2026-08-03, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Menar och tror ingenting utan ställer frågor. Därav frågetecken. Jag försöker läsa in mig på fakta om händelsen då jag var ute till havs när det skedde. Sökt i tråden och noterat att eventuellt sjukdomsfall hos pappan öht inte har varit uppe i diskussionen.

Jag är också intresserad av dödsorsakerna. I bilkrascher de senaste åren visade det sig i vissa fall i FUP att ungdomar inte dog av själva bilens krock eller efterföljande brand. De som hade bilbälte avled av att flera domkrafter låg lösa innuti bilen och slog ihjäl dem under voltandet. Apropå flytväster i båtkrock.

Å jag ställde en fråga tillbaka, med frågetecken!

Jag har i flera inlägg i tråden påtalat frågan kring dödsorsak på mamman och flicka, om den är drunkning. I vilket fall det mycket väl skulle kunna vara så att flytväst räddat deras liv.
Citera
2026-08-03, 01:02
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anits85
Tack för dina kloka inlägg! Alla som inte förespråkar flytväst är bara nötter i tråden!
Flytväst räddar inte alla liv men fan du har större chans att överleva med flytväst! Punkt!
Många macho coola folk tar inte på sig dem
För de tror de är odödliga. Vi vet ej utgången om mamman och barnet överlevt med flytväst men du har större chans! Punkt!!!

Finns völ ingen som är EMOT flytväst.

Killen du just tackade är devärre en AI copy/paste strandraggare som tolkar AI som om att det är naturligt att ha på sig flytvöst under däck...

INGEN sjövan människa har på sig flytvöst under däck
ALLA sjövana har den lätt tillgänglig så fort du kommer upp på däck

Varför inte flytväst under däck bortsett från obehaget å inte kunna sova...???

JO

Vid kollision å du snabbt måste UT gör en flytvöst det svårare att komma upp på däck genom trånga luckor.
Har du sen en räddningsväst som inflateras automatisk i kontakt med vatten blir det genast ännu mycket värre å ta sig igenom trånga luckor upp på däck när sekunder står på spel

Finns en anledning varför FÖRSÄKRINGSBOLAGEN varnar för att ha på flytväst UNDER däck.
Obekvämt är den sekundära orsaken men risk för att evakuering fördröjs eller hindras hel är den primära
Senast redigerad av ZilverZodde 2026-08-03 kl. 01:04.
Citera
2026-08-03, 01:04
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghsw1
Det tog bara tio minuter från att första larmet om båtolyckan utanför Tjörn kom, till att pappan och det ena barnet kunde hjälpas ur vattnet.
Japp, men hjältarna från Katten gick ut INNAN de larmade sjöräddningen
Citera
2026-08-03, 01:04
Medlem
Citat:
Det tog bara tio minuter från att första larmet om båtolyckan utanför Tjörn kom, till att pappan och det ena barnet kunde hjälpas ur vattnet.

Tidslinjen som framkommit vad jag sett är följande

ca 21:23 olyckan inträffar, det är den tidpunkt tracking placerar fartyget vid platsen för olyckan
22:04 larm inkommer, rapporterat i massmedia

Paret som hör ropen på hjälp och visselpipa larmar i princip direkt när de hör ropen på hjälp, sedan åker de ut med sin båt och hämtar pojken och pappan. Det tog 10-15 minuter innan de fått upp dem i båten. Rapporterat i massmedia bl.a. aftonbladet.

Citat:
"Sara ringde och larmade medan Patrik startade båten."

Således minst 50-55 minuter från olycka till räddning.
Citera
2026-08-03, 01:09
Medlem
K.Blomkvists avatar
Det pratet om flytväst eller ej spelar nog ingen roll överhuvudtaget alls.

Efter en sådan smäll var de förmodligen under däcket.

Med de g-krafterna så flög de runt i kabinen som direkt sjönk.

Mamman låg kvar inuti vraket och dottern en bit ifrån.
Förmodligen på botten.

Det var chanslösa. Det sa bara Pang!

De på utsidan fick allvarliga skador.

Så.. Flytväst eller ej hjälper inte i det läget.
Citera
2026-08-03, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Japp, men hjältarna från Katten gick ut INNAN de larmade sjöräddningen

Vad har du som stärker ditt påstående "samma vittnen som hörde rop/visslingasr på hjälp 15 minuter senare." ?

