2026-08-03, 19:11
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsawrap
Skämskudde på den här åklagaren alltså.

Vilket stolpskott.

Känns nästan som öppet mål för försvarsadvokaten.
"– Jag vet inte något om skicket på den bärgade olycksbåten, har inte sett den eller bilder eller synpunkt från polisens tekniker så jag kan inte uttala mig om detta. Informationen i pressmeddelandet igår eftermiddag bygger på annan, tillförlitlig info, skriver han."

Tydligen var det inte så tillförlitlig info, aktern är uppenbarligen oskadad.

"I samband med att befälhavaren för handelsfartyget häktades på söndagen släppte åklagaren ytterligare uppgifter om vad som försiggick under olycksnatten. I pressmeddelandet går det att läsa att snipan blivit ”kraftigt påkörd i aktern” efter att ha blivit upphunnen av fraktfartyget."
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Vad menar du?

En lots är en person. En lotsbåt transporterar lotsar till och från fartyget som lotsen lotsar.

Vilka säkerhetsbrister är det du ser?

I vissa delar av världen måste en del fartygstyper anlita eskortbåtar i farleder. Eskortbåtens uppgift är att schasa bort fritidsbåtar och pråmar. Framförallt används eskortbåtar i länder med tvivelaktig rättssäkerhet

uppenbarligen finns det brister eftersom ingen hade någon som helst aning att dom körde över en fritidsbåt?
Citera
Medlem
Hej,

Välkommen till FB, jag är ny här också. Personangrrpp som pågår här är sinnesjukt.

Vet du vad jag tror? Om pappan inte sett fartyget innan (vilket mkt tyder på) och dom satt under kapell så finns risk att det enda som hände var att det sa "pang" (av kollisionen) och sedan låg pappan och sonen i vattnet (det enda två vittnena)

Dvs vi ska inte ta för givet att det finns en version...

Citat:
Ursprungligen postat av Mackmyran1
Hamna under ett fartyg i mörkt vatten där man inte ser botten har varit min största mardröm sedan barn. Fruktansvärt öde.

Jag har aktivt läst i tråden varje dag sedan start och har förhoppningsvis inte missat om detta tagits upp närmare.

Kanske är en dum fråga. Men borde inte pappan kunna berätta ungefär vad som hände och reda ut en del frågetecken? Och även om han nu inte såg eller hörde något, utan det bara sa pang. Varför hör vi inget om det? Är det pga att det är en pågående utredning som inte får offentliggöras? Spekulationerna går ju bananas inte bara här utan också i kommentarsfält på samtliga sociala medier.

Mitt första bidrag till Flashback någonsin så personangrepp liknande de som förekommit i tråden tidigare undanbedes vänligen.
Citera
2026-08-03, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Jag har en förklaring... Och eftersom radarn och kommandobryggan troligen är på ungefär samma plats kan det förklara varför varken radarn eller kaptenen/styrman/lots såg snipan:

Rent teorietiskt så skulle snipan kunnat ligga i radarskugga i flera hundra meter eller en kilometer enligt min uträkning. Du har säkert varit med ngn gång när du kommit till en trafikrondell med fyra ingångar att en bil dykt upp till vänster om dig ur "den främre döda vinkeln" utan att du såg den från börja.. Detta pga att den skyms av bilens B-balk framför sidorutan och så länge båda bilar har ungefär samma avstånd till rondell så skyms den.

Om snipan kommit in i farleden från norrsidan (som rapporterats i början) så skulle snipan kunna ligga i radarskugga täckt av den grävmaskin som finns på fartygets styrbordssida. Så länge snipan är i en sådan vinkel så den täcks av grävmaskien förblir den i skugga för radar. Båda båtarna behöver inte hålla samma hastighet, men snipan behöver bara hålla såpass hög hastighet och köra i en sådan vinkel (snett inåt farleden) så den inte hamnar till höger om grävmaskinen (sett ur radarns vinkel) och därmed blir synlig, utan hela tiden måste den ligga bakom den, dvs i radarns "döda vinkeln". Men när snipan kommit såpass nära mittlinjen på farleden och kommer till vänster om grävmaskinen (sett till radarns vinkel) och radarn då borde upptäcka den, då har den kommit såpass nära fartyget så det är under 200m kvar så då tar den stora fören över och ger radarskugga därifrån.

På det viset skulle snipan kunnat ligga väldigt länge i radarskugga. Svårt säga exakt, men 500-1000m skulle inte vara omöjligt. Givetvis maximal otur men teoretiskt möjligt.

Detta känns som en av ett fåtal trovärdiga potentiella anledningar. En annan jag misstänker är att man justerat känsligheten på radarn för att få bort "brus" vilket kan ha påverkat förmågan att se snipan på radarn.
Citera
2026-08-03, 19:14
Medlem
Ja den teorin kan stämma - men då borde dom istället sett de visuellt eftersom det inte va mörkt kan man tycka🤔

Citat:
Ursprungligen postat av Samsonite71
Detta känns som en av ett fåtal trovärdiga potentiella anledningar. En annan jag misstänker är att man justerat känsligheten på radarn för att få bort "brus" vilket kan ha påverkat förmågan att se snipan på radarn.
Citera
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Å ja, den som aldrig har surfat snipa på en bogvåg vet inte mycket.
"I samband med att befälhavaren för handelsfartyget häktades på söndagen släppte åklagaren ytterligare uppgifter om vad som försiggick under olycksnatten. I pressmeddelandet går det att läsa att snipan blivit ”kraftigt påkörd i aktern” efter att ha blivit upphunnen av fraktfartyget."

