2026-08-03, 18:13
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
En tråd som synes visa på att en del ateister lever ett tomt och självirriterande liv.

Lifvet, som en fis i rumstiden där meningslösheten i en gudlös värld är nog för att få somliga fundera på eXXistentieLLa valet mellan flaskan/s1Len å repet.

Låt oss dela en 'emlighet. Bara att låta gu'ssförnekarna veta att en Tror på En Gubbe i Molnet, är roligare än alla ståuppare på Brunnen.
Citera
2026-08-03, 18:18
Medlem
carlpetersen73s avatar
Man får knulla och dricka öl, och en mängd andra bra saker. Det gör det värt
Citera
2026-08-03, 18:21
Medlem
Trots allt det ruttna och förfallna samhälle du du beskriver Västvärlden som, så är det till just Västvärlden folk från Mellanöstern och Afrika vill till. Hur kommer det sig att tex inga Svenskar och Engelsmän vill bosätta sig i Afghanistan? Eller Somalia?
I Västvärlden finns/fanns de bästa samhällsbyggena,...Som raseras i samma takt som folk från lägre utvecklade folkstammar breder ut sig här.
Rädsla för döden, överlevnadsinstinkten finns inbakad i allt liv, från minsta lilla insekt upp till Primater. Livet är vad vi har och även om det i det långa loppet är meningslöst så finns här njutning och tillfredställelse. Döden är intet, den drömlösa sömnen...om vi inte mot förmodan har en odödlig själ som vandrar vidare?. Men det är det ingen till dags datum som kunnat leda i bevisning. Jag och många med mig stretar trots allt på, fria från religioners gamla sunkiga tvångströjor.
Citera
2026-08-03, 18:25
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Menar du att man skulle bli eldad på i all evighet för att man gjort karriär och åkt på fina resor, dvs gjort det man ska göra som människa här på jorden?
Då har du redan fått ut de goda och de som levt piss har fått ut det onda, vad tror du det blir när du lämnar jordelivet, jo det blir tvärtom.
Citera
2026-08-03, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iman2014
Alla.

Dagens samhälle är det värsta i historien, fullständigt genom ruttet. Livet i dagens samhälle är helt meningslöst och värdelöst. Alla tidsperioder före dagens var mycket bättre. Ska bli så skönt när döden kommer och man lämnar detta

Det har aldrig funnits något meningsfullt med livet och det har heller aldrig funnits någon bra period i mänsklighetens historia som är fri från allt negativt. Nuförtiden har vi ett socialt utvecklat samhälle, kan vi enklare bota sjukdomar, hindra en del olyckor och det krigas inte lika mycket längre, men man kommer aldrig att eliminera allt dåligt och till slut kommer värmedöden att inträffa universum. Man kommer tyvärr aldrig att nå ett stadie där det råder konstant eufori och där slutet är garanterat snabbt och smärtfritt, som att slå på en lampa. Som jag sa, det är inte så illa om man är ung, frisk, har ekonomin i skick och lever i ett hyffsat välfungerande samhälle. Inget gott varar däremot för evigt och döden blir förr eller senare absolut en välsignelse. Det enklaste man kan göra är att inte skaffa barn och föra lidandet vidare.
Citera
2026-08-03, 18:56
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Då har du redan fått ut de goda och de som levt piss har fått ut det onda, vad tror du det blir när du lämnar jordelivet, jo det blir tvärtom.

Nej, jag tror att dom som har skött sig och behandlat andra rättvist får det gott i efterlivet, medan dom som gjort tvärtom får det dåligt. Tycker du inte att det låter troligare?
Citera
2026-08-03, 19:16
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Nej, jag tror att dom som har skött sig och behandlat andra rättvist får det gott i efterlivet, medan dom som gjort tvärtom får det dåligt. Tycker du inte att det låter troligare?
Jo det klart, men det var inget svar som hade med det jag skrev innan.
Jag tror du får läsa inläggen en gång till.
Citera
2026-08-03, 19:16
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Du är ju sadist. Förklara ett enda utgångsläge där en person skulle välja fritt att inte må bra.

