2026-08-04, 13:40
Medlem
annica, sthlms avatar
Jag var lite osäker om min fundering bättre skulle platsa i alkoholforat men eftersom jag inte vill dricka den som den är- som en shot, utan istället använda den i matlagning borde min fråga bättre passa här...

Jag har på märkligt sätt och underliga vägar fått ett hus, ett stort hus, ute på landsbygden. I detta hus kvarlämnades en himla massa möbler, prylar och allehanda ting- bland annat en välsorterad bar! Förutom sprit finns även där en låda med småflaskor Underberg som jag redan vet i det mesta används som kur vid grav bakfylla men också att den håller en himla massa smaker som har en tendens att krocka ordentligt med varandra i munnen varför det är svårt att specificera dess primära smak och karaktär. Den är stark, helt enkelt.

Jag undrar om ni (någon) har testat att använda denna Undeberg i matlagningen, kanske för att smaksätta en sås eller gryta, kanske den funkar vid inläggning eller mörning?

Vad gjordes och hur blev det? Eller är jag bara dum i hela huvvet?
Citera
2026-08-04, 14:00
Medlem
Kunde något nedkokt bli en intressant sås till vaniljglass?

Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Jag var lite osäker om min fundering bättre skulle platsa i alkoholforat men eftersom jag inte vill dricka den som den är- som en shot, utan istället använda den i matlagning borde min fråga bättre passa här...

Jag har på märkligt sätt och underliga vägar fått ett hus, ett stort hus, ute på landsbygden. I detta hus kvarlämnades en himla massa möbler, prylar och allehanda ting- bland annat en välsorterad bar! Förutom sprit finns även där en låda med småflaskor Underberg som jag redan vet i det mesta används som kur vid grav bakfylla men också att den håller en himla massa smaker som har en tendens att krocka ordentligt med varandra i munnen varför det är svårt att specificera dess primära smak och karaktär. Den är stark, helt enkelt.

Jag undrar om ni (någon) har testat att använda denna Undeberg i matlagningen, kanske för att smaksätta en sås eller gryta, kanske den funkar vid inläggning eller mörning?

Citera
2026-08-04, 14:00
Medlem
Citat:
Nix, och har svårt att tänka mig att dess bitterhet skulle kunna fungera i någon mat. Men följer tråden nyfiket.
Citera
2026-08-04, 17:07
Avslutad
Rekommenderar att spara flasorna till en dag när du är kass i magen.

Vill du absolut använda det i matlagning så kan du prova att göra en glaze till grillat kött. Men du får använda sjuka mängder socker för att kompensera för bitterheten.
Citera
2026-08-04, 21:03
Medlem
Sladdarens avatar
Testa det här och återkom, jag har ingen koll på hur det smakar med Underberg

Underbergs Mustiga Svampsås

Detta recept tar cirka 15 minuter att göra och passar utmärkt till ryggbiff, viltkött, kyckling eller en vegetarisk pastarätt.

250 g Färska champinjoner, kantareller eller skogschampinjoner

1 st Schalottenlök (finhackad)

1 msk Smör (till stekning)

3 dl Vispgrädde

1 msk Underberg (cirka en halv flaska)

1 msk Kalvfond (eller svampfond)

1 tsk Kinesisk soja (för färg och sälta)

Kryddor: Salt, nymalen svartpeppar och färsk timjan.

Gör så här:Stek svampen: Skär svampen i kvartar. Stek i en torr panna tills vätskan kokat bort. Tillsätt smör och den hackade schalottenlöken. Låt steka tills löken är mjuk och svampen fått fin färg.Tillsätt smaksättare: Häll i en matsked Underberg i pannan och låt alkoholen fräsa bort under några sekunder så att bara de koncentrerade örtaromerna stannar kvar.Koka ihop: Tillsätt vispgrädde, fond och soja. Låt såsen sjuda på medelvärme i 5–7 minuter tills den tjocknat till en krämig konsistens.Slutfinish: Smaka av med salt, peppar och färsk timjan
Citera
2026-08-04, 21:06
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:

Hör av dig sen Annika när du testat svampssåsn ovan ;-) hur de blev
Citera
2026-08-04, 21:19
Medlem
Sladdarens avatar
Ja nu väntar vi på efterrätten ochså ... och den som väntar..

"Affogato al Underberg"Om du inte vill laga något från grunden gör du en vuxen twist på den italienska klassikern Affogato:Lägg en stor skopa lyxig vaniljglass eller chokladglass i ett glas.Häll över en het espresso.Ringla över en halv flaska Underberg (ca 1 cl).Kombinationen av den kalla, söta vaniljen, det heta kaffet och de juliga örtkryddorna är helt magisk.
Citera
2026-08-04, 22:51
Medlem
Då måste du ha en espressomaskin
Citera
2026-08-05, 04:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Testa det här och återkom, jag har ingen koll på hur det smakar med Underberg

Underbergs Mustiga Svampsås

Detta recept tar cirka 15 minuter att göra och passar utmärkt till ryggbiff, viltkött, kyckling eller en vegetarisk pastarätt.

250 g Färska champinjoner, kantareller eller skogschampinjoner

1 st Schalottenlök (finhackad)

1 msk Smör (till stekning)

3 dl Vispgrädde

1 msk Underberg (cirka en halv flaska)

1 msk Kalvfond (eller svampfond)

1 tsk Kinesisk soja (för färg och sälta)

Kryddor: Salt, nymalen svartpeppar och färsk timjan.

