Citat:
Ursprungligen postat av
Raggarspinn
Har du nedsatt syn men klarar kravet för syn med glasögon/linser så får du villkor 01.06 på körkortet. Glasögon/linser får du bekosta själv.
Jag har kollegor och vänner med funktionshinder och dessa har fått ansöka om villkor 78. En har också en anpassad bil då hon inte kan använda benen. Inget konstigt med det. Hon kör förövrigt mycket bra.
Men du anser att även hjärntröga ska tillåtas köra bil och att alla bilar ska anpassas till den minsta gemensamma intelligenskvoten hos b-föraren!
Jag anser att berörda granskande och beslutande instanser ör bättre lämpade för dessa avgöranden än kreti o pleti på ett forum där majoriteten av påståenden och argument är påverkade av fördomar och egen bias etc istället för seriösa fakta efter grundliga undersökningar.
Det finns t ex en stor tråd där folk hävdar de som väljer att ta körkort för automat skulle vara sämre människor, ointelligentare, och per automatik sämre och trafikfarligare än de som tar manuellt körkort, fast det inte finns någon som helst grund för att personer som valt att köra automat per automatik inte skulle kunna köra lika säkert som andra i trafiken.
Citat:
Ursprungligen postat av
Abscess1122
Detta är vad en Uberkund kanske tror men i verkligheten måste man konstant anpassa sin hastighet till rådande omständigheter. T.ex i en omkörning, speciellt på landsväg, bör tiden i annan fil vara så kort som möjligt, och där det är fullt rimligt komma över hastighetsgränsen för att snabbt komma tillbaka till tänkt fil och minimera risk för frontalkrock. Bara en av många scenarios, och den lagbalka jag länkade tidigare är annan exempel.
Din autistiska och absoluta inställning till regler är kanske varför du förespråkar minskad förarkontroll i förmån till datorer. Absurt oavsett, speciellt när du inte ens äger en modern bil drabbad av dessa ADAS och helt saknar egna erfarenheter (dina Ubererfarenheter räknas inte)
Du valde att klippa bort fakta som inte passade dig… så seriös var du, som väntat.
Fakta är att man grundläggande aldrig får överskrida gällande hastighetsgräns, inte på påfarten, inte vid omkörningar, aldrig. Vad andra gör är deras problem, du är skyldig att följa trafikreglerna och det är inte tillåtet att överskrida hastighetsgränser vid de situationer du beskriver. Skulle polisen uppdaga att du väljer att köra över gällande hastighet vid omkörning så kan de bötfälla dig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Flattematte
Intressant inlägg.
Det finns olika typer av funktionshinder, som jag inte vill fördjupa mig i.
Ett funktionshinder har jag synpunkter på, nämligen synen.
Den försämras med åren.
Brytningsfel är inte problem att korrigera med glasögon eller linser.
Tilltagande starr går kirurgiskt att bota i de flesta fall.
Likaså de flesta fall av näthinneavlossning.
Ögonglaskroppens tilltagande ogenomskinlighet är svår eller omöjlig att åtgärda.
Under dagsljusförhållanden är det för de flesta inget större problem att se.
Med tilltagande ålder går det bra att kompensera med t ex läslampa vid läsning av tidning, bok etc.
Men - vid bilkörning i mörker går det inte att kompensera synbortfallet med starkare billampor eller utökad väg-/gatubelysning - i alla fall inte ekonomiskt.
Då återstår endast en sak - avstå från att köra bil i mörker och skymning/gryning.
De flesta, med ovanstående fenomen, har nog redan märkt att mötande bilars strålkastare bländar allt mer och mer samt att väg-/gatubelysningarnas belysningsarmaturer får en allt större "gloria" runt sig.
Det här fenomenet är det största argumentet för att äldre - går inte att fastställa en viss ålder - bör sluta köra bil annan än i klart dagsljus.
Ögonläkare, och kanske även optiker, bör kunna ge råd till äldre bilförare om (o)lämpligheten med att köra bil i "mörker".
Kanske finns här någon ögonläkare eller optiker som vill dementera eller vidimera mitt inlägg?
Redan idag kan väl optiker etc ge råd eller ang hur de kan få ev hjälp för att minska sådana problem, eller råd om att det inte är lämpligt att köra i mörker.
Själv har jag multifokala linser en del halo runt t ex reflexskyltar och gatlyktor, men det märks mest om man tittar bara med ett öga, med båda så tar det ut varandra.
Hur allvarligt problemet är eller blir torde vara synnerligen individuellt.
Själv har jag trots min ålder inga som helst problem med moderna bilars strålkastare, vare sig de sitter i egen bil eller mötandes. Starka ja, men inget jag inte kan tåla några sekunder då och då för nöjet att ändå i slutänden alla får bättre ljus. Kan t ex köra min bil med helljuset konstant aktiverat, sen får Dynamisk Light Assist sköta resten, det ger mig och tex trafikanter framför mig bättre ljus än med gamla traditionella halogen/xenon.
Bytte nyligen från halogen till LED-lampor (+450% mer ljus) i min husbils strålkastare, både på hel och halv, så 4 st H7 LED per lykta. Blev en jäkla skillnad på ljus, mycket vitare med längre räckvidd, bredare etc, bättre på alla vis mot original halogen. Dock inte lika jämn ljusbild, helt homogent vitt över hela vägbanan som min Passats original LED-strålkastare.