2026-08-03, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Det är skillnad på att ha ett funktionshinder och ansöka om villkor 78 jämfört med att ta ett automatkörkort för att hjärnan är trög.
Nej, jag anser inte att så många som möjligt ska köra bil!
Intressant inlägg.

Det finns olika typer av funktionshinder, som jag inte vill fördjupa mig i.
Ett funktionshinder har jag synpunkter på, nämligen synen.
Den försämras med åren.
Brytningsfel är inte problem att korrigera med glasögon eller linser.
Tilltagande starr går kirurgiskt att bota i de flesta fall.
Likaså de flesta fall av näthinneavlossning.

Ögonglaskroppens tilltagande ogenomskinlighet är svår eller omöjlig att åtgärda.
Under dagsljusförhållanden är det för de flesta inget större problem att se.
Med tilltagande ålder går det bra att kompensera med t ex läslampa vid läsning av tidning, bok etc.
Men - vid bilkörning i mörker går det inte att kompensera synbortfallet med starkare billampor eller utökad väg-/gatubelysning - i alla fall inte ekonomiskt.

Då återstår endast en sak - avstå från att köra bil i mörker och skymning/gryning.
De flesta, med ovanstående fenomen, har nog redan märkt att mötande bilars strålkastare bländar allt mer och mer samt att väg-/gatubelysningarnas belysningsarmaturer får en allt större "gloria" runt sig.

Det här fenomenet är det största argumentet för att äldre - går inte att fastställa en viss ålder - bör sluta köra bil annan än i klart dagsljus.
Ögonläkare, och kanske även optiker, bör kunna ge råd till äldre bilförare om (o)lämpligheten med att köra bil i "mörker".

Kanske finns här någon ögonläkare eller optiker som vill dementera eller vidimera mitt inlägg?
Citera
2026-08-03, 13:54
Medlem
Citat:
Har du nedsatt syn men klarar kravet för syn med glasögon/linser så får du villkor 01.06 på körkortet. Glasögon/linser får du bekosta själv.
Jag har kollegor och vänner med funktionshinder och dessa har fått ansöka om villkor 78. En har också en anpassad bil då hon inte kan använda benen. Inget konstigt med det. Hon kör förövrigt mycket bra.

Men du anser att även hjärntröga ska tillåtas köra bil och att alla bilar ska anpassas till den minsta gemensamma intelligenskvoten hos b-föraren!

Jag anser att berörda granskande och beslutande instanser ör bättre lämpade för dessa avgöranden än kreti o pleti på ett forum där majoriteten av påståenden och argument är påverkade av fördomar och egen bias etc istället för seriösa fakta efter grundliga undersökningar.

Det finns t ex en stor tråd där folk hävdar de som väljer att ta körkort för automat skulle vara sämre människor, ointelligentare, och per automatik sämre och trafikfarligare än de som tar manuellt körkort, fast det inte finns någon som helst grund för att personer som valt att köra automat per automatik inte skulle kunna köra lika säkert som andra i trafiken.

Citat:
Ursprungligen postat av Abscess1122
Detta är vad en Uberkund kanske tror men i verkligheten måste man konstant anpassa sin hastighet till rådande omständigheter. T.ex i en omkörning, speciellt på landsväg, bör tiden i annan fil vara så kort som möjligt, och där det är fullt rimligt komma över hastighetsgränsen för att snabbt komma tillbaka till tänkt fil och minimera risk för frontalkrock. Bara en av många scenarios, och den lagbalka jag länkade tidigare är annan exempel.

Din autistiska och absoluta inställning till regler är kanske varför du förespråkar minskad förarkontroll i förmån till datorer. Absurt oavsett, speciellt när du inte ens äger en modern bil drabbad av dessa ADAS och helt saknar egna erfarenheter (dina Ubererfarenheter räknas inte)

Du valde att klippa bort fakta som inte passade dig… så seriös var du, som väntat.

