2026-08-03, 22:57
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Det är väl ställt utom rimligt tvivel att de två som hittades på havsbotten knappast kan ha haft flytväst på sig?
Det jag vänder mig emot är moraliserandet över att de inte hade det. Jag menar att det kan ha funnits fullt legitima skäl till detta, exempelvis att de låg och myste i förpiken under gång. Av de bilder från Instagram som postats här i tråden att döma, så hade barnen orange räddningsväst i 100% av de situationer de löpte risk att ramla i sjön, så jag tycker det är orättvist att kasta skit på föräldrarna och utmåla dem som slarviga och oansvariga.
De kan ha haft flytväst, den slutar tydligen fungera på 20 meters djup, på grund av trycket komprimeras flytvästen och blir oduglig.
Citera
Medlem
Citat:
Det är väl ställt utom rimligt tvivel att de två som hittades på havsbotten knappast kan ha haft flytväst på sig?
Det jag vänder mig emot är moraliserandet över att de inte hade det. Jag menar att det kan ha funnits fullt legitima skäl till detta, exempelvis att de låg och myste i förpiken under gång. Av de bilder från Instagram som postats här i tråden att döma, så hade barnen orange räddningsväst i 100% av de situationer de löpte risk att ramla i sjön, så jag tycker det är orättvist att kasta skit på föräldrarna och utmåla dem som slarviga och oansvariga.

Mamman som hittades inne i båten kan haft flytväst men suttit fast.

Läste någonstans att dottern haft flytväst men den lossnat.

Men, ingen sjövan har flytväst inne i ruffen…så är det bara.
Citera
Medlem
Har gått många gånger i den farleden. Både med snabbare båtar och mer långsamtgående. Jag tror inte folk förstår hur snabbt de här fartygen är nära inpå, trots att man upplever att man har ett tillräckligt avstånd.
När du hamnar nära bakom i strömmen så har du inte mycket till motorkraft. Förmodligen lika lite om du hamnar vid sidan om och sugs med.

Ofta var man (kanske) ung och dum och skulle rida på vågen och köra i kapp efteråt. Då märkte man hur liten man var i jämförelse mot fartygen och den enorma energin dom rev upp i vattnet.
Citera
2026-08-03, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Jo, jag vet att det är åklagarens ord. Men om det åklagaren säger, att båda båtarna haft exakt samma riktning, så finns det bara ett sätt att bevisa det, att pappan under en längre tid sett fartyget närma sig rakt bakom sig. Det finns inga andra sätt att åklagaren kan bevisa det.

Och att pappan suttit där utan att väja och väntat på smällen tror jag inte på.

Det finns väl ingen gps koordinater registrerade i vilken riktning snipan åkt?

Nja. Pappan kan ju ha uppgett vilken kurs han gått tiden innan olyckan och hur länge.

Vilken kurs Misje Verde hållit och hur länge är väldigt lätt att få fram.

Sedan har åklagaren pusslat ihop 1+1
Citera
2026-08-03, 22:58
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Tror mer det handlar om folk som är lite intelligentare som tycker det helt galet att ett fraktfartyg som färdas inomskärs inte har koll på om farleden framför är fri och bara mejar ner vad som helst som ligger i vägen.
Det är inget galet med det, förr eller senare kommer sån här olycka ske om inte småbåtar aktar sig för stora fartyg. Ren statistik för världen är inte perfekt, det sker olyckor.
Citera
2026-08-03, 22:59
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
De kan ha haft flytväst, den slutar tydligen fungera på 20 meters djup, på grund av trycket komprimeras flytvästen och blir oduglig.
Det undrar jag. Räcker det verkligen med 20 meter för att 50 N inte skall flyta upp en människa? Vi får kanske fråga han Allan Ivarsson...
Citera
2026-08-03, 23:02
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snugglesbrilla
Har gått många gånger i den farleden. Både med snabbare båtar och mer långsamtgående. Jag tror inte folk förstår hur snabbt de här fartygen är nära inpå, trots att man upplever att man har ett tillräckligt avstånd.
När du hamnar nära bakom i strömmen så har du inte mycket till motorkraft. Förmodligen lika lite om du hamnar vid sidan om och sugs med.

Ofta var man (kanske) ung och dum och skulle rida på vågen och köra i kapp efteråt. Då märkte man hur liten man var i jämförelse mot fartygen och den enorma energin dom rev upp i vattnet.
Berätta gärna hur snabba dessa fartyg är?
20km/h? Som en damcykel i nerförsbacke ungefär?
Lägg därtill att du själv färdas i 10km/h?
En bjässe på 5300 ton knappar in på dig med 10km/h, hastigheten av en joggare ungefär.
Hujedamig va svårt att flytta på sig?
Citera
2026-08-03, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Just nu finns det ju ingenting som tyder på att föraren av fritidsbåten brutit mot någon sjövägsregel. Så det finns just nu inget straff att undkomma...

