2026-08-04, 13:29
Medlem
9zs avatar
Det verkar onödigt att misstänka lotsen för brott då befälhavaren (kaptenen) har yttersta ansvaret, eller?
Citera
2026-08-04, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Både kaptenen och lotsen verkar grovt ha brustit i att utföra sina huvudsakliga uppgifter, dvs att hålla utkik, ha koll på radarn, framföra fartyget på ett säkert sätt utan att meja ner allt framför!!!!!

Hoppas det framkommer vad de pysslade med istället.

Det är vidrigt att ha en sådan nonchalant inställning gentemot andras liv...

Som att köra med ögonbindel på...

Ja, fastän lotsen agerar ju som en rådgivare. Kaptenen behåller allt ansvar. Det är ytterst ovanligt att ansvar utkrävs från en lots. Om inte lotsen har gett en specifik order eller tagit ett specifikt ansvar som direkt ledde till olyckan då... Svårt att tänka mig vad det kunde vara.
Citera
2026-08-04, 13:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hexamom
Nej, för det är inte tillåtet att promenera på motorvägen, men han hade all rätt att köra sin snipa i farleden.
Upphinnande har skyldighet att väja om möjligt, och signalera. De har inte ens märkt snipan eller att de körde på dem.
Låt oss börja här, den som seglar för sitt nöje väjer för den som seglar för sitt levebröd, så har nog de flesta äldre lärt sig. dvs var ödmjuk

Nedan mycket mycket bra skrivit
"På sjön är det bättre att tänka i väjningsskyldighet än i företräde. "

"
Alandia / Båtliv / Sjövett / Vem ska väja på sjön? Väjningsregler och sjömärken
Sjövett
Publicerad: 2021-05-07 Uppdaterad: 2026-05-25
Vem ska väja på sjön? Väjningsregler och sjömärken

På sjön är det bättre att tänka i väjningsskyldighet än i företräde. Grundregeln är att den båt som kör om väjer för den som blir omkörd, motorbåt väjer för segelbåt och en båt som har en annan båt på sin styrbordssida ska hålla undan. Alla båtägare ska ändå alltid agera så att kollision undviks.
Boats on sea

När du är ute med båt kan oväntade situationer uppstå, särskilt i hamnar, trånga farleder och på vältrafikerade vatten. När väjningsreglerna sitter i ryggmärgen blir möten på sjön lugnare och alla får mer tid att fatta säkra beslut.

Många olyckor inom båtlivet sker i hamn, men även på öppet vatten och i farleder kan kollisioner inträffa. Därför är det klokt att repetera väjningsreglerna regelbundet och anpassa farten efter sikt, vågor, farledens bredd och övrig trafik.

Kom också ihåg att väjningsreglerna inte tar bort båtägarens eget ansvar. Även om du inte är väjningsskyldig enligt reglerna ska du alltid försöka undvika kollision.
Vem ska väja på sjön i olika situationer?

På sjön beror väjningsskyldigheten på vilka båtar som möts och från vilket håll de närmar sig varandra. Här är de vanligaste situationerna som varje båtägare bör känna till.
Den upphinnande båten väjer alltid

En båt som hinner ikapp en annan båt ska hålla undan för den båt som blir upphunnen. Det gäller både motorbåtar och segelbåtar.

Kör om först när sikten, utrymmet och den övriga trafiken gör det säkert. Välj sida efter situationen. Det viktigaste är att omkörningen är tydlig, lugn och sker med gott avstånd.

Tänk också på svallvågor från din egen båt. De kan störa mindre båtar, roddbåtar, paddlare eller båtar nära brygga och strand.

Kör inte om i trånga passager, i kurvor eller på platser där du inte ser tillräckligt långt framåt. Om situationen känns osäker, vänta på ett bättre tillfälle.

Upphinnande_båt
Mötande motorbåtar väjer åt styrbord

När två motorbåtar närmar sig varandra från motsatta håll ska båda väja åt styrbord. Båtarna passerar alltså varandra babord mot babord, med vänster sida mot vänster sida.

Väj i god tid och gör kursändringen tydlig. En liten eller sen kursändring kan vara svår att tolka för den andra båtägaren och göra situationen mer osäker.

Motorbåtar som möts
När kurserna korsar varandra väjer båten från babord

När två motorbåtars kurser skär varandra ska den båt som har den andra båten på sin styrbordssida hålla undan. Enklare uttryckt: båten som kommer från babord väjer för båten som kommer från styrbord.

Om det är säkert bör den väjande båten gå akter om, alltså bakom den andra båten. Väj i god tid så att din avsikt blir tydlig.

Väjningregler
Motorbåt väjer för segelbåt

En motorbåt ska väja för en segelbåt när segelbåten går för segel. Regeln bygger på att en segelbåt ofta har sämre möjligheter att snabbt ändra fart och kurs än en motorbåt.

Om en segelbåt går för motor räknas den som motorbåt. Då gäller samma väjningsregler som mellan andra motorbåtar.

Som motorbåtsförare är det klokt att lämna segelbåten gott om utrymme. Segelbåtens rörelser påverkas av vind, segelsättning och behovet av att slå eller ändra kurs.

VÄjningsregler_två_segelbåtar_möts
Segelbåtars väjningsregler styrs av vinden

När två segelbåtar möts avgör vindens riktning vilken båt som ska väja.

Om segelbåtarna har vinden in från olika sidor ska den båt som har vinden in på babords sida hålla undan. En enkel minnesregel är: vinden från vänster väjer.

