Citat:
Ursprungligen postat av
LeTeigneux
Jag håller fullständigt med dig, Jag har också läst en del Putnam i yngre dagar, om den sociala tilliten osv. Har för mig att Bo Rothstein skrev en del om hur det passade in på svenska förhållanden också. Och jag har även läst en del av/om nyliberalismens ledande förespråkare.
Jag kan dock inte påminna mig om att de uttryckte sig riktigt lika öppet och rått som Hanania gör. Men det kan de givetvis ha gjort ändå, jag är långt från någon expert på dem. Hur som helst tycker jag att Hanania i sin artikel visar exakt hur de resonerar. Inklusive Fredrik "Öppna era hjärtan" Reinfeldt.
Nyliberalismen är usel och vädjar till det sämsta hos människorna, ja. Men det är ingen ursäkt för att unga i världens kanske mest generösa välfärdsstat börjar döda andra människor för att de vill ha stora guldkedjor eller kläder det står "Gucci" på. De som agerar så är usla misslyckanden till människor och eftersom det nästan enbart handlar om individer som tillhör relativt nyanlända grupper som beter sig så så är det svårt att komma till någon annan slutats än att de aldrig borde fått komma hit och att de bör lämna.
Svenskar som verkligen led och hade det svårt i det gamla fattigsverige betedde sig inte så.
Nyliberalism bygger på socialdarwinism:
"Enligt socialdarwinismen är social ojämlikhet naturlig och nödvändig. Rika är genetiskt och moraliskt överlägsna, fattiga är svaga och bör sorteras ut. Ideologin förbjöd statlig hjälp, fattigvård och offentlig skola eftersom det ansågs störa det naturliga urvalet och försvaga den mänskliga arten."
(FB) Liberalismens stora lögn: Hur en socialdarwinistisk ideologi klädde sig i frihetsdräk
Fattigsverige mellan 1840 och 1910 var långt ifrån något moraliskt mönstersamhälle.
Utan snarare ett hårt och rått klassamhälle präglat av djup misär, desperationsbrottslighet och våld. Det dödliga våldet låg då på 2 till 3 fall per 100 000 invånare, vilket faktiskt är högre än dagens nivåer på omkring 1,0 till 1,2.
Vilket visserligen är svårt att jämföra då färre dör av svåra skador i dag tack vare modern akutsjukvård, antibiotika och snabba larmkedjor. Samtidigt var konsumtionen av starksprit extrem över 40 liter per person och år på 1830-talet, vilket drev på ett omfattande, impulsivt knivvåld på krogar och marknader. Desperationen skapade också mörka brottsmönster där utslagna, ogifta mödrar begick barnamord för att undvika svält, samtidigt som korruptionen var inbyggd och legaliserad i ståndssamhällets patronat, skråväsen och auktioner av fattighjon och barn.
Omfattande extremism.
Tiden kring sekelskiftet präglades av reellt ideologiskt och politiskt våld. Det syntes tydligt genom händelser som Amalthea-attentatet 1908 där anarkister bombade ett logifartyg med engelska strejkbrytare, tragiken i Ådalen 1931 när militär sköt ihjäl demonstranter, samt förekomsten av beväpnade paramilitära garden och nazistiska gatustrider under 1930-talet.
På den tiden fanns ingen illegal narkotika.
Opiater som opium och morfin var lagliga och användes flitigt som medicin mot allt från hosta till smärta, vilket skapade ett omfattande men oreglerat beroende. Det fanns dock ingen gängbaserad distribution, eftersom ämnena var lagliga eller säljs direkt på apotek.
När alkoholhandeln senare reglerades hårt med Motboken på 1920-talet uppstod ingen gängkriminalitet i modern bemärkelse, men storskaliga kriminella smugglarnätverk som Algoth Niskas liga, som i tysthet krigade mot tull och polis om spritten snarare än mot varandra på öppen gata.
Sveriges första storskaliga och öppna gängkrig uppstod istället långt efter att Fattigsverige byggts bort, i form av det nordiska MC-kriget mellan 1994 och 1997. Denna konflikt utkämpades främst mellan Hells Angels och Bandidos. Till skillnad från dagens fragmenterade förortsnätverk var medlemmarna i 90-talets MC-gäng nästan uteslutande etniskt svenska och nordiska män från arbetarklassen. Även om detta krig introducerade tunga militära vapen som pansarskott i offentliga miljöer, var våldet hårt strukturerat, utövades av vuxna män och var strikt avgränsat till gängens egna medlemmar.
Det nordiska MC-kriget uppkomst, metodik och framväxt i Sverige under 1990-talet var djupt inbäddade i de ekonomiska och sociala förändringar som nyliberalismen förde med sig.