Men som svar på din fråga så finns det givetvis inget lagstöd att undkomma straff p.g.a att ens nära gått bort. Däremot finns det möjlighet till åtalsunderlåtelse i 20 kap. 7§ Rättegångsbalken. Detta kan exempelvis göras om påföljden förväntas bli villkorlig dom och det i övrigt inte finns något väsentligt allmänt, eller enskilt intresse, för att åtal skall väckas.

Under denna paragraf finns också en undantagsregel där man kan besluta om åtalsunderlåtelse om det finns särskilda skäl, om det är uppenbart att det inte krävs någon påföljd för att avhålla den misstänkte från vidare brottslighet samt om det med hänsyn till omständigheterna inte heller krävs av andra skäl att åtal väcks. I förarbetena framgår att denna undantagsregel avser fall där brottet framstår som ursäktligt, varit en uppenbar engångsföreteelse eller på annat sätt framstår som opåkallad med hänsyn till omständigheterna i övrigt. Man nämner då bl.a humanitära skäl som ett exempel. Sådana särskilda skäl kan finnas i fall som detta, där man till följd av brottet förlorat hela familjen och där den ev. påföljden förväntas bli låg.

Men hur vet man att det inte finns något enskilt intresse från fruns familj? De kanske inte alls är glada över att mannen förblir ostraffad.
Citera
2026-08-03, 23:04
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Det är inget galet med det, förr eller senare kommer sån här olycka ske om inte småbåtar aktar sig för stora fartyg. Ren statistik för världen är inte perfekt, det sker olyckor.

Det ni missar är ju att en båt kan ligga och driva och drabbats av nåt problem eller plötslig sjukdom och inte alls vill befinna sig där i farleden. Jag har själv bogserat en båt som fick stopp mitt på Riddarfjärden i Stockholm.

Sen vet ju i alla fall lotsen om att de befinner sig i ett område med med massa fritidsbåtar, sommarstugor, båthamnar mm mitt under semestersäsong så att tuta och signalera lite och hålla utkik är ju det minsta som förväntas.

De kan ju inte bara ställa in kursen på nästa fyr och sen lägga upp fötterna på instrumentpanelen och knäppa händerna bakom huvudet och sluta ögonen.
Citera
2026-08-03, 23:07
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Det ni missar är ju att en båt kan ligga och driva och drabbats av nåt problem eller plötslig sjukdom och inte alls vill befinna sig där i farleden. Jag har själv bogserat en båt som fick stopp mitt på Riddarfjärden i Stockholm.

Sen vet ju i alla fall lotsen om att de befinner sig i ett område med med massa fritidsbåtar, sommarstugor, båthamnar mm mitt under semestersäsong så att tuta och signalera lite och hålla utkik är ju det minsta som förväntas.

De kan ju inte bara ställa in kursen på nästa fyr och sen lägga upp fötterna på instrumentpanelen och knäppa händerna bakom huvudet och sluta ögonen.
Visst men det hände inte nu, eller hur?
Även isåfall hade olycka kunnat inträffa för olyckor inträffar när människor är inblandade.
Dessutom är väl snipor så stora så de har radio och kan ropa nödrop, man har väl ofta nödraket ombord m.m. på så stor båt?
Citera
2026-08-03, 23:11
Avstängd
Citat:
Jag hade inte vågat placera snipan på kollisionskurs framför Misje Verde, nej, och jag är nästan helt säker på att man inte har upptäckt den annalkande faran förrän det var för sent. Det innebär inte att jag tycker kapten/lots kan friskrivas från ansvar. Någon kan ju ha fått motorhaveri och ligga drivande, och i ett sådant läge får man ju hoppas att inte lastbåtar bara seglar på vederbörande för att haveristen "inte skulle vara där"...
Kaptenen har såklart ett ansvar och det vet han, pappan vet också att han har ett men i denna tråd...
Citera
2026-08-03, 23:12
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Visst men det hände inte nu, eller hur?
Även isåfall hade olycka kunnat inträffa för olyckor inträffar när människor är inblandade.
Dessutom är väl snipor så stora så de har radio och kan ropa nödrop, man har väl ofta nödraket ombord m.m. på så stor båt?

Nä men om det hade varit en drivande båt så hade ju Misje Verde mejat ner den också. Så lite uppsikt när man färdas inomskärs efter en farled bör ju för fan kaptenen ha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in