2026-08-04, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jag skall villigt erkänna att jag tyckte att åklagarens sätt att kommunicera ut detta var lite märkligt också. Men åklagarens skrivning skall/kan nog tolkas som att personen ifråga INTE är misstänkt för brott - och OM han mot all förmodan SKULLE misstänkas för brott, så kommer detta endast avse brott mot sjövägsregeln (och inte vållande till annans död). Då detta endast rör sig om ett bötesbrott, och med omständigheterna i övrigt, så är åklagaren klar med att åtalsunderlåtelse kommer att räcka. Läs:
"Jag har slutligen bedömt att föraren av fritidsbåten inte för närvarande kan misstänkas för att ha brutit mot en sjövägsregel som gäller för det aktuella farvattnet för de aktuella inblandade fartygen, t.ex. att små båtar ska hålla undan för stora fartyg. Skulle det vid den fortsatta utredningen framkomma en sådan misstanke så är det ändå inte aktuellt att utkräva något straffansvar med hänsyn till den stora personliga förlusten för fritidsbåtföraren som uppkom vid olyckan".

...men det är bara min gissning. Vill man ställa sig på åklagarens sida i detta fallet kan man ju också konstatera att det i fritidsbåtförarens fall inte finns någon "utredning" att invänta, eftersom att han inte är misstänkt för brott. Men jag har tidigare uppmanat skeptiska skribenter i denna tråd att JO-anmäla åklagaren/Åklagarmyndigheten, så jag råder dig också att göra det om du känner som du gör.
Mycket bra analys/bedömning av detta. Det åklagarne säger är - att försätta sig i fara pga detta brott är inte närmelsevis lika allvarligt som att som skeppare för ett stort fartyg inte ha koll på omgivningen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
1. Fartyget var väl mer än 22,5 grader akter om tvärs, vad jag har förstått? Alltså upphinnande, och alltid väjningsskyldig i farleden i fråga.
2. Kaptenen är alltid ytterst ansvarig för liv och egendom, vare sig han var på bryggan eller inte.
3. Du menar nog rorgängare/rorsman. En styrman är ett sorts befäl till sjöss, och har nödvändigtvis inte något med styrande av ratten att göra. En simpel matros kan istället vara rorgängare.

Men snipan brast i sjömanskap helt klart. Han borde inte varit i närheten av ett handelsfartyg. Men det spelar ingen roll om han blev sänkt av ett upphinnande fartyg. De borde haft utkik i fören med strålkastare om det var dålig sikt.

Att med logik bekämpa galningarna i denna tråden blir lätt övermäktigt. Tack för att du kämpar på.

Det är sådan extrem okunskap bland de som postar i denna tråden och det är dessutom som om man har ett ovanligt stort behov av att skuldbelägga snipan till max samtidigt som man försöker friskriva kaptenens ansvar.

Jag börjar få känslan av att det är alla rysstroll på flashback som alltid ska försvara dom som aktivierats...

INGEN inblandad i detta har gjort något med illvilja, det är en olycka som troligtvis har orsakats av bristande uppsikt och bristande bedömning av de farvatten man färdats i.

Det känns som om logiken bland vissa här är lite "neandertalare"... öh duh... en stor båt har rätt, liten båt dum så det är hans fel...

Har man det minsta vett så vet man att alla har ett ansvar på sjön att ha uppsikt men den upphinnande båten har det absolut största ansvaret.

