2026-08-03, 23:13
Medlem
Livet här är en skola. Allt har en mening ovasett hur grymt det kan va tyvärr.
Jag som är andlig blir istället irriterad och säger ' varför ' ?
Citera
2026-08-03, 23:15
Avstängd
Iman2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Hey, hon och jag har med största sannolikhet bättre sex än vad du någonsin har haft, om du ens har haft sex någonsin.
Tror du att ju närmare någon är något typ av skönhetsideal desto bättre är de i sängen?
Är du 14 år gammal?

Har hon rynkor?
Ja.
Har hon en del gråa hår?
Ja.
Har hennes bröst blivit större och tyngre med åren?
Ja.
Har vi ett väldigt bra sexliv?
Ja.
Ser hon ut som när hon var 20?
Nej.
Ser jag ut som när jag var 20?
Nej.
Skulle jag vilja att det var så?
Nej.

Jag lever inte i en fantasi, jag lever ett gott liv med en kvinna jag älskar.

Tragiskt att du inte kan uppskatta och njuta av den korta tid du lever.

Så du erkänner här att din kvinna är mycket mindre attraktiv nu än när hon var 20 år gammal. Du skriver ju själv att hon inte är attraktiv längre. Och ändå försöker du lura oss till att tro att ni har ett bra sexliv. Skärp dig nu. Vi vet ju hur gamla kvinnor ser ut. Vi ser gamla kvinnor varje dag. Det är äckligt och motbjudande. Man kan inte ens se dessa kvinnor i ansiktet, tänk då hur det är att se dessa kvinnor nakna i sitt rum. Det får en att rysa, bara tanken.

Du vill också få oss att tro att gamla kärringar som man äcklas av att titta på, är "bättre" i sängen än en kvinna i hennes bästa ålder (20 års ålder). Du lever ju i en egen verklighet. I en fantasiverklighet.
Citera
2026-08-03, 23:21
Avstängd
Iman2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Precis som jag skrev (läste du inte?), så har man numera forskat fram vetenskapliga bevis på att medvetandet existerar oberoende av hjärnan. Så ja, på så sätt kan man säga att man har bekräftat att själen existerar (om man nu anser att själ och medvetande är samma sak).

Vad är det du inte förstår med att medvetandet kommer utifrån hjärnan (är oberoende av hjärnan)?

Du får visa bevis för detta, för vetenskapen är klar att medvetandet kommer ifrån hjärnan. Det är annorlunda om du säger att enligt religionen har vi en själ och att livet fortsätter efter döden. Men även enligt religioner så slutar medvetandet efter döden och man blir återuppväckt under Domedagen. Men det är en annan sak.
Citera
2026-08-03, 23:24
Avstängd
Iman2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Jag kan verkligen sympatisera med hur du tänker, men det är helt ologiskt hur du samtidigt kan vara en muslim. Vore mycket mer logiskt om du vore gnostiker eller typ buddhist. Den vanliga mainstream-abrahamitiska traditionen bygger på att skaparguden är den högsta och enda guden, och alltså den som skapade och designat den här skitiga och korrupta världen. Gnosticismen bygger på att den här världen inte är skapat av den högsta guden (Monaden) utan är en olyckshändelse av gudomliga proportioner och att vi bör fly ifrån denna ruttna värld och återförenas med Gud (Monaden).

Men ja den här världen är genomrutten och korrupt, och döden är befrielsen från den.

Om du är muslim så är skillnaden i att du tror på ett liv efter döden. För enligt Islam är detta livet värdelöst och meningslöst och är endast ett test för vad som händer i nästa liv efter döden. Detta livet beskrivs som ett fängelse för troende och ett Paradis för otroende. Så är man troende ser man detta livet som ett fängelse då man är medveten om att detta livet är meningslöst och värdelöst.

Skillnaden ligger i tron på vad som händer efter döden.
Citera
2026-08-03, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iman2014
Om du är muslim så är skillnaden i att du tror på ett liv efter döden. För enligt Islam är detta livet värdelöst och meningslöst och är endast ett test för vad som händer i nästa liv efter döden. Detta livet beskrivs som ett fängelse för troende och ett Paradis för otroende. Så är man troende ser man detta livet som ett fängelse då man är medveten om att detta livet är meningslöst och värdelöst.

Skillnaden ligger i tron på vad som händer efter döden.

Gnostiker tror också på ett efterliv, men inte en infantil sådan som små barn föreställer sig. Dvs sjöar av honung och mjölk, berg av choklad, samt massa oskulder att ligga med. Detta är ärligt talat en korrumperad bild av det gudomliga, som bygger helt på materialistiska och köttsliga frestelser och är allt annat än heligt och andligt. Hur du än vrider och vänder på det, din gud som du dyrkar skapade den här skitvärlden. Kalla det test om du vill, men faktum kvarstår.

