2026-08-03, 22:35
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Bra fråga, hur beter sig alla som hejjar på pappan som orsakade att fru och dotter dog, kör dom som ha kör?

Tror de flesta flyttar på sig om ett fartyg som närmar sig bakifrån signalerar.
Citera
2026-08-03, 22:36
Medlem
Herr-Skarprattares avatar
Citat:
Du har en del att lära dig

Gör du likadant med säkerhetsbältet i bilen och på flyget?
https://www.youtube.com/watch?v=pKqZZcDTaL8

Ren logik. Sluta snacka skit.
Citera
2026-08-03, 22:36
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Bra fråga, hur beter sig alla som hejjar på pappan som orsakade att fru och dotter dog, kör dom som ha kör?
De kör som vi säger, de aktar sig för stora fartyg. De tänker som vi gör, att snipan fuckat upp.
Skillnaden är att det är socialt awkward för dom att säga som de tänker så de snackar skit istället. Sen kastar de skit på oss för de är avundsjuka på oss för vi inte är lika socialmentalt geofencade så vi måste backa upp denna "stackars far" för att få social score.
Visst, visst, det är synd om han men inte för han blev påkörd av en dålig kapten, för han var en idiot.
Senast redigerad av Eurypterida 2026-08-03 kl. 22:39.
Citera
2026-08-03, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Tack, mycket mycket intressant förklaring.

Jag har en teori, som du säkert läst då jag postat den x antal ggr. Men förklaringen vi söker är hur snipan kunnat missas av både kommandobrygga eller radar.

Om du inte tycker teorin håller får du gärna komma med en troligare allt eftersom

Eftersom radarn och kommandobryggan troligen är på ungefär samma plats kan detta förklara varför varken radarn eller kaptenen/styrman/lots såg snipan:

Rent teoretiskt så skulle snipan kunnat ligga i radarskugga i flera hundra meter eller en kilometer enligt min uträkning. Du har säkert varit med ngn gång när du kommit till en trafikrondell med fyra ingångar att en bil dykt upp till vänster om dig ur "den främre döda vinkeln" utan att du såg den från börja.. Detta pga att den skyms av bilens B-balk framför sidorutan och så länge båda bilar har ungefär samma avstånd och hastighet till rondell så skyms den.

Om snipan kommit in i farleden från norrsidan (som rapporterats i början) så skulle snipan kunna ligga i radarskugga täckt av den grävmaskin som finns på fartygets styrbordssida. Så länge snipan är i en sådan vinkel så den täcks av grävmaskien förblir den i skugga för radar. Båda båtarna behöver inte hålla samma hastighet, men snipan behöver bara hålla såpass hög hastighet och köra i en sådan vinkel (snett inåt farleden) så den inte hamnar till höger om grävmaskinen (sett ur radarns vinkel) och bli synlig, utan hela tiden måste den ligga bakom den, dvs i radarns "döda vinkeln". Men när snipan kommit såpass nära mittlinjen på farleden och kommer till vänster om grävmaskinen (sett till radarns vinkel) och radarn då borde upptäcka den, då har den kommit såpass nära fartyget så det är under 200m kvar så då tar fartygrts stora för vid istället och ger radarskugga därifrån.

På det viset skulle snipan kunnat ligga väldigt länge i radarskugga från fartygets styrbordssida och glida in obemärkt. Svårt säga exakt, men 500-1000m skulle inte vara omöjligt. Givetvis maximal otur men teoretiskt möjligt.

Det är ju en intressant tanke. Vid en koll på bilder på skeppet får jag intrycket att radarn sitter på styrbord sida av bryggans tak, samt att grävmaskinen och dess bom är mer åt babord. Den borde således inte skymma radarns sikt rakt föröver. Vilket väl också är en rimlig konfiguration ombord.
Citera
2026-08-03, 22:38
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Jag tror du, trots din stora erfarenhet, missuppfattat flytvästens huvudsakliga uppgift.
Flytvästen är inte till för sådana som dig. Superkunniga, erfarna, helnyktra, yrkesmän, i sin bästa ålder. Som dessutom i varje ögonblick kan göra en relevant riskbedömning för sig själv och sina medpassagerare.
Flytvästen är l första hand till för såna som mig. Sjöovana, söndagsseglare och sommargäster, de som tagit sig nåt innanför västen, de som i dålig sikt tuffar lugnt i en farled, utan uppsikt bakåt, gamla gubbar som passerat bäst före, kvinnor och barn. Men inte riktiga män.
Nu är jag inte yrkesman, utan nöjesseglare. Men visst, jag är hyfsat erfaren, och ingen flytvästfascist, men det betyder inte att jag struntar i att ta på mig västen när det börjar blåsa, och dessutom beordra medföljande att göra detsamma om de inte förstår själva att det är dags när jag gör det.
Citera
2026-08-03, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Och vad är din uppfattning?
Att det är helt okej för en småbåt att bli rövknullad av ett 90 meter långt fartyg på 5300 ton för man ska inte behöva ha uppsikt och undvika kollision?
Om vi nu utgår från ett upphinnande-scenario; Anser du det okej att ”rövknulla” en liten fritidsbåt, bara för att den inte flyttar på sig, när det finns gott om plats bredvid? Snipan har knappast teleporterat sig in i radarskugga och visuell skugga.

