Igår, 18:16
Medlem
jag har två mindre stugor på min tomt och dom står kanske 6 meter ifrån varandra.

Kan jag sätta en solcellspanel på en av dom och sen dra kabel som laddar batteriet i den andra stugan?
Vad jag förstår så ska batteriet vara så nära regulatorn/solpanelen som mjöligt men man ska bara kunna ladda mobilen och typ ha en enda lampa i taket i den andra stugan så kanske förlusten av strömen inte hinner bli så stor på 6 m avstånd?

Detta är för mina gäster som jag har typ 6 gånger per år och dom är inte här mer än några dagar varje gång.
Har en 160 watt panel från jula och tänker köpa 2st 80mha batterier från biltema sen.
För visst är batterierna nästan viktigare än storleken på solpanelen?
Batterierna hinner ju ladda upp sig rejält på några veckor tänker jag.
Citera
Igår, 18:18
Medlem
Testoguy666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
jag har två mindre stugor på min tomt och dom står kanske 6 meter ifrån varandra.

Kan jag sätta en solcellspanel på en av dom och sen dra kabel som laddar batteriet i den andra stugan?
Vad jag förstår så ska batteriet vara så nära regulatorn/solpanelen som mjöligt men man ska bara kunna ladda mobilen och typ ha en enda lampa i taket i den andra stugan så kanske förlusten av strömen inte hinner bli så stor på 6 m avstånd?

Detta är för mina gäster som jag har typ 6 gånger per år och dom är inte här mer än några dagar varje gång.
Har en 160 watt panel från jula och tänker köpa 2st 80mha batterier från biltema sen.
För visst är batterierna nästan viktigare än storleken på solpanelen?
Batterierna hinner ju ladda upp sig rejält på några veckor tänker jag.

Kan bli lite snålt, självklart går det ju alltid att seriekoppla pisset... Men vet inte om det räcker med 160W / föredetta fastighetsskötare.
Citera
Igår, 18:56
Medlem
Ja, bara seriekoppla batterierna.
Om det handlar om några enstaka gånger per år så hinner det verkligen ladda upp batterierna mellan gångerna, handlar om 1-3 soliga dagar bara så är dom fulladdade på det avståndet och med seriekoppling.
Citera
Igår, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Ja, bara seriekoppla batterierna.
Om det handlar om några enstaka gånger per år så hinner det verkligen ladda upp batterierna mellan gångerna, handlar om 1-3 soliga dagar bara så är dom fulladdade på det avståndet och med seriekoppling.
Ska man inte parallellkoppla batterierna?
Citera
Igår, 19:18
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krascha
Ja.

Du kan få spänningsfall i kablarna på sex meter, beroende på hur tjocka de är, så batteriet i gäststugan kommer att behöva längre tid för att bli fulladdat. Använder du mycket ström kommer även det att laddas ur då.
Citera
Igår, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krascha

Det beror mycket på vad du vill åstadkomma.

Med två likadana parallellkopplade batterier får du samma spänning (antal volt) som med bara ett batteri, men dubbla kapaciteten (dvs dubbla antalet amperetimmar).

Med två likadana seriekopplade batterier får du dubbla spänningen jämfört med ett batteri, men samma kapacitet som med bara ett batteri.

Vad du bör välja beror på en mängd olika saker, tex:

- spänningen som varje ingående batteri har
- spänningen som krävs av det du vill driva (eller ladda) med batterierna
- hur lång tid du vill driva/ladda din pryl/-ar och hur mycket ström prylen/-arna drar totalt sett under denna tid.
Citera
Igår, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Ja.

Du kan få spänningsfall i kablarna på sex meter, beroende på hur tjocka de är, så batteriet i gäststugan kommer att behöva längre tid för att bli fulladdat. Använder du mycket ström kommer även det att laddas ur då.

Kommer batterierna i den andra stugan börja laddas först efter att batterierna i första stugan är fullladdade eller kommer solpanelen kunna ladda båda stugorna samtidigt?
Citera
Igår, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Det beror mycket på vad du vill åstadkomma.
Det framgår ganska tydligt i första inlägget. Solpanel Jula, 160W, ger 12V. Batteri Biltema, 80Ah (även om det stod 80mah) ger 12V.
Citera
Igår, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Ja.

Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Kommer batterierna i den andra stugan börja laddas först efter att batterierna i första stugan är fullladdade eller kommer solpanelen kunna ladda båda stugorna samtidigt?

Nej, vid en seriekoppling är strömmen är densamma i hela kretsen, så båda batterierna laddas samtidigt med samma strömstyrka.
Kablaget mellan batterierna kommer orsaka spänningsfall, men det påverkar HELA kretsen, så bägge batterierna laddas fullt samtidigt under en längre tid oavsett.
Citera
Igår, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Nej, vid en seriekoppling är strömmen är densamma i hela kretsen, så båda batterierna laddas samtidigt med samma strömstyrka.
Kablaget mellan batterierna kommer orsaka spänningsfall, men det påverkar HELA kretsen, så bägge batterierna laddas fullt samtidigt under en längre tid oavsett.

Seriekopplar du behöver du en 24v-regulator. Du vet nog inte riktigt vad du pratar om.
Citera
Igår, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AD15
Seriekopplar du behöver du en 24v-regulator. Du vet nog inte riktigt vad du pratar om.

Det är väl upp till TS att avgöra om han vill köpa på sig en växelriktare för att omvandla 24v till 230v för att ladda telefoner, använda belysning.
Vill han inte göra det så får han väl parallellkoppla.

Men det var ingenting vi diskutera i tråden just nu?

Edit:
När vi är inne på spåret så är det lika att köpa växelriktare, för hur många gäster kommer släpa med sig 12v laddare?. Alla har kabel självklart, men ska TS börja koppla usb uttag här och där istället för använda simpel grendosa? Då kan han använda dammsugare och massa annat även om sådant behövs.
Senast redigerad av Noccofocus Igår kl. 20:07.
Citera
Igår, 20:19
Medlem
ReijoHervonens avatar
Nej, det hela låter dumt på oerhört många sätt. Du lägger båda batterierna i serie och en 24v inverter vid stugan som är närmare panelen och sen drar du en 230V kabel från invertern till den andra stugan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in