Citat:
Ursprungligen postat av
Tavastehus
Arkadspel fanns väl bara i Stockholm och Göteborg (Liseberg hade i alla fall) samt på en del campingplatser tack vare Adonbolagen. I USA och Storbritannien var det mera spritt. Har svenskar egentligen några arkadminnen att tala om? Kanske ett fåtal ändå.
Nej. Gröna lund och Liseberg hade de större hallarna, vill minnas att i båda fallen så låg de i de stora husen bredvid deras ute-scen. Grönans var väl i två våningar har jag för mig nu -- men det var som sagt många årtionden sedan jag var där senast. Minns inte riktigt vilken som var störst. Där hade de lite nyare grejer och större maskiner. Kabinett med bilar (Outrun och andra), eller Operation Wolf med sin UZI etc. De brukade också ha fler och större flipper maskiner.
Men de fanns lite överallt. Tror de flesta städer hade några stycken lite här och var. Pizzerian där jag växte upp hade ett par stycken. De byttes inte ut speciellt ofta. Så man fick gilla läget i ett halvår eller år innan de byttes. Det lite skumma biljarkaffeet i en källare inne i stan hade minst ett tiotal arkadmaskiner i ett sidorum och längs väggen när man kom ner för trappen. Ett av hamburgerställena hade ett tiotal maskiner borta i en av hörnen av lokalen. Ett annat hade lite flipper. Då var det ändå inte en speciellt stor stad.
Växlingsmaskinen där man fick mynt ...
I dag finns ju inget sådant kvar. Vet inte hur det är på Liseberg och Gröna Lund nu för tiden. Är aldrig där längre.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gissa vem
Det förklarar ju saken.

Det var just inblandningen av "film" som utgjorde förvirringen i spelet för min del. Jag minns att jag stötte på spelet hemma hos en kusin som hade det på KASSETTBAND (Mmm, så länge sedan var det!

) på sin Amiga 500. Där var ju grafiken BETYDLIGT enklare, och jag insåg att första uppdraget egentligen bara var så löjligt enkelt som att välja rätt tunnel i berget när man paddlade båten på floden...

Amiga 500 hade inte kassettband. Dragons Lair fanns på diskett, sex stycken. För att spela en interaktiv film ... Snyggt men det kanske inte direkt var det roligaste spelet. Till C64 fanns det på kassett. Men det har inte så mycket gemensamt med arkad versionen om vi säger som så.