2026-08-03, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Har du bild på denna ökända grävskopa?
https://postimg.cc/RWHNcq3j
Här är när hon passerade mig 19:54
Citera
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola.Bella
Förklara för mig hur en fritidsbåt vinglar?
Jag har aldrig hört om båtar som vinglar.
Nej precis. Min erfarenhet är att de flesta fritidsskeppare håller rak, tydlig och förutsägbar kurs, som man skall.
Seglare som ligger och knaprar höjd kommer så klart att hålla en lite mer oregelbunden kurs, men det är ju förutsägbart i sig, och man får anpassa sig efter det, vara hövlig och passera dem i lä i möjligaste mån.
Kör man motorbåt så passerar man dem antingen planande eller i deplacementfart, inte halvplanande med enormt svall, som ett djävla mongo!
Citera
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghsw1
Visst, men vi har fortfarande att göra med ett potentiellt stolpskott i snipan. Jag säger inte att han ska skuldbeläggas eller straffas.

Men summeringen av det här bör inte vara en dålig befälhavare och inget annat. Det är viktigt att meddelandet som går ut när allt är klappat och klart är att du måste sköta dig bättre i fritidsbåt när du transporterar ditt arsle i farleden.

Du korsar väl knappast övergångsställen utan att kolla?

Nä men jag diskuterar ju om befälhavaren blir fälld eller inte. Och jag har svårt att se hur rätten ska släppa igenom det och fria honom helt från ansvar. Så jag tror han blir fälld för vårdslöshet i sjötrafik.
Citera
2026-08-03, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itchii
uppenbarligen finns det brister eftersom ingen hade någon som helst aning att dom körde över en fritidsbåt?

Självklart skulle man kunna göra mer för säkerheten till sjöss men för att sätta det perspesktiv så dör det betydligt fler i olyckor med lastbilar om man ser till hur mycket gods som transporteras.
Citera
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghsw1
Visst, men vi har fortfarande att göra med ett potentiellt stolpskott i snipan. Jag säger inte att han ska skuldbeläggas eller straffas.

Men summeringen av det här bör inte vara en dålig befälhavare och inget annat. Det är viktigt att meddelandet som går ut när allt är klappat och klart är att du måste sköta dig bättre i fritidsbåt när du transporterar ditt arsle i farleden.

Du korsar väl knappast övergångsställen utan att kolla?
Jag tycker det viktigaste är att vi får ett prejudikat som säger kaptenen på Misja Verde har fullt ansvar och kaptenen på snipan inget ansvar. Detta för att buskapet ska gå ut till alla småbåtsägare, det är helt okej att va en idiot på sjön även om halva familjen hamnar på sjukhus och andra halvan på botten.
Det är mycket viktigt budskap att den uråldriga oskrivna regeln att småbåtar ska passa sig för större inte gäller längre.
OBS. IRONI.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Herr-Skarprattare
Samt det faktum att om man har på sig flyväst innuti en båt eller ett flygplan som sedan vattenfylls så kan man inte dyka genom öppningar eftersom västen håller en kvar på ytan. Bra sätt att drunkna på. Västen åker på när man befinner sig på en plats utan väggar och tak.
Du har en del att lära dig

Gör du likadant med säkerhetsbältet i bilen och på flyget?
Citera
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Nä inte längre, nu för tiden bara på helgerna. Och själv då, ärligt?
Ungegär 1200 nm hittills i år, men det mesta av det är oceanfart. Kanske 300 nm inre fart i Sverige.
Citera
2026-08-03, 22:24
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Ungegär 1200 nm hittills i år, men det mesta av det är oceanfart. Kanske 300 nm inre fart i Sverige.
Och vad är din uppfattning?
Att det är helt okej för en småbåt att bli rövknullad av ett 90 meter långt fartyg på 5300 ton för man ska inte behöva ha uppsikt och undvika kollision?
Citera
2026-08-03, 22:26
Avstängd
Citat:
Att det är helt okej för en småbåt att bli rövknullad av ett 90 meter långt fartyg på 5300 ton för man ska inte behöva ha uppsikt och undvika kollision?
Bra fråga, hur beter sig alla som hejjar på pappan som orsakade att fru och dotter dog, kör dom som ha kör?
Citera
2026-08-03, 22:30
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Jag hade inte vågat placera snipan på kollisionskurs framför Misje Verde, nej, och jag är nästan helt säker på att man inte har upptäckt den annalkande faran förrän det var för sent. Det innebär inte att jag tycker kapten/lots kan friskrivas från ansvar. Någon kan ju ha fått motorhaveri och ligga drivande, och i ett sådant läge får man ju hoppas att inte lastbåtar bara seglar på vederbörande för att haveristen "inte skulle vara där"...
Citera
2026-08-03, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Visst, OK, stökiga ungar är ju en sak. Och jo, jag har seglat med mina när de var små.

Jag tror du, trots din stora erfarenhet, missuppfattat flytvästens huvudsakliga uppgift.
Flytvästen är inte till för sådana som dig. Superkunniga, erfarna, helnyktra, yrkesmän, i sin bästa ålder. Som dessutom i varje ögonblick kan göra en relevant riskbedömning för sig själv och sina medpassagerare.
Flytvästen är l första hand till för såna som mig. Sjöovana, söndagsseglare och sommargäster, de som tagit sig nåt innanför västen, de som i dålig sikt tuffar lugnt i en farled, utan uppsikt bakåt, gamla gubbar som passerat bäst före, kvinnor och barn. Men inte riktiga män.
Citera
2026-08-03, 22:34
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
1200 nm i år, hatten av

Skulle gissa på ett par hundra själv, men har inte koll. Tyvärr blivit mycket motor senaste 5-10 åren, åren tar ur sin rätt speciellt på frugan verkar det som
Min näsvisa fråga var mer ett uttryck för att jag inte riktigt delar din bild av att de flesta fritidsskeppare framför sina båtar "vingligt". Jag tycker tvärtom att de flesta håller ganska rak/tydlig/förutsägbar kurs. Sedan finns det visserligen alltid idioter, och jag försöker i möjligaste mån undvika högsäsong...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in