Citat:
Ursprungligen postat av
Ljusberg
Allvar - vet du vad Underberg är? Har du smakat någon gång?
Det är en oerhört bitter dryck.
Om det ska funka i matlagning måste du använda väldigt mycket socker som att kompensera för bitterheten.
Kan man något om hur smaker hänger ihop så förstår man att den här såsen bara kommer smaka konstigt.
En matsked Underberg i den såsen kommer bli katastrof.
Nä jag har aldrig provat det som jag sa i början .. Hon ville ha recept och jag tog fram några (sök) som TS efterfrågade med tråden. Hon frågade ju inte efter total blockering att använda det i matlagning
Förslagsvis ha ytterst lite i istället för en msk tsk, typ droppar andelar med Underberg i recepten
Normalt tillbägagångssätt brukar vara så att är nåt knasigt i smaken så tar man ytterst lite i början, smakar av flera ggr och sen ev utökar man. Perfekt att därför börja med såsen eller nåt man inte gratinerar
Så här ståre iaf vid sk googling :
Underberg smakar påtagligt kryddigt och tydligt bittert med en balanserad sötma, där de tydligaste inslagen kommer från lakritsrot, ingefära och malört.
Smak och doft
Örter och kryddor: Stark smak av kryddnejlika, anis och citrusskal.
Karaktär: Djup beskhet som möts av en lätt, varm sötma och en torr avslutning.
Känsla: Påminner om en intensiv, flytande örtblandning med drag av julkryddor
Hon få skaffa sig en sån här ..
https://www.svenskhalsokost.se/healthwell-pure-pipett-svart-50-ml?cvg_source=google&cvg_adid=817845061326&cvg_cid =24056812769&gad_source=1&gad_campaignid=240568127 69&gbraid=0AAAAADz2iBvtVxzSUUoGXV_JiILwv9jQ5
Så det inte överdoseras :-D