2026-08-03, 20:23
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Kommer batterierna i den andra stugan börja laddas först efter att batterierna i första stugan är fullladdade eller kommer solpanelen kunna ladda båda stugorna samtidigt?
Det beror på vilken spänning de har, men rent generellt, har du spänningsfall i kablarna kommer det i den andra stugan aldrig att bli helt fulladdat förrän det i första stugan är helt fulladdat. Kan vara bra eller dåligt, beroende på hur det används. Men den kommer att ladda båda. Egentligen i första hand det som har lägst spänning.

Finns lite resultat av den här kopplingen. Som jag sa kommer 1:a stugan även att ta ström från 2:a stugans batteri och faktiskt tvärtom. Kan vara bra och ett problem om t.ex om de i andra stugan tömmer det i 1:a. Å andra sidan delar man lite på strömmen. D.v.s den mängd som kan gå genom kablarna mellan dem. Vilket är beroende av kablarnas grovlek.

Edit: Du kommer även att få en utjämning mellan batterierna. D.v.s. Om spänningen i ena batteriet sjunker under det andra, kommer det batteriet med lägst spänning att ta från det med högre.
Senast redigerad av EnCarte 2026-08-03 kl. 20:34.
Citera
2026-08-03, 20:32
Medlem
KlappMungons avatar
Låter inte som det är några enorma strömstyrkor här.

Skall du bara ha nån lampa och ladda en mobil i den andra stugan talar vi max några enstaka ampere.

Kör du 3 ampere genom en 6 meter lång vanlig 16A-kabel (typ såna som sitter på en jordad förlängningssladd för 220 V) vid 12 v så blir spännings- och effektförlust enstaka procent.

Är du orolig och vill ha marginal är det bara att använda en grövre kabel, t ex 16 mm2 batterikabel från Biltema.

Att sätta ett batteri i vardera stugan istället för båda i den ena stugan är nog en sämre lösning efterom en 160W solpanel vid 12 v ger högre ström än det du tänkt skall förbrukas i den andra stugan. Det ställer alltså högre krav på kabeln.
Senast redigerad av KlappMungon 2026-08-03 kl. 20:35.
Citera
2026-08-03, 20:59
Medlem
Kennethkvartings avatar
Såhär hade jag gjort:

Parallellkopplat batterierna i "huvudstugan"

Dragit en 2×6mm² alternativt 2×10mm² kabel till gäststugan. Glöm för allt i världen inte att avsäkra kabeln. Jag tror att man kan avsäkra en 6mm² med 25A.

Spänningsfallet blir försumbart om man bara laddar några mobiltelefoner och har några diodlampor.
Citera
2026-08-03, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Såhär hade jag gjort:

Dragit en 2×6mm² alternativt 2×10mm² kabel till gäststugan. Glöm för allt i världen inte att avsäkra kabeln. Jag tror att man kan avsäkra en 6mm² med 25A.

Spänningsfallet blir försumbart om man bara laddar några mobiltelefoner och har några diodlampor.
Precis. Varför krångla till det?
Citera
2026-08-04, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Såhär hade jag gjort:

Så då kan jag koppla ett cigguttag till kabeln som går till andra stugan utan batterierna i sig?
Låter som en okej lösning men problemet då blir väl att personerna i stugan utan batterierna i sig inte har nån kontroll över hur mycket ström folket i andra stugan gör av med.

Eller kan jag ha 2 batterier i första stugan och bara koppla in ena batteriet till den stugan och sen på andra batteriet sätter jag kabeln som går till andra stugan?
På så sätt kan folket i första stugan bara använda ett av batterierna.
Citera
2026-08-04, 06:39
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Så då kan jag koppla ett cigguttag till kabeln som går till andra stugan utan batterierna i sig?
Låter som en okej lösning men problemet då blir väl att personerna i stugan utan batterierna i sig inte har nån kontroll över hur mycket ström folket i andra stugan gör av med.

Eller kan jag ha 2 batterier i första stugan och bara koppla in ena batteriet till den stugan och sen på andra batteriet sätter jag kabeln som går till andra stugan?
På så sätt kan folket i första stugan bara använda ett av batterierna.

Det går säkert att dela på batterierna med nåt slags batteriskyddsrelä, men varför krångla till det så in i bomben? Det är mycket bättre för batteriernas hälsa att vara parallellkopplade, laddas och laddas ur lika mycket. Om det bara är några LED och några mobilladdare som ska drivas räcker batterikapaciteten långt.

Dra en kabel till gäststugan, parallellkoppla en lampa och några cigarettändaruttag på den kabeln, möjligen även någon sån här panel med bara USB-uttag på också, det är snyggt och smidigt.

Har gästerna med sig en kylbox kan det väl börja bli problem, för en sån förbrukar typ 50 W. Då får ni väl prata med varandra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in