2026-08-03, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schraderbrau
När offentliggörs offren?

Finns bilder från den avlidna kvinnans insta i denna tråd. En vacker liten familj. Mannen är också nämnd här och där.

https://imgur.com/a/tj-rn-olyckan-plus-samlade-bilder-iyKnbtI
Citera
2026-08-03, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Haha, helt klart. Men å andra sidan missar man inget heller. Det finns ju som bekant ett zoom-reglage, som med fördel används ofta, på de flesta instrument.

Problemet är när AIS:en ombord bara kan hantera ett visst antal mål och slutar registrera visa nya när maximum uppnåtts. Det beror inte på vilken zoom mqn har på skärmen
Citera
2026-08-03, 18:44
Medlem
Jag har en förklaring... Och eftersom radarn och kommandobryggan troligen är på ungefär samma plats kan det förklara varför varken radarn eller kaptenen/styrman/lots såg snipan:

Rent teorietiskt så skulle snipan kunnat ligga i radarskugga i flera hundra meter eller en kilometer enligt min uträkning. Du har säkert varit med ngn gång när du kommit till en trafikrondell med fyra ingångar att en bil dykt upp till vänster om dig ur "den främre döda vinkeln" utan att du såg den från börja.. Detta pga att den skyms av bilens B-balk framför sidorutan och så länge båda bilar har ungefär samma avstånd till rondell så skyms den.

Om snipan kommit in i farleden från norrsidan (som rapporterats i början) så skulle snipan kunna ligga i radarskugga täckt av den grävmaskin som finns på fartygets styrbordssida. Så länge snipan är i en sådan vinkel så den täcks av grävmaskien förblir den i skugga för radar. Båda båtarna behöver inte hålla samma hastighet, men snipan behöver bara hålla såpass hög hastighet och köra i en sådan vinkel (snett inåt farleden) så den inte hamnar till höger om grävmaskinen (sett ur radarns vinkel) och därmed blir synlig, utan hela tiden måste den ligga bakom den, dvs i radarns "döda vinkeln". Men när snipan kommit såpass nära mittlinjen på farleden och kommer till vänster om grävmaskinen (sett till radarns vinkel) och radarn då borde upptäcka den, då har den kommit såpass nära fartyget så det är under 200m kvar så då tar den stora fören över och ger radarskugga därifrån.

På det viset skulle snipan kunnat ligga väldigt länge i radarskugga. Svårt säga exakt, men 500-1000m skulle inte vara omöjligt. Givetvis maximal otur men teoretiskt möjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Samsonite71
Detta är ju hela problemet. Har inte skeppet sett båten så kan den vare sig signalera eller anpassa sig och det är nog det utredningen kommer fokusera mest på, varför så inte var fallet.
Senast redigerad av Halfvarhovding 2026-08-03 kl. 18:49.
Citera
2026-08-03, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Snipan låg antagligen onödigt nära farledens mitt, men Misje Verde bör ha haft plats att med god marginal passera snipan på dess babordsida.
Fast det gör ju detsamma nu när man inte såg den.
Det är inte meningen enligt lagen att större fartyg ska köra sick sack mellan fritidsbåtar i farleder.
Fritidsbåtar ska hålla sig undan genom att hålla uppsikt.
Citera
2026-08-03, 18:46
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ingen fara alls.

Undrar hurpass mitt i leden de låg... Letade just screenshot på AIS-track eftersom jag inte har tillräcklig Marinetraffic-subscription... Hittade inget.

En annan intressant observation är att i Singapore, där jag numera bor, så måste alla fritidsbåtar med motor ha en AIS-B. Kanske något som kan vara värt att fundera på...

