2026-08-03, 16:48
Medlem
Du har ett bra utlägg och jag betvivlar inte det du skriver. Samtidigt, om det poängteras på så många ställen att plastbåtar kan ge dålig radareko, så kan det påverka... Såg snipan på bilderna när dom lyfte upp den och bilden på en liknande modell när den ligger i vatten, och den ligger lååågt i vattnet minst sagt. Minst hälften av båten under ytan

Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Allt det där stämmer ju, men det är relativt. En fritidsbåt på 500 m ger ett mycket starkare eko än ett lastfartyg på 5000 m avstånd eftersom signalstyrkan ~ 1/R^4 (givet att båda saknar radar-reflektorer). Den rejäla (3 m?) radarn på vårt lastfartyg kan upptäcka en enstaka människa i kajak på 500 m utan problem (och återigen med reservation för störande ’sea clutter’). Även pappan bakom ratten ger tillräckligt eko.

I fallet med vår 7.5 m snipa har vi dessutom reling, stag, badstege, ramar runt rutorna, en liten mast (?) samt motor. Allt av ledande material. Radarmålytan kommer att vara >100 ggr mer än vad krävs för att detektera ekot på 500 m avstånd.

Jokern i ekvationen förblir clutter-filtret. Om det är ställt för högt (låg känslighet) så skulle teoretiskt ekot från snipan kunna filtreras bort. Men min lekmanna-bedömning är att det skulle kräva handhavandefel med tanke på var fartyget befann sig. Den andra möjliga förklaringen skulle vara att snipan faktiskt doldes bland ekon (’clutter’) från höga vågor (1 m?). Jag tror inte det är rimlig förklaring med en modern radar (2023), men skribenter med relevant erfarenhet av modern radar får görna ge ett utlåtande.

Såvitt jag vet har ingen i besättning eller rederi hävdat att de använde radarn för att hålla uppsikt, eller att de hade en kollisionsvarning inlagd i radarn.
Citera
2026-08-03, 16:49
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyus
Uppsikt är väl det viktigaste.

ALLA som rör sig på havet har skyldighet att ha uppsikt ALLTID

Om allt som händer till sjöss skulle bli offentligt så skulle allmänheten bli väldigt chockad.
Jo, jag kan själv inte tänka mig att ha dålig uppsikt bakåt.
Väljer ofta att segla från sittbrunnen även i skitväder, trots att båten jag för tillfället seglar kan seglas från styrhytt.
Citera
2026-08-03, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samsonite71
Vidrigt många som försöker skuldbelägga den som blivit påkörd.

Kör man en gigantisk båt har man ännu större ansvar att se till att framföra den på ett säkert sätt. Om man dessutom far i vatten där det är EXTREMT många fritidsbåtar, vilket det är här, så får man fan se till att ha koll.

Om man blir påkörd bakifrån är det ett tecken på att man antagligen inte hört båten komma upp bakifrån och om det dessutom är regn och vind så är det inte säkert att man alls hör den större båten.

Flera idioter tycker det är suss att man skulle ge sig ut på vattnet med familjen när det regnar men använder man hjärnan förstår man att vädret på havet kan vända snabbt och det kan ta ett tag att ta sig in.

Jag kan garantera att ingen inblandad har gjort något med uppsåt men bara för att det är en stor båt ligger inte allt ansvar på någon annan, så jävla dumt sätt att tänka. Om en lastbil kör på dig bakifrån (som någon använde som exempel) så är det ju inte per default ditt fel för att du körde en mindre bil...

Är
Inte heller Per default lastbilens fel men här har vi ju tydliga signaler

Stor farled !
Senare på kvällen
Dålig uppsikt

Ja jag skulle kunna säga att snipans befälhavare har brustit men givetvis har kapten brustit med
Citera
2026-08-03, 16:51
Medlem
Citat:
Allt det där stämmer ju, men det är relativt. En fritidsbåt på 500 m ger ett mycket starkare eko än ett lastfartyg på 5000 m avstånd (givet att båda saknar radar-reflektorer). Den rejäla (3 m?) radarn på vårt lastfartyg kan upptäcka en enstaka människa i kajak på 500 m utan problem (och återigen med reservation för störande ’sea clutter’). Även pappan bakom ratten ger tillräckligt eko.

I fallet med vår 7.5 m snipa har vi dessutom reling, stag, badstege, ramar runt rutorna, en liten mast (?) samt motor. Allt av ledande material. Radarmålytan kommer att vara >100 ggr mer än vad krävs för att detektera ekot på 500 m avstånd.

Jokern i ekvationen förblir clutter-filtret. Om det är ställt för högt (låg känslighet) så skulle teoretiskt ekot från snipan kunna filtreras bort. Men min lekmanna-bedömning är att det skulle kräva handhavandefel med tanke på var fartyget befann sig.