Nejdå, för att förenkla så menar jag att man har valet att se glaset halvfullt eller halvtomt
Citera
2026-08-03, 19:18
Medlem
bunjackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iman2014
Tänkte fråga er angående detta, då det är någonting jag tänkt ett tag på.

Detta livet är helt meningslöst och värdelöst. Vi lever en kort tid på jorden där vi åldras och blir gamla, vilket är det värsta som finns. Därefter dör vi. Så livet i sig är värdelöst. Lägg då till att vi lever i det värsta samhället någonsin. Det värsta i mänsklighetens historia. Dagens samhälle är genomruttet, sjukt och vidrigt. Och vi ser hur det blir värre och värre för varje år. Titta hur kvinnor klär sig till exempel på stranden med stringbikinin som visar nästan hela deras röv. Kvinnor är horor, har ingen anständighet.

Att bli gammal och äldre är värre än att leva. I dagens sjuka samhälle förväntar man sig att man som äldre man ska vara med äldre kvinnor, med kärringar. Och man ser ner på äldre män som är med unga fertila kvinnor. Vi är helt besatta av ålder, trots att det bara är en siffra på ett papper. Livet blir bokstavligen meningslöst när man blir äldre.

Lägg då till den ekonomiska biten där man måste gå upp på morgonen för att jobba för att betala räkningarna. Det är bara en kamp för att kunna klara sig. Har du ett hus blir du slav till banken där du måste betala ränta. Detta trots att alla religioner förbjuder detta men i dagens sjuka samhälle bryr man sig inte.

Lägg då till hur svaga biologiska varelser vi är, där vi blir sjuka lätt, måste gå på toaletten varje dag, känner smärta väldigt lätt och så vidare.

Allting är bara fruktansvärt. Så min fråga är, hur kan det vara så att nästan alla i Sverige och Väst verkar gilla detta livet? Och inte vill dö? Varför ser man inte fram emot döden? Varför blir folk alltid så hysteriska och ledsna varje gång någon person dör? Titta på den 15 år gamla kvinnan i Malmö som blev påkörd av en bil, folk blev hysteriska och ledsna över detta, istället för att vara glada att hon slapp detta livet och istället för att bli glada över denna påminnelsen om hur döden väntar oss alla.

Hur kan folk gilla detta livet? Inte nog med att dagens samhälle är så fruktansvärt, vi ser ju hur det blir värre och värre varje år. Jag vill gärna får seriösa svar här och inte Off-topic argument. Kan ni förklara detta för mig. För jag kan inte förstå varför nästan ingen i dagens samhälle ser fram emot döden och längtar efter döden då döden är en befrielse från detta livet. För jag tänker ju hela tiden på hur skönt döden är och hur döden är det vackraste i livet. Tänker jag till exempel på 1980 talet så tänker jag direkt på hur en 30 åring på den tiden idag nästan är död. Hur kort vi lever och hur snabbt vi närmar oss döden.

Dessutom blir jag väldigt lycklig när jag läser om olyckor såsom Kobe Bryant, Diogo Jota, Johnny och Matthew Gaudreu. Men tittar man på resten av befolkningen så blir dessa genuint shockade och ledsna och verkar se döden som en fiende som måste besegras. Förstår inte detta.

Seriöst, hur kan man gilla detta livet? Speciellt i dagens ruttna och vidriga samhälle? Varför ser nästan ingen fram emot döden som en befrielse från detta livet? Vad är det för fel på folk i dagens samhälle?

Håller i stora delar med jag är 33 år gammal jag har haft det rätt plågsamt jag har haft svår pollenallergi och astma och tvingats ta massa medicin som lindrat men långt ifrån hjälpt fick sitta inne på skolrasten.

