Igår, 16:36
Medlem
Går genom att ha det tillsammans med andra smycken då budskapet får mindre fokus.
Igår, 16:57
Medlem
halaltarzans avatar
Jag tänker då aldrig på vad en kvinna har för smycken så det kanske ligger något i det du säger.
Igår, 16:57
Medlem
En fråga man kan ställa sig:
Har man detta kors för sin egen skull, eller för någon annan?
Igår, 17:00
Medlem
Inställsamt mot vilka?
Igår, 17:00
Medlem
zombie-nations avatar
Inställsamt att ha ett kors, hurdå?
Igår, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Inställsamt mot vilka?

Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Inställsamt att ha ett kors, hurdå?
Mot personer som är uppväxta med svensk kultur eftersom Sverige har kristen historia vilket gör att det känns mindre främmande om invandrare förknippas med det men kan tolkas som tillrättalagt eftersom det tex är ett kors på den svenska fanan medans dom kommer ifrån annan kultur.
Igår, 17:22
Medlem
Merwinnas avatar
ÄR du kristen eller inte? Om du är kristen kan du naturligtvis bära ett kors. Är du inte det, så ska du inte bära det. Eller är du någon som har låtsaskonverterat till kristendomen för att öka din chans att få uppehållstillstånd och medborgarskap? Annars tror jag knappast någon skulle tänka att ett kors är "inställsamt". Det finns ju kristna i alla världsdelar och med alla utseenden, det är bara positivt att visa att man är det i dessa tider av a) islamism och b) västerländsk dekadens.

...men sätt inte korset tillsammans med en torshammare i en lädersnodd, DET är inställsamt! (Samt kulturell appropriering.) Seriöst då: kombinationen (som finns färdig att köpa) korset, ankaret och ett hjärta tycker jag är fin. Tron, hoppet och kärleken!
Senast redigerad av Merwinna Igår kl. 17:24.
Igår, 17:25
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vedbod
Mot personer som är uppväxta med svensk kultur eftersom Sverige har kristen historia vilket gör att det känns mindre främmande om invandrare förknippas med det men kan tolkas som tillrättalagt eftersom det tex är ett kors på den svenska fanan medans dom kommer ifrån annan kultur.

De som ska ha kors på sig, alla måste uppfyllas:

De som vill ha det
De som är kristna
De som vill visa att de är kristna och har en kristen identitet
De som inte tycker det är dåligt att ha en kristen symbol på sig
Igår, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedbod
Sverige är också ett av världena mest sekulariserade länder. Majoriteten av befolkningen är inte särskilt religiöst engagerade och kommer inte bry sig om ifall du bär ett kors. Ibland aktiva kristna så tycker nog de flesta bara att det är positivt att du bär kristna symboler.

Nu vet jag inte varifrån du häratammar, men kristendomen härstammar ju från mellanöstern och sverige kristnades relativt sent. Så rocka korset och oroa dig inte är mitt tips
Igår, 20:08
Medlem
Pripps0.0s avatar
Jag har trott på Gud sedan jag var 11 år och haft existentiella frågor sedan dess.
Har kommit fram till att Gud skiter i om jag läst Bibeln eller tillhör någon församling, min relation med Gud handlar främst om att jag ska bli en bättre människa och han är mitt samvete.

Med det sagt har jag nyligen skaffat mig ett halsband med ett kors att bära, delvis på grund av att manifestera för omgivningen att vi är ett kristet land med kristna värderingar. Men är jag värdig att ta denna roll? Så jag hade samma problem som du, och har berlocker bredvid korset, så att det inte sticker folk i ögonen.

Å andra sidan har jag blivit felaktigt dömd som rasist, klimatförnekara och homofob mm. Och om folk tror på sånt som att man kan byta kön, så är det väl knappast tokigare att tro på Gud?
Är man kristen så får man bära sitt kors.
Liten börda jämfört med Jesus.
Igår, 22:45
Medlem
maktspels avatar
Kristna invandrare från Mellanöstern bär ofta väldigt stora kors. Det är en del av deras identitet.

Jag har inget emot att de vill ha något som visar deras bakgrund. Blir inte heller provocerad av om t ex assyrier har det där bevingade lejonet (eller vad det nu är) som smycke. Eller om judar har Davidsstjärna.
Motvillig1.2s avatar

Moderatormeddelande

Postat av Motvillig1.2 Idag, 04:13
Moderator
Det här är mer en politisk eller kulturell fråga, snarare än en om accessoarer som sådana. Låser.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in