Citat:
Kommentar:
Jag håller med dig allt du skriver, och tror juridiskt det kommer ligga avsevärt större ansvar på kaptenen, frågade dock AI (AI bruksr dock ha fel när man frågar om saker man ej har koll på), men fick intressanta svar. Tror du inte ngn av dessa faktorer kan ha spelat in??
Orsaker till att båtar försvinner på radar
Vågor och sjögång: Mindre båtar, kanoter och roddbåtar kan helt döljas i höga vågdalar.
Felaktig dämpning: Om regn- eller sjökluttersfiltret (gain/sea clutter) ställts in för hårt på radarn kan svaga ekon från små båtar filtreras bort av misstag.
Båtens material och storlek: Båtar av trä eller glasfiber ger ett mycket svagt naturligt radareko jämfört med stål och aluminium.
Krängning och lutning: När en segelbåt lutar kraftigt eller båten gungar i vågorna kan radarstrålen sändas upp i luften eller rakt ner i vattnet i stället för längs horisonten.
Skuggning: Master, överbyggnader eller segel på den egna eller andra båtar kan skapa "skuggor" där mindre objekt inte syns
Orsaker till att båtar försvinner på radar
Vågor och sjögång: Mindre båtar, kanoter och roddbåtar kan helt döljas i höga vågdalar.
Felaktig dämpning: Om regn- eller sjökluttersfiltret (gain/sea clutter) ställts in för hårt på radarn kan svaga ekon från små båtar filtreras bort av misstag.
Båtens material och storlek: Båtar av trä eller glasfiber ger ett mycket svagt naturligt radareko jämfört med stål och aluminium.
Krängning och lutning: När en segelbåt lutar kraftigt eller båten gungar i vågorna kan radarstrålen sändas upp i luften eller rakt ner i vattnet i stället för längs horisonten.
Skuggning: Master, överbyggnader eller segel på den egna eller andra båtar kan skapa "skuggor" där mindre objekt inte syns
fartyget har en rejäl radar (~3 m bred?) som kan upptäcka snipan i fråga på alla rimliga avstånd om det inte blåser storm. Men den är placerad långt akterut med hela förskeppet + kran & förmast som blockerar radiovågorna mot mål strax förut. Min slutsats är att denna radar var av begränsad nytta vid olyckan.
Jag hade trott att man skulle haft en mindre radar i förmasten men jag ser ingen sådan där?
https://www.vesselfinder.com/vessels/details/9927433