2026-08-03, 20:52
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Sök på radar lobvinkel så förstår ni bättre

Det där med radarvinklar är ett eget kapitel.

Teoretiskt kan ett föremål/båt försvinna i radarskugga.
Säg att radarn sitter på bryggtaket, 50 m från förmasten som är 1 m. bred.
Då ökar den döda vinkeln vid 2000 meter till 40 m bredd föröver, där kan mycke gömma sig. Men...

Om Radarantennen har en bredd på 2 - 3 meter förändras detta drastiskt, då den döda vinkeln blir mindre längre fram med hjälp av "Parallaxeffekten", radarn ser alltså i princip runt masten.
Så radioskuggan upphör efter ca 40-50 m..
Allt detta med siffror jag presenterar här, men verkligheten i detta fallet kan det se annorlunda ut.
Citera
Medlem
Vänta nu måste Sverige betala för ryssjäveln medans den är häktad?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Det här med att ett båtkapell inte skulle synas på radar låter rena 1800 tal
Om det är så måste ju tillverkning ändras!
Men så är det, krävs en annan typ av radar för att se mycket bättre, tex en med en mindre våglängd.

Som sagt, vad tror du radarantenn är gjord av? Plast såklart...
Citera
2026-08-03, 20:53
Medlem
Pappan är visst utskriven nu
Citera
2026-08-03, 20:55
Medlem
Jo, jag vet att det är åklagarens ord. Men om det åklagaren säger, att båda båtarna haft exakt samma riktning, så finns det bara ett sätt att bevisa det, att pappan under en längre tid sett fartyget närma sig rakt bakom sig. Det finns inga andra sätt att åklagaren kan bevisa det.

Och att pappan suttit där utan att väja och väntat på smällen tror jag inte på.

Det finns väl ingen gps koordinater registrerade i vilken riktning snipan åkt?

Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Jag återger ju bara vad åklagaren sagt:

https://www.aklagare.se/for-media/pressmeddelanden/2026/augusti/en-person-haktad-efter-sjoolyckan-vid-tjorn/

"Söderut och västerut" tolkar jag som en dålig omskrivning för sydväst.
Citera
2026-08-03, 20:57
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Jo, jag vet att det är åklagarens ord. Men om det åklagaren säger, att båda båtarna haft exakt samma riktning, så finns det bara ett sätt att bevisa det, att pappan under en längre tid sett fartyget närma sig rakt bakom sig. Det finns inga andra sätt att åklagaren kan bevisa det.

Men pappan behöver ju inte se fartyget. Misje Verdes rutt är ju plottad och känd.
Citera
2026-08-03, 20:57
Medlem
orvar2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
För att veta om det är en upphinnande situation så måste vi först veta vägen dessa två tog, tex kom han från styrbord på väg att korsa färdriktningen så kan styrbordsregeln komma in i bilden och omvänt från babord men då kan ha bli väjningsskyldig allt beronde på vinkeln till fartyget. På natten enkelt, ser fartyget vit akterlanterna är ,an upphinnande fartyg ser man sidolanterna se ovan.

Också, det kan vara ett stort stort fartyg då åker snipan dit oavsett.

En annan intressant fråga om kaptenen blir dömd är att inga större båtar kommer trafikera Svanska vatten, Finlandsfärjorna kommer ju få kryssa mellan segelbåtar och annat i stockholms skärgår när Stockholmare inser att färjan som kommer i 10 knop bakom a 60 000 ton måste flytta på sig för man har rätt att ligga där man ligger i farleden med sin Beneteau 45....
Citera
2026-08-03, 20:58
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding

Jag har en teori, åklagaren ville ha kaptenen häktad på grund av flyktrisken så han ljög ihop precis det som behövdes för att få till häktningen. Inget av det han säger stöds av bevisen.
Citera
2026-08-03, 20:59
Medlem
Ja det är lite den tonen

Jag vill inte hänga pappan, han har väl fått straff nog, men om en kapten sitter anhållen när han t.ex haft radarskugga och visuell skugga och inte ens haft fysisk möjlighet att se snipan (medan pappan kunde vrida på huvudet) så finns det en viss mått av orättvisa. Om så är fallet vet vi ju givetvis inte i nuläget... Det är ju det vi försöker reda ut här, vi självutnämnda Sherlock wannabes

Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Tyst, här har inget fel begåtts av snipan.
Inget fel har begåtts, förstått?
Tyst nu. Småbåtar har företräde för 90 meter långa fartyg som inte ser dom.
Citera
2026-08-03, 21:00
Medlem
Jo, men har pappan legat helt rakt i farleden?

Om det är sent och man vill hem så kan man väl snedda över en farled 10 eller 20 eller 45 grader?

Det finns väl ingen lag på att man alltid måste ligga 100% rakt i en farled eller tvärsa exakt 90 grader? Åker man aldrig fågelvägen och tvärsar 45grader?

Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Men pappan behöver ju inte se fartyget. Misje Verdes rutt är ju plottad och känd.
Citera
2026-08-03, 21:02
Medlem
Inte heller omöjligt....

Eftersom det blev så stort massmedialt fanns det nog viss risk att hitta syndabock. En rysk kapten är perfekt, känner inte en käft här i landet, kommer inte få en uns empati även om han skulle va oskyldig

Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Jag har en teori, åklagaren ville ha kaptenen häktad på grund av flyktrisken så han ljög ihop precis det som behövdes för att få till häktningen. Inget av det han säger stöds av bevisen.
Citera
2026-08-03, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Det där med radarvinklar är ett eget kapitel.

Teoretiskt kan ett föremål/båt försvinna i radarskugga.
Säg att radarn sitter på bryggtaket, 50 m från förmasten som är 1 m. bred.
Då ökar den döda vinkeln vid 2000 meter till 40 m bredd föröver, där kan mycke gömma sig. Men...

Om Radarantennen har en bredd på 2 - 3 meter förändras detta drastiskt, då den döda vinkeln blir mindre längre fram med hjälp av "Parallaxeffekten", radarn ser alltså i princip runt masten.
Så radioskuggan upphör efter ca 40-50 m..
Allt detta med siffror jag presenterar här, men verkligheten i detta fallet kan det se annorlunda ut.
Ju längre fram antennen sitter desto mer hissar det i sjö vilket påverkar saker negativt också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in