Fakta är att man grundläggande aldrig får överskrida gällande hastighetsgräns, inte på påfarten, inte vid omkörningar, aldrig. Vad andra gör är deras problem, du är skyldig att följa trafikreglerna och det är inte tillåtet att överskrida hastighetsgränser vid de situationer du beskriver. Skulle polisen uppdaga att du väljer att köra över gällande hastighet vid omkörning så kan de bötfälla dig.

Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Intressant inlägg.

Den försämras med åren.

Ögonglaskroppens tilltagande ogenomskinlighet är svår eller omöjlig att åtgärda.
Med tilltagande ålder går det bra att kompensera med t ex läslampa vid läsning av tidning, bok etc.
Men - vid bilkörning i mörker går det inte att kompensera synbortfallet med starkare billampor eller utökad väg-/gatubelysning - i alla fall inte ekonomiskt.

Då återstår endast en sak - avstå från att köra bil i mörker och skymning/gryning.
De flesta, med ovanstående fenomen, har nog redan märkt att mötande bilars strålkastare bländar allt mer och mer samt att väg-/gatubelysningarnas belysningsarmaturer får en allt större "gloria" runt sig.

Det här fenomenet är det största argumentet för att äldre - går inte att fastställa en viss ålder - bör sluta köra bil annan än i klart dagsljus.
Ögonläkare, och kanske även optiker, bör kunna ge råd till äldre bilförare om (o)lämpligheten med att köra bil i "mörker".

Kanske finns här någon ögonläkare eller optiker som vill dementera eller vidimera mitt inlägg?

Redan idag kan väl optiker etc ge råd eller ang hur de kan få ev hjälp för att minska sådana problem, eller råd om att det inte är lämpligt att köra i mörker.

Själv har jag multifokala linser en del halo runt t ex reflexskyltar och gatlyktor, men det märks mest om man tittar bara med ett öga, med båda så tar det ut varandra.

Hur allvarligt problemet är eller blir torde vara synnerligen individuellt.
Själv har jag trots min ålder inga som helst problem med moderna bilars strålkastare, vare sig de sitter i egen bil eller mötandes. Starka ja, men inget jag inte kan tåla några sekunder då och då för nöjet att ändå i slutänden alla får bättre ljus. Kan t ex köra min bil med helljuset konstant aktiverat, sen får Dynamisk Light Assist sköta resten, det ger mig och tex trafikanter framför mig bättre ljus än med gamla traditionella halogen/xenon.

Bytte nyligen från halogen till LED-lampor (+450% mer ljus) i min husbils strålkastare, både på hel och halv, så 4 st H7 LED per lykta. Blev en jäkla skillnad på ljus, mycket vitare med längre räckvidd, bredare etc, bättre på alla vis mot original halogen. Dock inte lika jämn ljusbild, helt homogent vitt över hela vägbanan som min Passats original LED-strålkastare.
Citera
2026-08-03, 13:56
Medlem
Abscess1122s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Fakta är att man grundläggande aldrig får överskrida gällande hastighetsgräns, inte på påfarten, inte vid omkörningar, aldrig. Vad andra gör är deras problem, du är skyldig att följa trafikreglerna och det är inte tillåtet att överskrida hastighetsgränser vid de situationer du beskriver. Skulle polisen uppdaga att du väljer att köra över gällande hastighet vid omkörning så kan de bötfälla dig.
.
Det är bra för oss andra att du håller dig till Uber. Du har ingen koll alls hur verkligheten fungerar.
Citera
2026-08-03, 14:05
Medlem
Citat:
Det är bra för oss andra att du håller dig till Uber. Du har ingen koll alls hur verkligheten fungerar.

Med mina bortåt 300k mil i personbilar, bussar, lastbilar, långtradare etc över hela Skandinavien och större delen av Europa sedan slutet av 70talet, så torde du ha föga att lära mig i ämnet….

