2026-08-04, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Som jag tidigare sagt:
-Jag tycker också det finns vissa märkligheter i åklagarens sätt att kommunicera detta.

-Åklagaren kan ju ha ansett att det inte finns någon "utredning att invänta" eftersom att fritidsbåtsföraren inte är misstänkt för brott och därmed inte kommer utredas.

-Åtalsunderlåtelse innebär inte att man friskrivs från ansvar i all bemärkelse - eftersom man förklaras skyldig för brottet och får detta registrerat i belastningsregistret.

-Jag hänvisar till JO. Har du börjat spåna på någon anmälan? Tror ni kan bli fler som gör det i denna tråden nämligen...

Slutligen en fråga: Givet det otroligt hemska som inträffat fritidsbåtsföraren (och dennes familj) vad anser Du skulle vara skillnaden på om detta brottet utreddes och sedan blev föremål för åtalsunderlåtelse - kontra att brottet utreddes, åtal väcktes och fritidsbåtsföraren sedan dömdes till böter eller villkorlig dom?
Jag har ju sagt flera gånger att jag inte ser nåt problem med en åtalsunderlåtelse, men inte förrän en utredning visar att det är den lämpliga bedömningen. Mitt problem är att göra bedömningen redan innan utredningen är klar. Knappt påbörjad.

” Skulle det vid den fortsatta utredningen framkomma en sådan misstanke så är det ändå inte aktuellt att utkräva något straffansvar med hänsyn till den stora personliga förlusten för fritidsbåtföraren som uppkom vid olyckan”

Varför överhuvudtaget uttala sig officiellt innan utredningen är klar? Och då är det inte något straffansvar överhuvudtaget som nämns.

Ang JO så får väl se vad som händer framöver. Oavsett så lär det inte hinna ske nåt som påverkar i det här målet utan för framtiden. Och då är det inte akut att anmäla.
Citera
2026-08-04, 17:12
Medlem
Är man landkrabba så är det en grävmaskin, jag och 98% av Sveriges befolkning skiter i vad ni kallar den😉😆

Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Är det verkligen en grävmaskin (och grävskopa)?
Är det inte en kran för att lyfta containrar?
Citera
2026-08-04, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Kaptenen står väl still och kollar instrument... Tror inte han gör fram och tillbaka där uppe som Joakim von anka😉 står han på fel ställe så täcker grävmaskinen hela tiden

Kapten ja. Utkiken däremot ska positionera sig så att han ser framåt.
Citera
2026-08-04, 17:15
Medlem
Citat:
Ja det är sant..

Samtidigt, kaptenen kanske gick i sidled, på 3 hinner hon köra ikapp ca 600m, på 600m avstånd kan en blå snipa med blå kapell visuellt va svårt att se om det vart växlande väder...

Jag ska inte försvara kaptenen, men tror det är en svår situation...

Läste du om Norrmannen vars vän hade jobbat på båten Verde och sa att den va notoriskt känd för dålig sikt?

Jag såg den kommentaren. Hon verkar dessutom ha någon form av catwalk på en gantry på tvärsen som gör att man tittar igenom ett fackverk.

https://youtu.be/ucARPUIUKTo?si=3OY8BTD6UkvgivZZ&t=52

https://youtu.be/1kfGJJSGy5Q?si=fcJomck3ZWka0o0j&t=26
Citera
2026-08-04, 17:16
Medlem
Har du inte läst det holländska rederiets utredning? Om du på allvar är intresserad, läs den, eller tro den officiella versionen om du vill!

Dom och andra fysiker har sagt att det är fysiskt omöjligt att ett fartyg får slagsida åt styrbord och sjunker på några minuter utan hål i styrbordssidan....

Jag har min övertygelse och du kan inte ändra mig😉

Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Statens Haverikommission har ju utrett Estonia-katastrofen också. Det var ju dom som konstaterade att fartyget sjönk pga svaga låsanordningar på bogvisiret, samt att skadorna och hålen på styrbordssidan uppkommit genom kontakt med havsbotten.
Citera
2026-08-04, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Ja, en radar är inget att lita på i en vältrafikerad farled. Speciellt inte om den täcks av en fucking grävskopa som är otroligt korkat placerad. De borde haft konstant utkik i fören, samt åt sidorna. Låter som de var gravt underbemannade.

Jag misstänker det också. Fartyget fraktar ju dry bulk. Relativt billig last och små vinster, och således högre risk att rederiet snålar och tar genvägar för att göra bättre vinst.
Citera
2026-08-04, 17:17
Medlem
Ska man alltid ha kapten, utkik, styrman på brygga hela tiden? Gäller all fartyg?

Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Kapten ja. Utkiken däremot ska positionera sig så att han ser framåt.
Citera
2026-08-04, 17:17
Medlem
Citat:
Haha, du har humor du...

Det hade varit bättre om däckkranen varit bakom kommandobryggan (snälla påpeka inte nu någon för mig att den inte hade gjort nytta där, jag är inte dum i huvet)

Hehe, kul att du gillart. Jag är här hela veckan.

Ja, där skulle den inte gjort nån nytta. Men jag vet inte om de kan konstrueras så de fälls ner lite. Hursomhelst skulle de ju haft en man på utkik i fören med radio under gång i farleder. Ett jäkla fail, speciellt under båtsäsongen då många utan sjövett befinner sig i skärgården.
Citera
2026-08-04, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Är det verkligen en grävmaskin (och grävskopa)?
Är det inte en kran för att lyfta containrar?

Vore ju lite tradigt att råka montera en containerkran på ett fartyg för dry bulk...
Citera
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Hur kan man bedöma det när det är mörkt å regnar?
Tror inte det regnade då precis och ännu inte mörkt.
Jag såg på radar från SMHI och före och efter olyckan var det kraftigt regn.
Solnedgång men inte mörkt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Ja, en radar är inget att lita på i en vältrafikerad farled. Speciellt inte om den täcks av en fucking grävskopa som är otroligt korkat placerad. De borde haft konstant utkik i fören, samt åt sidorna. Låter som de var gravt underbemannade.

Inte bara en grävmaskin. De har dessutom någon form av gantrykran med catwalkräcke. Hopplöst bygge, ingen utkik, lite otur med vinklarna.

https://youtu.be/1kfGJJSGy5Q?si=fcJomck3ZWka0o0j&t=26
Citera
2026-08-04, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Jag misstänker det också. Fartyget fraktar ju dry bulk. Relativt billig last och små vinster, och således högre risk att rederiet snålar och tar genvägar för att göra bättre vinst.
Rederier har alltid varit skitstövlar och riskerat manskapets och omgivningens liv i alla tider.

Förvånansvärt lite har hänt inom sjöfarten, förutom den tekniska utvecklingen. Det är oerhört konservativt. Italienska och brittiska befäl pryglar ofta fortfarande filipinare när de gjort fel. Det är som det alltid varit. Det är ett hårt liv till sjöss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in