2026-07-27, 17:32
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EgonKarman
Men industrirobotarna, som jobbat i industrin rätt många år nu, är inte särskilt flexibla. Passar utmärkt för massproduktion, men har varit för krångliga att använda till mindre upplagor.
Nu börjar vi ju se möjligheterna att komplettera dessa med AI. Alltså, en AI kan lättare programmera om tex en svetsrobot för små serier. Det öppnar upp för mindre företag att automatisera en betydligt större del av verksamheten än vad som tidigare varit möjlig med endast CNC-maskiner och industrirobotar.

En humanoid robot är ju mest ett jippo. Det finns ju ingen praktisk anledning till att roboten i en industri behöver se ut som en människa. Det räcker ju med en automatiserad produktionslina som styrs av en central AI. Och jag har verkligen inga problem med att se varför inte servicen av en sådan inte också skulle kunna vara automatiserad.

Blir sedan tekniken bättre så kommer naturligtvis en AI skälv kunna göra förbättringar genom att kommunicera med underleverantörer, tillverka effektivare robotar mm

Dom första som ryker är nog det skiktet som utför dom enklare jobben då som chafförer, kassapersonal, lokalvårdare.
Sen ryker nog (om inte samtidigt) mellanchefer arbetsledare, projektledare, konsulter, förståsigpåare mm.
Efter det så är det nog hantverkare.

Humanoida robotar kommer förmodligen ta hand om våra barn och äldre. Det som vi trodde folk från U-länderna skulle kunna klara av. Samt diverse situationer där det är viktigt för maskinen att se ut som en människa, som poliser till exempel.

Men tror du inte jag förstår vad vinsten men robotar som skulle kunna röra sig som människor, min poäng är att vi är inte där idag utan det du ser är visioner som försöker säljas in.
Citera
2026-07-27, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Men tror du inte jag förstår vad vinsten men robotar som skulle kunna röra sig som människor, min poäng är att vi är inte där idag utan det du ser är visioner som försöker säljas in.

Jag vet inte, vad skulle poängen vara att robotarna kan röra sig som människor? Vi är ju kraftigt begränsade.
Då ber jag om ursäkt🙏🏻 jag trodde visioner va hela poängen med denna diskussionen, inte vad som händer i realtid.
Citera
2026-07-27, 18:24
Medlem
Citat:
Jag vet inte, vad skulle poängen vara att robotarna kan röra sig som människor? Vi är ju kraftigt begränsade.
Då ber jag om ursäkt🙏🏻 jag trodde visioner va hela poängen med denna diskussionen, inte vad som händer i realtid.

Att de kan återvända alla verktyg och arbetsuppgifter som människan kan så klart… är det så svårt att förstå, varför tror du majoriteten idag försöker skylta med humanoida robotar för?
Citera
2026-07-27, 18:41
Medlem
Citat:
Att de kan återvända alla verktyg och arbetsuppgifter som människan kan så klart… är det så svårt att förstå, varför tror du majoriteten idag försöker skylta med humanoida robotar för?

Om du ser hur strukturen på vilken arbetsplats som helst så ser den ut som den gör just för att en människa med alla hennes krav på miljö och säkerhet kräver det. Vilket är en begränsning. Du behöver inte en ratt i en självkörande bil. Du behöver inte ett kontor med AC och lunchrum för att sköta bokföringen. Och en verkstad i tillverkningsindustrin som är helt automatiserad behöver naturligtvis inte en massa handhållna vinkelslipmaskiner, skiftnycklar eller skruvmejslar.
Jag tror dessa humanoida robotar bara är ett jippo för att på ett lättsmält vis kunna ragga investerare samt på kort sikt marknadsföra någon form av innovation som säkert rätt snart kommer att imponera med att stå i receptionen på en del hippa företag, hotell, flygplatser mm. Tills befolkningen vant sig av med behovet att kommunicera med en annan person.
Citera
2026-07-27, 19:43
Medlem
Citat:
Om du ser hur strukturen på vilken arbetsplats som helst så ser den ut som den gör just för att en människa med alla hennes krav på miljö och säkerhet kräver det. Vilket är en begränsning. Du behöver inte en ratt i en självkörande bil. Du behöver inte ett kontor med AC och lunchrum för att sköta bokföringen. Och en verkstad i tillverkningsindustrin som är helt automatiserad behöver naturligtvis inte en massa handhållna vinkelslipmaskiner, skiftnycklar eller skruvmejslar.
Jag tror dessa humanoida robotar bara är ett jippo för att på ett lättsmält vis kunna ragga investerare samt på kort sikt marknadsföra någon form av innovation som säkert rätt snart kommer att imponera med att stå i receptionen på en del hippa företag, hotell, flygplatser mm. Tills befolkningen vant sig av med behovet att kommunicera med en annan person.