Jag noterar ännu en gång att du fegar ur att svara seriöst på mina frågor och istället väljer att tramsa som ett barn, för du har inga seriösa argument utan att du avslöjar att du har helt fel i dina påståenden.

Att folk blir gnälliga på att säkerhetssystem varslar om potentiella faror när dessa system bevisligen minskat olyckor rejält, indikerar ju att många inte har så stort intresse i trafiksäkerhet utan vill få göra och köra som de vill utan att nåt ska kunna störa dem.

Själv anser jag att systemen är generellt sett bra och går därför inte heller i taket för att de ibland råkar göra fel.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2026-08-03 kl. 14:10.
Citera
2026-08-03, 14:30
Medlem
Citat:

Själv har jag multifokala linser en del halo runt t ex reflexskyltar och gatlyktor, men det märks mest om man tittar bara med ett öga, med båda så tar det ut varandra.

Hur allvarligt problemet är eller blir torde vara synnerligen individuellt.
Själv har jag trots min ålder inga som helst problem med moderna bilars strålkastare, vare sig de sitter i egen bil eller mötandes.
Då har du åldrats med värdighet - eller så........

Själv avstår jag numera, om det inte är absolut nödvändigt, att köra bil mellan solens ned- och uppgång.

I lumpen fick vi lära oss att blunda med ena ögat vid möten i mörker.
Men det hjälper inte med "gamla" ögon.
Citera
2026-08-03, 15:42
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Intressant inlägg.

Den försämras med åren.

För att behålla dina högre behörigheter måste du förnya dem innan giltighetstiden för de behörigheterna har gått ut. Det gör du genom att ansöka om förlängning och visa att du uppfyller de medicinska kraven. Över 45 år så krävs läkarintyg, det räcker inte med hälsodeklaration och grundläggande synintyg. Uppfyller man då inte hälsa eller syn så blir man av med alla behörigheter. Tung behörighet kräver minst 0.8 i synskärpa på ett öga och minst 160 grader horisontellt synfält. B-föraren klarar sig med 0.5 binokulärt (med båda ögonen).
Man kan välja att inte förnya och behåller då b-behörighet och får således köra bil trots att man kanske inte är lämplig.
Många b-förare vet inte om att de är olämpliga i trafiken. Synen och hälsan var ju bra när de tog körkortet.
Senast redigerad av Raggarspinn 2026-08-03 kl. 15:45.
Citera
2026-08-03, 15:45
Medlem
Abscess1122s avatar
Citat:
Med mina bortåt 300k mil i personbilar, bussar, lastbilar, långtradare etc över hela Skandinavien och större delen av Europa sedan slutet av 70talet, så torde du ha föga att lära mig i ämnet….

Jag noterar ännu en gång att du fegar ur att svara seriöst på mina frågor och istället väljer att tramsa som ett barn, för du har inga seriösa argument utan att du avslöjar att du har helt fel i dina påståenden.

Att folk blir gnälliga på att säkerhetssystem varslar om potentiella faror när dessa system bevisligen minskat olyckor rejält, indikerar ju att många inte har så stort intresse i trafiksäkerhet utan vill få göra och köra som de vill utan att nåt ska kunna störa dem.

Själv anser jag att systemen är generellt sett bra och går därför inte heller i taket för att de ibland råkar göra fel.
Det är inte jag som springer till AI när han får lagparagraf i sitt ansikte som motbevisar hans absoluta mentalitet och kompromisslöshet. Nej du är alldeles för tråkig och oärlig att ha med göra. Min lagparagraf kan du hitta på riksdagen.se i exakt den texten. Inte din AI bot.

