2026-08-03, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Kommer inte bli något åtal. Finns en skyldighet som fritidsskeppare att hålla koll på fraktfartyg. I synnerhet i trängre farleder. Kan tänka mig ouppmärksam oerfaren förare som envist anser att han minsann har rätt. Så tänker han inte på konsekvenserna
Håller med om det att något åtal blir det inte. Åker man i en liten snipa som inte går så fort så håller man ju helt klart koll i fall någon större och snabbare båt kommer ikapp. I alla fall gör jag det. I trängre farleder har man ju dessutom skyldighet att hålla undan.
Antagligen har snipan korsat farleden lite snett över så därför hade fartyget inte möjlighet att upptäcka den.
Lite lustigt att han där i snipan skämtat att om hans fru skulle dö i sommar. Så antingen satt han och sov eller också siktade.
Citera
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Men inte snipans eller hur

Nä vi har bara åklagarens pressmeddelande och det grundar sig väl på förhör med pappan. Men svarta lådan kanske visar snipans rutt.
Citera
Medlem
ZoidBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Jag har en teori, åklagaren ville ha kaptenen häktad på grund av flyktrisken så han ljög ihop precis det som behövdes för att få till häktningen. Inget av det han säger stöds av bevisen.
Han behöver inte ljuga ihop något om någon flyktrisk. Den är på riktigt eftersom kaptenen är en icke-EU-medborgare. Alltså agerade åklagaren helt enligt normerna. Inget konstigt eller konspiratoriskt där. Han vill ju främst få tid att förhöra alla inblandade, och det innebär helt enkelt att man vill hålla kvar en nyckelperson som kanske annars försvinner in i ett skydd av sin diktaturstat, även om han kanske inte egentligen vill det. Självklart mår även han skit av allt detta!

Och det finns för övrigt inga bevis, som du helt kategoriskt påstår, att luta sig emot än för oss vanliga forumstjötare, så jag vet inte hur du som inte ens har någon som helst insyn i den riktiga utredningen kan avgöra beviskraften- eller bördan- i detta.
Senast redigerad av ZoidB 2026-08-03 kl. 21:16.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Och om pappan inte haft GPS, eller har han det till 100%, vet han om han åker exakt rakt i farleden eller sneddar med 10, 20 grader. Min erfarenhet är att det är rätt svårt att hålla spikrak kurs på sjön utan gps eller liknande att följa?
Om han haft GPS/plotter så hoppas jag att man läser ur loggarna ur den
Citera
2026-08-03, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Men då skulle det ju inte heta att de färdats en längre tid i samma riktning och blev upphunnen om han kom norrifrån för att korsa farleden där vid Katten.
Han är åklagare, förstår du inte den yrkesrollen?
Citera
2026-08-03, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Väldigt vad det ältas om flytväst i tråden. Kan vi konstatera att:
- flytväst ÖKAR din chans att överleva en olycka av denna typ
- men även med flytväst, ingen garanti att överleva
- men även utan flytväst, ingen garanti att dö

Sen är det bara att konstatera att många inte har flytväst på sig inne i en motorbåt under gång.

Min uppskattning är att kanske 30% av de som KÖR en snipa, i sittbrunnen under kapell, har det.

Är man inne i förruffen och kanske ligger på en brits under gång, mindre än 5% har flytväst på sig.

Men……
Två överlevde. De hade bevisligen flytväst. Var de befann sig vet vi inte, men vi antar att pappan körde, och inte var i ruffen.
Var sonen befann sig har vi inte en susning om. Normalt sett borde det minsta barnet varit med mamma i ruffen. Trådsanning säger han inte var det, utan med pappa. Men kanske var även han i ruffen och räddades av flytväst. Betänk det.