Senare har jag kommit in i åldern och kompiskretsen då det var standard att snusa röka och dricka och då har jag haft en massa anhöriga som lagt sig i och straffat mig.

Nu på senare tid för 3 år sedan blev jag dålig fick ett blodsockerfall och taskig puls och något halvår senare ett plötsligt epilepsi anfall och då låg jag inne på intensiven och led av alla blodprover och sladdar gick inte att sova samtidigt fick inte skriva ut mig eller ens så mycket medicin att jag somnade utan bara en tablett som gjorde mig något tröttare

Efteråt hade jag noll matlust och tappade 20 kg på 3 veckor fast var energisk och då blev jag ombedd att söka vård löste sig till slut.

Ytterligare ett halvår blev jag dålig i något annat och trillade baklänges i en metallvagn och fick åka in igen med sår i bakhuvudet orolig och hade inte i början en möjlighet att ens sätta mig på en stol mer än 30 sekunder.

Så ja livet har plågor sjukdomar, behandlingar, elaka människor, skit I världen .

Du har helt rätt att döden är en befrielse i livet men du vet ju inte vad som väntar det kanske finns ett helvete som vissa tror själv tror jag att kroppen blir så skadad att den inte klarar mer och stänger av

Vad som givetvis stämmer är ju att dina närstående blir ledsna och då menar jag i vissa fall arbetskamrater och grannar inte enbart föräldrar och syskon och liknande
Citera
2026-08-03, 19:28
Medlem
Citat:
Hur "vet" du att sådana saker inte kommer finnas i efterlivet?
Jag har hittills aldrig sett en död människa arbeta för pengar. Därför utgår jag från att det krävs att man lever.

Jag inser dock att den slutsatsen kanske är för avancerad för dig.
Citera
2026-08-03, 19:33
Avstängd
Iman2014s avatar
Citat:
Hur "vet" du att det är så det kommer gå till? Att vi kommer upphöra att existera när vi dör, istället för att det finns ett efterliv där vi lever där också?

Med alla dagens bevis, nära-döden-upplevelser etc, så lutar det ju mot att det finns ett efterliv, och inte ett upphörande av ens existens. Tänk om du är ännu mer olycklig i efterlivet? Många tänker nog så, därför är dom inte positivt inställda till döden. Hela grejen med att det är okänt vad som kommer hända en när man dör, är nog något som gör att folk fruktar döden.

Men, sen tycker jag också att det pågår något mycket märkligt på denna planet. Att människor inte har tillgång till att få aktiv dödshjälp när man vill, utan istället måste dom som är riktigt olyckliga och i svår smärta hänga sig, hoppa framför tåg eller göra andra brutala saker där dom riskerar att överleva och ha det ännu värre. Jag skulle nog säga att det är något av det mest onda vi har på vår planet.

Jag skrev ju tidigare att om du är religiös och tror på någon religion så kommer du ju tro på ett liv efter döden. Sen vad som händer beror ju på vilken religion du tror på, vad som händer med ditt medvetande och så vidare.

Men vetenskapligt så försvinner ju allting när hjärnan dör då hjärnan är det som gör att vi har ett medvetande. Vi har ju inget medvetande när vi är i koma då hjärnan slutat fungera som den ska. Så hjärnan är det som gör att vi är medvetna om omgivningen. Och biologisk är vi döda när hjärnan dör.

Så jag utgår ifrån det vetenskapliga och sen låter folk tro vad man vill angående livet efter döden beroende på vilken religion man tillhör.
Citera
2026-08-03, 19:34
Avstängd
Iman2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Ah, så detta handlar egentligen om att du är bitter för att unga kvinnor inte vill ha dig, trots att du själv blivit gammal?

Nej, jag är inte gammal utan jag skriver om hur livet kommer bli meningslöst och värdelöst NÄR man blir gammal. Alltså att man behöver planera nu för att undvika att bli gammal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in