2026-08-03, 23:55
Medlem
Fartyget befinner ju sig i skärgårdsmiljö mitt i semestertider och med yrkesbesättning. Det är som en lastbil med varuleverans på en gågata. Inte skulle en sån bara dundra på utan att se sig för. Usch för ryssar.
Citera
2026-08-03, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stoicblend
Fartyget befinner ju sig i skärgårdsmiljö mitt i semestertider och med yrkesbesättning. Det är som en lastbil med varuleverans på en gågata. Inte skulle en sån bara dundra på utan att se sig för. Usch för ryssar.

Det var en svensk lots på, borde lotsen inte öppnat sin mun och sagt något om ryssarna gjorde synligt fel?
Citera
2026-08-03, 23:59
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Vet vi att lastbåten inte gav signaler?
Nej inte helt säkert, men det skulle ha hörts, tydligt, och ingen av dem som befunnit sig i närheten har sagt något om att de hört en mistlur, inte heller de som låg förtöjda på Katten och gick ut för att undsätta de nödställda när de hörde deras rop på hjälp.
Citera
2026-08-04, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktakontro
Båten är knäckt på mitten (strax bakom exakt mitt). Lastad på vagga. Spännband håller ihop för och akter upptill. Propelleraxel träffar över förlängd vattenlinje (hastigt ritat efter bästa förmåga).

https://imgsharehub.com/1sglxsj4

Bra fångat det där med spännbandet från för till akter, du har helt klart en stark poäng där!

Jag får helt klart pudla här och medge att det ser ut på den här bilden som du har rätt att båten faktiskt är knäckt på mitten.
Citera
2026-08-04, 00:01
Medlem
yessyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Nej inte helt säkert, men det skulle ha hörts, tydligt, och ingen av dem som befunnit sig i närheten har sagt något om att de hört en mistlur, inte heller de som låg förtöjda på Katten och gick ut för att undsätta de nödställda när de hörde deras rop på hjälp.
Det är redan klarlagt att inga ljudsignaler har avgetts – varken från handelsfartyget eller från fritidsbåten.

https://www.dn.se/sverige/befalhavaren-och-lotsen-var-90-meter-fran-foren-sag-inte-baten/
Citera
2026-08-04, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Vet vi att lastbåten inte gav signaler?

Åklagaren har sagt att det inte givits ljudsignaler, utan att specifikt ange något fartyg. Det kunde förstås som skeppet men gäller antaligen båda fartygen i detta fallet. Märkligt därför om bara en åtalas för en sådan förseelse.
Citera
2026-08-04, 00:04
Medlem
Kaptenen ska givetvis fällas för brott. Men att inte åtala pappan är fel.
Citera
2026-08-04, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stoicblend

En gågata är att ta i, farleden är inte till för simmare, den är till för båtar och skepp.
En farled är som en bilväg.

Men i alla fall, om en sådan lastbil skulle begränsa farten till, tja, vadå, kanske, säg 20km/h? Låter det rimligt?

Go figure. Hur fort körde skeppet?
Citera
2026-08-04, 00:07
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Åklagaren har sagt att det inte givits ljudsignaler, utan att specifikt ange något fartyg. Det kunde förstås som skeppet men gäller antaligen båda fartygen i detta fallet. Märkligt därför om bara en åtalas för en sådan förseelse.
Jag tror fortfarande inte att sikten var särskilt dålig. Det kan vara åklagaren som är ute och cyklar här också.
Att sikten var nedsatt senare på kvällen, under sökinsatsen betyder ju inte att så var fallet när olyckan skedde.
Citera
2026-08-04, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktakontro
Båten är knäckt på mitten (strax bakom exakt mitt). Lastad på vagga. Spännband håller ihop för och akter upptill. Propelleraxel träffar över förlängd vattenlinje (hastigt ritat efter bästa förmåga).

https://imgsharehub.com/1sglxsj4

Detta betyder inte nödvändigtvis att skadorna uppstått vid den initiala kollisionen. Skillnaden mellan lastfartygets ca 12 knop och fritidsbåtens ca 7 knop är ca 20km/h. Detta kan satt fritidsbåten i ofrivillig 90gradig gir och lett till överkörning varvid lastfartyget träffat fritidsbåten midskepps och därefter kört över båten. Pappan och pojken måste haft änglavakt i sammanhanget, förstår inte hur de överlevde(?)
Citera
2026-08-04, 00:09
Medlem
Citat:
Det är väl ställt utom rimligt tvivel att de två som hittades på havsbotten knappast kan ha haft flytväst på sig?
Det jag vänder mig emot är moraliserandet över att de inte hade det. Jag menar att det kan ha funnits fullt legitima skäl till detta, exempelvis att de låg och myste i förpiken under gång. Av de bilder från Instagram som postats här i tråden att döma, så hade barnen orange räddningsväst i 100% av de situationer de löpte risk att ramla i sjön, så jag tycker det är orättvist att kasta skit på föräldrarna och utmåla dem som slarviga och oansvariga.

Håller helt med. Finns ingen anledning att kasta skit. Vi vet inget.
Problemet isåfall är ju den kutym som eventuellt finns, och som de ev följt.
Senast redigerad av Lacus 2026-08-04 kl. 00:12.
Citera
2026-08-04, 00:12
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av yessyy
Det är redan klarlagt att inga ljudsignaler har avgetts – varken från handelsfartyget eller från fritidsbåten.

https://www.dn.se/sverige/befalhavaren-och-lotsen-var-90-meter-fran-foren-sag-inte-baten/

Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores

Tack.

Är det krav på att signal ska ges om sikten är dålig?

Kan mycket väl vara så att fraktfartyget kunde eller bör ha gjort mer men jag står fast vid att jag tror att befälhavaren inte kommer bli fälld. Det betyder inte att han inte kunde gjort ett bättre jobb dock... Det krävs mycket för att bli fälld.

Jag fortsätter hävda att det är väldigt låg självbevarelsedrift att framföra en fritidsbåt i stora kommersiella farleden utan mycket god uppsikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in