2026-08-04, 08:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Aktakontro
Båten är knäckt på mitten (strax bakom exakt mitt). Lastad på vagga. Spännband håller ihop för och akter upptill. Propelleraxel träffar över förlängd vattenlinje (hastigt ritat efter bästa förmåga).

https://imgsharehub.com/1sglxsj4
Solklart på denna bild, 2-3 dagar sedan jag nämnde det men då var det 99% gaphalsar i tråden

https://www.flashback.org/p95576963#p95576963
Senast redigerad av tosv 2026-08-04 kl. 08:11.
Citera
2026-08-04, 08:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Stoicblend
Fartyget befinner ju sig i skärgårdsmiljö mitt i semestertider och med yrkesbesättning. Det är som en lastbil med varuleverans på en gågata. Inte skulle en sån bara dundra på utan att se sig för. Usch för ryssar.
Vad har ryssar med saken att göra?

Båten befinner sig i en farled där yrkestrafik går, usch för privatbåtar.
Citera
2026-08-04, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Ja, åklagaren är väl tidig i sina slutsatser - det tyder på dålig beslutsförmåga.

Jag vet inte om åklagaren har mer bevisning eller inte.
Han hade ett för ögonen. Försöka hålla kvar kaptenen i häktet en tid till och fortsätta utreda. Eller släppa honom och aldrig se honom igen.
Han valde det förstnämnda. Så han tog i med allt han hade. Beviskraven vid häktning är som sagt låga, och TR går nästan alltid på åklagarens linje. Inte ens advokaten är förvånad, men har påbörjat försvaret.
Det har inget hörts om de överklagat häktningen.
Svårt att klandra åklagaren för att han köper mer tid.

Däremot ett underligt statement om pappans skuld. Tidigt skede.
Citera
2026-08-04, 08:10
Medlem
Jag håller med dig, även om kanske inte hela ansvaret ligger på föraren av snipan, så givetvis är det sunt förnuft att man behöver ha uppsikt bakåt när man är ute och kör en båt som gör såpass långsamt. Det är svårt för ett lastfartyg att ha fri sikt framåt jämfört med en lastbil, lite skillnad på vad som skymmer sikt framför vindrutan så att säga.

Juridiskt sett kommer säkert kaptenen bli fälld, men det betyder inte att sunt förnuft skulle använts för att kunna undvika en kollision. Livet ger människor dyra läxor ibland, jag hade inte viljat vara i hans skor. Hoppas han repar sig mentalt ngt så när iaf

Citat:
Ursprungligen postat av Bond123
Grundar det naturligtvis på sunt förnuft. Prova det.

Har själv en snipa och man sitter ju och kollar hela tiden om det ska komma snabbare båtar bakifrån eftersom snipan går så sakta. I just det här fallet har det ju brustit rejält.

Du skriver ju att fritidsbåten för närvarande inte kan misstänkas för någon sjöfartsregel vilket betyder att det kan komma att ändras och det där är ju åklagarens uppfattning och inte den slutgiltiga, och av texten att döma så kan man dra den slutsatsen att det inte är skrivet i sten att det blir så.

Händelseförloppet stämmer säkert men både kapten och lotsen fanns på bryggan vid händelsen så hade dom haft möjlighet att upptäcka snipan så hade dom naturligtvis gjort det.
Så man kan ju dra den slutsatsen att snipan fanns i sådan vinkel att fartyget inte hade möjlighet att upptäcka den så därför kommer kaptenen att frikännas.

Sedan så finns det massvis med exempel på familjemedlemmar som blivit dömda för vållande till annans död av andra familjemedlemmar.
Speciellt då vid trafikolyckor så det där uttalandet från åklagaren är inte mycket värt inför lagen.

Hela ansvaret ligger därmed på den som framförde snipan för den har god sikt åt alla håll att upptäcka inkommande fartyg och har dessutom väldigt lätt att styra undan.

Oavsett om någon kommer att bli dömd för detta i slutändan så har den som framfört snipan klantat till det rejält och orsakat två dödsfall.
Citera
2026-08-04, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Om man får tro tiden, 21.50 så var det 9 minuter efter solnedgång men fortfarande ljust enligt vittnen. Snipan låg dessutom i sydväst från fartyget och skymningsljuset borde ha hjälpt konstrasten. Och ja, kanske borde lanternorna ha varit tända - men vi vet inte om de var det.

Var har du fått 21.50 ifrån. Det stämmer inte med tidigare uppgifter.
Citera
2026-08-04, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Så kan det vara.

Samtidigt måste vi vara ärliga och säga att pappan inte behöver vara tillförlitligt vittne. Om han vet att han t.ex girat babord sista minuten och vet med sig att han inte haft uppsikt kanske han undviker säga det.

Jag hoppas inte, och påstår inte att det är så. Men i en situation där en människa riskerar hamna i skottgluggen för skuldbördan, eller riskerar att bli anklagad av media/vänner/fruns familj eller av ngn utomstående, så blir vittnesmålet inte opartiskt. Jag hoppas inte han är en sådan person, men vi är naiva om vi inte förstår att så fungerar 99% av alla människor. Man ljuger hellre än att medge att man gjort fel.

Om han nu varit i såpass skick att ens ge vittnesmål..
Dessutom är han det enda vittnet som finns, så ingen skulle kunna dubbelkolla hans version.

