2026-08-03, 21:21
Medlem
Pellefant775s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dick-Jerker
Ok, jag pratar om vaccinationsprogrammet... du vet, det där som aldrig har studerats för att se om det gör någon nytta jämfört med barn som inte deltar i det (förutom i t.ex. Henry Ford-studien då). 😉

Men du vågade ju inte diskutera Henry Ford studien. Men jag förstår att du blev jätteimponerad när de jämförde alla som har haft minst 1 vårdbesök.

När faller polletten ner?
Du har två personer - Kalle och Fia. Kalle röker 20 cigaretter per dag, Fia röker 1 cigarett per dag. Kalle äter rött kött, Fia äter inte rött kött.

Om du bara får veta att de båda är rökare och röker minst 1 cigarett per dag, hade du då övertygats om att det hade varit en bra jämförelse? Om ja, du är pantad. Om nej, då finns det ingen anledning för dig att behandla inconvenient studien på något annat sätt när det kommer till detta.

Det är trubbig, inadekvat kontroll. Oavsett vad du tror. Det du gör är att du ignorerar allt vad studiedesign och metodologi heter, hakar upp dig på siffrorna utan att förstå att siffrorna har bara relevans i rätt kontext.

Och dett är bara ett problem...

Vem har lärt dig att studien har robust metodologi?
Senast redigerad av Pellefant775 2026-08-03 kl. 21:35.
Citera
2026-08-03, 21:38
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Jag får nöja mig att du åtminstone inte förnekar att det inte finns studier som jämför fullvaccinerade med helt ovaccinerade barn... alltid nåt! 😁👍. (om du inte nu inte vill dra upp din älskade tyska KiGGS-enkätstudie på bara 94 helt ovaccinerade barn som naturligtvis inte duger till nånting). 😁
Det finns flera stycken. Men min poäng är att det inte kommer spela någon roll hur många försök man genomför, en antivaxxare kommer aldrig medge att han har fel. Det är fel färg på kanylen, fel dag i veckan, fel fe fel fel fel fel och för lite zink och gud vet vad. Och det vaccinet är inte testat mot DET vaccinet och DET vaccinet får inte ges före DET vaccinet.

Och det spelar ingen roll att man testat ett vaccin flera gånger mot andra vaccin, varav vissa testats mot inert placebo, och ALLA komponenter har testats mot vacciner där de INTE förekommer eller mot placebo. Och det är ingen skillnad någonstans. INGENSTANS är det någon skillnad på armarna.

Men när någon fuskar ihop en studie där man inte ens har en gångbar metodik utan designat studien för att inte ens TESTA den ovaccinerade gruppen för att slippa erkänna att de har PRECIS somma nivå av sjukdomar. som den vaccinerade gruppen, DÅ....DÅ DU, då är studien korrekt.

Du fattar alltså inte att vi skämtar med dig?

Hör av dig.
Senast redigerad av korrektamund0 2026-08-03 kl. 21:46.
Citera
2026-08-03, 21:45
Medlem
Pellefant775s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Det finns flera stycken. Men min poäng är att det inte kommer spela någon roll hur många försök man genomför, en antivaxxare kommer aldrig medge att han har fel. Det är fel färg på kanylen, fel dag i veckan, fel fe fel fel fel fel och för lite zink och gud vet vad. Och det vaccinet är inte tstatat mot DET vacciinet och DET vaccinet får inte ges före DET vaccinet.

Och det spelar ingen roll att man testat ett vaccin flera gånger mot andra vaccin, varav vissa testats mot inert placebo, och ALLA komponenter har testats mot vacciner där de INTE förekommer eller mot placebo. Och det är ingen skillnad någonstans. INGENSTANS är det någon skillnad på armarna.

Men när någon fuskar ihop en studie där man inte ens har en gångbar metodik utan designat studien för att inte ens TESTA den ovaccinerade gruppen för att slippa erkänna att de har PRECIS somma nivå ab sjukdomar. som den vaccinerade gruppen, DÅ....DÅ DU, då är studien korrekt.

Hör av dig.

