2026-08-04, 17:20
Medlem
jjagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Här är en annan bild och här verkar den inte gå så fort eftersom den lämnat hamnen precis: https://www.tilburyandchadwellmemories.org.uk/content/transport/railways_and_trains/misje-verde-leaving-the-thames
Det verkar bli ganska mkt bogsvall och framför allt skum, även vid lägre hastighet. För övrigt tror jag att din beskrivning av händelseförloppet är nära sanningen. Jag inbillar mig även att fritidsbåtens akter har lyfts upp av skummet och därmed kantrat, rullat runt och hamnat under fartyget. Huha vad otäckt det måste ha varit för samtliga ombord.

Vart är grävskopan på bilderna du länkade?
Är den ombyggd??
Citera
Medlem
Tack för videon,
Herrejösses, där ser man inte mkt framåt. Tänker främst hur låg kommandobryggan är och hög fören är och den allt skrot emellan, inklusive grävmaskiner

Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Jag såg den kommentaren. Hon verkar dessutom ha någon form av catwalk på en gantry på tvärsen som gör att man tittar igenom ett fackverk.

https://youtu.be/ucARPUIUKTo?si=3OY8BTD6UkvgivZZ&t=52

https://youtu.be/1kfGJJSGy5Q?si=fcJomck3ZWka0o0j&t=26
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Har du inte läst det holländska rederiets utredning? Om du på allvar är intresserad, läs den, eller tro den officiella versionen om du vill!

Dom och andra fysiker har sagt att det är fysiskt omöjligt att ett fartyg får slagsida åt styrbord och sjunker på några minuter utan hål i styrbordssidan....

Jag har min övertygelse och du kan inte ändra mig😉

Men snälla vän, jag svarade endast att Statens Haverikommission även hade utrett Estonia-katastrofen (vilket föregående inlägg indikerade på att dom inte gjort)...jag har ingen åsikt/uppfattning i vad deras slutsats var, så nu får du lugna ned dig...
Citera
2026-08-04, 17:21
Medlem
Citat:
Jo, det hade varit utmärkt om de också hade en utkiksman på bryggan som stod ut emot vingen till. Då hade nog alla inblandade varit tryggt hemma vid det här laget. Inte mer kreativitet än så krävs.

Kanske t o m hade räckt om kaptenen var 3e minut tog tjugo steg åt sidan på bryggan?

Ja precis. Känns som att fartyget (som ju ändå är flaggat i Norge och har norsk ägare, och bara är tre år gammalt) torde vara ett bra nog bygge för att besättningen ska få den sikt de behöver. Men det hjälper föga om inte besättningen är där och tittar ut.
Citera
2026-08-04, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjagare
Vart är grävskopan på bilderna du länkade?
Är den ombyggd??
https://www.marinetraffic.com/en/photos/of/ships/shipid:7669388/shipname:MISJE%20VERDE#6920519
Citera
Medlem
Humor på FB är ovanligt, personangrrpp vanligsre😁

Givetvis skulle dom ha det, men det är ju också en säkerhetsrisk...

Sen kan småbåtar hålla optisk utsikt 360grsder, hört att det är lag på det😉

Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Hehe, kul att du gillart. Jag är här hela veckan.

Ja, där skulle den inte gjort nån nytta. Men jag vet inte om de kan konstrueras så de fälls ner lite. Hursomhelst skulle de ju haft en man på utkik i fören med radio under gång i farleder. Ett jäkla fail, speciellt under båtsäsongen då många utan sjövett befinner sig i skärgården.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Jag har ju sagt flera gånger att jag inte ser nåt problem med en åtalsunderlåtelse, men inte förrän en utredning visar att det är den lämpliga bedömningen. Mitt problem är att göra bedömningen redan innan utredningen är klar. Knappt påbörjad.

” Skulle det vid den fortsatta utredningen framkomma en sådan misstanke så är det ändå inte aktuellt att utkräva något straffansvar med hänsyn till den stora personliga förlusten för fritidsbåtföraren som uppkom vid olyckan”

Varför överhuvudtaget uttala sig officiellt innan utredningen är klar? Och då är det inte något straffansvar överhuvudtaget som nämns.

Ang JO så får väl se vad som händer framöver. Oavsett så lär det inte hinna ske nåt som påverkar i det här målet utan för framtiden. Och då är det inte akut att anmäla.

Ja, jag hade tyckt att det bästa varit att bara meddela att fritidsbåtsföraren i nuläget inte är misstänkt för brott - och sedan lämnat detta.

För att förtydliga så kan JO aldrig påverka några pågående fall, eller utgången av dessa. Så motivet till en JO-anmälan är inte att JO skall ställa någonting till rätta eller ändra något beslut, för det ligger inte i deras makt eller uppdrag.
Citera
Medlem
Citat:
Inte bara en grävmaskin. De har dessutom någon form av gantrykran med catwalkräcke. Hopplöst bygge, ingen utkik, lite otur med vinklarna.

https://youtu.be/1kfGJJSGy5Q?si=fcJomck3ZWka0o0j&t=26
Oj, herregud, det var värre än jag hade befarat!

De är mer eller mindre blinda, både fysiskt och radarmässigt på den där skorven. Ser ut som ett fartyg lämpat för kanaler som kan smita under vissa broar utan broöppning.

Konstruktören till den där pråmen borde kölhalas långsides.
Citera
Medlem
Hur lång tid tar det för en person att bli registrerad som avliden? Helt oväsentlig fråga egentligen men blev nyfiken. Hittar den avlidna kvinnan på mrkoll och hitta med mera. När folk i min omgivning gått bort, släkt osv så har de stått registrerad som avliden en till två dagar efteråt på söktjänster.
Citera
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Hur kan man bedöma det när det är mörkt å regnar?
Det regnade inte i det området för olyckan just då. Men en stund före och efter.
Jag borde sparat de bilderna från SMHI radar men gjorde det inte. Däremot när man sökte efter båten och familjen regnade det kraftigt.
Citera
2026-08-04, 17:23
Medlem
Haha, jag är.lugn...

Mitt inlägg från början va ironi att statliga utredningar är sämre än flashbacks egna😉

Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Men snälla vän, jag svarade endast att Statens Haverikommission även hade utrett Estonia-katastrofen (vilket föregående inlägg indikerade på att dom inte gjort)...jag har ingen åsikt/uppfattning i vad deras slutsats var, så nu får du lugna ned dig...
Citera
2026-08-04, 17:24
Medlem
Citat:
Claude är nog lite för trött för att leta upp svenska sjökort. Kartan är från AIS-appen ovan. Stämmer ungefär överens med giren vid Berga strand 17 min tidigare. Då var det 28 minuter innan solnedgång. Fartygens kurs var runt 215 grader och solen gick ned 90 grader till höger i 309 grader. Kanske mörka moln på gång in.

Kan inte vara så herrans svårt att se en snipa på 1.5 -->0.1 Nm på rätt så öppet vatten. Sista 0.1 Nm, då hade den nog "försvunnit"
Förstår och som du säger under typ 0.1 Nm så blir den knepigare med radarn, så de på fartyget kan tom ha sett snipan initialt men sedan tappat den och då att den svängt av tex,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in