2026-08-03, 16:35
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spector-583
Men det är ju helt omdömeslöst att en liten snipa ligger å puttrar i farleden i dessa väderförhållanden som rådde då ,och skymning, sen inte nån som helst koll bakåt? nä, häkta pappan ist.
Gå ut kl:21.30 ikväll då, och kolla hur "mörkt" du tycker det är. Det var dessutom inte några svåra väderförhållanden.
Citera
2026-08-03, 16:36
Medlem
Exakt var skedde olyckan?
Kan någon lägga upp kordinater eller en bild?
Citera
2026-08-03, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Gå ut kl:21.30 ikväll då, och kolla hur "mörkt" du tycker det är. Det var dessutom inte några svåra väderförhållanden.

Nej ännu mer förundrar blir jag hur inhelvete av 4 pers inte håller koll ! Jag är mest ledsen då detta känns man kunde undvikit 2 personer som miste livet för bristande uppsikt , givetvis har kapten ett stort ansvar men man har väl en självbevarelsedrift ?
Citera
2026-08-03, 16:39
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Intressant det du skriver med sea clutter.

Dock kollade jag med en kontakt på amerikanska kustbevakningen och han hänvisade till denna skrivelse på plastbåtar. Att dom rekommenderar detta på alla större plastbåtar måste vara av anledning att plast/glasfiber erfarenhetsmässigt reflekterar färre radarvågor, iaf utifrån min tolkning.

All small boat operators can significantly reduce the risk of having a collision with other vessels by ensuring
that their boat provides the biggest, strongest, most visible and continuous radar signatures possible. By
improving the ability of your vessel to be seen by radar you significantly increase the possibility that your
vessel will be clearly detected at the earliest opportunity and that any collision avoidance computer that
tracks your vessel will do so as accurately as possible.
Operators of small vessels are cautioned that wood and fiberglass are particularly poor radar reflecting
materials and produce weak radar signatures. Vessels constructed of wood and fiberglass can significantly
improve their radar signatures and increase their radar visibility by ensuring that flat metal surfaces or radar
reflectors are provided on the vessel's exterior. These devices should be located in unobstructed areas on
the vessel as high above the waterline as possible. Radar reflectors are also required equipment for all
Federally documented commercial fishing vessels of non-metallic construction that operate outside of the
Boundary Line or with more than 16 individuals onboard as per 46 Code Of Federal Regulations 28.235
unless the vessel is fitted with gear that provides a radar signature from a distance of 6 miles.
Allt det där stämmer ju, men det är relativt. En fritidsbåt på 500 m ger ett mycket starkare eko än ett lastfartyg på 5000 m avstånd eftersom signalstyrkan ~ 1/R^4 (givet att båda saknar radar-reflektorer). Den rejäla (3 m?) radarn på vårt lastfartyg kan upptäcka en enstaka människa i kajak på 500 m utan problem (och återigen med reservation för störande ’sea clutter’). Även pappan bakom ratten ger tillräckligt eko.

I fallet med vår 7.5 m snipa har vi dessutom reling, stag, badstege, ramar runt rutorna, en liten mast (?) samt motor. Allt av ledande material. Radarmålytan kommer att vara >100 ggr mer än vad krävs för att detektera ekot på 500 m avstånd.

Jokern i ekvationen förblir clutter-filtret. Om det är ställt för högt (låg känslighet) så skulle teoretiskt ekot från snipan kunna filtreras bort. Men min lekmanna-bedömning är att det skulle kräva handhavandefel med tanke på var fartyget befann sig. Den andra möjliga förklaringen skulle vara att snipan faktiskt doldes bland ekon (’clutter’) från höga vågor (1 m?). Jag tror inte det är rimlig förklaring med en modern radar (2023), men skribenter med relevant erfarenhet av modern radar får görna ge ett utlåtande.

Såvitt jag vet har ingen i besättning eller rederi hävdat att de använde radarn för att hålla uppsikt, eller att de hade en kollisionsvarning inlagd i radarn.
Senast redigerad av farbror_barbro 2026-08-03 kl. 16:43.
Citera
2026-08-03, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Fast här blir ju inte snipan omkörd utan påkörd. I ett 700 meter brett sund.
Hade snipan hållt väl till höger i farleden vid dålig sikt som den borde, hade olyckan aldrig skett.
Båda har gjort fel...
Om inte snipan såg ett 90 meter långt och 10 meter högt fartyg..inte konstigt då att snipan 7 meter och 2 meter hög inte heller syntes..
Går man i trafikerad farled med långsam båt får man hålla koll lika mycket bakåt som framåt nästan..
Citera
2026-08-03, 16:41
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagtorn
Den AI genererade bilden blir mer och mer sann

Ja kanske.
Om jag lägger upp bilder så är oftast alltid originalet med.
Just för inte bli anklagad för fejk, speciellt här på Flashback.
Citera
2026-08-03, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Vilka sjövägsregler menar du att han brutit mot, eller vilken lag?
(Ja, åklagarens uttalande som du antagligen syftar på var jättekonstigt...)

