2026-08-03, 21:13
Medlem
Jag ser inte fram emot döden men ju äldre jag blir ju gladare blir jag
Citera
2026-08-03, 22:01
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iman2014
Jag skrev ju tidigare att om du är religiös och tror på någon religion så kommer du ju tro på ett liv efter döden. Sen vad som händer beror ju på vilken religion du tror på, vad som händer med ditt medvetande och så vidare.

Men vetenskapligt så försvinner ju allting när hjärnan dör då hjärnan är det som gör att vi har ett medvetande. Vi har ju inget medvetande när vi är i koma då hjärnan slutat fungera som den ska. Så hjärnan är det som gör att vi är medvetna om omgivningen. Och biologisk är vi döda när hjärnan dör.

Så jag utgår ifrån det vetenskapliga och sen låter folk tro vad man vill angående livet efter döden beroende på vilken religion man tillhör.

Särskilt vetenskaplig verkar du inte vara.

Det finns vetenskapliga bevis för att medvetandet är så kallat non local, alltså att det inte är begränsat till att endast komma inifrån hjärnan, utan existerar oberoende av hjärnans lokala aktivitet.

Och detta överensstämmer dessutom med vad alla religioner och all spiritualitet i hela världen säger.

Sen undrar jag, varför tror du att det som händer efter döden är beroende på vad man tror på innan döden? Du säger att du tror att du upphör att existera och att det därför blir så, medan det skulle gå annorlunda till för en troende.
Senast redigerad av SoulOfSophia 2026-08-03 kl. 22:04.
Citera
2026-08-03, 22:23
Avstängd
Iman2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Jag är gammal med dina mått mätt, och så är även min fru, men vi har det hur bra som helst.
Vi ha fyra barn, fyra barnbarn, bra jobb och inkomster, aktivt sexliv, goda vänner, hobbys och intressen, trygghet och ännu god hälsa.

Varför skulle våra liv vara kassa?

Är det något som suger så är det din attityd.

Vi vet alla hur gamla kvinnor ser ut. Sluta lev i din egna fantasi verklighet.
Citera
2026-08-03, 22:26
Avstängd
Iman2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Särskilt vetenskaplig verkar du inte vara.

Det finns vetenskapliga bevis för att medvetandet är så kallat non local, alltså att det inte är begränsat till att endast komma inifrån hjärnan, utan existerar oberoende av hjärnans lokala aktivitet.

Och detta överensstämmer dessutom med vad alla religioner och all spiritualitet i hela världen säger.

Sen undrar jag, varför tror du att det som händer efter döden är beroende på vad man tror på innan döden? Du säger att du tror att du upphör att existera och att det därför blir så, medan det skulle gå annorlunda till för en troende.

Nej, jag bara förklarade från ett vetenskapligt perspektiv att medvetandet upphör när hjärnan slutar fungera. Vilket är sant, jag förstår inte var du får det att medvetandet kommer utanför hjärnan? Skulle vetenskapen bekräfta att en själ existerar eller? Eller menar du att man kommer existera som ett spöke?

Jag är medveten om vad religionerna säger, och vad man tror där beror ju på vilken religion man tror på.
Citera
2026-08-03, 22:38
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:

Vad hindrar dig från att vara men ung kvinna när du är 50? Finns mängder med exempel där 50-åringar ihop med 29-åringar till ex.
Citera
2026-08-03, 22:39
Medlem
Stenballes avatar
Citat:

Hey, hon och jag har med största sannolikhet bättre sex än vad du någonsin har haft, om du ens har haft sex någonsin.
Tror du att ju närmare någon är något typ av skönhetsideal desto bättre är de i sängen?
Är du 14 år gammal?

Har hon rynkor?
Ja.
Har hon en del gråa hår?
Ja.
Har hennes bröst blivit större och tyngre med åren?
Ja.
Har vi ett väldigt bra sexliv?
Ja.
Ser hon ut som när hon var 20?
Nej.
Ser jag ut som när jag var 20?
Nej.
Skulle jag vilja att det var så?
Nej.

Jag lever inte i en fantasi, jag lever ett gott liv med en kvinna jag älskar.

Tragiskt att du inte kan uppskatta och njuta av den korta tid du lever.
Citera
2026-08-03, 22:44
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Nej, jag bara förklarade från ett vetenskapligt perspektiv att medvetandet upphör när hjärnan slutar fungera. Vilket är sant, jag förstår inte var du får det att medvetandet kommer utanför hjärnan? Skulle vetenskapen bekräfta att en själ existerar eller? Eller menar du att man kommer existera som ett spöke?

Jag är medveten om vad religionerna säger, och vad man tror där beror ju på vilken religion man tror på.

Precis som jag skrev (läste du inte?), så har man numera forskat fram vetenskapliga bevis på att medvetandet existerar oberoende av hjärnan. Så ja, på så sätt kan man säga att man har bekräftat att själen existerar (om man nu anser att själ och medvetande är samma sak).

Vad är det du inte förstår med att medvetandet kommer utifrån hjärnan (är oberoende av hjärnan)?
Citera
2026-08-03, 22:48
Medlem
Citat:
Varför skulle du ha sett en människa från efterlivet överhuvudtaget i detta vanliga liv? Är du ett medium?
Du verkar ha fastnat i ordet “sett” och missat poängen helt. Min poäng var att döda människor inte arbetar. Resten är något du själv hittat på.
Citera
2026-08-03, 22:50
Avslutad
TS är en typisk grumlande människa om livet som topp i tå mot slutet av dagen alltid ska sluta med den där extra grumlande och filosoferande cigaretten osv. Absolut normalt allting då. Åt helvete med dig ts du är bajs för omgivningen.
TS kan grumla sitt jävla ultimata hets till livslust och cigaretter med att darra inför en ny covid medans trappstegen är oupptäckta eller nåt. Fuck you, vill gratulera dig för dina prestationer inom hets till att grumla bort sitt liv med jävla inbränningar jävla ts
Citera
2026-08-03, 22:57
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Du verkar ha fastnat i ordet “sett” och missat poängen helt. Min poäng var att döda människor inte arbetar. Resten är något du själv hittat på.

DU är den som har hittat på att döda människor inte arbetar. Varför har du bestämt att det är verkligheten? Du vet inte vad som händer när vi dör. Vi kanske blir andra människor.
Citera
2026-08-03, 23:01
Medlem
Citat:
DU är den som har hittat på att döda människor inte arbetar. Varför har du bestämt att det är verkligheten? Du vet inte vad som händer när vi dör. Vi kanske blir andra människor.
Jag föredrar att diskutera verkligheten framför dina vanföreställningar.
Citera
2026-08-03, 23:11
Medlem
Jag kan verkligen sympatisera med hur du tänker, men det är helt ologiskt hur du samtidigt kan vara en muslim. Vore mycket mer logiskt om du vore gnostiker eller typ buddhist. Den vanliga mainstream-abrahamitiska traditionen bygger på att skaparguden är den högsta och enda guden, och alltså den som skapade och designat den här skitiga och korrupta världen. Gnosticismen bygger på att den här världen inte är skapat av den högsta guden (Monaden) utan är en olyckshändelse av gudomliga proportioner och att vi bör fly ifrån denna ruttna värld och återförenas med Gud (Monaden).

Men ja den här världen är genomrutten och korrupt, och döden är befrielsen från den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in