Har man dessutom inte haft några strålkastare framåt så lär den konstruktion av båt vara svår att se och det finns en risk när kommandobryggan är både låg och ligger långt bak att föraren av snipan inte sett skeppet närma sig och har den sett ljus kan de ha upplevts som betydligt längre bort än vad det är.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jag skall villigt erkänna att jag tyckte att åklagarens sätt att kommunicera ut detta var lite märkligt också. Men åklagarens skrivning skall/kan nog tolkas som att personen ifråga INTE är misstänkt för brott - och OM han mot all förmodan SKULLE misstänkas för brott, så kommer detta endast avse brott mot sjövägsregeln (och inte vållande till annans död). Då detta endast rör sig om ett bötesbrott, och med omständigheterna i övrigt, så är åklagaren klar med att åtalsunderlåtelse kommer att räcka. Läs:
"Jag har slutligen bedömt att föraren av fritidsbåten inte för närvarande kan misstänkas för att ha brutit mot en sjövägsregel som gäller för det aktuella farvattnet för de aktuella inblandade fartygen, t.ex. att små båtar ska hålla undan för stora fartyg. Skulle det vid den fortsatta utredningen framkomma en sådan misstanke så är det ändå inte aktuellt att utkräva något straffansvar med hänsyn till den stora personliga förlusten för fritidsbåtföraren som uppkom vid olyckan".

...men det är bara min gissning. Vill man ställa sig på åklagarens sida i detta fallet kan man ju också konstatera att det i fritidsbåtförarens fall inte finns någon "utredning" att invänta, eftersom att han inte är misstänkt för brott. Men jag har tidigare uppmanat skeptiska skribenter i denna tråd att JO-anmäla åklagaren/Åklagarmyndigheten, så jag råder dig också att göra det om du känner som du gör.
Visst.
Men nu vet ingen vart utredningen tar vägen. Så motiveringen att vållande till annans död inte är aktuell känns förhastad.

Det är väl känt att utredningar kan hamna precis var som helst som man kanske inte trodde var möjligt.
Finns exempel på folk som blivit åtalade för vållande till annans död och det visade sig vara en osannolik älg! Man ska inte som ansvarig komma med förutfattade påståenden i onödan.

Men det är ju klart, om åklagaren inte tänkt utreda fritidsbåtsförarens ansvar så är det ju enkelt. Jag trodde nog att även en åklagare ska utreda förutsättningslöst. Spec när det är flera dödsfall.

Ja, får nog ta en fundering på JO.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZexeL
Fd. sjökapten här med mångårig erfarenhet av att segla allt från mindre tankbåtar till kryssning och färjor.

Skulle jag tippa så är detta helt enkelt en tragisk olycka där väder, bristande sjövett, tekniska begränsningar och ren otur spelat in.

Utan att ta sida för någon, så skulle jag vilja säga att det är otroligt svårt att se små fritidsbåtar på radar. Detta pga. att dom ofta är i plast och plast/glasfiber etc. är dåliga radarreflekterande mtrl. dvs. att radarvågorna går till stor del igenom materialet och bara en liten del reflekteras tillbaka.

Var det dessutom gropig sjö så har man sannolikt dragit ned känsligheten på radarn för att inte få med varenda vågtopp som eko. Detta gör att man ytterligare minskar möjligheten att upptäcka en liten låg snipa. Detta är så man gör och inget fel, då radarbilden blir helt obrukbar annars.

Ang. utkik så hade man garanterat detta på bryggan, man hade dessutom lots ombord. Så man hade sannolikt en utkit, en styrman, en rorsman, kaptenen samt lots på bryggan. Att man inte tittat akteröver hela tiden är heller inget märkligt, det är inget man direkt gör då man går framåt.

Jag vill ogärna tala illa om de döda och skadade, men jag finner det märkligt att man väljer att gå i en farled, på kvällen, i dålig sjö, utan radarreflektor, utan att alla har flytväst, utan radio. Det tyder på att man inte haft koll, dock är detta sant om 90% av alla fritidsseglare, så ingen unik skuld på dessa.

Så; sannolikt har man inte sett snipan från handelsfartyget, pga. sjön och hur en radar tekniskt fungerar.
För landkrbborna; det är som att köra på en mörk landsväg, i regn, på kvällen, med bara positionsljus på bilen och förväntas upptäcka en mörkt klädd person som går i vägrenen. Alltså; typ omöjligt.

