2026-08-03, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
På bilden ser man hur den ser ut som en banan, fördäcket sticker upp kanske en meter ovanför akterdäcket. Om den är knäckt som jag tror så kan skarndäck/reling vara intakt men inte bottenstocken eller möjligen att den skulle kunna "hel" men då är friborden ihopsjunkna typ av dom buktar utåt.

Båten har formen av en banan.

Fören sticker upp högt över aktern när båten står på släpet för att båten inte står "rakt" på släpet. Den står på den bakre delen av skrove med "näsan i vädret" så att säga. Den har transporterats i den positionen i stort sett hela vägen.

På vissa bilder där du ser båten från sidan och du kan se både fören och aktern, så kan du titta på den vita randen som är en bit ner på skrovet, den kallas vattenlinje och är rak längs med, strax ovanför, vattenlinjen, på några bilder syns den och då ser man att vattenlinjen i fören är högt över vattenlinjen i aktern, för att båten är lastad på det viset.

Hade båten varit knäckt på det vis som du menar, då hade den varit i två bitar, helt säkert. Så är det med glasfiber. Särskilt efter att ha blivit bärgad från havets botten och lyft på fartyg och vidare. Det hade varit omöjligt att lyfta den med två lyftband så som vi sett göras.
Citera
2026-08-03, 21:04
Medlem
Och om pappan inte haft GPS, eller har han det till 100%, vet han om han åker exakt rakt i farleden eller sneddar med 10, 20 grader. Min erfarenhet är att det är rätt svårt att hålla spikrak kurs på sjön utan gps eller liknande att följa?

Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Men pappan behöver ju inte se fartyget. Misje Verdes rutt är ju plottad och känd.
Citera
2026-08-03, 21:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Jo, jag vet att det är åklagarens ord. Men om det åklagaren säger, att båda båtarna haft exakt samma riktning, så finns det bara ett sätt att bevisa det, att pappan under en längre tid sett fartyget närma sig rakt bakom sig. Det finns inga andra sätt att åklagaren kan bevisa det.

Och att pappan suttit där utan att väja och väntat på smällen tror jag inte på.

Det finns väl ingen gps koordinater registrerade i vilken riktning snipan åkt?
Han kan ha haft samma huvudkurs under lång tid men sedan girat in framför fartyget, det tror jag är vad som hänt!
Citera
2026-08-03, 21:05
Medlem
Tror du vi har ngn kunnig på lastfartyg som kan se på bilder vilken typ av radar som sitter monterad?

Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Det där med radarvinklar är ett eget kapitel.

Teoretiskt kan ett föremål/båt försvinna i radarskugga.
Säg att radarn sitter på bryggtaket, 50 m från förmasten som är 1 m. bred.
Då ökar den döda vinkeln vid 2000 meter till 40 m bredd föröver, där kan mycke gömma sig. Men...

Om Radarantennen har en bredd på 2 - 3 meter förändras detta drastiskt, då den döda vinkeln blir mindre längre fram med hjälp av "Parallaxeffekten", radarn ser alltså i princip runt masten.
Så radioskuggan upphör efter ca 40-50 m..
Allt detta med siffror jag presenterar här, men verkligheten i detta fallet kan det se annorlunda ut.
Citera
2026-08-03, 21:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Men pappan behöver ju inte se fartyget. Misje Verdes rutt är ju plottad och känd.
Men inte snipans eller hur
Citera
2026-08-03, 21:07
Medlem
Ja, på ngt vis måste snipan legat till höger om fartyget till en början för att kommandobryggan och radar ska missa det (grävmaskinen är ju på styrbord sida vilket gör att den sidan har sämre sikt)

Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Han kan ha haft samma huvudkurs under lång tid men sedan girat in framför fartyget, det tror jag är vad som hänt!
Citera
2026-08-03, 21:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Jag har en teori, åklagaren ville ha kaptenen häktad på grund av flyktrisken så han ljög ihop precis det som behövdes för att få till häktningen. Inget av det han säger stöds av bevisen.
Exakt, han var tvungen att ta till detta för att kunna häkta honom och det har dom även skrivit!!
Citera
2026-08-03, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Det är sant men har du varit upphinnande i 10 minuter i (låt gissa 9 vs. 6 knop) så har båten legat inom 0-0.5 sjömil på en relativt öppen fjord. De sista 2 minutrarna inom 180 m är ingen ursäkt.

Det hjälper väl inte med en självlossande grävskopa på däck och en rätt låg brygga. Denna bilden ger väl en god bild av vad man egentligen ser - radarn sitter där med:
https://www.marinetraffic.com/en/photos/of/ships/shipid:7669388/shipname:MISJE%20VERDE#5026870
https://postimg.cc/RWHNcq3j
Misje Verde kl 19:54 samma dag som olyckan.
Citera
2026-08-03, 21:09
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Jo, men har pappan legat helt rakt i farleden?

Om det är sent och man vill hem så kan man väl snedda över en farled 10 eller 20 eller 45 grader?

Det finns väl ingen lag på att man alltid måste ligga 100% rakt i en farled eller tvärsa exakt 90 grader? Åker man aldrig fågelvägen och tvärsar 45grader?

Men då skulle det ju inte heta att de färdats en längre tid i samma riktning och blev upphunnen om han kom norrifrån för att korsa farleden där vid Katten.
Citera
2026-08-03, 21:09
Medlem
Ja, pappan är nu utskriven och inte på något vis misstänkt för något brott mot någon sjövägsregel. Det är extremt märkligt. Men så är det.

Det betyder att pappan inte lyder under några som helst restriktioner. Han kan framträda och säga vad han vill, berätta om hans upplevelser av händelse, varifrån de kom, vart de skulle, vilken kurs de höll, hur fort de körde, om de märkte något innan olyckan inträffade och i så fall hur långt innan och vilka åtgärder som vidtogs, varför inte mamman och dottern hade flytväst på sig och varför han, som åklagaren uttryckte det "tog sig ur" båten utan att rädda sin dotter som saknade flytväst.

Ja, frågorna är många! Kommer svaren, tro? Han är ju ändå en massmedial person med sin egen podd, så det är inte för mycket begärt tycker jag.
Citera
2026-08-03, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tohatsu
Min väderstation rapporterade 480 lux.
Jag har inte manipulerat bilden men visst kan det gjorts automatiskt som du säger. Men det var ljust, tro mig.

Jo då, jag vet ungefär hur just det var, jag kollade dagen efter Det var inte mörkt. Det är vi helt överens om
Citera
2026-08-03, 21:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Båten har formen av en banan.

Fören sticker upp högt över aktern när båten står på släpet för att båten inte står "rakt" på släpet. Den står på den bakre delen av skrove med "näsan i vädret" så att säga. Den har transporterats i den positionen i stort sett hela vägen.

På vissa bilder där du ser båten från sidan och du kan se både fören och aktern, så kan du titta på den vita randen som är en bit ner på skrovet, den kallas vattenlinje och är rak längs med, strax ovanför, vattenlinjen, på några bilder syns den och då ser man att vattenlinjen i fören är högt över vattenlinjen i aktern, för att båten är lastad på det viset.

Hade båten varit knäckt på det vis som du menar, då hade den varit i två bitar, helt säkert. Så är det med glasfiber. Särskilt efter att ha blivit bärgad från havets botten och lyft på fartyg och vidare. Det hade varit omöjligt att lyfta den med två lyftband så som vi sett göras.
Jo jag vet hur en snipa ser ut, du kanske har rätt men jag tvivlar . Hoppas vi får se en bild så småningom på snipan utan pressen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in