Citat:
Ursprungligen postat av
IRME
Tack för dina ord, läste en gång till nu.
Svårt vad man ska göra... Flaskan är redan tilltagen ikväll tyvärr.
Vad bra att du uppskattar min input.
Jag har nu läst allt du har skrivit i tråden.
Bra att du själv ser att alkoholen är fel väg, särskilt när du vet att du lätt fortsätter om den finns hemma och att det finns missbruk i släkten. Försök att avsluta drickandet nu, kontakta kompisen igen och var inte ensam med de värsta tankarna. Kör förstås ingenstans och fatta inga stora beslut i natt.
Jag vill också fråga dig, eftersom du varit berusad och kanske är det nu också + beskriver en extrem kris: är du trygg med dig själv inatt, eller har du tankar på att skada dig själv? Du behöver inte utveckla det här i tråden, men vid minsta tvekan ska du ringa kompisen och be honom komma eller söka akut hjälp.
Det du berättar om resor och dottern ger kanske också en konkret ledtråd till vad din fru menar. För dig är det en liten sak att köpa tågbiljetten när ni kommer till stationen. För henne verkar själva ovissheten och behovet att hela tiden förhandla om planeringen ha skapat stress. Om samma friktion har funnits kring mat, resor, skola och vardag kan summan ha blivit stor, även om varje enskilt exempel låter "futtigt".
Det låter också som att ni kan ha delat upp ansvaret så att hon håller reda på och planerar dotterns skola, medan du gör mycket av det praktiska. Båda bidrar, men den osynliga projektledningen kan vara mycket tung och lätt att missa.
Det betyder inte att hennes version automatiskt är hela sanningen eller att allt är ditt fel! Men sluta kalla hennes exempel svepskäl. Säg hellre, med öppenhet och ärlighet: ”Jag tror att jag har bedömt sådant som småsaker tyvärr och inte förstått vad summan gjort med dig. Och kanske förstår jag det fortfarande inte... Så snälla, berätta för mig om du orkar? Jag vill verkligen höra dig och möta dig.”
Kanske är det för sent för förhållandet. Men den insikten är ändå viktig – både för ett
sista ärligt samtal och för hur du går vidare som pappa och människa.
Just nu - ingen mer flaska, ring kompisen igen imorgon.