2026-08-04, 16:43
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Hur menar du att kaptenens nationalitet skulle fa någon som helst betydelse för AIS-datan från fartyget?

AIS kan störas ut. Kaliningrad har sådana störsändare, som kan störa ut GPS också.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/gps-sparen-leder-till-rysk-militarbas-vid-ostersjon

-Men det är långsökt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Fritidsbåtar går i farleden hela sommarsäsongen, har gjort i alla tider.

Bara den som aldrig varit på sjön menar att fritidsbåtar ska hålla dig undan.

100tals norska fritidsbåtar anländer Strömstad varje dag, de går i samma farled som färjan som nästan är dubbel så lång som fartyget i olyckan.
Det går fint, för det rör sig om ett samspel.

Några gånger ligger fritidsbåten fel å då behövs det bara en signal från färjan.

En signal från fartyget hade kunnat rädda liv.
Mjo...
Detta är inte första eller sista gången en fritidsbåt plöjs ned av ett handelsfartyg för att det befunnit sig i farleden.
Man får också tänka på väder och vind, vid det aktuella tillfället var det skymning/mörkt, regnbyar och allmänt kass sikt. Då hade jag personligen inte gått i en farled även om 100-tals båtar gör det varje dag i Strömstad.
Citera
Medlem
pextas avatar
Om fartyget körde i säg 10knop och snipan 7 knop så blir ju det 3knop i diff. Det är ju som en snabb gång som fartyget närmat sig snipan. Det måste ju funnits ganska gott om tid att få visuell kontakt från antingen snipan eller fartyget.

Då undrar man ju hur stor chansen är att ingen av dom hade uppsikt,,?

Eller om det va då att en av dom såg den andra och utgick från att det va lungt och dom hade olika kurs men sen svängde en av dom så att dom hamnade i kollisionskurs

När jag skriver kollisionskurs menar jag det även om dom färdades åt samma håll
Citera
2026-08-04, 16:44
Medlem
Haha, va du ironisk....

Men på ngt sätt måste den där grävmaskinen varit i vägen... Min manliga intuition säger mig att så är fallet

Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Var det där före eller efter de ställde en grävskopa på däck?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avnyfikenhet
Vet någon något om vem lotsen är?
Tror det var han Oskar Frans Feil. Lots O.F. Feil.
Citera
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskarn80
Jag satt bara 10 min därifrån och det var kolsvart o regna precis vid tiden det hände. Mörka moln vid regn och disig sikt.

Olyckan skedde precis innan solnedgången vilket innebär att det var ganska ljust och lite dis men skuggigt åt öster. Regnet kom precis efter när solen gått ner. Dvs en mulen solnedgång.
Citera
2026-08-04, 16:45
Medlem
Den höll 12,2 knop vid kollisionen enligt SR

https://www.sverigesradio.se/artikel/timme-for-timme-sa-rorde-sig-fartyget-innan-kollisionen

Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
En snipa gör normalt ca 6 knop men kan pressas upp i 8 knop. Fartyget höll en hastighet på 17 knop vilket går att se på AIS-informationen.
Citera
2026-08-04, 16:46
Medlem
Var du på plats, eller i närheten?

Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Olyckan skedde precis innan solnedgången vilket innebär att det var ganska ljust och lite dis men skuggigt åt öster. Regnet kom precis efter när solen gått ner. Dvs en mulen solnedgång.
Citera
2026-08-04, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Var det där före eller efter de ställde en grävskopa på däck?

På bilder av fartyget verkar det finnas en grävskopa som förvisso är i höjd med bryggan, men också står så nära den, och är tillräckligt smal, för att man ska kunna se runt. Men det kanske är en annan grävskopa det handlar om som står längre fram? Jag orkar inte verifiera vilka bilder som man tagit efter olyckan - på många bilder har ju fartyget ingen grävskopa alls.
Citera
2026-08-04, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pexta
Om fartyget körde i säg 10knop och snipan 7 knop så blir ju det 3knop i diff. Det är ju som en snabb gång som fartyget närmat sig snipan. Det måste ju funnits ganska gott om tid att få visuell kontakt från antingen snipan eller fartyget.

Då undrar man ju hur stor chansen är att ingen av dom hade uppsikt,,?

Eller om det va då att en av dom såg den andra och utgick från att det va lungt och dom hade olika kurs men sen svängde en av dom så att dom hamnade i kollisionskurs

När jag skriver kollisionskurs menar jag det även om dom färdades åt samma håll
Kollisionskurs bestäms av att bäringen (kompassriktningen) till det andra fartyget inte ändras.

Det har inget att göra med ifall man färdas åt samma håll, utan ifall man kommer sammanfalla på samma punkt när fartygens kurser korsar varandra.

På en radar kan man räkna ut CPA (closest point of approach) och TCPA, och så veta hur nära man kommer passera varandra och när. Därefter lägger man om kursen om nödvändigt och ifall man har väjningsplikt.
Citera
2026-08-04, 16:48
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Var du på plats, eller i närheten?

Nej, men det fanns många vittnen på plats som har beskrivit vädret under denna tid och en del har också sett fartyget från land.
Citera
2026-08-04, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Aha, Men du är helt säker att en radar reflekterar 100% av allt som befinner sig bakom kapellet?

Oavsett så verkar ju fler här vara inne på att ngn form av inställning eller clutter filter är det troligar felet...

Inställningar, klutter, fel zoom, fel gain, eller så tittade de inte på radarn alls. Eller, kanske stod lotsen vid ECDIS med radar overlay (kombinerad nav/radar display) fastän befälhavaren hade ansvar för sjösäkerheten, lotsen för navigation. Mycket handlar om rätt rollfördelning, lite om hur god sikt & radar var. Och utkik hade de ju ingen och en stor grävskopa mitt framför radarn. Kanske låg båten 10 minuter i "grävskopans döda vinkel"?

Bridge mgmt har orsakat mer än en olycka i historien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in