2026-08-03, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
För industrirobotarna har man anpassat omgivningen för de. Det har varit enda sättet att få någon slags lönsamhet i de. Att försöka anpassa robotarna till omgivningen är för svårt och dyrt.

Nu säger en del att nu kan vi plötsligt anpassa robotarna till omgivningen. Och det går på en gång bara. Av sig självt. Bara genom att bygga roboten rent mekaniskt, har man trollat fram det som mänskligheten misslyckats med i decennier.

Största anhängarna till vansinnet är de som vill ligga hemma i soffan, och menar att mamma staten skall förse dom med en nappflaska som de kan ligga och sulta på. UBI-anhängarna med andra ord.
Dom VILL att robotarna skall kunna ta över allt, så att dom skall få nappflaskan.
Och därmed är dom helt oemottagliga för allt som helter logik, evidens, kausalitet osv.

Jag är inte riktigt säker på om jag förstår vad du menar.
Det är väl klart man måste anpassa robotarna till omgivningen? Om du vill ha en djuphavsrobot som opererar på 1000m så måste den ju konstrueras lite annorlunda än en robot på fastlandet. En drönare som ska fungera på en viss höjd kräver en annan design.
I en industri så måste ju robotar anpassas för en miljö där det arbetar människor. Det slipper man ju om produktionslinan är helt automatiserad. Alltså, man behöver inte ta hänsyn till att människor kan komma till skada.
Citera
2026-08-03, 16:17
Medlem
Citat:

AI sett som verktyg lär leda till viss produktivitetsökning. Men ganska långsamt.

Det är ”ongoing”
Besök vilken industrirelaterad mässa som helst och se hur stort fokus som ligger på automation gentemot manuellt arbete.
Citera
2026-08-03, 16:23
Medlem
Citat:
.
Tsk isk, nu kommer du upp på hatlistan bland UBI-knarkarna.

Deras linje är att eftersom robotarna ser ut som människor kan dom göra allt som människor kan.

Återigen har jag svårt att förstå vad som är poängen.
Merparten av alla robotar ser ju inte alls ut som människor. Man tillverkar ju inte en åkgräsklippare och en humanoid robot som kör den. Man tillverkar ju en robotgräsklippate, eller? Vad finns det för anledning till att hata?
Citera
2026-08-03, 16:28
Medlem
Citat:
Det görs också. Framgångsrikt. I t ex Singapore. Man behöver bara förstå trivial ekonomi för att detta skall fungera. Men väljarna i Sverige vill inte det.
Att folk vågar låta robotar ta hand om deras barn ligger nog långt borta.

Ja, precis.
Sen hur långt borta det egentligen ligger kanske beror på huruvida myndigheterna lyckas säkerställa att ungarna och gamlingarna får bättre behandling av människor. När en robot gör jobbet bättre så vill dom anhöriga att en robot gör jobbet.
Citera
2026-08-03, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EgonKarman
Jag är inte riktigt säker på om jag förstår vad du menar.
Det är väl klart man måste anpassa robotarna till omgivningen? Om du vill ha en djuphavsrobot som opererar på 1000m så måste den ju konstrueras lite annorlunda än en robot på fastlandet. En drönare som ska fungera på en viss höjd kräver en annan design.
I en industri så måste ju robotar anpassas för en miljö där det arbetar människor. Det slipper man ju om produktionslinan är helt automatiserad. Alltså, man behöver inte ta hänsyn till att människor kan komma till skada.
I industrier har man avspärrningar för att industriroboten inte skall behöva ta hänsyn till att det kan röra sig människor intill den.
Fram till nu har man alltså kunnat skippa det problemet.

Men med de humanoida robotarna, som skall ersätta människor nästa månad, så ska ju de röra sig bland människor.
(Bland annat det som gjorde det så svårt med självkörande fordon. Det är ju människor som irrar omkring).

Citat:
Det är ”ongoing”
Besök vilken industrirelaterad mässa som helst och se hur stort fokus som ligger på automation gentemot manuellt arbete.
Så har det väl i sig varit de senaste ca 40 åren.

Men du kan väl tjoa till när någon sålt på dig en humanoid robot som skall ersätta folk på golvet.

Citat:
Återigen har jag svårt att förstå vad som är poängen.
Merparten av alla robotar ser ju inte alls ut som människor. Man tillverkar ju inte en åkgräsklippare och en humanoid robot som kör den. Man tillverkar ju en robotgräsklippate, eller? Vad finns det för anledning till att hata?
Nästa månad ska ju humanoida robotar sitta på åkgräsklipparen och köra de.

Hur ska annars de som kör de idag kunna ligga hemman på soffan och slöa och få UBI?
Citera
2026-08-03, 21:31
Medlem
Citat:
I industrier har man avspärrningar för att industriroboten inte skall behöva ta hänsyn till att det kan röra sig människor intill den.
Fram till nu har man alltså kunnat skippa det problemet.

Men med de humanoida robotarna, som skall ersätta människor nästa månad, så ska ju de röra sig bland människor.
(Bland annat det som gjorde det så svårt med självkörande fordon. Det är ju människor som irrar omkring).

Så har det väl i sig varit de senaste ca 40 åren.

Men du kan väl tjoa till när någon sålt på dig en humanoid robot som skall ersätta folk på golvet.

Nästa månad ska ju humanoida robotar sitta på åkgräsklipparen och köra de.