Två omkom. De hade troligen inte flytväst. Uppgifterna är osäkra, men det tycks vara den mest trodda uppfattningen. Var de befann sig har vi inte en susning om heller.
Om de omkom för att de var i ruffen, eller för att de inte hade flytväst kan diskuteras. De överlevde i alla fall inte för att de inte hade flytväst. Med flytväst hade de haft en viss möjlighet att överleva. Betänk även det.
Det hade ju inte hjälpt dem ett smack om de tagit sig ur ruffen, när de ändå inte hade flytväst.
Att hitta flytvästen i en båt som vält lär väl vara stört omöjligt.
Argumentet att inte ha flytväst är ju så dumt så man baxnar. Allrahelst på sina barn, under rådande förhållanden.
Citera
2026-08-03, 21:16
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ja det är lite den tonen

Jag vill inte hänga pappan, han har väl fått straff nog, men om en kapten sitter anhållen när han t.ex haft radarskugga och visuell skugga och inte ens haft fysisk möjlighet att se snipan (medan pappan kunde vrida på huvudet) så finns det en viss mått av orättvisa. Om så är fallet vet vi ju givetvis inte i nuläget... Det är ju det vi försöker reda ut här, vi självutnämnda Sherlock wannabes
Det är orättvist om alla stora fraktfartyg ska väja för alla idioter som seglar som idioter utan självbevarelsdrift viftandes med regelboken, helt klart ett problem om fler båtmänniskor inte följer den oskrivna regeln att ha uppsikt över stora fartyg och se till att inte va i vägen men detta kanske är det nya 2026?
Båtmänniskor struntar i urgamla oskrivna regler, andra båtmänniskor låtsas det är normalt att sega runt framför fraktfartyg med ett kapell över nacken?

Stämmer det att man ska ha god upppsikt och undvika kollision tycker i alla fall jag att snipan gjort fel för det är lättare för en snipa att undvika ett fraktfartyg än tvärtom.
Citera
2026-08-03, 21:19
Medlem
Citat:
Tror du vi har ngn kunnig på lastfartyg som kan se på bilder vilken typ av radar som sitter monterad?

Den stora antennen längre ned = S-band, dåligt väder & längre avstånd

Den mindre antennen som sitter högre upp = X-band, kortare avstånd & högre upplösning
Citera
2026-08-03, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mamsiboll
Pappan är visst utskriven nu

Vad skönt att höra. Hoppas han vet att han har ett stort stöd även om trollen här skriker högst.

Någon info om hur lille pojken mår?
Citera
2026-08-03, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Men……
Två överlevde. De hade bevisligen flytväst. Var de befann sig vet vi inte, men vi antar att pappan körde, och inte var i ruffen.
Var sonen befann sig har vi inte en susning om. Normalt sett borde det minsta barnet varit med mamma i ruffen. Trådsanning säger han inte var det, utan med pappa. Men kanske var även han i ruffen och räddades av flytväst. Betänk det.

Två omkom. De hade troligen inte flytväst. Uppgifterna är osäkra, men det tycks vara den mest trodda uppfattningen. Var de befann sig har vi inte en susning om heller.
Om de omkom för att de var i ruffen, eller för att de inte hade flytväst kan diskuteras. De överlevde i alla fall inte för att de inte hade flytväst. Med flytväst hade de haft en viss möjlighet att överleva. Betänk även det.
Det hade ju inte hjälpt dem ett smack om de tagit sig ur ruffen, när de ändå inte hade flytväst.
Att hitta flytvästen i en båt som vält lär väl vara stört omöjligt.
Argumentet att inte ha flytväst är ju så dumt så man baxnar. Allrahelst på sina barn, under rådande förhållanden.
Exakt, på sjön i en fritidsbåt gäller flytväst hela tiden. Vill man sova, inga problem sover hur bra som helst med en räddningsväst och jag vet vad jag pratar om
Citera
2026-08-03, 21:21
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Ju längre fram antennen sitter desto mer hissar det i sjö vilket påverkar saker negativt också.

Ja, kanske lite gran i detta fallet, kan ju inte varit mycket sjögång där trots allt.
Fartyg brukar väl inte gå spikrakt heller då det finns srömmar och annat som kan påverka kursen så styrmaskin får korrigera och då "ser" radarn lite bredare. Radarn borde ha sett fritidsbåten på lång håll.
Citera
2026-08-03, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Nä vi har bara åklagarens pressmeddelande och det grundar sig väl på förhör med pappan. Men svarta lådan kanske visar snipans rutt.
Klart in pappas huvud så höll han sydlig kurs, han vet inte hur han ev vinglat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in