Den andra möjliga förklaringen skulle vara att snipan faktiskt doldes bland ekon (’clutter’) från höga vågor (1 m?). Jag tror inte det är rimlig förklaring med en modern radar (2023), men skribenter med relevant erfarenhet av modern radar får görna ge ett utlåtande.

Såvitt jag vet har ingen i besättning eller rederi hävdat att de använde radarn för att hålla uppsikt, eller att de hade en kollisionsvarning inlagd i radarn.

Du hade inte kunnat använda en radar som var inställd för att kunna visa en människa i kajak på 500 m öht. Möjligtvis om det inte var minst lilla krus på vattenytan.

Problemet är ju som du säger inte egentligen att detektera målet i sig utan att det ska vara tillräckligt mycket starkare än vågorna (regnet) för att ändå slå igenom filtreringen. Är filtret satt för högt så filtreras det bort. Är det satt för lågt ser du ändå inte snipan eftersom det är för mycket gojs på skärmen.

Kanske har de kört på en filterinställning norr om Tjörnbron som inte var så speciellt lyckad söder om Tjörnbron.

https://www.furuno.com/en/technology/radar/display/index.html
Citera
2026-08-03, 16:55
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyus
Du har helt rätt i sak, MEN det spelar ingen som helst roll hur bra radar du har eller hur den är inställd om ingen kollar på skärmen.

När jag jobbade i stridsledning för länge sedan så stirrade vi på två skärmar hela tiden.
Syntradar och live. Men detta var för över 50 år sedan.
Plus ett antal andra tv-skärmar.

Max 45 minuter, sedan paus i två timmar.
Citera
2026-08-03, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vetalltisverige
Är
Inte heller Per default lastbilens fel men här har vi ju tydliga signaler

Stor farled !
Senare på kvällen
Dålig uppsikt

Ja jag skulle kunna säga att snipans befälhavare har brustit men givetvis har kapten brustit med

Jag påstår inte att kaptenen per default ska bära allt ansvar, det är mest att det är ett vidrigt beteende att försöka lägga skuld på någon.
Citera
2026-08-03, 16:58
Medlem
Citat:
Jag påstår inte att kaptenen per default ska bära allt ansvar, det är mest att det är ett vidrigt beteende att försöka lägga skuld på någon.

Varför är det vidrigt? Anser du det vidrigt logiskt sett eller känslomässigt sett?

Det är extremt sannolikt att de båda kaptenerna brytit mot minst en sjövägsregel var. De har åtminstone en liten delmav skulden var. Rent juridiskt
Citera
2026-08-03, 16:59
Medlem
Citat:
Allt det där stämmer ju, men det är relativt. En fritidsbåt på 500 m ger ett mycket starkare eko än ett lastfartyg på 5000 m avstånd eftersom signalstyrkan ~ 1/R^4 (givet att båda saknar radar-reflektorer). Den rejäla (3 m?) radarn på vårt lastfartyg kan upptäcka en enstaka människa i kajak på 500 m utan problem (och återigen med reservation för störande ’sea clutter’). Även pappan bakom ratten ger tillräckligt eko.

Jokern i ekvationen förblir clutter-filtret. Om det är ställt för högt (låg känslighet) så skulle teoretiskt ekot från snipan kunna filtreras bort. Men min lekmanna-bedömning är att det skulle kräva handhavandefel med tanke på var fartyget befann sig. Den andra möjliga förklaringen skulle vara att snipan faktiskt doldes bland ekon (’clutter’) från höga vågor (1 m?). Jag tror inte det är rimlig förklaring med en modern radar (2023), men skribenter med relevant erfarenhet av modern radar får görna ge ett utlåtande.

De har ju plockat ut "svarta lådan" ur fartyget så de kommer nog att kunna kolla på radarbilden. Vågorna var enligt sjöfarare i denna tråd inte mer än 0.5m (det är halvskyddade vatten) och båten har (från familjens bilder och bärgningen) en stöddig badstege på akterspegeln, rostfria stålbågar på kapellet, en stor plotter i hytten, aluminiumlister runt rutorna, ett redigt stort ankarklys med ett bruceankare som sticker ut. och givetvis en stor inombordare.

Det finns mer radarsignatur än nödvändigt. Utredningen kommer att visa mer.
Citera
2026-08-03, 16:59
Medlem
Citat:

Ingen lägger skuld jag tycker bara att man får se det objektivt inte bara på kapten på fartyget och kanske förstå sitsen i helhet ,

Jag tycker många är sunda här och alla håller med om att alla inblandad har haft dålig uppsikt men media häktar / anhåller bara kapten , varför då ?
Citera
2026-08-03, 17:02
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Vidrigt många som försöker skuldbelägga den som blivit påkörd.

Kör man en gigantisk båt har man ännu större ansvar att se till att framföra den på ett säkert sätt. Om man dessutom far i vatten där det är EXTREMT många fritidsbåtar, vilket det är här, så får man fan se till att ha koll.

