2026-07-29, 20:13
Medlem
BlueMarlin123s avatar
Men herregud,än en gång åker jag till ICA eller Willys, får jag ut ett pantkvitto där det står typ 195kr
när jag sedan lämnar över dessa i samband med köp (ex handlat för 195kr)
inte fan får jag betala 12kr till för någon jävla moms?
eller är detta något som skett sista halvåret?
Citera
2026-07-30, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueMarlin123
Men herregud,än en gång åker jag till ICA eller Willys, får jag ut ett pantkvitto där det står typ 195kr
när jag sedan lämnar över dessa i samband med köp (ex handlat för 195kr)
inte fan får jag betala 12kr till för någon jävla moms?
eller är detta något som skett sista halvåret?

Moms betalar vi på burkarna oavsett. Panten är dock exklusiva moms. Så panten man får tillbaka när man pantar är exakt den samma som man blivit debiterad för på kvitton. dvs ett 6pack öl i matbutiken = 12kr pant numera. i dessa 12kr utgår moms, vare sig när du betalar för ölen eller när du pantar tillbaka dem. stämmer

trådskaparen far med osanning och har förfalskat ett kvitto med hjälp av AI. typisk "posta i facebook grupper" för att förvirra och väcka reaktioner + ilska
Senast redigerad av fonzen 2026-07-30 kl. 18:56.
Citera
2026-07-30, 21:11
Medlem
BlueMarlin123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
Moms betalar vi på burkarna oavsett. Panten är dock exklusiva moms. Så panten man får tillbaka när man pantar är exakt den samma som man blivit debiterad för på kvitton. dvs ett 6pack öl i matbutiken = 12kr pant numera. i dessa 12kr utgår moms, vare sig när du betalar för ölen eller när du pantar tillbaka dem. stämmer

trådskaparen far med osanning och har förfalskat ett kvitto med hjälp av AI. typisk "posta i facebook grupper" för att förvirra och väcka reaktioner + ilska
Du är tydligen dum på riktigt svara gärna vilken bokstavkombo du har ,OCH Nej varför skulle jag förfalska ett kvitto, Idiot
Citera
2026-07-31, 01:40
Medlem
Citat:
Du är tydligen dum på riktigt svara gärna vilken bokstavkombo du har ,OCH Nej varför skulle jag förfalska ett kvitto, Idiot

chatgpt:

Citat:
Nej. Du får inte tillbaka någon moms när du pantar en burk.

Så här fungerar det:

När du köper en dryck betalar du varans pris + moms samt pant.
Panten är en deposition, inte en vara eller tjänst, och den är därför inte momsbelagd.
När du pantar burken får du bara tillbaka pantbeloppet – exempelvis 2 kr för en burk med 2-kronorspant.

Exempel:

Läsk: 20 kr
Moms (ingår i priset): ca 4 kr
Pant: 2 kr

Du betalar totalt 22 kr i kassan. När du pantar burken får du tillbaka 2 kr, inte någon del av momsen.

Kort sagt: Nej, momsen återbetalas inte – endast panten.

ingår det moms i 2kr pant

Nej, det ingår ingen moms i de 2 kronorna pant.

Panten är en deposition, inte en försäljning av en vara eller tjänst. Därför är den utanför momssystemet.

Om en burk har:

Dryck: 20 kr (inklusive 12 % moms)
Pant: 2 kr (ingen moms)

Betalar du totalt 22 kr, men endast de 20 kronorna avser en momspliktig vara. De 2 kronorna i pant är momsbefriade och när du pantar burken får du tillbaka exakt 2 kr.

Så svaret är: Nej, de 2 kronorna innehåller ingen moms alls.