Uppsikt är väl det viktigaste.

ALLA som rör sig på havet har skyldighet att ha uppsikt ALLTID

Om allt som händer till sjöss skulle bli offentligt så skulle allmänheten bli väldigt chockad.
Citera
2026-08-03, 16:44
Medlem
Vidrigt många som försöker skuldbelägga den som blivit påkörd.

Kör man en gigantisk båt har man ännu större ansvar att se till att framföra den på ett säkert sätt. Om man dessutom far i vatten där det är EXTREMT många fritidsbåtar, vilket det är här, så får man fan se till att ha koll.

Om man blir påkörd bakifrån är det ett tecken på att man antagligen inte hört båten komma upp bakifrån och om det dessutom är regn och vind så är det inte säkert att man alls hör den större båten.

Flera idioter tycker det är suss att man skulle ge sig ut på vattnet med familjen när det regnar men använder man hjärnan förstår man att vädret på havet kan vända snabbt och det kan ta ett tag att ta sig in.

Jag kan garantera att ingen inblandad har gjort något med uppsåt men bara för att det är en stor båt ligger inte allt ansvar på någon annan, så jävla dumt sätt att tänka. Om en lastbil kör på dig bakifrån (som någon använde som exempel) så är det ju inte per default ditt fel för att du körde en mindre bil...
Citera
2026-08-03, 16:45
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vetalltisverige
Nej ännu mer förundrar blir jag hur inhelvete av 4 pers inte håller koll ! Jag är mest ledsen då detta känns man kunde undvikit 2 personer som miste livet för bristande uppsikt , givetvis har kapten ett stort ansvar men man har väl en självbevarelsedrift ?
Nu är det ju snipans befälhavare som har ansvar för att hålla uppsikt åt alla håll. Skulle aldrig komma på tanken att lägga det på mina medföljande, om det inte är någon i min familj som jag vet har sjövana.
Citera
2026-08-03, 16:46
Medlem
Ja, finns hur många som helst på FB som säger sig veta hur allt i världen funkar utan att göra nån större efterforskning...

Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Tack. Det är detta jag förgäves försökt förklara för en del...
Citera
2026-08-03, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro

Såvitt jag vet har ingen i besättning eller rederi hävdat att de använde radarn för att hålla uppsikt, eller att de hade en kollisionsvarning inlagd i radarn.

Du har helt rätt i sak, MEN det spelar ingen som helst roll hur bra radar du har eller hur den är inställd om ingen kollar på skärmen.
Citera
2026-08-03, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samsonite71
Vidrigt många som försöker skuldbelägga den som blivit påkörd.

Kör man en gigantisk båt har man ännu större ansvar att se till att framföra den på ett säkert sätt. Om man dessutom far i vatten där det är EXTREMT många fritidsbåtar, vilket det är här, så får man fan se till att ha koll.

Om man blir påkörd bakifrån är det ett tecken på att man antagligen inte hört båten komma upp bakifrån och om det dessutom är regn och vind så är det inte säkert att man alls hör den större båten.

Flera idioter tycker det är suss att man skulle ge sig ut på vattnet med familjen när det regnar men använder man hjärnan förstår man att vädret på havet kan vända snabbt och det kan ta ett tag att ta sig in.

Jag kan garantera att ingen inblandad har gjort något med uppsåt men bara för att det är en stor båt ligger inte allt ansvar på någon annan, så jävla dumt sätt att tänka. Om en lastbil kör på dig bakifrån (som någon använde som exempel) så är det ju inte per default ditt fel för att du körde en mindre bil...

Det beror ju på gör jag det omöjligt förmlastbilen eller inte väjer åt höger samt kunde jag undvikit situationen ? Det är
Här som du fan behöver tänka till
Här är farled som är
Känt att
många fartyg stora kommer
Då ska du ha uppsikt ( tänk
Lite ) samt har du med barnen tänk extra , hade inte tjafsat om det bara var Albin men han försätter sin familj i onödig fara !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in