2026-08-03, 22:05
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Logiskt.
Logiskt är också att åklagaren snackar skit, han vill väl förekomma tvivel och stärka sin sak.
Åklagaren har sagt både att snipan sugits ned och att snipan blivit påkörd i aktern, dessa uppgifter ifrågasätts med rätta för åklagaren kan gärna presentera bevisen isåfall, det är han som sitter på dom.
Om båten gått sönder såtillvida att den tagit in vatten vilket jag antar så är det ju enklare att den har sugits in. Detta säger enkel fysik.
Att den hittats på botten talar ju också för att den på något sätt körts sönder i det avseendet.

Att den blivit påkörd bakifrån betyder ju inte nödvändigtvis att den fått den smäll som gjort att den tagit in vatten just i aktern. Utformningen av fören på fartyget säger snarare att den kan hamna var som helst och helst blir det nog en smäll från sidan när fören passerat den lilla båten.
Citera
2026-08-03, 22:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MentalKristid
Och? Den häktade befälhavarens försvarsadvokat ifrågasätter åklagaren, vilket är hans jobb.
Ja men det är väl lita annorlunda att anklaga någon eller hur!
Citera
2026-08-03, 22:10
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Ett antagande då jag vet hur fritidsbåtar i allmänhet styrs
Du är inte så ofta på sjön va?
Citera
2026-08-03, 22:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Om båten gått sönder såtillvida att den tagit in vatten vilket jag antar så är det ju enklare att den har sugits in. Detta säger enkel fysik.
Att den hittats på botten talar ju också för att den på något sätt körts sönder i det avseendet.

Att den blivit påkörd bakifrån betyder ju inte nödvändigtvis att den fått den smäll som gjort att den tagit in vatten just i aktern. Utformningen av fören på fartyget säger snarare att den kan hamna var som helst och helst blir det nog en smäll från sidan när fören passerat den lilla båten.
Räcker med att den tippar
Citera
2026-08-03, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jo, och själv hatar jag de moderna självuppblåsande västarna. Jag vill egentligen helst ha seglarväst, men när man seglar båtar som bara har de självuppblåsande ombord så är det klart att man slarvar och inte tar av sig dem varje gång man går under däck.
Likaså slarvas det åt andra hållet, i fint väder på öppet hav är det ingen djävel som orkar ha flytväst, särskilt inte om det är 35°C, däremot alltid när man går vakt samtidigt som alla andra sover, och då krokar man dessutom fast sig eftersom man ändå är körd om man ramlar överbord och det är flera timmar tills någons väckarklocka ringer...

Nej jag fattar det slarvas på båda hållen.
Det e bra du har när du går vakt iaf 😉
Citera
2026-08-03, 22:12
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghsw1
Fast om så hade varit fallet så hade ju personerna på snipan upptäckt fartyget i god tid och börjat signalera med allt dom kunde för att få fartyget att se dom och om de märker att de inte ger något svar tillbaka hoppa ur och börja simma.

Men då har ju befälhavaren fortfarande orsakat en olycka pga vårdslöshet i sjötrafik och blir fälld.
Citera
2026-08-03, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenniejanna
Undrar vad mammans släkt tycker om denna rättstillämpning. Borde kunna överklagas.

Jag har utvecklat frågan om rättstillämpningen/åtalsunderlåtelse i följande inlägg: (FB) Fartygskollision utanför Tjörn, två personer saknas, 2026-07-28 - hittade avlidna samt (FB) Fartygskollision utanför Tjörn, två personer saknas, 2026-07-28 - hittade avlidna

Avseende beslut om åtalsunderlåtelse eller nedlagd förundersökning så kan detta "överklagas" så till vida att man kan begära överprövning. Dock kan detta endast göras av misstänkt eller målsägande i det berörda fallet. Det skulle isåfall betyda att endast pappan, och den överlevande sonen skulle kunna begära sådan överprövning, och det har dom nog av förklarliga skäl inget intresse av.
Citera
2026-08-03, 22:13
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Nästan alla rätt. Man vill inte som tex pappa hålla på att jaga alla som ibland vill in och ut.

Du har nog ingen större erfarenhet av att åka på resor med barn verkar det som
Visst, OK, stökiga ungar är ju en sak. Och jo, jag har seglat med mina när de var små.
Citera
2026-08-03, 22:13
Medlem
Citat:
Du är inte så ofta på sjön va?

Förklara för mig hur en fritidsbåt vinglar?
Jag har aldrig hört om båtar som vinglar.
Citera
2026-08-03, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Men då har ju befälhavaren fortfarande orsakat en olycka pga vårdslöshet i sjötrafik och blir fälld.

Visst, men vi har fortfarande att göra med ett potentiellt stolpskott i snipan. Jag säger inte att han ska skuldbeläggas eller straffas.

Men summeringen av det här bör inte vara en dålig befälhavare och inget annat. Det är viktigt att meddelandet som går ut när allt är klappat och klart är att du måste sköta dig bättre i fritidsbåt när du transporterar ditt arsle i farleden.

Du korsar väl knappast övergångsställen utan att kolla?
Citera
2026-08-03, 22:14
Medlem
Herr-Skarprattares avatar
Citat:
Åh herregud...
Flytväst har man alltså inte pga den minimala risken att den oerhört sällsynta situationen plötslig och våldsam vatteninträngning skulle uppstå. Man har det pga den betyligt större risken att man av någon anledning går överbord, och det gör man vanligen inte när man befinner sig under däck.
Samt det faktum att om man har på sig flyväst innuti en båt eller ett flygplan som sedan vattenfylls så kan man inte dyka genom öppningar eftersom västen håller en kvar på ytan. Bra sätt att drunkna på. Västen åker på när man befinner sig på en plats utan väggar och tak.
Citera
2026-08-03, 22:16
Avstängd
Citat:
Visst, OK, stökiga ungar är ju en sak. Och jo, jag har seglat med mina när de var små.
Stökiga är en sak, syftar mer på att inte kunna slappna av för att någon mår illa, någon måste pinka jättesnabbt osv osv och då är det jäkligt skönt att inte behöva bry sig om flytvästen mer än att dom pinkar lite på den eller spiller mat på den, sådant är inget problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in