2026-07-25, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Vänta nu här!
Om det står 2 kr. pä en burk/flaska; får jag inte tillbaka dessa 2 kr. när jag pantar?

Citat:
Ursprungligen postat av Kryckmannen
Men kom igen nu för helvete, det här är verkligen inte särskilt svårt. När du köper en burk Pepsi där det står "Pant: 1 kr" på burken, så betalar du 94 öre i pant och 6 öre i moms. När du sedan pantar burken så får du tillbaka dina 94 öre i pant och 6 öre i moms.

Om dina 200 kronor i pant bestod av bara svagdricka så betalade du, och fick tillbaka, 188 kronor i pant och 12 kronor i moms.

Det här är ju som momssänkningen och alla som påstod att butikerna inte skulle sänka sina priser all over again

Detta är exakt så som jag också tänker, momsen ligger redan i panten som är inräknad som tex "1 kr"?
Citera
2026-07-25, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueMarlin123
Helt korrekt, som du ser på kvittot sa tar dom 6% på mina pantade burkar, av någon anledning
Varför så upprörd när det bara rör sig om 11 kr? De två andra posterna (56 + 128 kr) med 25% moms är ju betydligt högre.

Den högre momsen på 25% visar att du har pantat en jäkla massa burkar från systembolaget.

Du får läsa länken som moderatorn Arne.Anka postade och återkomma när du har nyktrat till.
Citera
2026-07-25, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabbla
Varför så upprörd när det bara rör sig om 11 kr? De två andra posterna (56 + 128 kr) med 25% moms är ju betydligt högre.

Den högre momsen på 25% visar att du har pantat en jäkla massa burkar från systembolaget.

Du får läsa länken som moderatorn Arne.Anka postade och återkomma när du har nyktrat till.
Är det verkligen olika pant beroende på vad man handlat? Jag tänker mig att panten är 1 kr oavsett dryck i burken. Man betalar moms på drycken, inte på panten. Har jag fel?
Citera
2026-07-25, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryckmannen
Men kom igen nu för helvete, det här är verkligen inte särskilt svårt. När du köper en burk Pepsi där det står "Pant: 1 kr" på burken, så betalar du 94 öre i pant och 6 öre i moms. När du sedan pantar burken så får du tillbaka dina 94 öre i pant och 6 öre i moms.

Om dina 200 kronor i pant bestod av bara svagdricka så betalade du, och fick tillbaka, 188 kronor i pant och 12 kronor i moms.

Det här är ju som momssänkningen och alla som påstod att butikerna inte skulle sänka sina priser all over again
Så nu när momsen är sänkt, får vi lite mindre för burken? Tror du verkligen att det är så?
Citera
2026-07-25, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Är det verkligen olika pant beroende på vad man handlat? Jag tänker mig att panten är 1 kr oavsett dryck i burken. Man betalar moms på drycken, inte på panten. Har jag fel?
Nettopantbeloppet är olika beroende på om det rör sig om icke-alkoholhaltig dryck eller alkoholhaltig dryck.
Exempel på pant med 1 kr:

På icke-alkoholhaltig dryck är nettopantbeloppet 0,94 kr och momsen 0,06 kr (1,00 kr).

På alkoholhaltig dryck är nettopantbeloppet 0,80 kr och momsen 0,20 kr (1,00 kr).
Exempel på pant med 2 kr:

På icke-alkoholhaltig dryck är nettopantbeloppet 1,89 kr och momsen 0,11 kr (2,00 kr).

På alkoholhaltig dryck är nettopantbeloppet 1,60 kr och momsen 0,40 kr (2,00 kr).
Exempel på pant med 3 kr:

På icke-alkoholhaltig dryck är nettopantbeloppet 2,83 kr och momsen 0,17 kr (3,00 kr).

På alkoholhaltig dryck är nettopantbeloppet 2,40 kr och momsen 0,60 kr (3,00 kr).
Citera
2026-07-25, 23:42
Medlem
Citat:
Nettopantbeloppet är olika beroende på om det rör sig om icke-alkoholhaltig dryck eller alkoholhaltig dryck.
Källa på det?
Citera
2026-07-25, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Källa på det?
Varsågod!

https://www.pantamera.nu/foretag/bryggeri-producent--importor/sankt-livsmedelsmoms
Citera
2026-07-25, 23:53
Medlem
Citat:
Varsågod!

https://www.pantamera.nu/foretag/bryggeri-producent--importor/sankt-livsmedelsmoms
Tack. Det var som fan, och otroligt korkat. Panten borde vara ett fast belopp oavsett innehåll.
Citera
2026-07-26, 02:25
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adolf.Shitler
Är folk helt jävla efterblivna eller jo det här är ju flashback så förvånad blir jag inte

Momshelvetet du betalar får du tillbaka när du pantar och den är inbakad i det fasta pantbeloppet skall det vara så jävla svårt att förstå för era arma troglodythjärnor.

Om panten på en dricka är 1 krona så är 94 öre pant och 6 öre moms som du får tillbaks när du pantar

Du som konsument har inte betalat 6 öre mer än vad du skall och affären har inte blåst dig på 6 öre.
Jag tror hela problemet kommer från att folk, jag inkluderad, antar att om det står att panten är 2 kr så är panten 2 kr. Moms är sedan något som läggs på priset på drickan. Så här:

Pant + varans prist + momsen på varans pris = det jag betalar.

Sen kommer folk och säger att även panten har moms. När nan hör den nyheten så tänker man att affärerna säkert ordnat det, men om man då lägger till att embart vissa verkar ha redivisat moms på pantningen så blir det full röra av allt.

Tror det är väldigt få som tänkt att panten + pantens moms är det som redovisas på flaskan som pant. Nu när man vet så är det ju lätt, men problemet är att ingen vet.
Citera
2026-07-26, 02:42
Medlem
Får man alltså mindre för burken efter att matmomsen sänktes? Trots att det handlar om pant, alltså inte något jag egentligen har köpt. Mer betalat för att få låna.
Citera
2026-07-26, 05:24
Avstängd
Adolf.Shitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Jag tror hela problemet kommer från att folk, jag inkluderad, antar att om det står att panten är 2 kr så är panten 2 kr. Moms är sedan något som läggs på priset på drickan. Så här:

Pant + varans prist + momsen på varans pris = det jag betalar.

Sen kommer folk och säger att även panten har moms. När nan hör den nyheten så tänker man att affärerna säkert ordnat det, men om man då lägger till att embart vissa verkar ha redivisat moms på pantningen så blir det full röra av allt.

Tror det är väldigt få som tänkt att panten + pantens moms är det som redovisas på flaskan som pant. Nu när man vet så är det ju lätt, men problemet är att ingen vet.

I slutändan vad spelar det för roll hur det redovisas eller inte redovisas.

Om det på en ölburk står pant 2 kronor då förstår nog den simplaste samhallshjärna att burken är värd 2 kronor i pant om man sen går och pantar burken och lämnar in pantkvittot och får 2 kronor i handen av kassören/kassörskan spelar det då någon roll hur pant och moms redovisas på kvittot.

Allt du och alla andra bör ha koll på är att burken är värd 2 kronor i pant och det är vad som är tryckt på burken och om du sen får två kronor när du lämnar in burken så har allt gått rätt till mer än så behöver folk inte bekymmra sina hjärnor med.
Citera
2026-07-26, 05:31
Medlem
Man får samma belopp oavsett momssatsen. Man får alltid ut det som står på burken/flaskan. Jisses vilka inkompetenta jäklar i denna tråd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in