2026-08-04, 11:45
Medlem
Zaedrewss avatar
Haha. Urinvånarnas fel. För dumma. Borde ju rentav klassas som HMF detta. Borde klassas som ett av de dummaste sakerna AB gjort någonsin. Rendera i åtskilliga anmälningar.

Absolut inget att göra med invandrare.... Ingen direkt tanke på att de som bidrag i Filipstad de svenskarna som stod för skatteintäkter drog när staden öppnade upp helt och till att ta emot. Vilket man då gjorde för att få statligt bidrag. Nu står de där och det ser ut som det gör. Likt väldigt många av dessa småkommuner som var ute efter snabba pengar under kaosåren.
Citera
2026-08-04, 11:54
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Dessa orter i Värmland och Bergslagen har haft stora arbetsgivare och när dessa lägger ner eller drar ner kraftigt på personal blir det så här. WT blir var och de med förmågan sugs upp av städerna i Mellansverige. I Smålands och Norrland sker också utflyttning på mindre orter men dör finns mer småföretagareanda och blir inte lika sårbara.
Jag har en hypotes kring det här. Områden som historiskt "legat nära maktens centrum" blir ofta beroende av arbetstillfällen och subsidier från denna närliggande maktsfär.

Jag tänker på att Mälardalen och industrijättarna i Bergslagsperiferins 100k-städer använde Bergslagen som en försörjningsort för råvaror, arbetskraft och underleverantörer. Invånarna i Sveriges Appalacherna blev till mer eller mindre viljelösa hjon, och tappade den bästa arbetskraften till periferin.

De fattiga områden som låg längre bort från maktens centrum, som Småland, Dalarna och Jämtland, tvingades utveckla en överlevnadsanda och ett entreprenörsskap. De har idag mer av småföretagare och är mer self sufficient och stolta över sina landskap.

Men givetvis håller även det på att brytas upp i dagens samhälle.

Man kan också som en sidonot konstatera att statarsystemet aldrig fanns norr om Dalälven,
Citera
2026-08-04, 11:58
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stpungen
Drygt 50år hade sossarna makten i Filipstads kommun, 2022 tappade dom makten, troligen är dom helt körda i framtida val, befolkningen har fått smaka på modern Socialdemokratisk politik, det ser likadant ut i grannkommunerna. Korruption och nepotism är ett stående inslag i Socialdemokratisk kommunalpolitik, sen kan man genom korrumperad och lögnaktig Sossemedia skylla sina tillkortakommanden på den hårt prövade befolkningens intellekt, gärna med stöd av någon sakkunnig typ diakon.

Jo det var S som styrde dom i skiten. Sedan att någon diakon tidigare alkis alltså ska snacka skit om sin församling. Ja det är ju ny nivå på skit från AB.
Citera
2026-08-04, 12:00
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0poO1g/i-filipstad-har-8-procent-skulder-hos-kronofogden-manga-lagbegavade?utm_source=androidapp&utm_medium=share

Ja om man ska tro Aftonbladet är dom lågbegåvade alkoholister som lever på socalbidrag

Har vi någon från Filipstad som kan bekräfta bilden av total missär. Prästen och diakonissan säger att folket i princip är försupna idioter. Hur fan har det blivit så illa i Värmland?

Kolla Cowboykåken så får du se på begåvningsreserven i de värmländka skogarna.
Citera
2026-08-04, 12:06
Medlem
Imnshos avatar
Högbegåvad präst?
Citat:
Prästen Erik Flodberg säger:

– Här har vi ett socialt och genetiskt arv som sträcker sig långt tillbaka. Alkoholism är genetiskt betingat till 60 procent. Du får områden där det är fler alkoholister än i övriga landet. Var femte person jag begraver har dött på grund av alkohol. Vissa veckor är det alla.
Statistiskt sett bör därmed 20% av Filipstads innevånare vara alkoholister, åtminstone i mogen vuxen ålder Låter mycket tycker jag.
Citera
2026-08-04, 12:07
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Intressant artikelserie av Kådis Papphammar. Jag har pendlat mycket genom Bergslagen och känner igen mig i bilderna av ett svenskt West Virginia. Får nästan lite ångest av att läsa om hålorna.

