2026-08-02, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Har hon berättat varför hon vill skiljas?
Är också väldigt nyfiken på svaret. Och om ts verkligen lyssnat.
Citera
2026-08-02, 19:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av anslut
Vad är det man ska packa?
Jag lever inte i TS familj men om där finns barn kan det behövas grejer till dom.
Andra exempel kan vara mediciner, regnkläder, snacks och vatten.
Hoppas på att TS vet vad som behöver ordnas med ifall han ska på dagsutflykt med familjen?
Citera
2026-08-03, 00:35
Medlem
Citat:
Har hon berättat varför hon vill skiljas?

Ja hon har inget intresse av att fortsätta försöka - typ
Citera
2026-08-03, 00:41
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Ja hon har inget intresse av att fortsätta försöka - typ
Jag får en inkling om varför det vankas skilsmässa
Citera
2026-08-03, 02:09
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Tack för dina ord, läste en gång till nu.

Svårt vad man ska göra... Flaskan är redan tilltagen ikväll tyvärr.

Vad bra att du uppskattar min input.

Jag har nu läst allt du har skrivit i tråden.

Bra att du själv ser att alkoholen är fel väg, särskilt när du vet att du lätt fortsätter om den finns hemma och att det finns missbruk i släkten. Försök att avsluta drickandet nu, kontakta kompisen igen och var inte ensam med de värsta tankarna. Kör förstås ingenstans och fatta inga stora beslut i natt.

Jag vill också fråga dig, eftersom du varit berusad och kanske är det nu också + beskriver en extrem kris: är du trygg med dig själv inatt, eller har du tankar på att skada dig själv? Du behöver inte utveckla det här i tråden, men vid minsta tvekan ska du ringa kompisen och be honom komma eller söka akut hjälp.

Det du berättar om resor och dottern ger kanske också en konkret ledtråd till vad din fru menar. För dig är det en liten sak att köpa tågbiljetten när ni kommer till stationen. För henne verkar själva ovissheten och behovet att hela tiden förhandla om planeringen ha skapat stress. Om samma friktion har funnits kring mat, resor, skola och vardag kan summan ha blivit stor, även om varje enskilt exempel låter "futtigt".

Det låter också som att ni kan ha delat upp ansvaret så att hon håller reda på och planerar dotterns skola, medan du gör mycket av det praktiska. Båda bidrar, men den osynliga projektledningen kan vara mycket tung och lätt att missa.

Det betyder inte att hennes version automatiskt är hela sanningen eller att allt är ditt fel! Men sluta kalla hennes exempel svepskäl. Säg hellre, med öppenhet och ärlighet: ”Jag tror att jag har bedömt sådant som småsaker tyvärr och inte förstått vad summan gjort med dig. Och kanske förstår jag det fortfarande inte... Så snälla, berätta för mig om du orkar? Jag vill verkligen höra dig och möta dig.”

Kanske är det för sent för förhållandet. Men den insikten är ändå viktig – både för ett sista ärligt samtal och för hur du går vidare som pappa och människa.

Just nu - ingen mer flaska, ring kompisen igen imorgon.
Citera
2026-08-03, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Straminsky
Klart dom gör, annars skulle ju inte kvinnor någonsin vara singel. Det faller på sin egen orimlighet.

Klart att det säkert händer ibland, men väldigt ofta är det så att det är kvinnor som blir lämnade som blir singlar och de kvinnor som lämnar har planerat sin framtid ett bra tag... ofta med en annan man som de kan fortsätta med. Det är nog relativt få kvinnor som väljer en osäker framtid, såvida de inte har det väldigt bra ställt ekonomiskt.
Citera
2026-08-04, 00:04
Medlem
Jag lämnade min sambo efter 20 år. Jag vet att det är ytters ovanligt att mannen lämnar utan att han träffat någon ny. Men så var det iallafall.
Hon var bitter och tråkig och valde att fortsätta vara bitter. Nu 9 år senare är hon fortfarande bitter och jag är glad.
Så bestäm dig att bara gå vidare. Världen går inte under och det finns mängder med villiga kvinnor där ute. Jag har aldrig knullat så mycket under halvåret jag var singel och nästan 50 år. Träffade snart en snygg yngre kvinna som är glad och positiv.
Citera
2026-08-04, 18:04
Medlem
20-talet, pucko.

Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Nähä. Var du? Kunde ingen gissa.
Antar du är född på 40 eller 50-talet?
Nuförtiden är förutsättningarna helt omvända.
Citera
2026-08-04, 18:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Emullume
20-talet, pucko.
Grattis på hundraårsdagen som varit eller snart kommer.
Tycker det är kul med lite äldre konservativa människor som inte riktigt har hängt med i samhällsutvecklingen.
Oftast är ni väldigt snälla ändå.
Citera
2026-08-06, 03:41
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Min fru vill gå vidare utan mig. 20 år. Vi har ett barn.

Vafan gör man? Jag älskar henne, hennes lukt, hennes leende, hennes födelsemärken. Allt. Hon vill inte ha mig något mer.

Hon skyller på massa vardagsgrejer och tjafs, men det känns som svepskäl.

Verkar som att hon har bestämt sig.

Behöver lite stöd och tips från folk om hur jag håller mig ovanför ytan.

Vad gör man ens med vårt barn? Vår dotter kommer bli helt jävla förstörd av detta. Kanske mer än mig.

Synd för barnen, men om hon sagt detta så går det väl ändå inte att reparera. Så vare sig du gillar det eller inte så får du väl börja planera ditt nya liv. Ofta blir det bättre andra gången när man försöker, så är det med det mesta. Istället för att gräma dig, se de positiva aspekterna som kommer av detta. Du är fri och kan knulla vem du vill!
Citera
2026-08-06, 03:42
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Jag får en inkling om varför det vankas skilsmässa

Ja. Om en relation fungerar så behöver man inte "fortsätta försöka".
Citera
2026-08-06, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Synd för barnen, men om hon sagt detta så går det väl ändå inte att reparera. Så vare sig du gillar det eller inte så får du väl börja planera ditt nya liv. Ofta blir det bättre andra gången när man försöker, så är det med det mesta. Istället för att gräma dig, se de positiva aspekterna som kommer av detta. Du är fri och kan knulla vem du vill!

Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Ja. Om en relation fungerar så behöver man inte "fortsätta försöka".

Du kanske har rätt, vi får väl se. Jag har lagt upp några förslag hur vi kan testa, hon ska fundera. Det ligger lite utanför mina händer men jag tycker att det finns saker att kämpa för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in