Och anpassade arbetsplatser har robotar kunnat göra i 40 år, vad är din poäng med denna efterblivna och dryga ordsallad?
Citera
2026-07-27, 20:29
Medlem
Citat:
Och anpassade arbetsplatser har robotar kunnat göra i 40 år, vad är din poäng med denna efterblivna och dryga ordsallad?

Du frågade ju😳

Robotarna har, i över hundra år, gjort vad vi har programmerat dom till att utföra.
Dom har knappast byggt sina egna fabriker. Det är det som blir den stora skillnaden.
Jag beslagtar om jag uttrycker mig otydligt. Kommunikation i text är inte min starkaste sida.
Citera
2026-07-27, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
För att en robot ska kunna arbeta så mycket behövs ett extra batteri och att den stödjer hotswap. Sedan kommer batterierna inte hålla mer än kanske ett halvår eller ett år med så många laddcykler.

Men det största problemet med all denna automatisering är hur det påverkar köpkraften. Om många människor inte kan få en inkomst så finns det inte längre några konsumenter.

Om inte roboten ska ta bilen hem till frugan klockan 17 så kan den väl lika gärna få nöja sig med en sladd.

Det spelar förmodligen ingen roll ifall köpkraften minskar eftersom den största uppgiften förmodligen kommer att handla om infrastruktur.
Citera
2026-07-28, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
AI är typ det största som hänt sedan internet.
Detta är varför det är så jävla värdelöst att prata med IQ80 kreti och pleti om trender, och i synnerhet den nuvarande LLM-trend.

AI kom långt före internet ditt jävla miffo.
Citera
2026-08-03, 01:08
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Om inte roboten ska ta bilen hem till frugan klockan 17 så kan den väl lika gärna få nöja sig med en sladd.
De är inte konstruerade så. Möjligen att vissa robotar kan få en sladd när de är stationära på en arbetsplats.
Citat:
Det spelar förmodligen ingen roll ifall köpkraften minskar eftersom den största uppgiften förmodligen kommer att handla om infrastruktur.
Hur menar du nu? Ska samhället gå runt så behöver vi folk som arbetar och konsumerar. Det kommer vara politiskt kaos om vi får massarbetslöshet.
Citera
2026-08-03, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
De är inte konstruerade så. Möjligen att vissa robotar kan få en sladd när de är stationära på en arbetsplats.

Hur menar du nu? Ska samhället gå runt så behöver vi folk som arbetar och konsumerar. Det kommer vara politiskt kaos om vi får massarbetslöshet.

Om vi nu pratar om en tid då någon artificiell intelligens redan har tagit form med den, så att säga, nivå av intelligens, medvetande eller självinsikt som till exempel Musk beskriver.
Då ser jag inte riktigt någon anledning för att en robot skulle behöva lämna sin arbetsplats. Systemen kommer förmodligen designas så nära perfektion man kan mäta. Då blir nog dom flesta produktionslinjer ganska homogena. Jag va på besök på en industrimässa i Jönköping tidigare i år. Dom enda robotar jag kunde se med sladd va sådana där palldragare. Men när människor fasas ut så kommer våra standarder också göra det.