Vi har en ganska tydlig tidsbild på när olyckan inträffade, när larmet kom in (cirka 30min efteråt) och när de sedan drogs upp ur vattnet.

Kan du länka källan där det står att dom hörde ropen på hjälp 15 minuter senare? Eller har du spekulerat i att det borde ungefär tagit så lång tid och sedan basunerar du ut det som absolut fakta tillsammans med väderomständigheterna som du också basunerat ut som absolut fakta?
Citera
2026-08-03, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anits85
Tack för dina kloka inlägg! Alla som inte förespråkar flytväst är bara nötter i tråden!
Flytväst räddar inte alla liv men fan du har större chans att överleva med flytväst! Punkt!
Många macho coola folk tar inte på sig dem
För de tror de är odödliga. Vi vet ej utgången om mamman och barnet överlevt med flytväst men du har större chans! Punkt!!!

Tack själv!

Helt rätt som du skriver. För egen del har jag en cool flytväst mest macho är vi som har coola flytvästar
De som inte har flytvästar är aldrig macho, de är bara korkade, eller, ja, alltså dumma i huvudet

Vi får se om vi får veta deras dödsorsaker, om det var drunkning, då hade det kanske funnits en god chans för dem att överleva om de haft. Så som pappan och sonen gjorde. Nu får vi hoppas att pappan och sonen återhämtar sig och blir fullt återställda.
Citera
2026-08-03, 01:17
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Vad har du som stärker ditt påstående "samma vittnen som hörde rop/visslingasr på hjälp 15 minuter senare." ?

Vi har en ganska tydlig tidsbild på när olyckan inträffade, när larmet kom in (cirka 30min efteråt) och när de sedan drogs upp ur vattnet.

Kan du länka källan där det står att dom hörde ropen på hjälp 15 minuter senare? Eller har du spekulerat i att det borde ungefär tagit så lång tid och sedan basunerar du ut det som absolut fakta tillsammans med väderomständigheterna som du också basunerat ut som absolut fakta?
Tänk logsikt.
Pappan å pojken blev plockade upp av vattnet 40 min efter olyckan av Sara å Patrik Dokken.
Dessa har
a) hört rop/vissling efter hjälp'
b) kollat i kikare å sett flytvästar på ytan
c) bestämt sig för att gå ut å kolla
d) lokaliserat pappan å pojken å räddat dessa
e) kustbevakningen ankommer

olyckan var 21.30
22.14 var de upper ur vattnet

Min killgissning är att a) var 21.45-50 ish
Vad är din killgissning?
Citera
2026-08-03, 01:19
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Väldigt vad det ältas om flytväst i tråden. Kan vi konstatera att:
- flytväst ÖKAR din chans att överleva en olycka av denna typ
- men även med flytväst, ingen garanti att överleva
- men även utan flytväst, ingen garanti att dö

Sen är det bara att konstatera att många inte har flytväst på sig inne i en motorbåt under gång.

Min uppskattning är att kanske 30% av de som KÖR en snipa, i sittbrunnen under kapell, har det.

Är man inne i förruffen och kanske ligger på en brits under gång, mindre än 5% har flytväst på sig.
Citera
2026-08-03, 01:20
Medlem
Citat:
Tänk logsikt.
Pappan å pojken blev plockade upp av vattnet 40 min efter olyckan av Sara å Patrik Dokken.
Dessa har

olyckan var 21.30

Vad är din killgissning?

Så du gissade helt enkelt och basunerade ut det som absolut sanning och det är också samma killgissning som du sedan därefter baserar väderomständigheterna på. Uppfattat.
Citera
2026-08-03, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Vem körde snipan?

Pappan körde snipan.
Citera
2026-08-03, 01:23
Medlem
Citat:
Tänk logsikt.
Dessa har

olyckan var 21.30

Vad är din killgissning?

När han hämtade kikaren och fick syn på flytvästen ringde frun direkt. Samtidigt som frun ringde startade han båten. Paret nämner 22-tiden.

Edit: De befinner sig på en båt, kikaren kan inte vara långt borta.
Senast redigerad av Petunia78 2026-08-03 kl. 01:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in