2026-08-03, 18:56
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Lotsen är en ledsagare, en slags hjälpreda. Befälhavaren har alltid det yttersta ansvaret.

Men om det var lotsen som indirekt orsakade olyckan då?

Sedan:
Hur kan (personalen på) den stora båten bli skyldig till olyckan?
Är inte småbåtar skyldiga att väja för handelsfartyg?
Omvänt verkar orimligt.
Citera
2026-08-03, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Jag har mätt ungefärligt att kollisionen skedde ca 100 meter västerut om den streckade linjen som visar farleden på sjökortet och ca 3-400 österut från Katten. Snipan kunde absolut gå närmare Katten men låg ändå till höger i farleden.

Det fanns någon som skrev att familjen hade rötter i Lycke, strax söder om Instöbron. I s f finns det ju en möjlighet att han, medvetet eller omedvetet, börjat att dra sakta österut för att runda Älgö gavel om babord och därmed låg alltför långt ut.
Senast redigerad av BobbyYsin 2026-08-03 kl. 19:01.
Citera
2026-08-03, 18:58
Medlem
Skulle inte förvåna mig om åklagaren valde att åtalad huvudsakligen för att jävlas med Puttin...

Ja försvarsadvokaten får en lättare match om åklagaren började med ren överdrift gentemot tingsrätten för att få honom häktad...

Citat:
Ursprungligen postat av itsawrap
Skämskudde på den här åklagaren alltså.

Vilket stolpskott.

Känns nästan som öppet mål för försvarsadvokaten.
Citera
2026-08-03, 18:58
Medlem
fululfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Det är inte meningen enligt lagen att större fartyg ska köra sick sack mellan fritidsbåtar i farleder.
Fritidsbåtar ska hålla sig undan genom att hålla uppsikt.
Passerande båtar har väjningsplikt, det har jag lärt mig i dag genom att läsa på om sjöregler.
Citera
2026-08-03, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samsonite71
Detta är ju hela problemet. Har inte skeppet sett båten så kan den vare sig signalera eller anpassa sig och det är nog det utredningen kommer fokusera mest på, varför så inte var fallet.
Det första haverikommissionen borde göra är en fartygssimulering och titta på hur pass bra den här blågröna fritidsbåten syns i skymning och mot kobbar och skär.

Snipan har ju rena rama kamouflagemålningen på sig.
Citera
2026-08-03, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Men om det var lotsen som indirekt orsakade olyckan då?

Sedan:
Hur kan (personalen på) den stora båten bli skyldig till olyckan?
Är inte småbåtar skyldiga att väja för handelsfartyg?
Omvänt verkar orimligt.

Är du upphinnande är du upphinnande, oavsett hur stor du är. Behöver du plats att köra om är du skyldig att signalera. Men nu hade ju ingen av båtarna en aning om den andra... Det är ju där skuldfrågan börjar.
Citera
2026-08-03, 19:04
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Skulle inte förvåna mig om åklagaren valde att åtalad huvudsakligen för att jävlas med Puttin...

Ja försvarsadvokaten får en lättare match om åklagaren började med ren överdrift gentemot tingsrätten för att få honom häktad...
Där tror jag du är helt rätt ute!
Citera
2026-08-03, 19:04
Medlem
frantiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackmyran1
Hamna under ett fartyg i mörkt vatten där man inte ser botten har varit min största mardröm sedan barn. Fruktansvärt öde.

Jag har aktivt läst i tråden varje dag sedan start och har förhoppningsvis inte missat om detta tagits upp närmare.

Kanske är en dum fråga. Men borde inte pappan kunna berätta ungefär vad som hände och reda ut en del frågetecken? Och även om han nu inte såg eller hörde något, utan det bara sa pang. Varför hör vi inget om det? Är det pga att det är en pågående utredning som inte får offentliggöras? Spekulationerna går ju bananas inte bara här utan också i kommentarsfält på samtliga sociala medier.

Mitt första bidrag till Flashback någonsin så personangrepp liknande de som förekommit i tråden tidigare undanbedes vänligen.
Han skrevs ut från sjukhuset idag. Och har förmodligen fått en hel del information att bearbeta.
Jag tror chocken inte ens har lagt sig och att han är redo för att delge information.

Men låt oss säga att han är det, så bör det ha skett idag.
Och det är inte så att åklagare springer till media och berättar allt i detalj.

Spekulationer är tyvärr ett resultat av det.
Och ett resultat av den tid vi lever i med internet.
Citera
2026-08-03, 19:05
Medlem
Jag tror inte åklagarens version stämmer att han låg mitt i farleden och blev påkörd rakt bakifrån. Han sneddade troligen från nordväst och mot den riktning du beskriver.

Det skulle också kunna förklara varför han låg både i visuell död vinkel för kommandobryggan och död vinkel för radarn som jag skrivit om.

Dom första uppgifterna som kom var att båten var på väg från Nord/nordväst sett från olycksplatsen, om det stämmer måste han kommit in i farleden sett västerifrån

Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Det fanns någon som skrev att familjen hade rötter i Lycke, strax söder om Instöbron. I s f finns det ju en möjlighet att han, medvetet eller omedvetet, börjat att dra sakta österut för att runda Älgö gavel om babord och därmed låg alltför långt ut.
Citera
2026-08-03, 19:06
Medlem
Om du googlar lite på Von Reis och läser hans tidigare fall känns han inte som den skarpaste i lådan....

Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Där tror jag du är helt rätt ute!
Citera
2026-08-03, 19:09
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Det är inte meningen enligt lagen att större fartyg ska köra sick sack mellan fritidsbåtar i farleder.
Fritidsbåtar ska hålla sig undan genom att hålla uppsikt.
Men det kan ju inte vara så förbannat svårt att hålla två tankar i huvudet samtidigt som du försöker låtsas nu.

Ja, snipan skall hålla sig ur vägen för lastbåten genom att hålla ordentligt åt styrbord, men om den nu ändå inte gör det så får inte lastbåten segla på snipan bakifrån för att lära den veta hut. Sedan finns det nog inte en enda sjökapten i hela världen som sänker en fritidsbåt med flit, men som vi alla vet har lastbåten inte ens sett snipan, och det är antagligen detta som nu utreds som misstänkt vårdslöshet i sjötrafik.
Citera
2026-08-03, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Snipan gick sönder i småbitar enligt journalisten som liverapporterar från platsen på TV4 Nyhetsmorgon.
Ja där ser man hur mycket man kan lita på nyhetsmedier.

(Ursäkta, sitter och läser för att se varifrån Misje Verde kom och vart det var på väg. Uddevalla till Kragön i Norge hittade jag just.
Såg den här posten på vägen att läsa lite från början.)

Har läst/hört vart den olycksaliga snipan åkte ifrån och var på väg till men har glömt. Uppgifter är inte alltid korrekta heller. Letar vidare.

Ja, jag ligger efter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in