Citat:
Ursprungligen postat av
Africagonzo
Det var inte bra i Filipstad innan 2015
Sedan fyller man orten med somalier vilket gjorde att skolorna halkade långt ner på skalan och då flyttade dom som kunde för att deras barn skulle slippa bli ett integrationsprojekt.
Invandringen förändrade hela samhället och påskyndade förfallet.
Det finns ingen vändning i sikte.
Du har en poäng, flyktingkrisen skadade antagligen orten och drev på utflyttningen. Det var redan ont om jobb och socialt svårt, att då ta emot väldigt många människor som inte gick att integrera i en utflyttningsbygd var förmodligen katastrof. Även om situationen inte kvarstår så är skadan skedd.
Jag hade tidigare släkt i Filipstad och var där flera gånger om året under hela min uppväxt på 80/90-tal. Jag har sedan dess bara varit där ett par gånger efter år 2000 och förfallet är tydligt. Under 80/90-tal var det väl inte direkt en ort som sprudlade av liv, men centrum hade två matbutiker, en hel del andra butiker och det var folk i rörelse. När jag var där förra sommaren var det mer eller mindre helt utbombat och det allra mesta som jag minns från barndomen var nedlagt och borta. Det var lite folk som köpte kartonger med chips, påsar med pasta och knäckebröd på fabriksbutikerna för Wasabröd och OLW i centrum, men det var nästan de enda människor jag såg. Jag tänker att Filipstad ändå har viss fabriksproduktion i och med Wasabröd/OLW/Barilla som borde kunna hålla det flytande. Den dagen de lägger ned så lär det bli en spökstad a'la Lesjöfors i större format. Det är ju livsfarligt att vara för tungt beroende av enstaka arbetsgivare.