I det stora hela håller jag med men ett par kommentarer:

* Denna snipan hade en stor mängd stålbröte på bilderna inklusive kraftig badstege, ankarklys, bruceankare, stålbågar till kapell etc. so inte sannolikt han var så osynlig
* Bryggan på fartyget var bara bemannad av befälhavare och lots
* Den som borde haft utkik akteröver är ju snipan, men sannolikt att så inte var fallet
Citera
2026-08-04, 14:33
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Fd. sjökapten här med mångårig erfarenhet av att segla allt från mindre tankbåtar till kryssning och färjor.

Skulle jag tippa så är detta helt enkelt en tragisk olycka där väder, bristande sjövett, tekniska begränsningar och ren otur spelat in.

Utan att ta sida för någon, så skulle jag vilja säga att det är otroligt svårt att se små fritidsbåtar på radar. Detta pga. att dom ofta är i plast och plast/glasfiber etc. är dåliga radarreflekterande mtrl. dvs. att radarvågorna går till stor del igenom materialet och bara en liten del reflekteras tillbaka.

Var det dessutom gropig sjö så har man sannolikt dragit ned känsligheten på radarn för att inte få med varenda vågtopp som eko. Detta gör att man ytterligare minskar möjligheten att upptäcka en liten låg snipa. Detta är så man gör och inget fel, då radarbilden blir helt obrukbar annars.

Ang. utkik så hade man garanterat detta på bryggan, man hade dessutom lots ombord. Så man hade sannolikt en utkit, en styrman, en rorsman, kaptenen samt lots på bryggan. Att man inte tittat akteröver hela tiden är heller inget märkligt, det är inget man direkt gör då man går framåt.

Jag vill ogärna tala illa om de döda och skadade, men jag finner det märkligt att man väljer att gå i en farled, på kvällen, i dålig sjö, utan radarreflektor, utan att alla har flytväst, utan radio. Det tyder på att man inte haft koll, dock är detta sant om 90% av alla fritidsseglare, så ingen unik skuld på dessa.

Så; sannolikt har man inte sett snipan från handelsfartyget, pga. sjön och hur en radar tekniskt fungerar.
För landkrbborna; det är som att köra på en mörk landsväg, i regn, på kvällen, med bara positionsljus på bilen och förväntas upptäcka en mörkt klädd person som går i vägrenen. Alltså; typ omöjligt.

Vad säger du om chanserna att se snipan på radar när det dessutom verkar har dragit förbi en regnskur?
I tidningarna står det att endast befälhavaren och lotsen befann sig på bryggan.
Citera
2026-08-04, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Dock oklart om det bygger på tekniska uppgifter eller enbart uppgifter från pappan. Kan uppgifterna från den svarta lådan hunnits att analyseras och visa snipans färd?
Det krävs ju inga större utredningar för att bekräfta vart han avgick ifrån.
Citera
2026-08-04, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cre8iv
Exakt! Visst har alla ett ansvar att undvika kollision och fraktfartygets neongröna färg måste han sett på långt håll, om han haft uppsikt akterut. Det är ju nästintill självlysande med den färgen!

Tänk ett varv till, när det skymmer, börjar bli mörkt så spelar det inte någon roll om den är neongrön.

Problemet om skeppet inte har haft strålkastare i färdriktningen är att kommandobryggan är låg och ligger långt bak och det är annars den som skulle synas i mörkret. När man ser det skeppet närma sig i mörkret kan man lätt få intrycket av att den är betydligt längre bort än vad det är och om då även fronten på skeppet skymmer kommandobryggan lär snipan kunna göra en felbedömning av avstånd. Kika på konstuktionen, jag är övertygad om att det har spelat in.
Citera
2026-08-04, 14:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Ja, men det är återigen befälhavarens ansvar. Lotsen använder vilka medel han vill och tar inte ansvar.
Lotsen använder vilka medel han vill!!! Klart han inte gör, Befälhavaren bestämmer
Citera
2026-08-04, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
I det stora hela håller jag med men ett par kommentarer:

* Denna snipan hade en stor mängd stålbröte på bilderna inklusive kraftig badstege, ankarklys, bruceankare, stålbågar till kapell etc. so inte sannolikt han var så osynlig
* Bryggan på fartyget var bara bemannad av befälhavare och lots
* Den som borde haft utkik akteröver är ju snipan, men sannolikt att så inte var fallet
Stålstegar och kapellbågar etc. hjälper inte så mycket är jag rädd, ofta är dom ytorna kurvade och ganska smala.