I tillägg kan jag inte se hur du har fungerat i trafiken utan att riskera andras liv genom att inte trotsa hastighetsgränsen vid omkörning på enkelfiliga vägar. Gör man en långsam omkörning är man farlig.
Senast redigerad av Abscess1122 2026-08-03 kl. 16:01.
Citera
2026-08-03, 16:08
Medlem
Citat:
Det är inte jag som springer till AI när han får lagparagraf i sitt ansikte som motbevisar hans absoluta mentalitet och kompromisslöshet. Nej du är alldeles för tråkig och oärlig att ha med göra. Min lagparagraf kan du hitta på riksdagen.se i exakt den texten. Inte din AI bot.

Lagparagrafen du länkade säger inte att det är tillåtet att bryta gällande hastighetsgräns, det är bara din fantasifulla men helt felaktiga tolkning.
Du kan ju ställa frågan till andra i tråden så får vi se hur många som håller med dig…

AI är inte per automatik fel info då den samlar in adekvata fakta från flera relevanta källor

Här är t ex en källa.

Citat:
Hej! Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga. Att överskrida hastigheten är ett brott enligt 3 kap. 17§ trafikförordningen. (här). Detsamma gäller på motorväg där ett fordon inte får föras högre än en hastighet på 110 km/h. Observera att trafikverket får dock i vissa fall meddela föreskrifter om att den hösta tillåtna hastigheten på en motorväg ska vara 120 km/h. (9 kap. 1§ trafikförordningen) Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot paragraferna döms till penningböter. (14 kap. 3§ trafikförordningen) De hastighetsbegränsningar som finns på vägen gäller alltså som huvudregel, och det är inte tillåtet att överskrida de gällande hastighetsbegränsningarna.

Det kan dock tänkas att det ändå är tillåtet att överskrida en hastighet när det föreligger en nödsituation (24 kap. 4§ Brottsbalken) Det måste dock röra sig om en akut nödsituation, och ansvarsbestämmelsen används sällan. Svea HovR har tillexempel uttalat sig i en dom att en fordonsförare har ett stort ansvar för att planera körningen så att nödsituationer undviks – varför det sällan är möjligt att undgå ansvar vid en fortkörning på grund av nöd. ( se Svea hovrätt dom 2009-11-03, mål B 5252-09) För att sammanfatta, så är det inte tillåtet att överskrida hastighetsbegränsningen vid en omkörning, om det inte i undantagsfall skulle föreligga en nödsituation. Hoppas du fick svar på din fråga!

Källa: https://lawline.se/answers/far-man-kora-over-hastighetsbegransningen-vid-en-omkorning

Om man inte har möjligheten att utföra omkörning på ett säkert sätt inom tillåten hastighet, så ska man avstå omkörning. Så enkelt är det. Inte ens det förstår du…
Och kan du köra om, på ett säkert sätt inom gällande hastighetsgräns, så använd blinkers så lär det knappast bli en massa plingande från ADAS heller.

Med de vanföreställningarna du uppvisat i tråden så är du nog inte kapabel att själv inse hur pinsamt det är att du inte ens har kunskaper om nåt så basalt som lagar och regler om hastighet i trafiken, utan vräker ur dig grodor gång på gång och tror du slår dig på bröstet. Fast dina argument är självmål i lyteskomik….
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2026-08-03 kl. 17:02.
Citera
2026-08-03, 17:10
Medlem
OGGlocks avatar
Jag tycker det absolut mesta av hjälpsystemen som finns i moderna bilar är bra.

Mina favoriter, i ej rankad ordning;

-filbytesvarnaren (som aktivt styr tillbaka mig)
-döda vinkelvarnaren
-hastighetsbegränsaren (läser av skyltar / kartor och bromsar mig till rätt hastighet om jag missat vilken hastighet som gäller)
-farthållare med radar (underbart vid motorvägskörning)
-autobroms (rätt smutt när man kör i trånga utrymmen eller parkerar)

Det jag är mindre förtjust i;
-eco-driving tips under körning (tycker det är distraherande så håller det systemet avstängt)
-”prata med bilen” systemet. (Har jag alltid avstängt)

Finns säkert fler jag glömt nu.
Citera
2026-08-03, 17:11
Medlem
Abscess1122s avatar
Citat:
Lagparagrafen du länkade säger inte att det är tillåtet att bryta gällande hastighetsgräns, det är bara din fantasifulla men helt felaktiga tolkning.
Du kan ju ställa frågan till andra i tråden så får vi se hur många som håller med dig…

AI är inte per automatik fel info då den samlar in adekvata fakta från flera relevanta källor

Här är t ex en källa.