Tror du att Misja Verde är ett särskilt stort skepp?

I Hakefjorden bogserades TT Nanny ut efter hon byggdes på Uddevallavarvet. Grande Svezia med kapacitet att bära 9000 bilar anlöper Wallhamn.
Citera
2026-08-03, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Det här med att ett båtkapell inte skulle synas på radar låter rena 1800 tal
Om det är så måste ju tillverkning ändras!

Ja. Kapellen måste tillverkas i svenskt stål!

Eller så sätter man en radarreflektor på sin fritidsbåt...
Citera
2026-08-03, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Nu är jag inte yrkesman, utan nöjesseglare. Men visst, jag är hyfsat erfaren, och ingen flytvästfascist, men det betyder inte att jag struntar i att ta på mig västen när det börjar blåsa, och dessutom beordra medföljande att göra detsamma om de inte förstår själva att det är dags när jag gör det.

Lite hopp i alla fall. Nu vet vi inte förhållandena vid olyckan. Men Sannolikheten för överlevnad i den berörda olyckan hade varit avsevärt högre om alla burit flytväst (vilket vi inte vet, vi vet bara att två med flytväst överlevde)
Lik förbannat ska några av trådens mest erfarna sjöbussar oavlåtet plädera för att inte bära flytväst.
Det är skämmigt. Bra du tänker efter.
Citera
2026-08-03, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zovix
Nej. Enl regel 5 ska utkik hållas med alla tillbuds stående medel och radarn är ett hjälpmedel. Radarn ser t.ex inte om målet är en liten fritidsbåt, svan eller stock. Därför måste man fortfarande titta ut genom rutorna på verkligheten
Jag syftade på en utkik som står på däck, inte huruvida kaptenen behöver kika ut genom rutorna...
Citera
2026-08-03, 22:53
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jag hade inte vågat placera snipan på kollisionskurs framför Misje Verde, nej, och jag är nästan helt säker på att man inte har upptäckt den annalkande faran förrän det var för sent. Det innebär inte att jag tycker kapten/lots kan friskrivas från ansvar. Någon kan ju ha fått motorhaveri och ligga drivande, och i ett sådant läge får man ju hoppas att inte lastbåtar bara seglar på vederbörande för att haveristen "inte skulle vara där"...
Exakt, eftersom inte du eller någon annan med vett hade placerat snipan så med flit är regelverket ointressant för ingen vettig människa tänker att den har rätt att lägga sig så det är svårt att upptäckas och sega framför ett 90 meter stort fartyg, det är därför såna här olyckor inte sker oftare.
Nu såg inte Misja Verde snipan, varför den oskrivna regeln att småbåtar ska akta sig för stora fartyg aktualiserades med ett exempel.
Lärdomen bör alltså va att snipor ska ha uppsikt om det kommer 90 meter långa fartyg för det är lättare att upptäcka stora fartyg än småbåtar, återigen anledningen till den oskrivna regeln.
Ha uppsikt, försök undvika kollision, räkna inte med att stora fartyg ser små båtar. Punkt.
Citera
2026-08-03, 22:54
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Lite hopp i alla fall. Nu vet vi inte förhållandena vid olyckan. Men Sannolikheten för överlevnad i den berörda olyckan hade varit avsevärt högre om alla burit flytväst (vilket vi inte vet, vi vet bara att två med flytväst överlevde)
Lik förbannat ska några av trådens mest erfarna sjöbussar oavlåtet plädera för att inte bära flytväst.
Det är skämmigt. Bra du tänker efter.
Det är väl ställt utom rimligt tvivel att de två som hittades på havsbotten knappast kan ha haft flytväst på sig?
Det jag vänder mig emot är moraliserandet över att de inte hade det. Jag menar att det kan ha funnits fullt legitima skäl till detta, exempelvis att de låg och myste i förpiken under gång. Av de bilder från Instagram som postats här i tråden att döma, så hade barnen orange räddningsväst i 100% av de situationer de löpte risk att ramla i sjön, så jag tycker det är orättvist att kasta skit på föräldrarna och utmåla dem som slarviga och oansvariga.
Citera
2026-08-03, 22:55
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
De kör som vi säger, de aktar sig för stora fartyg. De tänker som vi gör, att snipan fuckat upp.
Skillnaden är att det är socialt awkward för dom att säga som de tänker så de snackar skit istället. Sen kastar de skit på oss för de är avundsjuka på oss för vi inte är lika socialmentalt geofencade så vi måste backa upp denna "stackars far" för att få social score.
Visst, visst, det är synd om han men inte för han blev påkörd av en dålig kapten, för han var en idiot.

Tror mer det handlar om folk som är lite intelligentare som tycker det helt galet att ett fraktfartyg som färdas inomskärs inte har koll på om farleden framför är fri och bara mejar ner vad som helst som ligger i vägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in