Gör så här:Stek svampen: Skär svampen i kvartar. Stek i en torr panna tills vätskan kokat bort. Tillsätt smör och den hackade schalottenlöken. Låt steka tills löken är mjuk och svampen fått fin färg.Tillsätt smaksättare: Häll i en matsked Underberg i pannan och låt alkoholen fräsa bort under några sekunder så att bara de koncentrerade örtaromerna stannar kvar.Koka ihop: Tillsätt vispgrädde, fond och soja. Låt såsen sjuda på medelvärme i 5–7 minuter tills den tjocknat till en krämig konsistens.Slutfinish: Smaka av med salt, peppar och färsk timjan

Allvar - vet du vad Underberg är? Har du smakat någon gång?
Det är en oerhört bitter dryck.
Om det ska funka i matlagning måste du använda väldigt mycket socker som att kompensera för bitterheten.

Kan man något om hur smaker hänger ihop så förstår man att den här såsen bara kommer smaka konstigt.
En matsked Underberg i den såsen kommer bli katastrof.
Citera
2026-08-05, 09:17
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljusberg
Allvar - vet du vad Underberg är? Har du smakat någon gång?
Det är en oerhört bitter dryck.
Om det ska funka i matlagning måste du använda väldigt mycket socker som att kompensera för bitterheten.

Kan man något om hur smaker hänger ihop så förstår man att den här såsen bara kommer smaka konstigt.
En matsked Underberg i den såsen kommer bli katastrof.

Nä jag har aldrig provat det som jag sa i början .. Hon ville ha recept och jag tog fram några (sök) som TS efterfrågade med tråden. Hon frågade ju inte efter total blockering att använda det i matlagning

Förslagsvis ha ytterst lite i istället för en msk tsk, typ droppar andelar med Underberg i recepten

Normalt tillbägagångssätt brukar vara så att är nåt knasigt i smaken så tar man ytterst lite i början, smakar av flera ggr och sen ev utökar man. Perfekt att därför börja med såsen eller nåt man inte gratinerar

Så här ståre iaf vid sk googling :

Underberg smakar påtagligt kryddigt och tydligt bittert med en balanserad sötma, där de tydligaste inslagen kommer från lakritsrot, ingefära och malört.

Smak och doft

Örter och kryddor: Stark smak av kryddnejlika, anis och citrusskal.

Karaktär: Djup beskhet som möts av en lätt, varm sötma och en torr avslutning.

Känsla: Påminner om en intensiv, flytande örtblandning med drag av julkryddor

Hon få skaffa sig en sån här ..
https://www.svenskhalsokost.se/healthwell-pure-pipett-svart-50-ml?cvg_source=google&cvg_adid=817845061326&cvg_cid =24056812769&gad_source=1&gad_campaignid=240568127 69&gbraid=0AAAAADz2iBvtVxzSUUoGXV_JiILwv9jQ5

Så det inte överdoseras :-D
Senast redigerad av Sladdaren 2026-08-05 kl. 09:22.
Citera
2026-08-05, 09:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Nä jag har aldrig provat det som jag sa i början .. Hon ville ha recept och jag tog fram några (sök) som TS efterfrågade med tråden. Hon frågade ju inte efter total blockering att använda det i matlagning

Förslagsvis ha ytterst lite i istället för en msk tsk, typ droppar andelar med Underberg i recepten

Normalt tillbägagångssätt brukar vara så att är nåt knasigt i smaken så tar man ytterst lite i början, smakar av flera ggr och sen ev utökar man. Perfekt att därför börja med såsen eller nåt man inte gratinerar

Så här ståre iaf vid sk googling :

Underberg smakar påtagligt kryddigt och tydligt bittert med en balanserad sötma, där de tydligaste inslagen kommer från lakritsrot, ingefära och malört.

Smak och doft

Örter och kryddor: Stark smak av kryddnejlika, anis och citrusskal.

Karaktär: Djup beskhet som möts av en lätt, varm sötma och en torr avslutning.

Känsla: Påminner om en intensiv, flytande örtblandning med drag av julkryddor

Hon få skaffa sig en sån här ..
https://www.svenskhalsokost.se/healthwell-pure-pipett-svart-50-ml?cvg_source=google&cvg_adid=817845061326&cvg_cid =24056812769&gad_source=1&gad_campaignid=240568127 69&gbraid=0AAAAADz2iBvtVxzSUUoGXV_JiILwv9jQ5

Så det inte överdoseras :-D

Ja, jag vet hur Underberg smakar.
Du kan jämföra det med att smaksätta en svampsås med Angostura, typ.

Normalt tillvägagångssätt för vana matlagare är annars att överdriva smaken av nya och okända grejer, för att sedan tona ner och kompensera.
Då får man en känsla för hur produkten funkar i olika smaksammanhang.
Citera
2026-08-06, 05:30
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljusberg
Ja, jag vet hur Underberg smakar.
Du kan jämföra det med att smaksätta en svampsås med Angostura, typ.

Normalt tillvägagångssätt för vana matlagare är annars att överdriva smaken av nya och okända grejer, för att sedan tona ner och kompensera.
Då får man en känsla för hur produkten funkar i olika smaksammanhang.

Iofs sant, men i detta fall är man ju redan medveten om den brutala smaken på Underberg som är kraftig, så då skulle jag hellre vända på logiken och bara köra droppar och smaka av ev balansera det
allteftersom
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in