Om segelbåtarna har vinden in från samma sida ska båten i lovart hålla undan för båten i lä. Lovart är den sida som vinden kommer från, medan lä är den skyddade sidan.

Segelbåtar bör väja i god tid, så att båda båtarna hinner behålla kontrollen och så att den andra båtägaren tydligt ser vad du tänker göra.

I trånga farleder håller båtar till styrbord och ger plats åt större fartyg

I trånga farleder gäller särskilda regler, eftersom större fartyg ofta har sämre manöverförmåga och lättare kan gå på grund. Alla fartyg ska hålla så långt ut åt styrbord i farleden som det är möjligt på ett säkert sätt. En enkel tumregel är alltså att hålla till höger i färdriktningen.

Båtar under 20 meter och segelbåtar får inte hindra passagen för ett fartyg som bara kan framföras säkert i en viss del av en trång farled eller ett trångt farvatten. Det betyder till exempel att en segelbåt ska ge plats åt en stor färja i ett trångt sund.

Om situationen är svår att bedöma är det klokt att välja den säkra vägen: sakta ner, håll god uppsikt och ta ut en vid sväng om det behövs för att ge andra mer utrymme."

https://alandia.se/artikel/vem-ska-vaja-och-vad-betyder-sjomarket/
Citera
2026-08-04, 13:30
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexamom
Nej, för det är inte tillåtet att promenera på motorvägen, men han hade all rätt att köra sin snipa i farleden.
Upphinnande har skyldighet att väja om möjligt, och signalera. De har inte ens märkt snipan eller att de körde på dem.
Och det är naturligtvis därför de åtalas för vårdslöshet i sjötrafik.
Citera
2026-08-04, 13:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Fast nu var där inget mötande fartyg, och det visste man naturligtvis om på Misje Verde.
Jo, var mera en upplysning då merparten här gissar om allt
Citera
2026-08-04, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9z
Det verkar onödigt att misstänka lotsen för brott då befälhavaren (kaptenen) har yttersta ansvaret, eller?
Om lotsen inte fullgjort sitt uppdrag om att informera om exempelvis frekvensen av fritidsbåtar i området. Om lotsen är den som styrt fartyget och trots sin kunksap om mängden fritidsbåtar gjort detta i relativt hög hastighet utan att ha koll på om det finns några inom färdriktningen. Bara för att ge ett par exempel.
Citera
2026-08-04, 13:34
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Tack. Jasså små barn utan mobiler, finns det?

Grabben som ligger på sjukhus är 5 år enligt uppgift.
Dottern som omkom är antagligen yngre.
Citera
2026-08-04, 13:35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Och det är naturligtvis därför de åtalas för vårdslöshet i sjötrafik.
Vad ska han åtala honom för annars tycker du, han är mer eller mindre tvingad att få honom kvar i landet?
Citera
2026-08-04, 13:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Tror hon var äldre, det har nämnts i tråden
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stackoverdose
Det svarar inte på frågan om varför det åkte på farleden istället för bredvid.

Jo eftersom det sägs att snipan låg i kanten av farleden och förmodligen skulle korsa den efter att fartyget passerat...

Kan tänka mig att A antog att fartyget såg de tydligt(vilket de borde ha gjort om de skött sitt jobb)!!!

A fortsätte antagligen att hålla till höger i farleden, intill kanten, dvs sydväst för att ge fartyget möjlighet att väja åt sydost innan de själva behövde göra det.

Fartyget väjde aldrig, saktade inte ner inte tutade heller efter besättningsmännen missade att hålla utkik på vattnet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder

Nej, dottern var äldre.
Citera
2026-08-04, 13:37
Medlem
Ja, du har nog rätt... I synnerhet det du säger om sjövett....

Jag själv läser inte för att avgöra eller tycka vem som har rätt eller fel, jag är mest nyfiken hur olycksförloppet gått till. Personligen tror jag kapten och lots inte sett ngt pga död vinkel från kommandobryggan och ngt strul med radar (felinställd, regnskur eller annan "radarskugga") sen kanske dom blir dömda ändå. Jag anser att kollisionen kunde undvikas och genom att döma vem som glömt sitt sjövett hemma får nog pappan dra det lasset/ansvaret, men han kommer nog inte väckas ngt åtal mot. Med tanke på att han är komiker med en för mig ganska barnslig och omogen podd så är jag inte förvånad att sunt förnuft saknas. Men tragiskt för honom i vilket fall och ödesdigert att utgången blev så fatal

Jag kommer inte ändra min uppfattning oavsett vad ngn lagbok eller besserwisser säger.

Men jag har lärt mig mkt, vissa fartygsfolk har lärt mig ett och annat om radar... Jag har killgissat och faktum är att ibland är det bra att skriva fel för man lär sig då från folk som kan mer

Kommer bli spännande att följa utredningen och rättegången.

Tror du kaptenen blir dömd?

Citat:
Ursprungligen postat av Barabada
På flashback behöver man ibland vara övertydlig, ingen skugga över dig.

I den här tråden förekommer mängder av felgissningar, men flera skribenter märker jag arbetar hårt med att lyfta fram fakta.

Att åklagaren hävdar påkörning bakifrån visar med all tydlighet att det var (är) en katastrof att vi tog bort sjöförklaring och sjörätt och ersatte med tingsrätt, åklagarna killgissar som folk vilka skriver på flashback.

Men ändå, de vilka är nyktra nog och uthålliga nog att läsa tråden lär sig nog ett o annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in