Källa: https://lawline.se/answers/far-man-kora-over-hastighetsbegransningen-vid-en-omkorning

Om man inte har möjligheten att utföra omkörning på ett säkert sätt inom tillåten hastighet, så ska man avstå omkörning. Så enkelt är det. Inte ens det förstår du…
Och kan du köra om, på ett säkert sätt inom gällande hastighetsgräns, så använd blinkers så lär det knappast bli en massa plingande från ADAS heller.

Med de vanföreställningarna du uppvisat i tråden så är du nog inte kapabel att själv inse hur pinsamt det är att du inte ens har kunskaper om nåt så basalt som lagar och regler om hastighet i trafiken, utan vräker ur dig grodor gång på gång och tror du slår dig på bröstet. Fast dina argument är självmål i lyteskomik….
Då vet jag att nästa gång du gör en omkörning på en landsväg, att du kommer insistera på hastighetsgränsen i de tre sekunderna (eller fem i ditt fall) det tar, och onödigt riskera en frontalkrock. Tack, detta säger mycket om dig och din intelligensnivå. Men det är bra att du låter AI (och andra maskiner) tolka din körning åt dig. Det är uppenbart att du är fixerad av att maskiner ska göra allt åt dig. Nästa gång du kraschar på accelerationsfält på motorvägen för du vägrade anpassa hastigheten (antar att du inte hört talas om kugghjulsmanöver) så kan du åtminstone peka på AI som stöd att du körde rakt in i räcket. Vet du, jag har ändrat mig, för förare som dig så är ADAS faktiskt perfekt!
Citera
2026-08-03, 17:21
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OGGlock
Jag tycker det absolut mesta av hjälpsystemen som finns i moderna bilar är bra.

Mina favoriter, i ej rankad ordning;

-filbytesvarnaren (som aktivt styr tillbaka mig)
-döda vinkelvarnaren
-hastighetsbegränsaren (läser av skyltar / kartor och bromsar mig till rätt hastighet om jag missat vilken hastighet som gäller)
-farthållare med radar (underbart vid motorvägskörning)
-autobroms (rätt smutt när man kör i trånga utrymmen eller parkerar)

Det jag är mindre förtjust i;
-eco-driving tips under körning (tycker det är distraherande så håller det systemet avstängt)
-”prata med bilen” systemet. (Har jag alltid avstängt)

Finns säkert fler jag glömt nu.
Vad bra att du har dessa hjälpsystem. Du verkar vara i stort behov av ADAS.
Är det ofta som du är på väg över på fel sida vägen?
Har du problem med att tolka vägmarkeringar och skyltar?
Hur menar du att "autobroms" hjälper dig när du "kör" i trånga utrymmen eller parkerar?
Senast redigerad av Raggarspinn 2026-08-03 kl. 17:25.
Citera
2026-08-03, 17:23
Medlem
OGGlocks avatar
Citat:
Vad bra att du har dessa hjälpsystem. Du verkar vara i stort behov av ADAS.
Är det ofta som du är på väg över på fel sida vägen?
Har du problem med att tolka vägmarkeringar och skytar?
Hur menar du att "autobroms" hjälper dig när du "kör" i trånga utrymmen eller parkerar?
Jag kanske skulle lagt till att inget av dessa system är strikt nödvändiga. Jag är en fullt kapabel förare i en gammal saab 99a också, men samtliga av dessa system är väldigt bekvämt att ha.

Är det något som provocerar dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in