Det behövs inget test. Exakt varför ska vi testas? Vilket syfte?
Citera
2026-08-03, 23:35
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Du får visa bevis för detta, för vetenskapen är klar att medvetandet kommer ifrån hjärnan. Det är annorlunda om du säger att enligt religionen har vi en själ och att livet fortsätter efter döden. Men även enligt religioner så slutar medvetandet efter döden och man blir återuppväckt under Domedagen. Men det är en annan sak.

Vetenskapen är klar med att medvetandet har ett starkt samband med hjärnan, men det finns inga bevis för att det uteslutande har sitt ursprung i hjärnan. Det som bevisats angående non-local consciousness är som sagt tvärtom, dvs att medvetandet existerar oberoende av hjärnan.

Jag tolkar detta som att medvetandet kom till först och att medvetandet därefter går via hjärnan.

Här har du två studier kring non-local consciousness:
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2666675826001025
https://www.frontiersin.org/journals/psychology/articles/10.3389/fpsyg.2022.955594
Citera
2026-08-03, 23:40
Avstängd
Iman2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Gnostiker tror också på ett efterliv, men inte en infantil sådan som små barn föreställer sig. Dvs sjöar av honung och mjölk, berg av choklad, samt massa oskulder att ligga med. Detta är ärligt talat en korrumperad bild av det gudomliga, som bygger helt på materialistiska och köttsliga frestelser och är allt annat än heligt och andligt. Hur du än vrider och vänder på det, din gud som du dyrkar skapade den här skitvärlden. Kalla det test om du vill, men faktum kvarstår.

Det behövs inget test. Exakt varför ska vi testas? Vilket syfte?

Jag vet vad du försöker göra här, men det är inte konstigt att tro att man kommer bli belönad i Paradiset med det som mänskliga hjärtat (metaforiskt) önskar och längtar efter i detta livet. Till exempel unga oskulda kvinnor. Det är ju en anledning att män har denna längtan efter unga kvinnor i deras bästa ålder (14-22), och vill att kvinnorna ska vara exklusiva och orörda.

Dessutom att man får floder av honung, mjölk, vin som inte berusar, vatten och så vidare. Det är ju en del av vår natur då vi behöver dricka vatten för att överleva och vi får detta genom rinnande vatten på marken. Att du ens hjärta längtar efter sådana rinnande floder av olika sorters näring såsom vatten, vin som inte berusar, mjölk och honung är bara normalt.

Och ja, om du är troende så tror du ju att Gud skapade denna deprimerande biologiska verkligheten vi lever i. Vi är alla biologiska varelser som vill överleva och då leder det till denna deprimerande värld vi lever i. Men det är ju det religion är till för, att ge en spirituell och andlig förklaring till denna deprimerande verkligheten vi lever i.
Citera
2026-08-03, 23:53
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Så du erkänner här att din kvinna är mycket mindre attraktiv nu än när hon var 20 år gammal. Du skriver ju själv att hon inte är attraktiv längre. Och ändå försöker du lura oss till att tro att ni har ett bra sexliv. Skärp dig nu. Vi vet ju hur gamla kvinnor ser ut. Vi ser gamla kvinnor varje dag. Det är äckligt och motbjudande. Man kan inte ens se dessa kvinnor i ansiktet, tänk då hur det är att se dessa kvinnor nakna i sitt rum. Det får en att rysa, bara tanken.

Du vill också få oss att tro att gamla kärringar som man äcklas av att titta på, är "bättre" i sängen än en kvinna i hennes bästa ålder (20 års ålder). Du lever ju i en egen verklighet. I en fantasiverklighet.

Som svar på det fetade så är det inte alls det jag varken skriver eller menar.
Varken hon eller jag är 20 längre, men vi har åldrats och det är inget problem.

Du upprepar dig väldigt mycket i inlägg efter inlägg, så nu måste jag få fråga vad du menar med fantasiverklighet.
Jag har ingen fantasi om någon yngre kvinna, men min verklighet som äldre man är att jag har ett bra sexliv, och en bra tillvaro i övrigt, med en jämnårig kvinna.
Citera
2026-08-03, 23:54
Avstängd
Iman2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Vetenskapen är klar med att medvetandet har ett starkt samband med hjärnan, men det finns inga bevis för att det uteslutande har sitt ursprung i hjärnan. Det som bevisats angående non-local consciousness är som sagt tvärtom, dvs att medvetandet existerar oberoende av hjärnan.

Jag tolkar detta som att medvetandet kom till först och att medvetandet därefter går via hjärnan.

Här har du två studier kring non-local consciousness:
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2666675826001025
https://www.frontiersin.org/journals/psychology/articles/10.3389/fpsyg.2022.955594

Medvetandet existerade ju inte innan vi föddes. Den existerar nu på grund av hjärnan. Och den existerar heller inte när hjärnan är skadad såsom när vi är i koma. Och den slutar existera när vi dör då hjärnan dör. Du försöker argumentera här för att vi har en själ.
Citera
2026-08-03, 23:58
Avstängd
Iman2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Som svar på det fetade så är det inte alls det jag varken skriver eller menar.
Varken hon eller jag är 20 längre, men vi har åldrats och det är inget problem.

