Citat:
Ursprungligen postat av
Tavastehus
Arkadspel fanns väl bara i Stockholm och Göteborg (Liseberg hade i alla fall) samt på en del campingplatser tack vare Adonbolagen. I USA och Storbritannien var det mera spritt. Har svenskar egentligen några arkadminnen att tala om? Kanske ett fåtal ändå.
Vilka har jag spelat? Street Fighter 2 (den första versionen, The World Warrior?) på Cypern på semester. Det är det enda arkadspelet jag klarat som barn.
Moonwalker på en campingplats. Ghosts n Goblins och Golden Axe nånstans i en arkadhall i Stockholm. 1942 och Ikari Warriors, möjligtvis på Grönan. Jag var usel på allihop. Delvis pga priset: en femma var bra mycket dyrare än en simpel quarter i staterna. Man hade råd med två spel i princip. Eller ville åtminstone inte slösa veckopengen på något som fanns gratis hemma.
Jag vet inte.. Till och med den lilla hålan jag växte upp i hade (ett tag i alla fall) en spelarkad, och en större kiosk i centrum hade Final Fight och en sån där Neo Geo med flera olika spel.
Sen var ju grejen då i alla fall att även om jag hade ett Sega hemma, så var det inte lika kraftfullt så motsvarande titlar på arkadmaskinerna var mycket fetare. Moonwalker som du nämner är dessutom ett helt annat spel i hemmaversionen. Street Fighter II på arkad flyter som smält smör för det mesta, medans versionen på Super Nintendo var a laggy mess.
Men visst har du rätt i att dom flesta av mina arkadminnen är från Lisebergs spelhall -vilket måste varit Sveriges största och mest välsorterade rätt länge. Där fanns inte bara ett stort utbud utan även massor av maskiner som erbjöd ett mervärde som man inte kunde få hemma. After Burner med sin hydrauliskt styrda cockpit till exempel, eller Outrun där man satt i en replika av en F40.