2026-08-03, 13:43
Medlem
TokayGecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Var det en batteribil som låg och fes?

Tycker det var all världens olika typer av bilar och modeller, men Teslor kanske stack ut när jag tänker efter.
Citera
2026-08-03, 13:45
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TokayGeck
Tycker det var all världens olika typer av bilar och modeller, men Teslor kanske stack ut när jag tänker efter.
Där har du pudelns kärna så att säga.
Citera
2026-08-03, 14:28
Medlem
Kör de saktare än skyltat beror det oftast på att det är mycket trafik vilket då driver ner hastigheten. Det gör detsamma i England, Tyskland och Frankrike så inget konstigt i det. Märkligt att du har så bråttom om du har semester!
Citera
2026-08-03, 16:28
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursäkta på förhand om detta är i fel ämne, hittade inget som passade.

Precis hemkommen efter en vecka i Sverige. Har inte varit där på flera år. Tog med barnen så vi behövde hyra en bil.

Vi har varit runt Stockholm och rört oss längsmed motorvägarna.

Varför kör svenskar 10 - 30 km/h under hastighetsgränsen på motorväg? Gärna i mittfilen dessutom! Höll på att bli galen! Var och varannan bil kör förfan långt under gränsen i både mitt- och vänsterfil! Blev så lack att jag började blinka på folk att flytta sig (som såklart ingen gör). Då vill jag påpeka att jag endast vill upp till 100 - 110 (beroende på vad skyltarna sa). Men inte en jävel verkade fatta att man ska ligga i högerfil om man nu ska åka i 70 på 100 väg.

Har lagarna ändrats eller har jag missat något?

Är detta vanligt eller har jag bara haft otur?

Helt otroligt hur dåligt svenskar kör på motorvägen, inte en käft verkar hålla hastigheten som medges för aktuell väg. Nästintill var och varannan bil kör långt under gränsen. Är man så skitnödig?

Bor du i Tyskland annars?
Citera
2026-08-03, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CandyForcester
Det där beteendet är vanligt där det är nytt med vajerräckesvägar, men brukar försvinna eller åtminstone minska efter några år.
Det kan jag inte märka, åtminstone inte i Skåne.
Vi har inte så mycket trefiliga vägar, men Glumslövsbacken är ett fint exempel. Där kan det vara en enda lastbil i högerfilen. Den körs om av någon i mittfilen som håller 95, som i sin tur körs om av någon som håller 100 i vänsterfilen. Båda två ligger kvar i sina filer hela backen upp.
Citera
2026-08-03, 16:35
Medlem
TokayGecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Känns det bättre över att ha fått skriva av sig?

Känns det bra att ödsla din egna tid istället för att svara på dem konkreta frågeställningarna?
Citera
2026-08-03, 16:36
Medlem
TokayGecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
Bor du i Tyskland annars?

Nej?
Citera
2026-08-03, 16:37
Medlem
TokayGecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Kör de saktare än skyltat beror det oftast på att det är mycket trafik vilket då driver ner hastigheten. Det gör detsamma i England, Tyskland och Frankrike så inget konstigt i det. Märkligt att du har så bråttom om du har semester!

Märkte ingen vässentlig trafik de dagarna jag var ute på motorvägarna. Däremot väldigt många som kör på tok för sakta i fel fil.
Citera
2026-08-03, 16:39
Medlem
Citat:
Märkte ingen vässentlig trafik de dagarna jag var ute på motorvägarna. Däremot väldigt många som kör på tok för sakta i fel fil.
Då kan du inte varit runt/i Stockholm på dagtid.
Citera
2026-08-03, 16:43
Medlem
Citat:
Detta gäller motorväg, runt Stockholm. Inga EPA-raggare. Våra vänner som följde med i annan bil sa exakt samma sak.
Runt Stockholm är motorvägarna rätt efterblivet byggda. Du kan inte tryggt ligga i högerfilen och puffa på framåt till din avfart, för helt plötsligt övergår högerfilen till att bli en avfart tidigare än du planerat. Därför är det många som ligger i mittenfilen. Ligger man där så märker man när man helt plötsligt ligger i högerfil, och då får man flytta in till mitten igen.
Citera
Medlem
TokayGecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Då kan du inte varit runt/i Stockholm på dagtid.

Åkte motorväg genom Stockholm, endast under dagtid, helg om det har någon betydelse. Undrar fortfarande varför man inte håller hastigheten i mitt- och vänsterfil. Ifall man nu ska åka långsamt kan jag tycka man ska hålla sig i högerfilen.
Citera
Medlem
TokayGecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Runt Stockholm är motorvägarna rätt efterblivet byggda. Du kan inte tryggt ligga i högerfilen och puffa på framåt till din avfart, för helt plötsligt övergår högerfilen till att bli en avfart tidigare än du planerat. Därför är det många som ligger i mittenfilen. Ligger man där så märker man när man helt plötsligt ligger i högerfil, och då får man flytta in till mitten igen.

Detta kan helt klart vara ett svar kring varför. Tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in