Dick är intellektuellt ohederlig. Han hakade upp sig på att MMR studien bygger på registerdata. Nämnde
han denna kritik mot inconvenient studien då som också bygger på det? Nej. Inte alls.

MMR studien var inte journalgranskad sa han också. Fast jo, det är den. Den är journalgranskad (peer-review). Men är inconvenient studien det? Nej.

Så den kritik han lyfter, passar mycket bättre in på inconvenient studien. Trots det, hyller han inconvenient studien.
Senast redigerad av Pellefant775 2026-08-03 kl. 21:47.
Citera
2026-08-03, 21:53
Medlem
Citat:
Det finns flera stycken. Men min poäng är att det inte kommer spela någon roll hur många försök man genomför, en antivaxxare kommer aldrig medge att han har fel. Det är fel färg på kanylen, fel dag i veckan, fel fe fel fel fel fel och för lite zink och gud vet vad. Och det vaccinet är inte testat mot DET vaccinet och DET vaccinet får inte ges före DET vaccinet.

Men när någon fuskar ihop en studie där man inte ens har en gångbar metodik utan designat studien för att inte ens TESTA den ovaccinerade gruppen för att slippa erkänna att de har PRECIS somma nivå av sjukdomar. som den vaccinerade gruppen, DÅ....DÅ DU, då är studien korrekt.

Hör av dig.
Det måste vara jobbigt för dig, korrektamund0. Du har ägnat sida upp och sida ner åt att insistera på att studierna finns... och nu när fler och fler börjar fatta att kejsaren är naken, sitter du här och tramsar med halmgubbar om kanylfärger och zinkbrist.

Du säger "det finns flera stycken" studier. Och visst... du brukar länka. Men problemet är att dina kontrollgrupper inte är helt ovaccinerade... de har hoppat nåt vaccin men fått resten av programmet. Sen kallar du dem "ovaccinerade" och hoppas att ingen dubbelkollar.

Var finns studierna som jämför helt ovaccinerade barn mot fullvaccinerade? Är det nu du ska plocka fram din älskade tyska KiGGS-enkätstudie på bara 94 helt ovaccinerade barn som naturligtvis inte duger till nånting. 😁
Citera
2026-08-03, 21:55
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Det måste vara jobbigt för dig, korrektamund0. Du har ägnat sida upp och sida ner åt att insistera på att studierna finns... och nu när fler och fler börjar fatta att kejsaren är naken, sitter du här och tramsar med halmgubbar om kanylfärger och zinkbrist.

Du säger "det finns flera stycken" studier. Och visst... du brukar länka. Men problemet är att dina kontrollgrupper inte är helt ovaccinerade... de har hoppat nåt vaccin men fått resten av programmet. Sen kallar du dem "ovaccinerade" och hoppas att ingen dubbelkollar.

Var finns studierna som jämför helt ovaccinerade barn mot fullvaccinerade? Är det nu du ska plocka fram din älskade tyska KiGGS-enkätstudie på bara 94 helt ovaccinerade barn som naturligtvis inte duger till nånting. 😁
Ok. Vi ingår ett kul vad du och jag.

Om jag ger dig en länk till en till studie där man genomför försök på personer som ALDRIG vaccinerats mot personer som är vaccinerade, så drar du härifrån och loggar aldrig in igen?

Deal?
Citera
2026-08-03, 22:20
Medlem
Citat:

Om jag ger dig en länk till en till studie där man genomför försök på personer som ALDRIG vaccinerats mot personer som är vaccinerade, så drar du härifrån och loggar aldrig in igen?

Deal?
Du har nog missuppfattat vad jag gör här. Jag är inte ute efter att vinna något. Om det finns välgjorda studier som jämför helt ovaccinerade med fullvaccinerade barn och de visar att vaccinprogrammet är ofarligt, så är det goda nyheter. Jag byter åsikt när evidensen kräver det... det var inte många år sedan jag själv var pro-vaxxer, så jag är fullt kapabel att ändra mig. 😁

Så om du känner till välgjorda studier... alltså inga menlösa KiGGS-varianter med 94 ungar i en föräldraenkät, så är det bara att länka. Helt ovaccinerade mot fullvaccinerade. Noll doser. Statistiskt meningsfull storlek.