Om man blir påkörd bakifrån är det ett tecken på att man antagligen inte hört båten komma upp bakifrån och om det dessutom är regn och vind så är det inte säkert att man alls hör den större båten.

Flera idioter tycker det är suss att man skulle ge sig ut på vattnet med familjen när det regnar men använder man hjärnan förstår man att vädret på havet kan vända snabbt och det kan ta ett tag att ta sig in.

Jag kan garantera att ingen inblandad har gjort något med uppsåt men bara för att det är en stor båt ligger inte allt ansvar på någon annan, så jävla dumt sätt att tänka. Om en lastbil kör på dig bakifrån (som någon använde som exempel) så är det ju inte per default ditt fel för att du körde en mindre bil...

Skitsnack. Att påstå att de ansvariga på den lilla båten har brustit i omdöme och uppmärksamhet är inte samma sak som att skuldbelägga. I alla fall är det inte vad jag är ute efter att göra.
Citera
2026-08-03, 17:02
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Det stämmer inte allt du skriver...

Amerikanskaa kustbevakningen skriver, och har som krav för båtar av plast över viss storlek, att de måste sätta upp radarmottagsre. Om en fiskebåt på över 16 man har som krav att de måste ha radarmottagare in båten är konstruerad av plast beror det givetvis på att man upptäckt att radar har dålig effekt på plast, finns inte en möjlighet att det kravet hade funnits annars

Citat

All small boat operators can significantly reduce the risk of having a collision with other vessels by ensuring
that their boat provides the biggest, strongest, most visible and continuous radar signatures possible. By
improving the ability of your vessel to be seen by radar you significantly increase the possibility that your
vessel will be clearly detected at the earliest opportunity and that any collision avoidance computer that
tracks your vessel will do so as accurately as possible.
Operators of small vessels are cautioned that wood and fiberglass are particularly poor radar reflecting
materials and produce weak radar signatures. Vessels constructed of wood and fiberglass can significantly
improve their radar signatures and increase their radar visibility by ensuring that flat metal surfaces or radar
reflectors are provided on the vessel's exterior. These devices should be located in unobstructed areas on
the vessel as high above the waterline as possible. Radar reflectors are also required equipment for all
Federally documented commercial fishing vessels of non-metallic construction that operate outside of the
Boundary Line or with more than 16 individuals onboard as per 46 Code Of Federal Regulations 28.235
unless the vessel is fitted with gear that provides a radar signature from a distance of 6 miles.

Du menar nog radarreflektor? Men det är naturligtvis inget fel i att ha en radarreflektor på sin båt, och rekommendationen är det inget fel på. Men moderna radaranläggningar (och en del inte så moderna) fångar upp småbåtar alldeles utmärkt ändå.

Det finns två tilltag som förekommer på handelsfartyg som kan ställa till det. Det ena är inte aktuellt eftersom snipan inte hade AIS, att man diskriminerar (kopplar bort) klass-B AIS, dvs sådana som vi amatörer kan ha. Den som till äventyrs tror att AIS ger garantier att synas på bryggan bör veta att när "alla" har AIS, så filtrerar man eventuellt bort småbåtarna.

Det andra är allvarligare. Man ställer känsligheten på radarn på en sådan nivå att man slipper brus (vilket är OK) men då är det lätt hänt att man också tar bort relevanta ekon. Prickarna har rätt små radarreflektorer och väljer man då prickarna som "grundinställning) så man ser dem på lagom avstånd lär man inte se ekor, roddbåtar, kanoter och annat löst som kan finnas i leden. Har man ställt radarn såpass strängt kan man mycket väl tänka sig att snipan inte triggat radarlarmet.

Men i Sverige finns inte vare sig rekommendation eller krav på radarreflektor för fritidsbåtar (det finns egentligen inga krav alls...) - men det är många som har det i alla fall. Men snipan är ändå stor nog att synas på en bra radar, så att "snipan är osynlig på radar" är inte förklaringen. Nerskruvad känslighet, fel larmnivå eller dålig övervakning kan vara det.

Vi får se.

PS: Att kapellet skulle dölja båten bakom skall du inte säga något mer. Radar fungerar inte så.
Citera
2026-08-03, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vetalltisverige
Ingen lägger skuld jag tycker bara att man får se det objektivt inte bara på kapten på fartyget och kanske förstå sitsen i helhet ,

Jag tycker många är sunda här och alla håller med om att alla inblandad har haft dålig uppsikt men media häktar / anhåller bara kapten , varför då ?

För att, fastän man är skyldigt att hålla god utkik och göra vad man kan för att undvika en olycka, så har den mindre båten inga direkta skyldigheter. Det stora fartyget har däremot brustit i:

- Utkik föröver (Regel 5)
- Avsikt för omkörning i Trång farled (regel 9e)
- Upphinnande (Regel 13)
- Kanske säker fart/uppförande i dålig sikt om det nu var det (Regel 6 och 19)

De körde helt sonika över en båt bakifrån utan någon koll. Det är så enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in