Jag har mätt ungefärligt att kollisionen skedde ca 100 meter västerut om den streckade linjen som visar farleden på sjökortet och ca 3-400 österut från Katten. Snipan kunde absolut gå närmare Katten men låg ändå till höger i farleden.
Citera
2026-08-03, 18:47
Medlem
Vitiss avatar
Är det inte lotsen som är ansvarig för navigeringen?
Citera
2026-08-03, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yessyy
Intressant att du ägnar ett helt inlägg åt att sprida felaktiga uppgifter och ifrågasätta den påkörda fritidsbåten när det är fartygskaptenen som är misstänkt för vårdslöshet och vållande till annans död.

Att sedan avsluta med att du ”tänker på de överlevande” är bara osmakligt och framför allt osant. Du har snarare ett stort hävdelsebehov och ägnar dig åt klassisk victimblaming.

Vad är det som är felaktiga uppgifter? Att inte använda tuta när det är dimma? Fast jag själv har haft erfarenhet och stått vakt i samband med dimma och haft öronproppar när den tjöt med jämna mellanrum?

Du känner varken mig eller vet hur jag tänker. Har absolut noll händelsebehov eller victimblaming. Oerhört intresserad över vad som har hänt och hur det gick så pass illa. Fritidsbåten med familjen är inte någon som beskylls för denna olycka, det framgår även i artiklar. Som du säger är det kaptenen för lastfartyget som är den som misstänks för olyckan.

Det jag lade fram var bara mina tankar, inga rena faktan förutom att det genomsyras av mina egna erfarenheter. Det som JAG tror eventuellt hade skett, inte att det har skett. Det är väl inte förbjudet att spekulera? Vilket flashback till stor del består av just spekulationer, ömsom faktiska bevis och sanningar.

Skärp dig ärligt talat och tala inte för mig hur eller hur jag inte ska bete mig när du sitter bakom en skärm anonymt. Likaså säga att min genuina mening *tänker på de överlevande*, är osann och osmakligt? Skäms på dig.
Citera
2026-08-03, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jo, jag kan själv inte tänka mig att ha dålig uppsikt bakåt.
Väljer ofta att segla från sittbrunnen även i skitväder, trots att båten jag för tillfället seglar kan seglas från styrhytt.

Sittbrunnen känns ju bättre helt klart.

Tyvärr är de flesta människor lata och bekväma och då händer sådant här.
Citera
2026-08-03, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
När jag jobbade i stridsledning för länge sedan så stirrade vi på två skärmar hela tiden.
Syntradar och live. Men detta var för över 50 år sedan.
Plus ett antal andra tv-skärmar.

Max 45 minuter, sedan paus i två timmar.

Jo tack, så ser ju mitt jobb delvis ut ibland.
Citera
2026-08-03, 18:50
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Är det inte lotsen som är ansvarig för navigeringen?

Lotsen är en ledsagare, en slags hjälpreda. Befälhavaren har alltid det yttersta ansvaret.
Citera
2026-08-03, 18:53
Medlem
Hamna under ett fartyg i mörkt vatten där man inte ser botten har varit min största mardröm sedan barn. Fruktansvärt öde.

Jag har aktivt läst i tråden varje dag sedan start och har förhoppningsvis inte missat om detta tagits upp närmare.

Kanske är en dum fråga. Men borde inte pappan kunna berätta ungefär vad som hände och reda ut en del frågetecken? Och även om han nu inte såg eller hörde något, utan det bara sa pang. Varför hör vi inget om det? Är det pga att det är en pågående utredning som inte får offentliggöras? Spekulationerna går ju bananas inte bara här utan också i kommentarsfält på samtliga sociala medier.

Mitt första bidrag till Flashback någonsin så personangrepp liknande de som förekommit i tråden tidigare undanbedes vänligen.
Senast redigerad av Mackmyran1 2026-08-03 kl. 18:57. Anledning: Språklig rättelse
Citera
2026-08-03, 18:53
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Förhållanden som rådde. Med en tung snipa i en frisk bris, max 0.5m våghöjd (halvskyddat område) och ganska klart skymningsljus? Jag har mörkernavigerat hem många många gånger.

Nu får du förklara?
Oavsett väder helt omdömeslösta. Sen har du en något avvikande uppfattning om vädersituationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in