Citat:
Ursprungligen postat av
Adolf.Shitler
Är folk helt jävla efterblivna eller jo det här är ju flashback så förvånad blir jag inte
Momshelvetet du betalar får du tillbaka när du pantar och den är inbakad i det fasta pantbeloppet skall det vara så jävla svårt att förstå för era arma troglodythjärnor.
Om panten på en dricka är 1 krona så är 94 öre pant och 6 öre moms som du får tillbaks när du pantar
Du som konsument har inte betalat 6 öre mer än vad du skall och affären har inte blåst dig på 6 öre.
Jag tror hela problemet kommer från att folk, jag inkluderad, antar att om det står att panten är 2 kr så är panten 2 kr. Moms är sedan något som läggs på priset på drickan. Så här:
Pant + varans prist + momsen på varans pris = det jag betalar.
Sen kommer folk och säger att även panten har moms. När nan hör den nyheten så tänker man att affärerna säkert ordnat det, men om man då lägger till att embart vissa verkar ha redivisat moms på pantningen så blir det full röra av allt.
Tror det är väldigt få som tänkt att panten + pantens moms är det som redovisas på flaskan som pant. Nu när man vet så är det ju lätt, men problemet är att ingen vet.