2026-08-04, 10:39
Avstängd
Nä, stockholmare där är vi på en helt annan nivå.
Citera
2026-08-04, 10:45
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Det är ju ungefär sådär det ser ut i landsbygden i Sverige. Inavel sträcker sig långt bak.

SD har historiskt haft starkt stöd i dessa områden.

Nja, det är S som historiskt har haft enormt stöd, det ändrades 2015 av någon outgrundlig anledning.
Har säkert med inaveln att göra, eller?
Citera
2026-08-04, 10:58
Medlem
AlanGarners avatar
Hahahaha vadå ”blivit”, sådär har det ju alltid varit i Värmland. Särskilt i småorter.

Älskar diakonissan som söger sanningen undan filter!

” Du säger lågbegåvade?

– Eller vad ska man säga? Särbegåvade?”

Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0poO1g/i-filipstad-har-8-procent-skulder-hos-kronofogden-manga-lagbegavade?utm_source=androidapp&utm_medium=share

Ja om man ska tro Aftonbladet är dom lågbegåvade alkoholister som lever på socalbidrag

Har vi någon från Filipstad som kan bekräfta bilden av total missär. Prästen och diakonissan säger att folket i princip är försupna idioter. Hur fan har det blivit så illa i Värmland?
Citera
2026-08-04, 11:00
Medlem
AlanGarners avatar
Sveriges svar på Blue Ridge Mountains. Vad är Filipstads svar på banjon?

Citat:
Ursprungligen postat av Meyor
Anledningen är väll att det är mycket inavel i dom Värmländska skogarna?
Ta en titt på random foto därifrån så ser man hur vanskapta många av dessa är.
Citera
2026-08-04, 11:10
Medlem
AlanGarners avatar
Hahaha till och med somalierna kommer dit från nån jävla dammig håla där de bott i en stråhydda och bara ”fyfan vilken skithåla, vi flyttar!”

Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Det var då det. Nu har även de utrikes födda lämnat.
2019 hade Filipstad 10 500 invånare, nu är de 9 700. Av dem är 400 utrikes födda. Andelen utlandsfödda har minskat från 22 procent av kommunens invånare till fyra.

– Gruppen nyanlända minskar. En del har hittat jobb på andra ställen, andra har flyttat på grund av aktivitetsbidraget. Man kan fråga sig vad aktivitetskravet leder till när alla inför det lika hårt? De längst ner trycks omkring i landet.
Citera
2026-08-04, 11:12
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Det var inte bra i Filipstad innan 2015
Sedan fyller man orten med somalier vilket gjorde att skolorna halkade långt ner på skalan och då flyttade dom som kunde för att deras barn skulle slippa bli ett integrationsprojekt.
Invandringen förändrade hela samhället och påskyndade förfallet.
Det finns ingen vändning i sikte.

Du har en poäng, flyktingkrisen skadade antagligen orten och drev på utflyttningen. Det var redan ont om jobb och socialt svårt, att då ta emot väldigt många människor som inte gick att integrera i en utflyttningsbygd var förmodligen katastrof. Även om situationen inte kvarstår så är skadan skedd.

Jag hade tidigare släkt i Filipstad och var där flera gånger om året under hela min uppväxt på 80/90-tal. Jag har sedan dess bara varit där ett par gånger efter år 2000 och förfallet är tydligt. Under 80/90-tal var det väl inte direkt en ort som sprudlade av liv, men centrum hade två matbutiker, en hel del andra butiker och det var folk i rörelse. När jag var där förra sommaren var det mer eller mindre helt utbombat och det allra mesta som jag minns från barndomen var nedlagt och borta. Det var lite folk som köpte kartonger med chips, påsar med pasta och knäckebröd på fabriksbutikerna för Wasabröd och OLW i centrum, men det var nästan de enda människor jag såg. Jag tänker att Filipstad ändå har viss fabriksproduktion i och med Wasabröd/OLW/Barilla som borde kunna hålla det flytande. Den dagen de lägger ned så lär det bli en spökstad a'la Lesjöfors i större format. Det är ju livsfarligt att vara för tungt beroende av enstaka arbetsgivare.
Citera
2026-08-04, 11:13
Medlem
Är ju egentligen samma utveckling på alla orter i detta bergslags område. Gamla bruksorter där industrin och jobben höll uppe hela samhället, men där det från 50-talet (efterkrigstiden) och framåt blev en lång nedmontering och centralisering.

Wasabröd finns ju kvar i Filipstad, men mycket annat runt de här orterna har försvunnit eller krympt rejält tex Lesjöfors bruk. Förr fanns det betydligt fler jobb i gruvor, skog, järn och annan tung industri, både i centralorterna och i bygden runtom. När de jobben försvann blev det kvar orter med utflyttning, låg framtidstro och en hel del sociala problem.

Ser ju ut likadant lite över allt i detta bälte, nu senast kan man ju titta på Guldsmedshyttan i samma område där den egentligen ända stora arbetsgivaren la ner vid årsskiftet pga av att det var billigare att gjuta samma delar i indien, Baettr med 130 arbetande.

Så det de beskriver med skulder, missbruk och hopplöshet kom ju inte från ingenstans. Det är rätt mycket gammal bruksdöd, nedmontering och centralisering som ligger bakom.
Citera
2026-08-04, 11:14
Avstängd
Sverige är degenererat och behöver mer invandring för att fräscha upp genpoolen.
Citera
2026-08-04, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Du har en poäng, flyktingkrisen skadade antagligen orten och drev på utflyttningen. Det var redan ont om jobb och socialt svårt, att då ta emot väldigt många människor som inte gick att integrera i en utflyttningsbygd var förmodligen katastrof. Även om situationen inte kvarstår så är skadan skedd.

Jag hade tidigare släkt i Filipstad och var där flera gånger om året under hela min uppväxt på 80/90-tal. Jag har sedan dess bara varit där ett par gånger efter år 2000 och förfallet är tydligt. Under 80/90-tal var det väl inte direkt en ort som sprudlade av liv, men centrum hade två matbutiker, en hel del andra butiker och det var folk i rörelse. När jag var där förra sommaren var det mer eller mindre helt utbombat och det allra mesta som jag minns från barndomen var nedlagt och borta. Det var lite folk som köpte kartonger med chips, påsar med pasta och knäckebröd på fabriksbutikerna för Wasabröd och OLW i centrum, men det var nästan de enda människor jag såg. Jag tänker att Filipstad ändå har viss fabriksproduktion i och med Wasabröd/OLW/Barilla som borde kunna hålla det flytande. Den dagen de lägger ned så lär det bli en spökstad a'la Lesjöfors i större format. Det är ju livsfarligt att vara för tungt beroende av enstaka arbetsgivare.

Bara massa svammel från dig som vanligt. Ingen bryr sig att du minsann besökt Värmland på 80/90-talet. Du bygger hela ditt inlägg på anekdotisk bevisföring.
Citera
2026-08-04, 11:26
Medlem
stpungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Nja, det är S som historiskt har haft enormt stöd, det ändrades 2015 av någon outgrundlig anledning.
Har säkert med inaveln att göra, eller?
Drygt 50år hade sossarna makten i Filipstads kommun, 2022 tappade dom makten, troligen är dom helt körda i framtida val, befolkningen har fått smaka på modern Socialdemokratisk politik, det ser likadant ut i grannkommunerna. Korruption och nepotism är ett stående inslag i Socialdemokratisk kommunalpolitik, sen kan man genom korrumperad och lögnaktig Sossemedia skylla sina tillkortakommanden på den hårt prövade befolkningens intellekt, gärna med stöd av någon sakkunnig typ diakon.
Senast redigerad av stpungen 2026-08-04 kl. 11:28.
Citera
2026-08-04, 11:35
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stpungen
Drygt 50år hade sossarna makten i Filipstads kommun, 2022 tappade dom makten, troligen är dom helt körda i framtida val, befolkningen har fått smaka på modern Socialdemokratisk politik, det ser likadant ut i grannkommunerna. Korruption och nepotism är ett stående inslag i Socialdemokratisk kommunalpolitik, sen kan man genom korrumperad och lögnaktig Sossemedia skylla sina tillkortakommanden på den hårt prövade befolkningens intellekt, gärna med stöd av någon sakkunnig typ diakon.

Så är det, Kadhammar hade aldrig skrivit eller fått sin artikel publicerad med samma ordval och språkbruk om S fortfarande hade haft majoritet i orten.
Nu går det bra att kalla folk "lågbegåvade" men det är samma befolkning som röstade S för 10 år sedan.
Citera
2026-08-04, 11:39
Avstängd
ansluts avatar
Skicka dit busslast med araber så höjs nog snittet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in