PS. Glöm inte att citera relevant information från studien. Annars blir du rapporterad för länkpost utan beskrivning.
Citera
2026-08-03, 22:29
Medlem
Citat:
Du har nog missuppfattat vad jag gör här. Jag är inte ute efter att vinna något. Om det finns välgjorda studier som jämför helt ovaccinerade med fullvaccinerade barn och de visar att vaccinprogrammet är ofarligt, så är det goda nyheter. Jag byter åsikt när evidensen kräver det... det var inte många år sedan jag själv var pro-vaxxer, så jag är fullt kapabel att ändra mig. 😁

Så om du känner till välgjorda studier... alltså inga menlösa KiGGS-varianter med 94 ungar i en föräldraenkät, så är det bara att länka. Helt ovaccinerade mot fullvaccinerade. Noll doser. Statistiskt meningsfull storlek.

PS. Glöm inte att citera relevant information från studien. Annars blir du rapporterad för länkpost utan beskrivning.
Du är ute efter att sprida desinformation, det vet vi alla.
Citera
2026-08-03, 22:30
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:

Så du vill inte gå med på något vad, men du skall sitta och spela allan ballan och ha dig och ge sken av att det inte finns någon studie? Hur långt kom du i googlingen?

Poängen är att lite logik och uteslutningsmetod hjälper ganska långt.

Om ett vaccin orsakar autism så borde ju det synas om man jämför med någon som fått ett annat vaccin, på precis samma sätt som om man jämför med en person som inte vaccinerats alls, tycker du inte? Eller är det stålet i nålen som ger autism, menar du? Du får fundera lite på det där.

Vi hörs i morgon.
Citera
2026-08-03, 22:35
Medlem
Citat:
Om ett vaccin orsakar autism så borde ju det synas om man jämför med någon som fått ett annat vaccin, på precis samma sätt som om man jämför med en person som inte vaccinerats alls, tycker du inte? Eller är det stålet i nålen som ger autism, menar du? Du får fundera lite på det där.
Jag pratar inte om ett vaccin. Jag pratar om vaccinationsprogrammet.
Senast redigerad av Dick-Jerker 2026-08-03 kl. 22:46.
Citera
2026-08-03, 23:08
Avstängd
Citat:

Deal?

Det verkar som att dödstalen för mässling började störtdyka långt innan man började vaccinera mot mässling (1963 började man vaccinera mot mässling i USA):
https://ourworldindata.org/grapher/measles-cases-and-death-rate.png

Hur bemöter vaccinhetsare som du den här typen av uppgifter? Handlar det snarare om miljöfaktorer som bättre kost, bättre bostäder och bättre hygien?
Senast redigerad av borskungen 2026-08-03 kl. 23:13.
Citera
2026-08-04, 01:30
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Det verkar som att dödstalen för mässling började störtdyka långt innan man började vaccinera mot mässling (1963 började man vaccinera mot mässling i USA):
https://ourworldindata.org/grapher/measles-cases-and-death-rate.png

Hur bemöter vaccinhetsare som du den här typen av uppgifter? Handlar det snarare om miljöfaktorer som bättre kost, bättre bostäder och bättre hygien?
Dödstalen sjönk mycket riktigt redan innan vaccinet tack vare bättre vård och hygien - däremot sjönk inte antalet insjuknade. När vi fick vaccinet sjönk inte bara dödligheten ytterligare utan framförallt även antalet insjuknade blev dramatiskt färre (från miljontals till några få tusen) och därmed även allvarliga komplikationer (utöver döden) som hjärninflammation och lunginflammation.
Citera
2026-08-04, 01:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Dödstalen sjönk mycket riktigt redan innan vaccinet tack vare bättre vård och hygien - däremot sjönk inte antalet insjuknade. När vi fick vaccinet sjönk inte bara dödligheten ytterligare utan framförallt även antalet insjuknade blev dramatiskt färre (från miljontals till några få tusen) och därmed även allvarliga komplikationer (utöver döden) som hjärninflammation och lunginflammation.

"däremot sjönk inte antalet insjuknade"
Det där stämmer ju inte. Kurvan sjönk även för insjuknade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in