2026-08-03, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Vilka då i så fall? Han har ju blivit upphunnen i färdriktningen. Dålig uppmärksamhet är det enda jag hittar.

Brott mot sjövägsreglerna som snipan kan ha brutit emot.

Ljudsignaler varannan minut
Att hålla uppsikt
Att hålla undan för fartyg i trång farled
Att undvika kollision

Bara för att nämna fyra tämligen uppenbara.

OBSERVERA! Att en annan båt är skyldig att vidta viss åtgärd, fråntar inte den egna båten sina skyldigheter. Detta framgår tydligt i inledningen av sjövägsreglerna!
Citera
2026-08-03, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Ja men det beror ju på att kaptenen på fartyget har felat. Snipan har än så länge inte gjort något fel.

Du säger att du har sjövana men det låter inte som det när du yrar om att det är oansvarigt att bege sig ut i dåligt väder. Det var en helt vanlig sommardag och kom en regnskur. Inte storm direkt.

Sen att folk är ute hela dagen eller en helg med båten och att det börjar bli mörkt när man återvänder till hemmahamnen är också en helt vanlig situation och inget extremt oansvarigt.

Jag säger inte det är
Oansvarigt ge sig ut men med kunskap och korsa ett sund där det går stora fartyg och inte som det verka ha uppsikt ja det är oansvarigt men du kanske tycker det är okej att skita i att ha uppsikt ? Snälla låt mig inte hamna bakom dig varesig det är bil eller båt för du lägger allt ansvar på mig då
Citera
2026-08-03, 16:24
Medlem
Citat:
Som tidigare nämnts är alla sjövägar in till Stockholm farleder till exempel. Om fritidsbåtar inte ska "ligga i farlederna" så får de gå iland och promenera hem till Stockholm.

Det där var nog fan den mest korkade kommentaren i hela denna tråden.

Det finns massvis med vägar förbi olycksplatsen som snipan kunde tagit utan att gå i farleden.
Citera
2026-08-03, 16:25
Medlem
Citat:
Fast här blir ju inte snipan omkörd utan påkörd. I ett 700 meter brett sund.

Fel. Igen.

I en trång farled, bredd 200-400meter, inklusive mötande halva.
Citera
2026-08-03, 16:26
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Inombordare.

C-band är det nog inte. Försök med S-band, X-band
X-band, dvs ca 3 cm skall det förstås vara.
Tack för korrigeringen!
Citera
2026-08-03, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Fel. Igen.

I en trång farled, bredd 200-400meter, inklusive mötande halva.
Det skall ju inte vara en omöjlighet för fartyget att passera en snipa med bredden 3 m utan problem men ser man inte snipan så blir det problem.

Hade fartyget sett snipan och anat oråd så hade de tutat. Men de gjorde de inte så de kan då inte ha sett snipan
Senast redigerad av Hagtorn 2026-08-03 kl. 16:34.
Citera
2026-08-03, 16:32
Medlem
Citat:
Men tydligen har du aldrig åkt motorbåt i regn med uppfällt kapell?

Jo har jag , har åkt cab med men jag skulle aldrig skita i att inte ha koll sidor o bak
Citera
2026-08-03, 16:32
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jembretsen
Kjenner en nordmann som har jobbet et oppdrag på broen på Misje Verde. Han forteller at båten har vanskelig sikt fremover. Skal snakke med han igjen skikkelig en dag nå og høre mer.
Intressant! Förutsätter att du kommer rapportera här i tråden?
Citera
2026-08-03, 16:33
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Gissar att det är bilden som ser AI-genererad ut som avses?

Originalbilden är med!

https://imgur.com/a/fr-n-olyckan-151FDEM
Citera
2026-08-03, 16:34
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vetalltisverige
Jo har jag , har åkt cab med men jag skulle aldrig skita i att inte ha koll sidor o bak

Framförallt inte om man kör i farleden!
Citera
2026-08-03, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Det stämmer inte allt du skriver...

Amerikanskaa kustbevakningen skriver, och har som krav för båtar av plast över viss storlek, att de måste sätta upp radarmottagsre. Om en fiskebåt på över 16 man har som krav att de måste ha radarmottagare in båten är konstruerad av plast beror det givetvis på att man upptäckt att radar har dålig effekt på plast, finns inte en möjlighet att det kravet hade funnits annars

Citat

All small boat operators can significantly reduce the risk of having a collision with other vessels by ensuring
that their boat provides the biggest, strongest, most visible and continuous radar signatures possible. By
improving the ability of your vessel to be seen by radar you significantly increase the possibility that your
vessel will be clearly detected at the earliest opportunity and that any collision avoidance computer that
tracks your vessel will do so as accurately as possible.
Operators of small vessels are cautioned that wood and fiberglass are particularly poor radar reflecting
materials and produce weak radar signatures. Vessels constructed of wood and fiberglass can significantly
improve their radar signatures and increase their radar visibility by ensuring that flat metal surfaces or radar
reflectors are provided on the vessel's exterior. These devices should be located in unobstructed areas on
the vessel as high above the waterline as possible. Radar reflectors are also required equipment for all
Federally documented commercial fishing vessels of non-metallic construction that operate outside of the
Boundary Line or with more than 16 individuals onboard as per 46 Code Of Federal Regulations 28.235
unless the vessel is fitted with gear that provides a radar signature from a distance of 6 miles.

Tack. Det är detta jag förgäves försökt förklara för en del...
Citera
2026-08-03, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Originalbilden är med!

https://imgur.com/a/fr-n-olyckan-151FDEM
Den AI genererade bilden blir mer och mer sann
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto