2026-08-03, 12:49
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Jag håller med dig allt du skriver, och tror juridiskt det kommer ligga avsevärt större ansvar på kaptenen, frågade dock AI (AI bruksr dock ha fel när man frågar om saker man ej har koll på), men fick intressanta svar. Tror du inte ngn av dessa faktorer kan ha spelat in??

Orsaker till att båtar försvinner på radar

Vågor och sjögång: Mindre båtar, kanoter och roddbåtar kan helt döljas i höga vågdalar.

Felaktig dämpning: Om regn- eller sjökluttersfiltret (gain/sea clutter) ställts in för hårt på radarn kan svaga ekon från små båtar filtreras bort av misstag.

Båtens material och storlek: Båtar av trä eller glasfiber ger ett mycket svagt naturligt radareko jämfört med stål och aluminium.

Krängning och lutning: När en segelbåt lutar kraftigt eller båten gungar i vågorna kan radarstrålen sändas upp i luften eller rakt ner i vattnet i stället för längs horisonten.

Skuggning: Master, överbyggnader eller segel på den egna eller andra båtar kan skapa "skuggor" där mindre objekt inte syns
Kommentar:
fartyget har en rejäl radar (~3 m bred?) som kan upptäcka snipan i fråga på alla rimliga avstånd om det inte blåser storm. Men den är placerad långt akterut med hela förskeppet + kran & förmast som blockerar radiovågorna mot mål strax förut. Min slutsats är att denna radar var av begränsad nytta vid olyckan.

Jag hade trott att man skulle haft en mindre radar i förmasten men jag ser ingen sådan där?
https://www.vesselfinder.com/vessels/details/9927433
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Tittade lotsen och kaptenen ordentligt på radarn?

Vad jag vet så brukar lotsarna använda radarn för att kontrolleraatt man ligger i rätt position i förhållande till sjömärken och land osv.

Har därför mycket svårt att tro att lotsen inte använt radarn. Det betyder ju inte att man sitter och stirrar på den konstant eftersom man då missar andra delar av navigeringen.
Senast redigerad av ShijieMeng69 2026-08-03 kl. 12:52.
Citera
Medlem
Hur kan allt läggas på
kapten ?

Vem ger sig ut med två mindre barn runt 22 med regn och rusk ? Där det är
Allmänt känt att stora fartyg / handelsfartyg åker relativt ofta ?

Varför har inte pappan något ansvar ? Ser man inte ett fartyg från hans snipa ? Kunde man inte avvakta till nästa dag ? Lätt vara efterklok men tycker allt läggs på kapten och vad jag vet har dem företräde och omöjligt upptäcka småbåtar !
Citera
2026-08-03, 12:50
Medlem
Tack för input. Kul med ngn med erfarenhet från detta område. Vad säger du om felkällor till radar? Frågar man google hävdar den att ett båtkapell inte kan ses på radar så det är tyg. Kan det stämma eller har dagens fraktfartyg såpass moderna radarapparater så även baksidan på ett båtkapell bör upptäckas på en radar? (Eftersom snipan låg rakt framför så bör det knappast finnas ngt annat än båtkapellet som radarn slår mot?)

Citat:
Ursprungligen postat av Bojo1969
Nej en styrman lyder inte lotsen. Det är fartygets besättning som står ansvariga för navigationen ombord medan lotsen bidrar med lokal kompetens. Som sagt innan så jobbar jag som kapten så jag kan berätta lite hur det brukar gå till.

I dom nordiska länderna tycker lotsar om att få köra själva om det är möjligt fram tills ungefär 10 minuter innan ankomst. Jag frågar dom alltid hur dom vill göra och I 90% av fallen säger dom sig kunna köra själva. Vi kollar snabbt igenom den rutt jag lagt in i ecdisen så alla är på samma sida. Jag ger en superkort introduktion av fartyget, vilka thruster vi har och vilka begränsningar (tex gör flera små kurskorrektionrt istället för en stor pga stabilitet). Vill dom inte köra själva eller jag är på det humöret går vi igenom den resplan vi gjort i förväg och så sätter jag kurserna, dom sitter bara på sidan och tittar på. Jag frågar om det är något specifikt jag behöver vara medveten om tex stark ström på specifikt ställa osv. Jag sätter mig med en kaffekopp och vi snackar skit medan lotsen styr och jag följer hela tiden med på rutten och trafik, ser jag något frågar jag lotsen så vi bägge hela tiden är på samma nivå. Styrmannen följer med men går iväg och skriver loggbok och skickar något mail med rapport, pratar med matroser om förtöjning osv.

Jag är själv generellt alltid på bryggan under lotsningar men ibland är det ej möjligt / värt det. Antingen för att jag anser att en passage saknar hinder (3 timmar i en 2 mil bred fjord) så jag kan ta en liten paus (skicka mail osv) eller att lotsningen är lång (en del lotsningar kan ta 48 timmar om man tex seglar norge inre vägen). Går jag ner informerar jag alltid både lots och styrman om det, säger specifikt åt styrmann att följa med och är dom det minsta osäkra ringa mig direkt utan att tveka, det är ju sånt jag får betalt för.
Citera
2026-08-03, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Och då har skepparen inte haft tillräckliga åtgärder för att hantera detta eftersom de helt missade snipan.

Uppenbarligen är det så, ja.
Citera
2026-08-03, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Om systemet ser en prickdjävel i ösregn så lär det väl se en glasfiber/plastsnipa?

Varför det?
Citera
2026-08-03, 12:52
Medlem
Ok, tack för input. Vad tror du om båtkapellet? Jag har inte koll på radarutrustning generellt, men Google säger att radar inte kan upptäcka t.ex ett båtkapell, så skulle snipan legat rakt framför och det enda som reflekterats var kapellet så skulle radarn inte ta upp det (eftersom det enligt uppgifter gick lätt sjö med vågor på ca 1 m så lär dom decimetrarna av snipan som sticker upp över ytan inte reflekteras alls)

Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Kommentar:
fartyget har en rejäl radar (~3 m bred?) som kan upptäcka snipan i fråga på alla rimliga avstånd om det inte blåser storm. Men den är placerad långt akterut med hela förskeppet + kran & förmast som blockerar radiovågorna mot mål strax förut. Min slutsats är att denna radar var av begränsad nytta vid olyckan.

Jag hade trott att man skulle haft en mindre radar i förmasten men jag ser ingen sådan där?
https://www.vesselfinder.com/vessels/details/9927433
Citera
2026-08-03, 12:54
Medlem
Mindbusinesss avatar
Någon som vet vilken typ av snipa det var?
Citera
2026-08-03, 12:55
Medlem
Hej,

Vi har ställt frågor i chatten till personer med teknisk kunskap om radar då Google hävdar att en radar inte skulle upptäcka ett båtkapell, dvs om snipan låg rakt framför och det enda som då skulle kunna reflekteras av radarn var båtkapellet vilket inte skulle ge utslag.

Vet du om det stämmer eller har dagens fraktfartyg radarutrustning som är mer avancerad än så? Google har haft fel förr

Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Tittade lotsen och kaptenen ordentligt på radarn?
Citera
2026-08-03, 12:55
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anits85
Tack för din input. Tyvär kan ju många scenarier uppstå varav diskution om detta uppstår likväl. Alla gör som dem vill som tur är
Jo, och själv hatar jag de moderna självuppblåsande västarna. Jag vill egentligen helst ha seglarväst, men när man seglar båtar som bara har de självuppblåsande ombord så är det klart att man slarvar och inte tar av sig dem varje gång man går under däck.
Likaså slarvas det åt andra hållet, i fint väder på öppet hav är det ingen djävel som orkar ha flytväst, särskilt inte om det är 35°C, däremot alltid när man går vakt samtidigt som alla andra sover, och då krokar man dessutom fast sig eftersom man ändå är körd om man ramlar överbord och det är flera timmar tills någons väckarklocka ringer...
Citera
2026-08-03, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag skulle snarare säga att bestämmelsen finns för precis sådana här fall. Givetvis handlar det inte om ett uppsåtligt mord, till att börja med. Men om man läser lagar selektivt kan man naturligtvis missa det operativa ordet "och" (understruket av mig).

I det här fallet innebär det att om man som förare av snipan skulle ha gjort en tabbe som gör att fru och ett av barnen drunknar och man själv och det andra barnet skadas allvarligt, så behöver rättsvården inte straffa den skyldige ytterligare.

Jag anser inte det rätt.

Den som framförde snipan har uppenbarligen brustit på många sätt i sitt framförande.
Citera
2026-08-03, 12:57
Medlem
google

Ett båtkapell av vanligt tyg reflekterar radar mycket dåligt eller nästan inte alls. Radiovågor passerar rakt igenom eller sprids ut istället för att studsa tillbaka till radarantennen.

Varför ett tygkapell inte syns

Icke-ledande material: Vanliga kapelltyger (som akryl eller polyester) leder inte elektricitet, vilket gör att radarpulserna inte studsar mot materialet.

Saknar metallstruktur: Vågorna reflekteras enbart av båtens hårda och fasta delar, som skrov i glasfiber med interna metallstrukturer, eller mast och beslag på segelbåtar.

Genomskinligt för radar: I princip fungerar tyget som en yta radiovågorna "ser igenom", vilket innebär att kapellet inte bidrar med några mätbara ekon på radarskärmen.

Vad som påverkar radarekon på båtar
Båtens skrov: Metallskrov ger starkast Ekon, medan glasfiber och trä ger betydligt svagare ekon.

Båtuppbyggnad: Rutor av plast eller plexiglas och bågar i rostfritt stål kan ge ett litet eko, men det är försumbart från själva tyget
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in