Första artikeln om Skinnskalleberg var ganska dålig, handlade mest om lokalpolitiker som tjafsade med varandra.

Andra delen om Kopparberg var väldigt träffande. Otroligt fin gammal bebyggelse i en vacker dalsänka, men total social hopplöshet och bottenplats i alla sociala rankningar för Sverige.

Krönikan om Filipstad är väldigt träffande. Ful jävla stad som hade massvis med somalier och annat slödder samt den deprimerande knäckebrödsfabriken som enda större arbetsgivare. Verkar som t.o.m. blattarna har flytt därifrån? Nåja, det är andra kommuners problem numera.

Sista man släcker lyset i Sveriges rostbälte!! Låt knarket flöda bland kullarna i hillbilly-land!

Filipstad, är det inte där dom gör chipsen ?
Citera
2026-08-04, 12:08
Medlem
Terrorstorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Det var ju någon serie om värmland skapad av hon i svenska hjärtan. en minister hade en roll på skoj.

Båda dessa två talade i intervjuer om vissa värmlänningar som i princip utvecklingsstörda.

När vi diskuterar sveriges värsta platser brukar vissa värmländska bruksorter alltid vinna för skånska bruksorter gud glömt bort.

Skånska nedgångna bruksorter kan ändå ha en pittoresk känsla över sig, men så fort man närmar sig centrala delarna av Sverige så blir det i stället deprimerande. Det är säkert en blandning av en vidrig dialekt och mycket skog, som förstärker den klaustrofobiska känslan av att orten övergetts åt sitt öde.
Citera
2026-08-04, 12:15
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
Ska försöka sätta mig in i hur det skulle vara om jag levde som nedre medelklass/underklass i Filipstad, hur skulle jag göra?
Skulle jag arbeta som en skatteslav, betala 75%skatt, för att se stat och kommun gödsla cashen på illegalt invaderande folk, som förpestar hela min tillvaro.. nej, jag kanske skulle samlas med polarna, röka braj och festa, skjuta lite vilt till grillfesten, bara dra runt. Mycket möjligt.
Citera
2026-08-04, 12:16
Medlem
klengass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanSomForsvann
Filipstad har varit rätt illa länge nu. Säkert 30 år minst. Grannkommunen Hällefors inte bättre.

Den uppenbara förklaringen till att Värmland "gått ner sig" är väl centraliseringen. Man skrotade bort alla bruksorter och flyttade det mesta till Stockholm eller utomlands. Finns givetvis mer att peka på men brist på arbete är väl grunden.

Mvh
Vad har Hällefors med Värmland att göra?
Hällefors ligger ju i Västmanland och tillhör Örebro län.
/(lågbegåvad?) Värmlänning
Citera
2026-08-04, 12:16
Medlem
kyrkstockens avatar
Solveij ternström (från värmland) gjorde en serie där ministern odd engström (värmlänning) var med. Morsarvet.

Värmlänningar beskrevs som ondsinta. Odd höll delvis med i intervjuer.

Observera att det är samma drag som Ivar-Lo beskriver hos statarna han växte upp med (tex. i godnatt jord) om borgerligheten har så svårt att hantera (tex. mina lärare på litt.vet kunde inte förstå hur han kunde skriva så om sina egna).

Jag kan inget om värmland men häpnar över skånska bruksorter. Och värmländska vinner alltid trådar över sveriges värsta hålor
Citera
2026-08-04, 12:23
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Är de födda här är de Svenskar per defition.
Nej, inte ”per definition” om man man menar ett allmänt vedertaget tänkesätt. Men vänstern i Sverige har av politiska skäl valt att definiera dem som ”svenskar”, så ok, för en viss del är det ”per definition”. Men inte för alla.
Citera
2026-08-04, 12:30
Medlem
2006 var kommunens budget för socialhjälp fem miljoner kronor.

"I spåren av flyktingkrisen ökade kostnaden till 33 miljoner, varav 60 procent gick till nyanlända. Nu ligger socialbidragen på 22 miljoner".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in