Citat:
Ursprungligen postat av
Tradgardsnord
UnderbaraClara har alltid varit min favoritblogg, och jag är premiumprenumerant. Jag har också varit en trogen lyssnare på En underbar podd och har verkligen uppskattat Claras samarbete med Erika. Däremot har jag försökt lyssna på podden med Malin Wollin flera gånger, men varje gång har det slutat med att jag avslutat prenumerationen.
Om jag skulle likna Clara vid en gammal vän skulle jag säga att det känns lite som när en kompis börjar umgås med någon som påverkar henne negativt och man upplever att personligheten förändras. Jag tyckte också att podden blev svår att lyssna på eftersom det ofta kändes som att Clara anpassade sina åsikter efter Malins, vilket gav ett osäkert intryck. Dessutom upplevde jag att en stor del av innehållet gick ut på att prata skit om andra. Kan även uppleva att Malin är taskig mot henne men att hon bara tar det.
Jag minns att Erika någon gång i En underbar podd sa att hon ibland oroade sig för att deras podd skulle skada Claras varumärke. I dag känns det snarare som att Clara inte längre verkar särskilt mån om den bilden alls.
Jag följer fortfarande UnderbaraClara, precis som jag tror att många andra gör, eftersom man någonstans hoppas få känna igen den Clara man en gång började följa. För mig var hon en person som utstrålade värme, sundhet och trygghet, utan ett stort behov av bekräftelse. Den personlighet som syns i dag känns annorlunda, och jag har ibland svårt att känna igen henne.
Tidigare upplevde jag att nya läsare drogs till hennes förmåga att skapa vackra miljöer, skriva om livet på landet och inspirera med trädgård, hus och vardag. I dag känns det ibland som att fokus i stället ligger på att väcka reaktioner och provocera. Jag kan också få känslan av att hon inte tycker om sina läsare på samma sätt som tidigare, vilket känns sorgligt. Det är särskilt tråkigt eftersom jag verkligen alltid har uppskattat Claras arbete och det hon byggde upp från början.
Håller mer dig i mycket. Jag har bara följt noga henne periodvis, men alltid uppskattat den omsorg hon lagt på bloggen och annat. Väldigt genomarbetat och spännande att följa, även om jag också stört mig på hennes präktighet, hehe.
Jag har både testat prenumerera på hennes och Malins podd och premium. Men framförallt podden är verkligen exakt så som du säger. Otroligt störigt innehåll och de är dessutom dåliga på att skapa en känsla av gemenskap med sina lyssnare, vilket annars många betalpoddar är bra på.
Något har helt klart skiftat och min teori är att Clara är i någon slags frigörelseprocess, där hon bland annat gör upp med sitt "gamla" blogg-jag.
Jag tror också att Erikas inflytande var väldigt avgörande under de gyllene åren och att Clara inte reder ut att göra ett lika bra jobb själv (dvs med bara Malin och assistenten).