Märkligt att det bara var bfh och lots på bryggan, jat har aldrig varit med om liknande då vakthavande styrman samt utkik mer eller mindre alltid är uppe på bryggan under gång. Men jag har ju såklart inte facit för den aktuella båten eller kvällen.

Ja, snipan borde ju både hört och sett fartyget komma akterifrån. Varför man höll kursen är märkligt.
Citera
2026-08-04, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samsonite71
Att med logik bekämpa galningarna i denna tråden blir lätt övermäktigt. Tack för att du kämpar på.

Det är sådan extrem okunskap bland de som postar i denna tråden och det är dessutom som om man har ett ovanligt stort behov av att skuldbelägga snipan till max samtidigt som man försöker friskriva kaptenens ansvar.

Jag börjar få känslan av att det är alla rysstroll på flashback som alltid ska försvara dom som aktivierats...

INGEN inblandad i detta har gjort något med illvilja, det är en olycka som troligtvis har orsakats av bristande uppsikt och bristande bedömning av de farvatten man färdats i.

Det känns som om logiken bland vissa här är lite "neandertalare"... öh duh... en stor båt har rätt, liten båt dum så det är hans fel...

Har man det minsta vett så vet man att alla har ett ansvar på sjön att ha uppsikt men den upphinnande båten har det absolut största ansvaret.

Har man dessutom inte haft några strålkastare framåt så lär den konstruktion av båt vara svår att se och det finns en risk när kommandobryggan är både låg och ligger långt bak att föraren av snipan inte sett skeppet närma sig och har den sett ljus kan de ha upplevts som betydligt längre bort än vad det är.
Ja, det var nog bristande sjömanskap av alla inblandade tyvärr, och en hemskt tragisk olycka. Men juridiskt är det fartygets kaptens fel, ifall han har upphinnande. Det är det ingen tvekan om.

Sedan är det tyvärr så, rent praktiskt på sjön, att "störst går först" och "bröd går före nöje", vare sig de har väjningsplikt eller inte. Därför bör man aldrig lita på att de ska göra vad de är skyldiga att göra.

Man håller sig så långt borta från dem som det är möjligt. Det visste troligen snipan också, men under vissa omständigheter så är det lätt hänt att sådant här sker.

Snipan behöver knappast skuldbeläggas mer. Det kommer stackarn kunna göra själv resten av livet. Det är så oerhört ledsamt.
Citera
2026-08-04, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samsonite71
Tänk ett varv till, när det skymmer, börjar bli mörkt så spelar det inte någon roll om den är neongrön.

Problemet om skeppet inte har haft strålkastare i färdriktningen är att kommandobryggan är låg och ligger långt bak och det är annars den som skulle synas i mörkret. När man ser det skeppet närma sig i mörkret kan man lätt få intrycket av att den är betydligt längre bort än vad det är och om då även fronten på skeppet skymmer kommandobryggan lär snipan kunna göra en felbedömning av avstånd. Kika på konstuktionen, jag är övertygad om att det har spelat in.
Det kan också ha varit så att snipan hann börja väja för att dess förare såg fartyget, men inte hann komma ur kurs (jag tänker här på skadorna på styrbords sida av snipan). Dvs att snipans kapten missbedämde hastigheten hos fartyget, eller såg det väldigt sent.
Citera
2026-08-04, 14:41
Medlem
Citat:

Det verkar ju inte varit ”omöjligt” att se någonting eftersom paret vid Katten såg flytvästarna i farleden efter olyckan.

Men om det nu skulle varit så extremt dåliga siktförhållanden så skulle fartyget sänkt farten och avgett ljudsignal enligt regel 19 och 35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in