2026-08-03, 15:48
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vetalltisverige
Jag har åkt mycket båt själv och uppvuxen med segling men inte fan hade jag missat ett fartyg , du kanske inte gjort det men ett stort fartyg syns och om vädret var som många säger relativt bra god sikt bör man kika då och då det är
Ens ansvar som kapten i fritidsbåten att ha koll , är ungefär som att köra i yttersta filen på autobahn och skita i att använda backspeglar i min värld

Dessutom vet du att korsar en fjord med stora skepp då ska du vara extra aktsam då dem har längre bromstid samt svårare att väja

Men tydligen har du aldrig åkt motorbåt i regn med uppfällt kapell?
Citera
2026-08-03, 15:50
Medlem
Det stämmer inte allt du skriver...

Amerikanskaa kustbevakningen skriver, och har som krav för båtar av plast över viss storlek, att de måste sätta upp radarmottagsre. Om en fiskebåt på över 16 man har som krav att de måste ha radarmottagare in båten är konstruerad av plast beror det givetvis på att man upptäckt att radar har dålig effekt på plast, finns inte en möjlighet att det kravet hade funnits annars

Citat

All small boat operators can significantly reduce the risk of having a collision with other vessels by ensuring
that their boat provides the biggest, strongest, most visible and continuous radar signatures possible. By
improving the ability of your vessel to be seen by radar you significantly increase the possibility that your
vessel will be clearly detected at the earliest opportunity and that any collision avoidance computer that
tracks your vessel will do so as accurately as possible.
Operators of small vessels are cautioned that wood and fiberglass are particularly poor radar reflecting
materials and produce weak radar signatures. Vessels constructed of wood and fiberglass can significantly
improve their radar signatures and increase their radar visibility by ensuring that flat metal surfaces or radar
reflectors are provided on the vessel's exterior. These devices should be located in unobstructed areas on
the vessel as high above the waterline as possible. Radar reflectors are also required equipment for all
Federally documented commercial fishing vessels of non-metallic construction that operate outside of the
Boundary Line or with more than 16 individuals onboard as per 46 Code Of Federal Regulations 28.235
unless the vessel is fitted with gear that provides a radar signature from a distance of 6 miles.

Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Nu är det inte en tråd man skall skoja i, men det mesta av det du skriver här är helt fel. Snipans överbyggnad, skrov och metallstrukturer (räcken, ankaret på sin ställning, pulpitar, tom kapellets bågar, etc) räcker alldeles utmärkt. Tyg absorberar heller inte radarstrålar, vare sig in till båten eller tillbaka från den.

En MYCKET bättre hypotes är att radarn varit "blind" därför att något på båten blockerat radarstrålen på väg ut, till exempel armen på grävmaskinen som går på en travers över däck.

Tyvärr är det så att de två (lotsen och kaptenen) på bryggan har haft utmärkta förutsättningar (position, sikt, redskap) att observera, betydligt bättre än föraren av snipan. Att de inte sett snipan är mycket svårare att förklara än att snipan inte sett fartyget. Fartyget har MYCKET bättre möjligheter för detta, oaktat att de dessutom hade väjningsskyldighet enligt sjövägsreglerna för allt som kom från styrbord eller som de körde ifatt.
Citera
2026-08-03, 15:50
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Hakar upp mig jösses tycker det är rent av oansvarigt av två vuxna att ge sig ut och dessutom som du säger kanske inte ens ha koll bakåt

Det är ganska väsentligt både i
Hav och på våra vägar att människor har uppsikt just för att förhindra olyckan

Detta hade ju inte skett om dem haft uppsikt
Jag har själv vart ute och stora fartyg syns då väjer man bort inte svårare än så

Men hade inte gått ner i hytten och låtsats som ingeting , är man 4 st så ska minst en ha koll bakåt hela tiden det är sjövett

Du tycker inte kaptenen på fartyget bör ha koll framåt?
Citera
2026-08-03, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
För att slippa alla dessa upprepningar så här kommer alla bilder jag har lagt upp!

Stillbilder från SVT videon
https://imgur.com/a/stillbilder-fr-n-svt-videon-106nJ0Z

Vraket
https://imgur.com/a/vraket-TWlcG3F

Från olyckan
https://imgur.com/a/fr-n-olyckan-151FDEM

Tjörn olyckan, plus samlade bilder.
https://imgur.com/a/tj-rn-olyckan-plus-samlade-bilder-iyKnbtI

Bild från olyckan? Vem har tagit den bilden?
Citera
2026-08-03, 15:53
Medlem
Intressant det du skriver med sea clutter.

Dock kollade jag med en kontakt på amerikanska kustbevakningen och han hänvisade till denna skrivelse på plastbåtar. Att dom rekommenderar detta på alla större plastbåtar måste vara av anledning att plast/glasfiber erfarenhetsmässigt reflekterar färre radarvågor, iaf utifrån min tolkning.

All small boat operators can significantly reduce the risk of having a collision with other vessels by ensuring
that their boat provides the biggest, strongest, most visible and continuous radar signatures possible. By
improving the ability of your vessel to be seen by radar you significantly increase the possibility that your
vessel will be clearly detected at the earliest opportunity and that any collision avoidance computer that
Operators of small vessels are cautioned that wood and fiberglass are particularly poor radar reflecting
materials and produce weak radar signatures. Vessels constructed of wood and fiberglass can significantly
improve their radar signatures and increase their radar visibility by ensuring that flat metal surfaces or radar
reflectors are provided on the vessel's exterior. These devices should be located in unobstructed areas on
the vessel as high above the waterline as possible. Radar reflectors are also required equipment for all
Federally documented commercial fishing vessels of non-metallic construction that operate outside of the
Boundary Line or with more than 16 individuals onboard as per 46 Code Of Federal Regulations 28.235
unless the vessel is fitted with gear that provides a radar signature from a distance of 6 miles.

Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det du skriver om kapellet stämmer, men är helt irrelevant. Fritidsbåten har metallstag, reling och motor som ger en radarmålyta på uppskattningsvis flera m^2 vid aktuellt C-band. Utöver det så är radarmålytan för en vuxen man ca 1 m^2.
https://en.wikipedia.org/wiki/Radar_cross_section

Kom ihåg att 1 m^2 radarmålyta på säg 500 m avstånd är mycket stort. Det motsvarar 10 000 m^2 (!) på 5 km avstånd.

Så nej, en fritidsbåt är inte osynlig för en radar på något relevant avstånd. Däremot kan ekot drunkna i ”sea clutter” vilket gör att det kan vara bra att ha en radar-reflektor på mindre fartyg för att slå igenom clutter-filtret (sådana ökar radarmålytan till 100-tals m^2)
Citera
2026-08-03, 15:54
Medlem
Citat:
Det som påstås är dåligt väder , regn och relativt mörkt ! Tror inte du var ute med dina barn när det var sådan förhållanden samt hade du missat ett stort skepp/fartyg bakom dig ? Kan det vara så man inte ser den pga vädret ? Samt hade du kortast öppet hav där stora fartyg åker?

Jag vill bara belysa pappans del i olyckan , verkar som denna tråd bara hänger ut kapten !

Misje verde passerade mig, jag bor strax norr i samma farled.

Det var inte dåligt väder.

Åker ofta i farleden även långsamtgående när man dörjar.

Fartyg tutar flera kilometer innan om man är i riskzonen
Citera
2026-08-03, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndreasGranen
Bild från olyckan? Vem har tagit den bilden?
Det är bilder från när KBV 001 bärgar snipan flera dagar senare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tohatsu
Misje verde passerade mig, jag bor strax norr i samma farled.

Det var inte dåligt väder.

Åker ofta i farleden även långsamtgående när man dörjar.

Fartyg tutar flera kilometer innan om man är i riskzonen

Bra tror inte heller du sket i att ha uppsikt heller när du körde i farleder där större fartyg befinner sig i
Citera
Medlem
Tack för input. Det med regnskurar lät intressant och skulle absolut kunna vara en faktor här? Iaf när båten sannolikt kom in i "radarskugga" när fartyget var under 100-150m om radarn inte satt i fronten

Kollade med amerikanska kustbevakningen och blev hänvisad till denna text, utdrag ur dokument

Citat:
Ursprungligen postat av Bojo1969
Alltså tjocka regnskurar slår helt ut radarn. Nu vet jag inte hur illa vädret var under olyckan om typ 15 min innan den men verkar vara lite olika åsikter om det. Gällande vågor ska det upp 1.5 meter eller så innan det börjar påverka.

Tror absolut en modern radar uppfattar kapellet på en snipa, väldigt svårt att se att det inte skulle lämna något eko (sen att det blir svårare att få en klar träff på är en annan grej men då får man ju anstränga sig hårdare helt enkelt.) Sen kan dom gott ha stället in filtren på radar helt galet så ekot sorterade bort. Går att sortera bort allt utom en fyr om man ställer filtren på max men det är ju liksom brygg gänget plus lotsens jobb...

Dödzonen på en sån här båt är väl kanske någon hundra meter max, värre än så är det inte.
Citera
2026-08-03, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Du tycker inte kaptenen på fartyget bör ha koll framåt?

Jo tycker jag men denna tråd
Fokusera ju fan bara på att han har felat , försöker få er alla att se lite neutralt på det
Citera
2026-08-03, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flb3455
Bådas fel men bara en blir åtalad pga kompis-korruption och en inte kan tala för sig.
Jag har ett intresse av att båda blir dömda för jag vill inte möta pappan på ett öppet hav eller ens en gata. Gott omdöme är något man bör ha när man kör båt, vilket han uppenbarligen saknar.

Om jag får gissa så tror jag att olyckorna kommer förfölja honom genom livet och aldrig är det hans fel, alltid någon annans. Han är antagligen personlighetsstörd och kan inte se sin egen del i det hela. Sorgligt att frun och barnen la sitt liv i hans händer och litade på hans beslut. Tror inte han kommer sörja speciellt länge och sedan kommer han komma på ett sätt att tjäna pengar på det här eller göra en rolig grej av det, vi får väl se.
Det kanske du har rätt i.En del har ju förmåga att tjäna pengar utan att anstränga sig så mycket.
Citera
2026-08-03, 16:01
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Jo tycker jag men denna tråd
Fokusera ju fan bara på att han har felat , försöker få er alla att se lite neutralt på det

Ja men det beror ju på att kaptenen på fartyget har felat. Snipan har än så länge inte gjort något fel.

Du säger att du har sjövana men det låter inte som det när du yrar om att det är oansvarigt att bege sig ut i dåligt väder. Det var en helt vanlig sommardag och kom en regnskur. Inte storm direkt.

Sen att folk är ute hela dagen eller en helg med båten och att det börjar bli mörkt när man återvänder till hemmahamnen är också en helt vanlig situation och inget extremt oansvarigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in