2026-08-03, 18:09
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Hur tänker du dig att det ska fungera?

Finns redan, GOOGLA!
Att lägga in en automatiskt larmsignal är baggis.
Citera
Medlem
Måna har påstått att styrbordssidan på snipan har tryckts in.

På denna bild, tagen från en video på svt.se, kan man tydligt se hur en spännrem sträcker runt relingen på styrbordssidan. Så relingen på den sidan förefaller i alla fall intakt.

https://ibb.co/xSBH5My6
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Krocken skedde mellan Hättan och Älgön enligt nyheternas karta.
Hur bred är utmärkt farled där?

Snarare Katten. Styrbordssida av leden ca 400m. Kanske 3-400m till på andra sidan.
Citera
2026-08-03, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Hur bred är farleden mellan öarna Hättan och Älgön? Där skedde kollisionen enligt nyheternas karta.
Minst 400 meter bred farled räknas som trång tydligen.

Farleden där är 200-400meter bred, lite beroende på hur man bedömmer bredden. Bredare än 400m är den defintivt inte. Jag har skrivit flera inlägg om detta med farledens bredd, kolla gärna min historik.
Citera
2026-08-03, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Nu försöker du vara svår av rent nöje?

Det är en halv sjömil brett sund (900m) och då tar jag hänsyn till Lövö både. Snipan blockerade ingen led. Om den låg väl till styrbord i led eller kanske för långt ut i mitten är en annan fråga.

För att ge dig lite perspektiv så får man på sjökaptensutbildningar lära sig att säkert passageavstånd mellan två handelsfartyg på öppet hav är 2 sjömil.

Dessutom lär de ut att man aldrig ska gå mindre än en halvmil akter om en trålare.
Citera
2026-08-03, 18:15
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bojo1969
Yes hundratal meter cpa är alltför lite för ett fartyg. Vi har ingen aning om vad du tänker göra. Vi vet inte ens om du sett att vi rör oss... Mött alltför många idioter till sjöss så mina styrman uppmuntras flitigt till att använda hornet vid minsta osäkerhet. Får dom ingen omedelbar reaktion så försök en gång till och sänk sen farten om det är säkert stt göra så. Segelbåtar är dom minst pålitliga då det ofta kommer konstiga manövrar som är svåra att förutse.
Det var ju föredömligt av den kaptenen att snabla i hornet tills han sett min symboliska manöver. Hade ingen VHF ombord nämligen, och säkerligen hade han försökt ropa på mig. Inte en chans att olycks-snipan hade blivit påkörd om Misje Verde gjort likadant, för en mistlur hör man.
Citera
2026-08-03, 18:16
Medlem
BombaySaphires avatar
Tycker ni inte att det är konstigt att Misje Verde inte har kört på en massa små fritidsbåtar under sina tre år till sjöss?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Finns redan, GOOGLA!
Att lägga in en automatiskt larmsignal är baggis.

Jag vet inte ens vad jag ska googla.

Vad kostar en sån? Ärmde typgodkända för att användas ombord på handelsfartyg i navigationssyfte?

Att dra det genom IMO tar tid.

Om det fungerar så hade det nog kunnat vara användbart men frågan är hur många rederier som är villiga.att betala för det om det inte är ett krav.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
För att ge dig lite perspektiv så får man på sjökaptensutbildningar lära sig att säkert passageavstånd mellan två handelsfartyg på öppet hav är 2 sjömil.

Dessutom lär de ut att man aldrig ska gå mindre än en halvmil akter om en trålare.

Med 25 år på sjön i handelssjöfart så vet jag det mycket väl. Min kommentar var ett svar på ett troll.

Snipan låg förhoppingsvis väl styrbord i leden. Men, det spelar ju egentligen ingen roll - har man inte ens koll på att en båt är där så är det ju inte heller någon som blockerar leden.
Citera
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Det är uppenbart att du trollar i tråden. Olyckan skedde rakt österut från Katten. Ca 300-400 meter ut och 100 meter från den streckade linjen på sjökortet.
Det var ett par med båt på Katten som räddade dem och KBV001 låg ankrad utanför Katten under bärgningen.
Hur bred är den utmärkta farleden där då?
Isåfall var krysset på nyheternas karta slarvigt placerat, inte mitt fel.
Citera
2026-08-03, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Det var ju föredömligt av den kaptenen att snabla i hornet tills han sett min symboliska manöver. Hade ingen VHF ombord nämligen, och säkerligen hade han försökt ropa på mig. Inte en chans att olycks-snipan hade blivit påkörd om Misje Verde gjort likadant, för en mistlur hör man.

Det man aldrig har sett vet man inte att det finns. Det är där skuldfrågan börjar.

Finns det någon som fångat ett AIS-track från Misje Verde när hon passerade Katten? JAg är nyfiken på hur långt ut i leden de var.
Citera
2026-08-03, 18:19
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokekaffe
Menar du att man skulle ha en utkik i förmasten? Å herregud...

Okay, då behöver man ingen utkik när man inte se vad som händer framför fartyget.

Undrar varför det kallas då utkik när man är blind.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in