Hur ska annars de som kör de idag kunna ligga hemman på soffan och slöa och få UBI?

Hahaha 😂
Du måste skämta.
Citera
2026-08-03, 22:21
Medlem
Citat:
Det är ”ongoing”

Menar du? Jag har varit på en del sådana och som sagt , de är rätt inhägnade områden där robotarna rör sig. Och fokus är på logistik, utlastning, plock och lite svets. Montering i fordonsindustrin. Vad mer?? Nothing.
Citera
2026-08-04, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christerst
Menar du? Jag har varit på en del sådana och som sagt , de är rätt inhägnade områden där robotarna rör sig. Och fokus är på logistik, utlastning, plock och lite svets. Montering i fordonsindustrin. Vad mer?? Nothing.

Ja, alltså inom tillverkningsindustrin så har det ju länge funnits olika former av industrirobotar, det känner bi ju till. Jag har jobbat i den sektorn sedan 90-talet så jag kanske tar en del saker för givet. Men dessa industrirobotar har liksom endast varit lönsamma där det antingen är behov för masstillverkning eller där det finns personal tillgänglig som kan programmera om dessa maskiner för mindre serier. Men för mindre företag med kanske 10-20 anställda, till exempel ett företag som svetsar mindre stålkonstruktioner så lönar det sig inte att programmera alla rörelser som roboten ska göra för att kunna svetsa ihop dom lösa bitarna. Dom lösa bitarna kan till viss del halvautomatiseras, men det krävs att en människa sköter maskinen, matar den med material mm.
Nu finns det svetsrobotar som kan svetsa enskilda objekt. Alltså samma robot som ska svetsa detaljen i fråga kan skälv scanna av fogarna och kompensera för eventuella avvikelser. Ock sen med hjälp av AI så programmerar roboten sig själv, eller hur man nu ska uttrycka sig. Så helt plötsligt kan egentligen 1 arbetare lösa dom uppgifter som än så länge är för komplicerade (läs olönsamma) för att automatisera, och sköta en produktion som kanske normalt sett skulle kräva ett arbetslag på 3-4 man. Det är ett enormt genombrott för mindre företag.
Det här är ju uppgifter som man aldrig trodde skulle kunna skötas av en robot. Och nej, det är inte människoliknande robotar. Utan mer som smartare cnc-maskiner.
AI kan liksom överbrygga den där barriären av programmering som gjorde att dessa jobb inte kunde automatiseras.
Man kanske kan jämföra det med robotgräsklippare. Dom fungerar ju utmärkt när man väl programmerat dom att klippa en specifik tomt. Man kan inte bara låna grannens klippare och släppa ut den på gräsmattan för den vet då inte vart den ska klippa eller inte. I det här fallet blir det som att man kan ge klipparen i uppdrag att klippa ett helt villaområde och klipparen kan skälv scanna av och klippa.
AI är ju bra på språk. Att koda robotar med kod är liksom busenkelt för AI. Och vi kan ju i princip prata med en AI och förklara med ord så vi får det resultat vi önskar, sen programmerar AIn robotarna. Det innebär ju att man inte behöver ha en kille med kunskap i kod , utan i stort sett vem som helst på verkstaden skulle kunna ”prata” med AI’n och påpeka om det är något som måste justeras.
Jag antar att om det en AI blir övermänsklig så skulle den inte ha några större problem med att lösa alla uppgifter i en industri som tillverkar vad som helst egentligen.
Jag ser liksom inte att någon yrkesgrupp är helig om du förstår vad jag menar.
Citera
2026-08-04, 15:59
Medlem
Charles-Lyntons avatar
Citat:
Jag ser liksom inte att någon yrkesgrupp är helig om du förstår vad jag menar.

För mig handlar "UBI-flummet" om att avskaffa befintliga låtsasjobb, inte om att avskaffa befintliga nyttojobb. Det är omöjligt att föreställa sig att det någonsin kommer att springa omkring robotar på bildäck på en passagerarfärja. Kriterierna för att jobbs legitimitet är att det gör nytta och att det finns någon som tycker det är kul att utföra uppgiften.
Senast redigerad av Charles-Lynton 2026-08-04 kl. 16:05.
Citera
2026-08-04, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charles-Lynton
För mig handlar "UBI-flummet" om att avskaffa befintliga låtsasjobb, inte om att avskaffa befintliga nyttojobb. Det är omöjligt att föreställa sig att det någonsin kommer att springa omkring robotar på bildäck på en passagerarfärja. Kriterierna för att jobbs legitimitet är att det gör nytta och att det finns någon som tycker det är kul att utföra uppgiften.
Nej, jag håller med. Så ser inte jag heller på saken. Utan vid ett sådant scenario så skulle jag tro att passagerarfärjor inte längre fyller någon funktion.
Citera
2026-08-04, 16:11
Medlem
Charles-Lyntons avatar
Citat:
Nej, jag håller med. Så ser inte jag heller på saken. Utan vid ett sådant scenario så skulle jag tro att passagerarfärjor inte längre fyller någon funktion.

Funktionen skulle kunna vara att Skynet svarar på regeringarnas AI-restriktioner med seasteading och bjuder med några "zoo-människor" på en gratiskryssning.
Citera
2026-08-04, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charles-Lynton
Funktionen skulle kunna vara att Skynet svarar på regeringarnas AI-restriktioner med seasteading och bjuder med några "zoo-människor" på en gratiskryssning.

Vilka regeringar menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in