Jag vill inte hänga ut honom som person, men man måste va realistisk att i en situation där någons vittnesmål kan bli avgörande för om han eller fartygskaptenen ska få den "officiella" skulden av media etc, så är det lätt gjort att ändra ngt i vad som faktiskt hände.
Det är ju inte så svårt att lista ut var de kom ifrån. Om de kom från Höviksnäs så var de ju i samma led länge.

Om han girade sent så hjälper det ju lastfartygets case föga. De hade ju ingen koll.
Citera
2026-08-04, 08:16
Medlem
Vi har dragit samma slutsats som du. Och nej, radar får radarskugga om ngt framför täcker. Det är dock många sjövana som säger att radar kan va felinställd eller justerad att ta bort "clutter", och eventuellt kan det gallra bort mindre saker.

Det finns 2-3 användare här som har bra koll på radar, minns ej deras namn

Håller med att blå båt (och sannolikt blått uppfällt kapell) gör det hela mer kamofleurat

Citat:
Ursprungligen postat av kamikazeklanten
Jag tror befälhavaren på fartyget har förhindrats att se snipan p g a utrustningen på båten. Med lite otur skulle snipan i stort sett kontinuerligt kunna skymmas av kranen och masten i fören tills den är så nära att den i sin tur skyms av hur fartygets relativt höga för. Det har under förloppet troligen funnits tillfällen när snipan hade kunnat ses, men fartygsbesättningen kanske gjorde någon annan syssla just då.

Jag kan inget om hur radarutrustning i praktiken fungerar. Kan en central placerad radar verkligen visa vad som finns rakt framåt om kranen och det stora masten i fören är i vägen. Vad jag kan se på bilder verkar det inte finnas nån radar föröver på fartyget.

Det första jag tänkte när jag läste om olyckan var att snipans skrov nog var mörkblått, Jag bor så jag ser sjön där i stort sett alla fritidsbåtar som rör sig mellan Grundsund och Gråbensskär, och just det blåa på båtar syns mycket dåligt.
Citera
2026-08-04, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Var har du fått 21.50 ifrån. Det stämmer inte med tidigare uppgifter.

Inte mig du frågar men kan konstatera att tidsuppgifterna tidigare i tråden inte överensstämmer med åklagarens gärningsbeskrivning. Det ska avse klockslaget för kollisionen.

Citat:
Ursprungligen postat av domstolsdokument
Vållande till annans död 2026-07-28 22:04 Hakefjorden, Kungälvs kommun
Citera
2026-08-04, 08:17
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Nej, det handlar om en sopa till båtförare annars hade massor med båtar blivit påkörda.

Ge dig någon gång, du tjafsar bara.

Den enda i tråden som tjafsar är du. Du har ett riktigt irriterande beteende att skriva och svara på alla möjliga inlägg som inte ens är riktade till dig. Sen har du väldigt märkliga uppfattningar om sjöfartsregler.

Befälhavaren är häktad och väjningsreglerna är enkla att den som är upphinnande ska väja för upphunnen båt.
Citera
2026-08-04, 08:20
Medlem
Jag har hört att de kom ifrån Nord/nordväst och skulle i riktning sydost och bör därför ha korsat farleden där kollisionen skedde med viss vinkel nordväst -sydost (diagonalt vill säga). Dock ej bekräftat.

Det var ngn i tråden som tidigt hade info vart hans brors båt låg i hamn och vart det varit innan.

Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Det är ju inte så svårt att lista ut var de kom ifrån. Om de kom från Höviksnäs så var de ju i samma led länge.

Om han girade sent så hjälper det ju lastfartygets case föga. De hade ju ingen koll.
Citera
2026-08-04, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Ja drt är svårt att se, men vissa bilder tycker jag grävmaskinen sitter rakt framför kommandobryggan och vissa ngt till höger om bryggan.

Sedan finns det många som sagt att fartyget varit utrustat med två radarsystem. Ett för långt håll och ett för kortare håll. Om så är fallet, vet vi om det vi ser till styrbord är den för kortare eller längre håll?

Hur som haver, så tror jag man måste vara på kommandobryggan fysiskt för att dra definitivt beslut.

Det är dock troligare att grävmaskinen hjälpt till att ge visuell död vinkel. Och som många påstått, ngn form av felinställd radar eller "clutter filter" kan orsaka det hela.

Sedan gör ju snipans färg och kapell att den antagligen blir ganska välkamofluerad

Grävmaskinen är bara med på senare bilder. Kikar man på Marinetraffic så ser man ingen fram tills förra året. Ser man på bilder från bordningen ser de ut att vara i samma hjöd. Jag har själv spenderat år på segelfartyg där master står framför radarn och de kan ge en tydlig död vinkel.

Kanske ytterligare en bidragande faktor. Att de bara är lots och kapten på bryggan vid utfart genom tätbefolkad skärgård talar inte till deras försvar.

Det fanns två radarsystem (styrbord på bryggan och i masten) men det är inte säkert de använde båda. (om ens något).

Och ja, radarreflektor och tidigt tända lanternor på snipa hade ju minskat risken. Men det var väl fortfarande ljust och ok sikt.
Citera
2026-08-04, 08:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Kaptenen ska givetvis fällas för brott. Men att inte åtala pappan är fel.
Åtalar man inte pappan då ska man inte heller åtala kaptenen anser jag.

Observera "anser jag", prova det ordet du med
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in