Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.Woods
Jag hade inte vågat placera snipan på kollisionskurs framför Misje Verde, nej, och jag är nästan helt säker på att man inte har upptäckt den annalkande faran förrän det var för sent. Det innebär inte att jag tycker kapten/lots kan friskrivas från ansvar. Någon kan ju ha fått motorhaveri och ligga drivande, och i ett sådant läge får man ju hoppas att inte lastbåtar bara seglar på vederbörande för att haveristen "inte skulle vara där"...
Exakt, eftersom inte du eller någon annan med vett hade placerat snipan så med flit är regelverket ointressant för ingen vettig människa tänker att den har rätt att lägga sig så det är svårt att upptäckas och sega framför ett 90 meter stort fartyg, det är därför såna här olyckor inte sker oftare.
Nu såg inte Misja Verde snipan, varför den oskrivna regeln att småbåtar ska akta sig för stora fartyg aktualiserades med ett exempel.
Lärdomen bör alltså va att snipor ska ha uppsikt om det kommer 90 meter långa fartyg för det är lättare att upptäcka stora fartyg än småbåtar, återigen anledningen till den oskrivna regeln.
Ha uppsikt, försök undvika kollision, räkna inte med att stora fartyg ser små båtar. Punkt.