I rest my case.
Senast redigerad av fonzen 2026-07-31 kl. 01:43.
Citera
2026-07-31, 13:59
Medlem
vidare säger chatgpt:

Det viktiga är att skilja på konsumentens pant och momsredovisningen mellan företag och Returpack:

Kunden betalar 2 kr pant och får tillbaka 2 kr när burken pantas.
Momsen på panten handlar om transaktionen mellan detaljhandeln/grossisten och Returpack, inte om att kunden får tillbaka någon moms.
När butiken/detaljhandeln redovisar panten till Returpack behandlas panten som ett belopp inklusive moms för drycker som omfattas av 6 % moms.
Av de 2 kr motsvarar cirka 1,887 kr nettopant och 0,113 kr moms.
Kunden behöver inte göra något med denna moms — kunden får helt enkelt 2 kr tillbaka vid pantning.

Kort sagt: Momsen på de 2 kronorna är relevant i företagens led mot Returpack, medan konsumenten bara ser 2 kr pant in → 2 kr pant tillbaka.

Borde vara klart som korvspad nu.
Senast redigerad av fonzen 2026-07-31 kl. 14:01.
Citera
2026-07-31, 18:20
Medlem
tomatlarss avatar
Du kan ju göra ett test nästa gång panta 10 burkar med pant på 1 kr och se om du får mindre en 10 kr avdrag om du nu är nojig. Vad som är mer troligt är att Lidl skriver ut momsen på pant vilket de andra inte gör.
Citera
2026-07-31, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomatlars
Du kan ju göra ett test nästa gång panta 10 burkar med pant på 1 kr och se om du får mindre en 10 kr avdrag om du nu är nojig. Vad som är mer troligt är att Lidl skriver ut momsen på pant vilket de andra inte gör.

Men däremot står den korrekta momsen mellan returpack och detaljhandeln på pantstubben som skrivs ut via maskinen. tex 27kr i pant ger 1.53kr moms enligt stubben med momssatsen 6.0% trots att en del av panten var starköl. men 27kr *0,06 är också 1.62kr så att stubben säger 1.53kr är väl lite konstigt. men ja, givetvis ska ju inte denna momssats redovisas på ett köpkvitto. skandalöst.
Senast redigerad av fonzen 2026-07-31 kl. 20:17.
Citera
2026-07-31, 20:34
Medlem
Ersattningstrafiks avatar
Citat:
Det är precis så här det är som du skriver.

Senast jag var och handlade på Lidl hade jag med 33 st 1 kr pantburkar som jag pantade. På kvittot på köpet sedan stod det pant 6% och - 33kr. Så jag fick ju rätt avdrag på köpet jag gjorde. Så det är ju helt irrelevant vad Lidl skriver. Det viktiga är ju att det blir rätt avdrag på nästa köp vilket det blev men vilket ts inte verkar fatta. Han har snöat in på på något som inte stämmer.
Citera
2026-07-31, 21:41
Medlem
BlueMarlin123s avatar
Citat:
Så gjorde jag idag och det tog hus i helvete då jag pantade 12 burkar a 2kr= 24kr , köpte en billig vara a 22kr och dom ville ha 12 kronor till WTF
Citera
2026-08-03, 14:21
Medlem
Förvånar mig föga att du är ute och samlar burkar.

Citat:
Så gjorde jag idag och det tog hus i helvete då jag pantade 12 burkar a 2kr= 24kr , köpte en billig vara a 22kr och dom ville ha 12 kronor till WTF
Citera
2026-08-03, 16:37
Medlem
Ersattningstrafiks avatar
Citat:
Vad är det för burkar du fått tag i som är med 2 kr i pant? De jag har i kylen har 1 kr i pant.
Vad stod det på pantvkittot du fick ur pantmaskinen? 12 kr eller 24 kr?
Börjar misstänka att du är en sån som tror att du ska få den nya panten även när det är den gamla panten som står på burken?
Citera
2026-08-03, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ersattningstrafik
Vad är det för burkar du fått tag i som är med 2 kr i pant? De jag har i kylen har 1 kr i pant.
Vad stod det på pantvkittot du fick ur pantmaskinen? 12 kr eller 24 kr?
Börjar misstänka att du är en sån som tror att du ska få den nya panten även när det är den gamla panten som står på burken?
Om jag har räknat rätt så fick han bara 10 kronor för sin pant. Jag har lite svårt att tro på den här historien utan kvitton som bevis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in