2026-08-04, 10:22
Medlem
Jag säger inte att du har fel. Men å andra sidan har dom ingen aning ifrån vilket håll snipan kom, dom vet lika lite som alla andra då, så skulle grävmaskinen stå "snyggt" parkerad men åt styrbord sida, så kanske de anser att det är bättre att den står parkerad på styrbord än att täcka sikten rakt framifrån.

Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Under rubriken "Låt oss misstänka allt och alla" kan man då framhålla att om skopan skymt sikten, så skulle den ansvarige förmodligen skynda sig att parkera den rätt då det hettar till...
Citera
2026-08-04, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stoicblend
Fartyget befinner ju sig i skärgårdsmiljö mitt i semestertider och med yrkesbesättning. Det är som en lastbil med varuleverans på en gågata. Inte skulle en sån bara dundra på utan att se sig för. Usch för ryssar.

EXAKT! Har skrivit detta tidigare i tråden men det kan inte belysas nog. Scrollar man bak i tråden kan man läsa mitt inlägg där jag noggrant förklarar hur farleder funkar och att det ALLTID är en salig blandning av olika typer av båtar i farleder. I hamnen i Luleå finns en farled som går just ut från stadens flera hamnar, och där kan man möta allt från stora ryska fraktfartyg som lastar malm, till små öppna båtar 5meter som puttrar på. Sen vattenskotrar segelbåtar, båtar likt snipan etc etc.
Många har inne verkar tro att farleder bara är för stora fraktfartyg. Så är inte fallet. Alla får köra i farled precis som alla olika typer av fordon får köra på E4an.
Citera
Medlem
barkeepers avatar
Ännu en misstänkt, det är ju intressant.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Varför hade fartyget lots ombord?
Skulle hon till hamn eller?
Oj, du har inte mycket koll på vad som hänt och vart uppenbarligen. Inomskärs i skärgården har man lots. I detta fallet mellan Uddevalla (som fartyget lämnade) och leden upphör utanför Marstrand (som är synligt längre ut från olycksplatsen).
Citera
2026-08-04, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0x539
Jaha, du menar som åklagaren redan uttryckligen skrivit i pressmeddelandet?

Ja det stämmer såg jag nu.
Citera
2026-08-04, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirFrankLucas
Bördan ligger på det upphinnande skeppet. Dessutom har de ytövervakningssystem, visserligen plottar det en hel del på radarn när man befinner sig i skärgården och snipan kan jag inte tänka mig har AIS. Däremot hade de svensk lots ombord samt utkik - detta bör inte ha hänt och ansvaret ligger på Misje Verde

Troligen, men även snipan har ansvar att hålla god uppsikt och göra allt de kan för att undvika risk för kollision. Det har också åklagaren lagt fram, men med tillägget att de inte ämnar åtala även snipan då de redan straffats.
Citera
2026-08-04, 10:26
Medlem
darwinias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berraperra1975
Håller med, men det kan också vara så att fritidsbåten korsar den stora båtens kurs utan att upptäcka den. Ytterligare en person misstänks efter båtolyckan, och det torde ju endast kunna vara föraren av den lilla båten.

Med tanke på den hamn han skulle till så är det mest troligt att han legat på farleden en längre tid. Det är en väldigt vardaglig farled även för fritidsbåtar. Väldigt bekvämt att lägga sig på farleden när man skall hem sen vika av när man börjar närma sig hamnen.
Citera
Medlem
TouchMyShadows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tekaron
Kan inte tro att det skulle vara Albin som nu är misstänkt… halva familjen förlorad och sedan misstänkt, hur mycket kan en människa klara?

Jodå han är av stål, han klarar allt. Kan man skoja om grova saker mm så är det inga problem. Är kanske så smorjd i munnen med och kan snacka ur sig vad som helst. Det får tiden utvisa. Tycker mest synd om pojken.
Citera
Medlem
Citat:

Stora fartyg har väl alltid lots i trånga områden där de är lätt att gå på grund.. dom känner till området bättre än utländska kaptener.
Citera
2026-08-04, 10:28
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Därför att den här typen av fartyg måste lotsas när de går i inre fart. De ligger ute på redden och inväntar lots innan de går inomskärs.
Citera
2026-08-04, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonny.Boj
Lotsen har ju befälet över fartyget när lotsen är ombord, kaptenen får lungt sätta sig vid sidan när lotsen bestämmer hur/när och var fartyget skall färdas.

Lotsen har (allt?!) ansvar så fort han kliver på.
Har fartyget rammat den lilla snipan bakifrån kommer såklart lotsen få det hett om öronen, misstänkt för vållande till annans död av två personer.

De borde kunna se om lotsen försökt kontakta snipan via radio osv.. Kanal 16 är det som gäller
Jag måste bara fråga, var har du fått detta ifrån?
Jag hoppas någon lurat dig, för det vore tragiskt om du bara satt och fantiserade fritt och fick ut något av det.
Citera
2026-08-04, 10:29
Medlem
Dumdrygs avatar
Missade att detta sjökort postats tidigare. Men det är fartyget och platsen för kollisionen och stämmer bra med vad som uppmätts tidigare att de låg ca 100 meter från linjen som markerar farleden och ca 350 meter från Katten.
https://gofile.io/d/TixbEt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in