Genom 90-talskrisen och nedmonteringen av industrin samt Globalisering och öppnade gränser.
Segregationen och invandringen fungerar som en accelerator: det gör att nyliberalismens och klassklyftornas konsekvenser syns snabbare och blir mer akuta, men det ändrar inte vad som är den grundläggande orsaken.
Om man stannar vid att enbart skylla på invandring eller enskilda individer missar man hela systemfelet. Individuellt ansvar och straff för de som begår brott är en sak, men om man inte samtidigt återuppbyggande välfärden, avskaffar marknadsskolan och bryter klassklyftorna kommer systemet bara att fortsätta producera ny utslagning och ny kriminalitet, oavsett vilken etnicitet som står i botten av klasspyramiden.
Att göra rätt analys är helt enkelt förutsättningen för att hitta fungerande lösningar istället för att bara lindra symptomen.
I kriminella miljöer blir statussymboler som en Gucciväska hela personens sociala existensberättigande och skydd i en hypertroferad konsumtionskultur.
Det uppstår ett akut behov av att försvara sitt yttre "varumärke". Att bli av med väskan innebär i detta förvridna statussystem total förnedring, förlust av kapital och en social död samtidigt som
kronisk hotbild och droger stänger av hjärnans empatiska spärrar och normaliserar våld.
Under Folkhemmets glansdagar och uppbyggnadsfas från mitten av 1930-talet fram till slutet av 1960-talet, låg brottsligheten på historiskt och internationellt sett mycket låga nivåer. Det var en period präglad av stark ekonomisk tillväxt, utbyggda sociala skyddsnät, minskande klassklyftor och en hög social tillit i samhället.
Den nyliberala omläggningen slog sönder det svenska välfärdskontraktet genom att ersätta Folkhemmets mål om full sysselsättning med en permanent, strukturell arbetslöshet för att hålla nere inflationen. När bron till det legala arbetslivet monteras ned samtidigt som avindustrialiseringen raderat de trygga ingångsjobben, står de mest utsatta helt utan lagliga vägar till en stabil försörjning.
Parallellt förvandlades skolan från en utjämnande kraft till en privatiserad marknad som sorterar ut de svagaste eleverna och dränerar förortsskolor på resurser. När sedan socialtjänsten bantats till en ren krisadministratör återstår av "möjligheternas Sverige" bara en teoretisk skrivbordsprodukt. Systemet producerar nu i stället en permanent underklass
Citat:
Ursprungligen postat av
LeTeigneux
När läget är så illa som det var i El Salvador så blir frågan om demokrati eller diktatur irrelevant. Vad har man för glädje av att landet är en sorts demokrati när ens familj blir mördad?
Sverige är ju trots sina problem i ett ojämförligt mycket bättre läge än vad El Salvador var. Men ju mer vi låter brottsligheten växa till sig, ju radikalare metoder kommer det att krävas den dag vi till sist måste ta itu med den.
Och jag förespråkar absolut inte ren repression utan socialekonomiska åtgärder. Givetvis behövs både och. Sverige har redan ett välfärdssystem med generösa möjligheter till utbildning osv. så det som saknas här är att plocka bort de värsta elementen från gatan.
Intressant. Jag är för dåligt insatt för att säga så mycket om det. Mitt intryck är ju ändå att Giulianis politik fungerade och jag minns reportagen om hur till och med Harlem blivit tryggt och hur stor skillnaden var mot hur det hade varit bara några år tidigare. Men jag skall inte avfärda det du skriver, tidsandan, ekonomin med mera kan ju också ha bidragit.
.
Att spärra in 1–2 % av sin totala befolkning kräver att man helt avskaffar rättssäkerheten. Tusentals helt oskyldiga sitter fängslade utan rättegång, vilket har urholkat ekonomin och investeringsklimatet. Det är en extrem kortsiktig lösning; den dag staten inte har råd att drifta super-fängelserna eller när en ny generation växer upp utan försörjning exploderar problemet igen.
Att enbart "plocka bort de värsta elementen" i ett system som oavbrutet producerar nya utslagna ungdomar blir som att ösa vatten ur en sjunkande båt utan att laga läckan. För varje gängledare som låses in står tre 15-åringar redo att ta platsen, eftersom den svarta marknaden och statusjakten kvarstår.
Repression stoppar pågående våld i stunden, men ändrar aldrig de underliggande mekanismerna. Utan att laga den sönderslagna välfärden och bryta klassklyftorna blir repressiv politik bara en permanent, extremt dyr polisstat.