Ja, det blir säkert en och annan demonstration på sina håll. Samhället har ju tutat i oss sen barnsben att lönearbete och pengar, eller egendom, i stort sett är meningen med livet. Visar det sig trots allt att detta inte stämmer så blir säkert en och annan medborgare lite purken. Vi får väl försöka att göra det bästa av situationen helt enkelt och försöka förstå att vi också är delaktiga i dom missförstånd som vi upplever omkring oss.
Citera
2026-08-03, 11:45
Medlem
Citat:
Men industrirobotarna, som jobbat i industrin rätt många år nu, är inte särskilt flexibla. Passar utmärkt för massproduktion, men har varit för krångliga att använda till mindre upplagor.
För industrirobotarna har man anpassat omgivningen för de. Det har varit enda sättet att få någon slags lönsamhet i de. Att försöka anpassa robotarna till omgivningen är för svårt och dyrt.

Nu säger en del att nu kan vi plötsligt anpassa robotarna till omgivningen. Och det går på en gång bara. Av sig självt. Bara genom att bygga roboten rent mekaniskt, har man trollat fram det som mänskligheten misslyckats med i decennier.

Största anhängarna till vansinnet är de som vill ligga hemma i soffan, och menar att mamma staten skall förse dom med en nappflaska som de kan ligga och sulta på. UBI-anhängarna med andra ord.
Dom VILL att robotarna skall kunna ta över allt, så att dom skall få nappflaskan.
Och därmed är dom helt oemottagliga för allt som helter logik, evidens, kausalitet osv.

Citat:
Nu börjar vi ju se möjligheterna att komplettera dessa med AI. Alltså, en AI kan lättare programmera om tex en svetsrobot för små serier. Det öppnar upp för mindre företag att automatisera en betydligt större del av verksamheten än vad som tidigare varit möjlig med endast CNC-maskiner och industrirobotar.
AI sett som verktyg lär leda till viss produktivitetsökning. Men ganska långsamt.

Citat:
En humanoid robot är ju mest ett jippo. Det finns ju ingen praktisk anledning till att roboten i en industri behöver se ut som en människa. Det räcker ju med en automatiserad produktionslina som styrs av en central AI. Och jag har verkligen inga problem med att se varför inte servicen av en sådan inte också skulle kunna vara automatiserad.
Tsk isk, nu kommer du upp på hatlistan bland UBI-knarkarna.

Deras linje är att eftersom robotarna ser ut som människor kan dom göra allt som människor kan.

Citat:
Humanoida robotar kommer förmodligen ta hand om våra barn och äldre. Det som vi trodde folk från U-länderna skulle kunna klara av.
Det görs också. Framgångsrikt. I t ex Singapore. Man behöver bara förstå trivial ekonomi för att detta skall fungera. Men väljarna i Sverige vill inte det.
Att folk vågar låta robotar ta hand om deras barn ligger nog långt borta.
Citera
2026-08-03, 12:24
Medlem
Charles-Lyntons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Att folk vågar låta robotar ta hand om deras barn ligger nog långt borta.

Långt borta? Det är nog högst fem år innan det finns chatbottar i varenda mobiltelefon som har förmågan att föra personanpassad undervisning med barn som ännu inte har lärt sig att skriva och läsa. Vad tror du som varm anhängare av logik, evidens, kausalitet, osv, händer med arbetsmarknaden när utbildningsbedrägeriet kollapsar? Blev det fler eller färre bagare och skoputsare i Vadstena när Sverige blev protestantiskt?

Med "ta hand om" så kanske du syftar på någon som tar hand om spädbarn medan den biologiska mamman är på det fiatvalutefinansierade låtsasjobbet för att "skapa värden". Det är som att du projicerar din egen personlighet på "UBI-knarkarna". Och varifrån alla "värdeskapande människor" ska importeras när födelsetalen störtdyker och Afrika och Indien också får superekonomier pga AI, det är någonting som ni haschflummarliberaler inte kan svara på.

Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Största anhängarna till vansinnet är de som vill ligga hemma i soffan, och menar att mamma staten skall förse dom med en nappflaska som de kan ligga och sulta på. UBI-anhängarna med andra ord.
Dom VILL att robotarna skall kunna ta över allt, så att dom skall få nappflaskan.
Och därmed är dom helt oemottagliga för allt som helter logik, evidens, kausalitet osv.
Senast redigerad av Charles-Lynton 2026-08-03 kl. 12:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in