Du upprepar dig väldigt mycket i inlägg efter inlägg, så nu måste jag få fråga vad du menar med fantasiverklighet.
Jag har ingen fantasi om någon yngre kvinna, men min verklighet som äldre man är att jag har ett bra sexliv, och en bra tillvaro i övrigt, med en jämnårig kvinna.

Jo, att ni åldrats är ett enormt problem. Sluta ljug för att få dig att må bättre.

Citat:

Det är detta jag menar med fantasiverklighet. Du är väl medveten om att en ung kvinna är mycket mer attraktiv än en äldre kvinna. Men du försöker intala dig att det är bättre för dig att vara med en gammal kvinna som är mycket mindre attraktiv. Men innerst inne vet du om att om du kunde hade du gift dig med en ung 20 år gammal kvinna. Hade du till exempel åkt till ett annat land och fått ett erbjudande att gifta dig med en 20 år gammal kvinna så hade du nog blivit överlycklig. Så det blir lite av en försvarsmekanism från din sida, där du försöker få dig att tro att det är bättre att vara med gamla kvinnor.
Citera
2026-08-04, 00:02
Medlem
Citat:
Jag vet vad du försöker göra här, men det är inte konstigt att tro att man kommer bli belönad i Paradiset med det som mänskliga hjärtat (metaforiskt) önskar och längtar efter i detta livet. Till exempel unga oskulda kvinnor. Det är ju en anledning att män har denna längtan efter unga kvinnor i deras bästa ålder (14-22), och vill att kvinnorna ska vara exklusiva och orörda.

Dessutom att man får floder av honung, mjölk, vin som inte berusar, vatten och så vidare. Det är ju en del av vår natur då vi behöver dricka vatten för att överleva och vi får detta genom rinnande vatten på marken. Att du ens hjärta längtar efter sådana rinnande floder av olika sorters näring såsom vatten, vin som inte berusar, mjölk och honung är bara normalt.

Problemet ni gör är att ni friskt blandar ihop korrupta köttsliga lustar i den materialistiska världen med gudomlig kärlek och mening. Hur meningsfullt och andligt är ytligt sex och frossa choklad, glass och chips? Kom igen nu jag har verkligen svårt att ta er på allvar. Ni snackar konstant om hur icke-muslimer syndar medan ni själva i era hjärtan inte vill annat än att synda till max. Om ni gör det i era hjärtan så är det samma sak som att synda. Nej jag går inte omkring och hoppas på att få sätta på ett sjuttiotal oskulder och ha obegränsad tillgång till vin och bakelser i efterlivet. Jag skulle snarare drömma om att återförenas med det gudomliga och värmas av villkorslös kärlek utan en massa ytlig köttslig skit. Ni verkar helt blinda och fixerade vid materialistiska lustar, och missar därmed helt poängen.

Citat:
Och ja, om du är troende så tror du ju att Gud skapade denna deprimerande biologiska verkligheten vi lever i. Vi är alla biologiska varelser som vill överleva och då leder det till denna deprimerande värld vi lever i. Men det är ju det religion är till för, att ge en spirituell och andlig förklaring till denna deprimerande verkligheten vi lever i.

Nej jag tror inte att Gud skapade den här världen. En allsmäktig och perfekt gud bör inte ha något behov av att skapa eller bli dyrkad. Gud är redan perfekt och inget mer behöver därför tillföras. Att vilja skapa och bli dyrkad är blott en icke-perfekt och begränsad mänsklig egenskap. Den här är världen är kaotisk som även lär ha uppstått ur kaos, långt långt bort från Gud.
Citera
2026-08-04, 00:02
Medlem
Citat:
Vad snackar du om? Vi lever i den värsta tiden i mänsklighetens historia! Dagens samhälle är det värsta, mest vidriga och ruttna i människans historia. Varje dag är jag arg och förbannad att jag föddes i fel tid, i en fel tidsperiod.

Hela ditt argument är att vi har mer pengar nu, men pengar betyder ingenting om grundpelaren i samhället har förfallit. Enligt din logik borde det ju vara bättre för dig att åka till Qatar eller Saudi Arabien och bo och jobba där då du kommer tjäna mer pengar där.

Blir sjukt irriterad när ni försvarar dagens ruttna samhälle genom att bara prata om hur vi har mer pengar nu.

Du är så jävla okunnig och knäpp. Jag skriver ju att vi har frihet (ja, till och med friheten att åka till Saudiarabien om nu någon vill det. Vårt starka pass gör att vi inte ens måste ha visum dit längre). Men ta du och flytta in i ett skjul och dö av blodförgiftning när du skrapar handen på en rostig spik, det är både mer äkta och okapitalistiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in