Vad är det med "kraftigt påkörd i aktern" som du tolkar som "fick en bogvåg i röven"?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bosun
Det första haverikommissionen borde göra är en fartygssimulering och titta på hur pass bra den här blågröna fritidsbåten syns i skymning och mot kobbar och skär.

Snipan har ju rena rama kamouflagemålningen på sig.

Jo fast 99% av de båtar man brukar se har ju blå kapell (av någon anledning). Radarn BORDE ändå sett båten så det är den aspekten som jag skulle vilja ha klarhet i.
Citera
2026-08-03, 19:15
Medlem
Citat:
Jag tror inte åklagarens version stämmer att han låg mitt i farleden och blev påkörd rakt bakifrån. Han sneddade troligen från nordväst och mot den riktning du beskriver.

Det skulle också kunna förklara varför han låg både i visuell död vinkel för kommandobryggan och död vinkel för radarn som jag skrivit om.

Dom första uppgifterna som kom var att båten var på väg från Nord/nordväst sett från olycksplatsen, om det stämmer måste han kommit in i farleden sett västerifrån

Ja, men det påstods ju att han varit upphinnande en längre stund. Tänk 10 minuter, 9 vs. 6 knop. Det blir en halv sjämil upphinnande. Sista 200m eller 2 min ser man ingenting. Minut 0-8 hade ingen koll på radarn, och/eller målet glömdes bort.

Oavsett eller, ingen hade koll på den andre
Citera
2026-08-03, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fululf
Passerande båtar har väjningsplikt, det har jag lärt mig i dag genom att läsa på om sjöregler.
Stämmer att passerande båtar har väjningsplikt men kör du i en fartygsfarled skall du hålla långt ut i sidan på farleden och ge plats åt de som har stort djupgående och som har lång längd.

Ser du nu en boj i farleden som utmärker en 4 meters grynna så kan du faktiskt gå på fel sida bojen om du har ett djupgående på 2 meter.
Citera
2026-08-03, 19:16
Medlem
Mr Woods,

Jag har en ny teori. Då erfaren sjöman ansåg att båten med kapell borde ge utslag på radar, så började jag fundera på det här. Det kan va förklaring till varför varken kommandobrygga eller radar såg snipan.

Rent teoretiskt så skulle snipan kunnat ligga i radarskugga i flera hundra meter eller en kilometer enligt min uträkning. Du har säkert varit med ngn gång när du kommit till en trafikrondell med fyra ingångar att en bil dykt upp till vänster om dig ur "den främre döda vinkeln" utan att du såg den från börja.. Detta pga att den skyms av bilens B-balk framför sidorutan och så länge båda bilar har ungefär samma avstånd till rondell så skyms den.

Om snipan kommit in i farleden från norrsidan (som rapporterats i början) så skulle snipan kunna ligga i radarskugga täckt av den grävmaskin som finns på fartygets styrbordssida. Så länge snipan är i en sådan vinkel så den täcks av grävmaskien förblir den i skugga för radar. Båda båtarna behöver inte hålla samma hastighet, men snipan behöver bara hålla såpass hög hastighet och köra i en sådan vinkel (snett inåt farleden) så den inte hamnar till höger om grävmaskinen (sett ur radarns vinkel) och därmed blir synlig, utan hela tiden måste den ligga bakom den, dvs i radarns "döda vinkeln". Men när snipan kommit såpass nära mittlinjen på farleden att den är inne i farleden och kommer till vänster om grävmaskinen (sett till radarns vinkel) och radarn då borde upptäcka den, då har den kommit såpass nära fartyget så det är under 200m kvar så då tar den gigantiskt stora fören på fartyget över och ger radarskugga därifrån istället. Och under ingen tid har snipan varit visuellt synligt för kommandobryggan

På det viset skulle snipan kunnat ligga väldigt länge i radarskugga. Svårt säga exakt, men 500-1000m skulle inte vara omöjligt. Givetvis maximal otur men teoretiskt möjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Men det kan ju inte vara så förbannat svårt att hålla två tankar i huvudet samtidigt som du försöker låtsas nu.

Ja, snipan skall hålla sig ur vägen för lastbåten genom att hålla ordentligt åt styrbord, men om den nu ändå inte gör det så får inte lastbåten segla på snipan bakifrån för att lära den veta hut. Sedan finns det nog inte en enda sjökapten i hela världen som sänker en fritidsbåt med flit, men som vi alla vet har lastbåten inte ens sett snipan, och det är antagligen detta som nu utreds som misstänkt vårdslöshet i sjötrafik.
Citera
2026-08-03, 19:17
Medlem
Citat:
Ja den teorin kan stämma - men då borde dom istället sett de visuellt eftersom det inte va mörkt kan man tycka🤔

Ja helt klart. Jag såg någon prata om att skeppet har en så låg brygga att den hamnar i ett läge där man har väldigt "långt" innan man ser det som är framför båten pga den låga höjden bryggan är på. Om det är fallet kan man ju tycka att det är skumt att en sådan konstruktion är ok?!
Citera
2026-08-03, 19:18
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Det fanns någon som skrev att familjen hade rötter i Lycke, strax söder om Instöbron. I s f finns det ju en möjlighet att han, medvetet eller omedvetet, börjat att dra sakta österut för att runda Älgö gavel om babord och därmed låg alltför långt ut.

Om du kollar på sjökortet här:
https://geokatalog.sjofartsverket.se/kartvisarefyren/

Kollisionen verkar ha skett ungefär där vit sektor från Älgö fyr möter vit sektor från fyren på Mittholmarna och det bildas ett kryss. Ungefär där låg KBV001 ankrad under bärgningen.
Alltså lite nordväst om 23,5 meters djupmarkeringen på farleden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in