva.
Jag har inte googlat, din patetiska kanalje. Jag vet dessa grejer då det är mitt yrke som kapten att veta sådant, din lösdrivare.

Du däremot, använder dig pinsamt av AI, i brist på omdöme och intelligens, vilket bekräftar att du är en bensinslukande apmänniska.
Citera
2026-08-04, 17:37
Medlem
Citat:
Ojdå, det blir bara värre ju mer man lär sig om skroven.

Man vet ju hur lätt det är att bli påkörd av en cuckig elbil som kommer smygandes; ljudlös och dödlig.

I det här fallet var det en bögig glorifierad pråm på tusentals ton som förmodligen inte lät det minsta, än mindre från mistluren. Jävla hundkukade kannstöpare!

Lägg därtill en rysk gudmor och förbannelsen är fulländad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in